handdator

Visa fullständig version : Eran relation till alkohol


KalleTeodor
2014-09-09, 16:42
Gokväll!

Är intresserad av att höra hur eran relation till alkohol är. Vore intressant att veta eftersom detta är ett träningsforum. Om majoriteten är super-strickta eller dricker som alla andra?

Jag upplever att det är stor press att alltid dricka och om man inte gör det är det något fel på en. Jag brukar stå på mig men kan dricka om det är speciella tillfällen och om jag själv vill. Men vill jag inte så skippar jag det!

r1kkie
2014-09-09, 16:51
Jag drickar aldrig. Tycker inte om det helt enkelt.
Har ingenting med träning å göra utan det är helt pga smaken.

shut teh face
2014-09-09, 16:51
Jag dricker sällan hemma till vardags. Det ska gärna vara ett speciellt tillfälle, födelsedag, after work eller så. Det blir nog ungefär 1-2 gånger i månaden.

I övrigt så har jag inte en riktigt bra relation till alkohol, jag blir extremt godissugen när jag druckit och sugen på skit. Vet inte varför... precis som om jag får löjligt lågt blodsocker. Tål det gör jag inte heller, det räcker med 2-3 öl för jag ska hamna på kanelen, men det kanske är för jag dricker så sällan.

Jag undviker inte alkoholen pga. träningen eller så. Jag tränar gärna innan, även om man tydligt märker att återhämtningen blir mycket sämre så man inte kan träna dagen efter (jag vill gärna träna varje dag)

Sheogorath
2014-09-09, 16:51
Dricker ett par öl en helgdag i veckan framför en bra film och är det någon kul fest dricker jag mig lite berusad om jag känner för det. Kan hända att det blir alkohol mer än en dag i veckan om det är semester men då är det fortfarande de där 1-2 ölen i TV-soffan. Inget supande. Först och främst eftersom jag inte tycker det är behagligt att vara full-full.

Under deffperioder brukar 1-2 öl fortfarande få plats i veckobudgeten och det är något av det sista jag släpper på för att spara in kalorier. Den alkoholmängden jag intar bedömer jag som på det hela taget som mer nyttig än onyttig. :thumbup:

Så jag skulle tro att jag dricker som jag tror att Svensson gör mest, men i verkligheten är det nog i underkant eftersom folk dricker mer än man tror. :D

Fettecke
2014-09-09, 16:53
Man kan säga att vi har ett rätt öppetsinnat, ensidigt och egoistiskt förhållande, vi träffas nästan varannan helg och det slutar alltid med att vi går och lägger oss rätt sent på kvällen när jag har utnyttjat det klart. =) Hehe...

Självklart så spelar ju ens livsstil in ifall man dricker eller inte, men att det skall vara press har jag svårt att tycka. Kommer det troligen? från ens kompisgäng eller liknande som använder sprit som en gemensam träffpunkt.

I övrigt så hör vissa saker ihop för mig... exempelvis en riktigt god köttbit och ett gott öl, eller festival med tält, solstol och halvljummen pripps... Det blir ett komplement till livet för min del. Jag är iofs rätt "van" att det dricks öl eller vin till godare maträtter, jag tycker inte att ex. vatten eller cola framhäver känslan i situationen eller vad det nu kan vara.

mangemani
2014-09-09, 16:59
min inställning till alkohol är att det är totalt onödigt.
visst, i vissa fall kan det väl hjälpa lite, typ att få en att slappna av och prata lite mera, men utöver det så finns det ingen poäng med att dricka tycker jag, "gott" säger vissa, visst, that maybe, men i slutändan så är det ju alkohol effekten vissa är ute efter, annars skulle de ju lika gärna kunna sitta och små smutta på en vanlig dricka.

