handdator

Visa fullständig version : Låtom oss sätta ihop ett STRETCHSCHEMA!


Mags
2014-09-10, 14:58
På samma sätt som det är bra att planera sin träning (sätta ihop scheman) så borde det rimligtvis vara bra att planera sin stretching... trots detta så stretchar bl a jag mest på måfå och får resultat därefter.

Det hade varit skönt att strukturera och effektivisera det här med träning vidare, så jag frågar er därför: Har någon av er stretchat mer välplanerat och hur var det i så fall?

Det finns ett program som heter Starting Stretching och jag har kollat lite på reddit/flexibility men kan inte avgöra hur bra de är. Känns som att det inte är riktigt lika etablerat hur man ska strecha, vad motsvarigheten till grundövningar och the big three är.

Förövrigt så såg jag att mitt thaiboxningsgym har köpt en slags stol som likt en domkraft liksom för benen isär till en split. :D

Hackenschmidt
2014-09-10, 15:17
Jag gör (nåja :em: ) Limber 11 före varje pass. Framförallt för underkropp. Några shoulder dislocations med kvast och foam roll för bröstrygg är ju trevligt också.
FSSDLDhbacc

Finns också Agile 8 (http://www.t-nation.com/training/defranco-agile-8)
Hela kroppen: Mobilitywod (http://www.mobilitywod.com/episodes/)

Hackenschmidt
2014-09-10, 15:23
Det hade varit skönt att strukturera och effektivisera det här med träning vidare, så jag frågar er därför: Har någon av er stretchat mer välplanerat och hur var det i så fall?

För att svara på den här frågan, innan jag började med limber 11 var jag väldigt stel i underkroppen. Efter mellan 30-40 minuters uppvärmning kunde jag göra en ok böj i lyftarskor. Nu kan jag gå in när som helst, värma i 2min och göra en likadan böj. Notera att jag arbetat med min mobilitet i ca 1 år. Men gör man limber11 flera gånger i veckan kommer man garanterat märka förbättring.

Ajemän
2014-09-10, 15:32
Jag stretchar hela underkroppen ca 40 minuter varje kväll och bröst/axlar sporadiskt

Dat feel att vara vig... Värt varenda minut :)

bighulken
2014-09-11, 04:37
Alltid stretchat. Förut pga kampsport, och nu styrketräning.

Gör detta på helger (hemma)när vilodag infinner sig. Blir oftast 1-1.5 tim/dag. Sätter på sköön musik(avslappningssyfte). Blir samtidigt som ett slags meditering.

Sen på med varmbyxor, så att hela kroppen är ordentligt varm.

Brukar börja med underkropp/ben/, sedan bröst/biceps, triceps, underarmar mm.....

Är det bättre sättet att undvika stelhet, vilket gärna kommer med styrketräning eller idrott.

Idrott utan stretching bör nog vara det bästa sättet att förkorta senor/ligament/muskler.

MuskelMasen
2014-09-11, 13:27
Har varit intresserad av att se ett schema på Grubs "våldsstretch"!

cero
2014-09-11, 15:02
Behövs inte direkt något schema, utan bara vettiga övningar och kontinuitet. För knäböj är nog denna (http://www.exrx.net/StretchImages/HipAdductors/LyingHipAdductorMagnus.jpg) viktigast & eventuellt något för fotlederna om man är stel där. För bänk kan man göra övningens rörelse fast med en pinne, alt lite vikt om det inte känns. Valfri stretchövning för baksida lår för mark. Utöver det kan man ju stretcha igenom hela kroppen för allmän rörlighet. Jag kör själv 20 min varje kväll innan läggdags.

Kör med dynamisk stretch, dvs gunga försiktigt i ytterläget.

cero
2014-09-11, 15:06
Idrott utan stretching bör nog vara det bästa sättet att förkorta senor/ligament/muskler.

Idrott i sig gör dig inte stel. Däremot kommer brist på rörlighetsträning göra dig det.

Har varit intresserad av att se ett schema på Grubs "våldsstretch"!

Rekommenderas nog inte för de flesta. Grub har ju hållt på med detta ett tag så han vet vad hans kropp klarar av. Händer att folk faktist skadar sig av att stretcha för hårt.