handdator

Visa fullständig version : Tungviktslöpning!


hammer95
2014-09-09, 19:38
Hej!

Tänkte starta en tråd för oss tungviktslöpare.
Löptränar nu 2-3 gånger i veckan samt 4 styrkepass. Har under det senaste året bara kunnat löpträna under de senaste 3 månaderna.

Tanken är här att försöka få lite mer inspiration, som tung löpare av andra löpare i den tyngre viktklassen.

Tänkte sätta en viktgräns på minst 95kg.

Är själv 120kg och 193-194cm lång.
Mina resultat i löpning är hittills som följer;
1,5km terräng 6 min
2,5km terräng 14 min
Målet är att minska minst 5kg i vikt och springa en bra tid på milen.

Dagens träning var 11km gång i högt tempo. Sluttid på 1;34:12.

MackeJuve
2014-09-10, 08:24
Lite för lätt tyvärr, ligger på 91-92 kg tror jag :) Har också börjat löpträna i alla fall, guld värt.

hammer95
2014-09-10, 12:18
Lite för lätt tyvärr, ligger på 91-92 kg tror jag :) Har också börjat löpträna i alla fall, guld värt.

Får väl kompromissa och sätta en gräns på >90kg istället vilket är hyfsat tungt.
Vad har du för resultat i löpningen hittills?

MackeJuve
2014-09-10, 13:39
Kommer inte ihåg mina gamla tider förutom 6:46 på 2 km, var duktig på att löpa men började lyfta vikter och sedan har det systematiskt minskat. Nu är jag igång igen och tycker det är kul, kanske gjort 10 löppass i år vilket är ganska många fler än föregående år. Började med att springa 5 km på ca 27, 5:26-tempo. I förrgår drog jag av 10,98 km på 59:52, 5:26-tempo. Ont i foten efter det, ren asfaltslöpning. Ska springa igen när foten tillåter.

hammer95
2014-09-10, 14:01
Kommer inte ihåg mina gamla tider förutom 6:46 på 2 km, var duktig på att löpa men började lyfta vikter och sedan har det systematiskt minskat. Nu är jag igång igen och tycker det är kul, kanske gjort 10 löppass i år vilket är ganska många fler än föregående år. Började med att springa 5 km på ca 27, 5:26-tempo. I förrgår drog jag av 10,98 km på 59:52, 5:26-tempo. Ont i foten efter det, ren asfaltslöpning. Ska springa igen när foten tillåter.

Nice! Jag har ännu inte kunnat springa längre än 5km utan att sluta springa, sprang då på 30min. Således hyfsat långt kvar till att kunna springa milen på en bra tid. Brukar sprintträna lite också vilket går förhållandevis mycket bättre, vilket inte är så konstigt. Du kan följa min träning på insta trapz26.
Ska kolla din insta också.

Hur ofta har du tänkt att löpträna i fortsättningen?

MackeJuve
2014-09-10, 18:41
Nice! Jag har ännu inte kunnat springa längre än 5km utan att sluta springa, sprang då på 30min. Således hyfsat långt kvar till att kunna springa milen på en bra tid. Brukar sprintträna lite också vilket går förhållandevis mycket bättre, vilket inte är så konstigt. Du kan följa min träning på insta trapz26.
Ska kolla din insta också.

Hur ofta har du tänkt att löpträna i fortsättningen?
Gött :) Vad innebär en bra tid på milen?

2 ggr/vecka är tanken, växla mellan 3 och 5 km. Det är nog bättre att följa min journal här på Kolo, eller bara kika om jag uppdaterar i den här. På instagram blir det väldigt sporadiskt något om träning.

hammer95
2014-09-11, 08:22
Gött :) Vad innebär en bra tid på milen?

2 ggr/vecka är tanken, växla mellan 3 och 5 km. Det är nog bättre att följa min journal här på Kolo, eller bara kika om jag uppdaterar i den här. På instagram blir det väldigt sporadiskt något om träning.


Ja, en bra tid är väl under 40 min, men knappast något jag kommer att klara. Bra tid för mig är väl under 50 min.