J.V
2014-09-09, 17:00
I snitt blir det väl en öl och/eller varje dag och en fylla en gång per vecka. Jag blir extremt sällan det minsta bakfull så det påverkar inte min träning nog mycket för att jag ska hoppa över något som smakar så bra som öl gör. :D Jag har inga ambitioner om att vara stenhård eller stå på scen heller, så de extra kalorier det blir gör mig ingenting.

shut teh face
2014-09-09, 17:02
Kan tilläga att jag endast dricker för det är gott, därför dricker jag inte heller vad som helst. Jag skulle t.ex. hellre dricka en ramlösa citron framför en Sofiero ..

Olegh
2014-09-09, 17:03
Är förvånad att jag inte är alkoholist, om jag säger så. Jag gillar öl och gillar att vara salongsberusad, aka lätt drogad. Avslappningseffekten är så jäkla najs. Om det är nyttigt eller ej kunde jag inte bry mig mindre om, men jag är lite skraj för att utveckla ett missbruksbeteende.

Dricker antingen i sällskap eller fre/lör framför tv/dator. Säg, tre av fyra veckor.

caro
2014-09-09, 17:07
En öl efter joggingen på freda'n efter jobbet. En öl till matlagningen på lördagar. Vin till maten i helgen. God mat kräver god dryck. Har aldrig i hela mitt liv druckit mig berusad. Jag har en himla praktisk spärr, eftersom jag tycker alkohol blir äckligt, smakar illa, efter ett par glas öl/vin. Men öl/vin/drink på sommaren har helt klart sin plats för livsnjutningen i perfekt mängd.

Och det är klart det är kul att ta en öl med kollegorna på konferens, eller gå ut med maken och ta en öl en kväll. Eller varför inte ett glas champagne en onsdagskväll om något anmärkningsvärt, typ en order eller så, behöver firas.

Exdiaq
2014-09-09, 17:07
Är det tillfälle som passar sig att dricka tar jag ett par öl och någon shot, men inte mer än så. Detta gör jag kanske en gång per 1-3 månad. Ta en enstaka öl i gott sällskap kan det bli 1-2 gånger i månaden under sommaren men nästan aldrig höst/vinter/vår.

Kör hellre på "kvalité", d.v.s. saker jag gillar. Hälla i mig blaskig lager och shotta Koskenkorva går därför fetbort.

Antalet gånger jag varit full går att räkna på ena handen. Aldrig varit bakfull.

King Grub
2014-09-09, 17:08
Aldrig druckit en droppe.

Pudzianovski
2014-09-09, 17:10
4-6 starköl 2-4 gånger per år. Vi har en ganska bra relationen tycker jag. :cheers::cheers:

cero
2014-09-09, 17:10
2-4 gånger i veckan, salongsberusad. Även cannabis ett par gånger per år. Droger är trevliga grejer. Försöker dock undvika det om jag är nedstämd, för att inte riskera utveckla ett beroende.

tp_88
2014-09-09, 17:11
Jag lär av misstag ha svept en snaps på en midsommarafton när jag var 1½år gammal, sedan dess har jag druckit ett glas champagne ett dussin gånger eller så, och mataffärscider någon gång om året.

Herman H
2014-09-09, 17:11
Dricker jag 10 öl om året med alkohol i är det allt, jag rör i stort sett inte mer än julasnappsen ut över det.

liftbig
2014-09-09, 17:12
Tidigare år har jag knappt druckit. Detta år har jag supit mig snorfull åtminstone 2 ggr i veckan i snitt.

Resultaten har fortfarande varit bra, dock psykiskt jobbigt. markat 280kg dagen efter, böjt 2x230kg osv.

Dock upplever jag sämre ökningar i massa.

Upptaget
2014-09-09, 17:15
Ni som i princip aldrig dricker alkohol mer än "något glas". Är det pga träningen? hade era alkohol vanor varit likadana tror ni om ni inte tränat?

Sheogorath
2014-09-09, 17:18
Jag har ofta mina bästa pass (styrka! absolut inte kondition) när jag känner av att jag druckit dagen innan. Är förmodligen någon slags spärr som släpper så det är nog inte något som är bra, precis som att pressa sig över gränsen med koffein eller dyl. Förmodligen relativt sett skyhög skaderisk.

spoon
2014-09-09, 17:23
Jag dricker några öl varje helg till en fotbollsmatch med kompisar eller kanske på en middag med tjejen. Men det brukar stoppa där. Förr så fortsatte det med att jag festade hela natten eller helgen. Det var kul då men det livet lockar inte lika mycket längre. Troligtvis för att jag blir så bakfull nuförtiden. Så jag håller mig borta från fyllor men dricker gärna ett par goda öl i goda vänners lag.

tossefar
2014-09-09, 17:24
Jag dricker i snitt en öl i månaden. Vin kan vara gott till mat, men inte mer än en gång per månad där heller. Jag trivs inte med alkohol så jag låter helt enkelt bli. Det har ingenting med träningen att göra för min del.

tp_88
2014-09-09, 17:24
Ni som i princip aldrig dricker alkohol mer än "något glas". Är det pga träningen? hade era alkohol vanor varit likadana tror ni om ni inte tränat?
Nej. Ja.

awesomooo
2014-09-09, 17:30
Dricker lite då och då, kan hända att jag tar en öl eller två här hemma framför tvn eller om jag känner mig lite festligare så blir det ett glas vin. Går inte ut speciellt ofta så blir faktiskt rätt sällan att jag dricker men det kompenserar jag med när jag åker utomlands, där brukar det drickas rätt mycket och dagligen.

Exdiaq
2014-09-09, 17:31
Ni som i princip aldrig dricker alkohol mer än "något glas". Är det pga träningen? hade era alkohol vanor varit likadana tror ni om ni inte tränat?

Nej.

Förmodligen. Dels är det jag "gillar" (alkohol som smakar någorlunda) inte vidare billigt och dels finner jag inget större nöje i att vara berusad. Man är inte lika skärpt framåt natten, riskerar att kasta bort dagen efter och slänger pengar i sjön som kunde spenderas på vettigare saker.

Petoria
2014-09-09, 17:32
Dricker några gånger i veckan sen jag blev student.

Fogel
2014-09-09, 17:32
Dricker det aldrig men tvättar händerna med det par gånger om dagen!

Sheogorath
2014-09-09, 17:33
Ni som i princip aldrig dricker alkohol mer än "något glas". Är det pga träningen? hade era alkohol vanor varit likadana tror ni om ni inte tränat?

Jag tillåter mig själv att vara lite mer onyttig då och då just eftersom jag sköter mig för övrigt, t.ex. tränar regelbundet. :) Så jag inbillar mig att jag hade druckit mindre om jag inte hade tränat.

Oxe
2014-09-09, 17:34
Dricker alldeles för lite och för sällan, minst en gång i veckan, dock relativt små kvantiteter

hurril
2014-09-09, 17:37
Aldrig varit någon onsdag/helg-krigare men dricker gärna rikligt med vin t ex till mat och gärna. Märkligt nog blir jag trollad av huvudknoppen så att jag aldrig vill ha någon alkohol när jag tränar hårt. Det smakar mig helt enkelt inte då (nu.)

Kebab-Arne
2014-09-09, 17:58
När jag var student blev det fylla cirka 3 gånger på en månad skulle tippa på. Nu när det är jobb blir inte lika mycket längre av flera orsaker. Har inte samma stora alkoholglada umgängeskrets längre, så det drar ner antalet tillfällen att supa på, om jag inte vill supa själv. När jag var 20 var det inte större problem med bakfyllan, men när jag blev 25 var det, är 27 nu förövrigt. Nog för det är kul att vara tokpackad men väldigt sällan värt det när hela dagen efter. Att ägna en heldag att vara bakfull var inget problem när jag var student men med jobb har jag andra saker att ägna helgerna åt än bakfylla. Sen har jag kanske mognat lite. Har inte samma (inget) sug att bli jättefull längre. Så dricker mig full fortfarande vid tillfälle men inget tok-krök. Har aldrig haft några problem med alkohol utan har alltid veta hur mycket jag ska dricka för att uppnå en viss fylla. Med några få undantag då jag blivit mer full än jag tänkt men det är verkligen några få undantag. Så de flesta gånger jag blivit aprak har det varit med mening.

Bubblan84
2014-09-09, 18:16
Snittar väl en öl i månaden numer. Innan jag träffade min sambo och blev familjefar intogs det större mängder och oftare.

awesomooo
2014-09-09, 18:18
Önskar dock att jag kunde dricka oftare.

XXXL
2014-09-09, 18:50
Har familj och släkt med problem/missbruk själv drack jag en hel del i åldern 13-20 sen fasades det ut för jag började träna mer och mer.

Idag dricker jag aldrig eller extremt sällan, 3-4 gånger per år/max vissa år 0. Umgås inte längre med människor som dricker och de jag umgås med som dricker vet att jag aldrig dricker så det är ingen som frågar men om det är någon som fyller år eller nyår/midsommar så är jag inte den som spottar i glaset direkt.

4623
2014-09-09, 19:17
När jag plugga drack jag mig full fyra dagar i veckan. Nu blir det inte lika ofta. Berusad kanske 4/5 helger. Sen blir det en del öl/vin på vardagar beroende på hur ofta jag äter ute.

StarkaUlf
2014-09-09, 19:24
Whisky föredras med någon kumpan. Ibland någon enstaka beprövad, ibland flera olika nya. Men brukar bli väldigt sällan.

PureWhey
2014-09-09, 19:24
Hatar hur alkohol är så romantiserat i Sverige och stora delar av världen.

XXXL
2014-09-09, 19:29
Hatar hur alkohol är så romantiserat i Sverige och stora delar av världen.

Ja det är konstigt, jag förstår varför man drack på 40-50-60-70-talet men varför dricka idag 2014?

Söp man inte förr för att man hade det så jävligt och för att det inte fanns så mycket annat att göra? Komma hem från jobbet i fabriken sätta sig vid köksbordet och bara stirra ut genom fönstret utan TV/Dator eller pengar på banken.

Olegh
2014-09-09, 19:33
Ja det är konstigt, jag förstår varför man drack på 40-50-60-70-talet men varför dricka idag 2014?

Söp man inte förr för att man hade det så jävligt och för att det inte fanns så mycket annat att göra? Komma hem från jobbet i fabriken sätta sig vid köksbordet och bara stirra ut genom fönstret utan TV/Dator eller pengar på banken.

Det har bara varit jävligt på olika sätt om man nu vill använda det som förklaringsmodell.

TomasB
2014-09-09, 19:34
Gokväll!

Är intresserad av att höra hur eran relation till alkohol är. Vore intressant att veta eftersom detta är ett träningsforum. Om majoriteten är super-strickta eller dricker som alla andra?

Jag upplever att det är stor press att alltid dricka och om man inte gör det är det något fel på en. Jag brukar stå på mig men kan dricka om det är speciella tillfällen och om jag själv vill. Men vill jag inte så skippar jag det!

Nykter sen rätt länge (Ett antal år). Innan dess var jag en sk binge-drinker. Inget på veckorna, för att skeva ur totalt på helgerna. Har svårt att göra någonting "lagom". Av eller på, 0 eller 110%. Typ.

Aliaas
2014-09-09, 19:37
Jag dricker ganska ofta men bara så det är befogat aå atta säga. När det är fest dricker jag för att bli full helt enkelt och jag utvärderar alltid innan om det är värt det. Skulle dock aldrig falla mig in att dricka hemma eller bara sådär på kvällen/till sport. Finna ingen anledning enligt mig

4623
2014-09-09, 19:42
Jag dricker ganska ofta men bara så det är befogat aå atta säga. När det är fest dricker jag för att bli full helt enkelt och jag utvärderar alltid innan om det är värt det. Skulle dock aldrig falla mig in att dricka hemma eller bara sådär på kvällen/till sport. Finna ingen anledning enligt mig

För att det är gott kanske.

Aliaas
2014-09-09, 19:46
För att det är gott kanske.
Gillar du smaken av alkoholhaltiga drycker så mkt att det överväger dess negativa effekter?

Själv gillar jag inte smaken överhuvudtaget varken i öl cider lr whisky

cero
2014-09-09, 19:47
För att det är gott kanske.

Det säger rökare också. ;)

Skämt åsido så finns det inte ord för att beskriva hur gott det är med en flaska rött till köttet. Öl har jag aldrig varit särskilt förtjust i, möjligtvis folköl.

Olegh
2014-09-09, 19:47
De flesta vuxna gör det.

4623
2014-09-09, 19:50
Gillar du smaken av alkoholhaltiga drycker så mkt att det överväger dess negativa effekter?

Själv gillar jag inte smaken överhuvudtaget varken i öl cider lr whisky

Ja annars hade jag inte druckit det. Då hade jag berusat mig på andra sett när jag är på det humöret.

Det säger rökare också. ;)

Skämt åsido så finns det inte ord för att beskriva hur gott det är med en flaska rött till köttet. Öl har jag aldrig varit särskilt förtjust i, möjligtvis folköl.

Jag tycker det kan vara gott att röka ibland.

Baha
2014-09-09, 19:53
dricker aldrig på vardagarna, men vädligt ofta fre-lör på kvällarna, mest för o slappna av med nån film och lyssna musik

inte brutalmängder

en dålig vana med all säkehet

timoat
2014-09-09, 19:56
Aldrig på vardagar eller själv, men på helgerna om jag går ut blir det mycket. Klassisk binge drinker. Men det kan gå månader mellan utgångarna, och under perioder jag inte dricker tänker jag inte ens på det. Tycker inte det är särskilt gott, speciellt whiskey och bourbon, kan inte dricka den skiten. Sherry kanske.

Lance Uppercut
2014-09-09, 19:56
Det går i perioder för mig. Just nu älskar jag det och har druckit stora mängder ganska frekvent under sommaren. Innan dess blev det knappt någonting alls under en lång period.

agazza
2014-09-09, 20:01
Jag dricker ofta och när det händer är det mycket och det kommer fortsätta påverka min hälsa negativt.
Det påverkar även min ork, humör samt psykisk prestation kraftfullt negativt upp till två dagar efter jag druckit. Det har pågått i cirka 12 år. Jag kan till och med inbilla mig att jag känner mig dummare.

timoat
2014-09-09, 20:06
Ja, det kan tilläggas att jag blir helt värdelös dagen efter, ibland 2 dagar. Det är inte som när man var 18 och man kunde supa och sen gå upp och jobba efter 4 timmars sömn.

4623
2014-09-09, 20:09
Ja, det kan tilläggas att jag blir helt värdelös dagen efter, ibland 2 dagar. Det är inte som när man var 18 och man kunde supa och sen gå upp och jobba efter 4 timmars sömn.

Något hände med mig när jag fyllde 25. Diskuterade detta med en polare för ett tag sedan. När man var yngre och trodde man var bakis var man egentligen bara trött. Nu kan det vara riktigt jobbigt.

XXXL
2014-09-09, 20:14
Ja, det kan tilläggas att jag blir helt värdelös dagen efter, ibland 2 dagar. Det är inte som när man var 18 och man kunde supa och sen gå upp och jobba efter 4 timmars sömn.

Japp, dricka på lördag = måndag,tisdag och lite av onsdagens träningspass är "sämre"

Lance Uppercut
2014-09-09, 20:30
Något hände med mig när jag fyllde 25. Diskuterade detta med en polare för ett tag sedan. När man var yngre och trodde man var bakis var man egentligen bara trött. Nu kan det vara riktigt jobbigt.

Så kände jag också förut men nu tror jag att det bara beror på att man helt enkelt dricker mer sällan/mindre mängder än vad man gjorde förut (sämre tolerans). Börjar man dricka som en tonåring så får man bakfyllor som en tonåring, åtminstone jag.

caro
2014-09-09, 20:30
Gillar du smaken av alkoholhaltiga drycker så mkt att det överväger dess negativa effekter?

Själv gillar jag inte smaken överhuvudtaget varken i öl cider lr whisky

Dricka om det är äckligt och för berusning är helt meningslöst, enligt min uppfattning. Berusning är den negativa effekten, utöver andra medicinska vid tungt bruk då.

Alkohol dricker man för att det är gott till god mat, eller för att det är livsnjutning vid andra tillfällen. Typ efter ett långpass. :)

Oljeblixten
2014-09-09, 20:35
Supit/knarkat mig hemlös, LVM-utredd, supit bort relationer och vänner. Så jag är nykter nu för tiden. :)

Herr Oberst
2014-09-09, 20:44
Sitter med ett glas whisky just nu.
På senare år har det blivit allt mer vardagsdrickande. Gärna vin till maten varje kväll.
Även tårta och wienerbröd är något jag börjat uppskatta allt mer. Vet inte om det beror på åldern eller om det är något som kommit sen jag blev husägare.

Är däremot sällan ute och festar. Händer kanske en gång var fjärde månad. Och då är det alltid hela vägen, omdömet brister alltid fullständigt. Ser dock inga större problem med det så länge jag inte rör mig i områden där jag kan råka illa ut.

Ristretto
2014-09-09, 20:52
Dricker inte, har aldrig gjort.

944RS
2014-09-09, 21:06
Dricker inte, röker inte, snusar inte. Inget av de besluten har med träningen att göra. Har smakat men uppskattar det helt enkelt inte.

R Scarpa27
2014-09-09, 21:06
sällskapsdryck
och 3,5er till matlagning med musik kan vara gutt.
kalla 3,5er är gott ö.h

Stoltz
2014-09-09, 21:20
Har inte druckit på ca 4 år nu tror jag.

Har aldrig varit jätteförtjust i smaken av alkohol, och får inte direkt några positiva effekter av det.

Snarare tvärtom, jag blir mindre social, jag blir markant dummare, och mitt omdöme flyger rakt åt helvete. Mer än en person har fått lida av det, så numer så rör jag helt enkelt inte det.

upperkatt
2014-09-09, 21:34
Någon enstaka gång per år.

thenut
2014-09-09, 22:36
Tar ett glas whiskey, konjak, calvados eller rom på kvällen 1-2 ggr i veckan, kanske en öl någon gång ibland också. Festar inte mycket numera, men det händer väl ett par ggr per år kanske.

Annars är snaps på kräftskivan eller till jul/midsommar en favorit, mycket gott...

saigon
2014-09-09, 22:36
Dricker inte allt för ofta, är full kanske 4-5 gånger per år. Däremot är det gott med en öl ibland, sitter faktiskt med en nu. Inte varje dag kanske, men nån då och då så att säga.

Idag exempelvis, lång dag med inskolning på dagis, möbelflytt, m.m, kommer hem, barnen och frugan sover, tyst och lugnt hemma, då är det perfekt med en kall öl framför datorn och några dåliga klipp på Youtube.

Red Apple
2014-09-09, 23:10
Dricker när jag har råd/tid. Blev väldigt mycket en period, men nu ligger jag på en rätt hälsosam nivå på 1-2 halvfyllor i månaden och utöver det kanske någon enstaka öl ibland.

cero
2014-09-09, 23:13
Dricka om det är äckligt och för berusning är helt meningslöst, enligt min uppfattning. Berusning är den negativa effekten, utöver andra medicinska vid tungt bruk då.

Alkohol dricker man för att det är gott till god mat, eller för att det är livsnjutning vid andra tillfällen. Typ efter ett långpass. :)

Berusning är ju poängen med droger. Sedan finns det ju andra anledningar, men det är knappast smaken som står bakom det kulturella värdet som alkohol har i dagens samhälle.

lei
2014-09-10, 02:44
På sommaren kan det bli perioder där jag dricker varje dag, men då oftast bara folköl/öl/vin till mat men sällan till berusning, sen brukar det bli 3-5 ggr per år då jag får för mig att dricka sprit vilket nästan alltid slutar i minnesluckor, vilket börjar bli lite läskigt. Så sedan senaste sådana tillfället kring nyår har jag bara druckit öl/vin med undantag för whisky som jag gärna tar en fyra av när jag vet att ingen annan alkohol ska intas samma tillfälle utan bara för smaken. Har problemet att jag inte tycker det är svårt/äckligt att halsa ren sprit men för den skull klarar man ju inte av effekten bättre än andra...

Festar sällan så det kan också gå två tre månader utan något alls utan problem.

TLDR: komplicerat...

caro
2014-09-10, 06:08
Berusning är ju poängen med droger. Sedan finns det ju andra anledningar, men det är knappast smaken som står bakom det kulturella värdet som alkohol har i dagens samhälle.

Jaja, självklart. Det är bara jag som har konstig inställning till alkohol. ;)

Dvs, öl ska vara riktigt gott annars kan det vara. Gott vin till maten, annars kan det vara.

Avslappningseffekten kan vara skön efter en stressad vecka, men berusning, ve och fasa, skulle jag aldrig utsätta mig för, utsikten att bete sig som en fjant lockar inte.

ARMSTARK
2014-09-10, 07:29
Jag gillar alkohol, mitt problem är att jag kan dricka hur mycket som helst, mår inte dåligt, blir inte bakis, kan träna som vanligt dagen efter, så det finns inget hinder att dricka alldeles för mycket för hälsan. Inte för att jag har några hälsoproblem men jag är inte dummare än att jag förstår att jag inte är odödlig. Speciellt med tanke på cancerrisk m.m.

L-Sami
2014-09-10, 07:40
Dricker inte alkohol, inte alls på grund av träningsfaktorer, utan mer att jag är en bättre man utan.

Armed Dingo
2014-09-10, 08:20
Tillåter mig en öl eller två, två dagar i veckan.

Blir väldigt sur på mig själv om det blir 5 eller fler, vilket det ytterst sällan blir.

LoveMachine
2014-09-10, 08:48
Jag dricker bara oftare och oftare för varje år som går. Å andra sidan dricker jag bara mindre och mindre för varje år som går. I genomsnitt så super jag till kanske var tredje månad och även då är det oftast rätt moderat fylla. Årets midsommar utgör ett lysande undantag. Annars så dricker jag oftast öl/vin/sprit för att det är gott och ofta själv hemmavid. Nu mer så blir det nog öl en-två vardagar i veckan ofta en Dead Pony Club då det är en underbar folköl. Sen så blir det öl eller vin på helgen beroende på vad det är för mat som lagas.

Egentligen är det konstigt att jag dricker så pass lite som jag gör då jag gillar upplevelsen av att vara salongsberusad och att alkohol har några "välgörande" synergier med mitt psyke och personlighet. Kan ha att göra med att de roar mig allt mindre att "gå ut" och försöka skrika fram en konversation och oftare träffar folk i sammanhang där man inte förväntas att fullständigt annihilera sin hjärna. Att jag blivit äldre och blir betydligt mer bakfull lär ju också påverka.

Diomedea exulans
2014-09-10, 08:56
Tjena! 31-årig kille och helnykterist här.

Jag började dricka när jag var 15, på fester, och då var det för att "alla gjorde det". Jag tyckte att all alkohol utom sötsliskiga drinkar smakade skit. Framförallt öl, vin och ren sprit var vedervärdigt. Även om jag delvis vande mig vid de smakerna senare så lärde jag mig aldrig tycka om dem. Men jag ville ju passa in i gänget, så jag drack iallafall.

Efter 20 ungefär började jag dricka mig stupfull nästan varje fylla, och då märkte jag att mina fyllor kunde delas in i tre kategorier:
1) 25 % av fyllorna var bra fyllor, där jag blev asrolig, alla killar ville vara kompis med mig, och alla tjejer ville ha sex med mig.
2) 50 % av fyllorna var jag ungefär som vanligt.
3) 25 % av fyllorna blev snedfyllor, där jag kunde spendera en hel månadslön på att bjuda folk på drinkar, sa saker som var så dumma att goda vänner sa upp vänskapen, slarvade bort alla mina värdesaker, och ofredade kvinnor sexuellt.

Mitt mål med fyllorna slutade då vara "att passa in" och började istället bli att få kategori 1-fyllor. Pga alla kategori 3-fyllor så bestämde jag mig dock för två år sedan att bli helnykterist.

Juxta
2014-09-10, 09:23
Har inte druckit alkohol på 19 år. Lyssnade mycket på hardcore och blev lockad av straight edge. Efter det har det fastnat och smaken för alkohol infann sig aldrig.

via mobil.

Armed Dingo
2014-09-10, 09:26
Sitter med ett glas whisky just nu.
På senare år har det blivit allt mer vardagsdrickande. Gärna vin till maten varje kväll.
Även tårta och wienerbröd är något jag börjat uppskatta allt mer. Vet inte om det beror på åldern eller om det är något som kommit sen jag blev husägare.

Är däremot sällan ute och festar. Händer kanske en gång var fjärde månad. Och då är det alltid hela vägen, omdömet brister alltid fullständigt. Ser dock inga större problem med det så länge jag inte rör mig i områden där jag kan råka illa ut.

Du får inte låta dopamin från godsaker ersätta det från nya upplevelser. Ungdomen ropar dig tillbaka! TAKE A LEAP OF FAITH

eulalia
2014-09-10, 10:12
Jag var väl lite av en partyprinsessa då jag var yngre och har alltid gillat att festa till det med sprit (ju fullare desto roligare) men jag tror att min syn på alkohol håller på att förändras. Jag dricker mer och mer måttligt pga att jag nu har sett och upplevt alkoholens baksida på mycket nära håll med dess efterföljder med missbruk, död och närståendes lidande.

smeander
2014-09-10, 10:13
Tar en porter ibland på fredagskvällen eller lördagskvällen. 1-2 i månaden kanske, det är mycket gott.
Är jag bortbjuden så tar jag gärna två glas vin till maten. Dricker mig aldrig berusad.


Skickat från ishallen

Raschmus
2014-09-10, 10:20
Dricker nästan alltid på helgen, ofta till ett rejält rus på en klubb eller krog. Dricker nästan aldrig vardagar, just för att det sällan smakar på vardagar, är för trött helt enkelt.

En favorithelg som är återkommande varje månad är total avhållsamhet måndag-fredag för att sedan på lördagmorgon dricka en flaska champagne till frukostfrallor med flickvän eller vän för att senare dricka några eftermiddagsöl på de lokala krogarna. Avsluta med middag och senare fylla på klubb.

Låter träningen ta hänsyn till mina mat och dryckvanor istället för tvärtom.

Viktor_Balck
2014-09-10, 12:28
Dricker nästan alltid på helgen, ofta till ett rejält rus på en klubb eller krog. Dricker nästan aldrig vardagar, just för att det sällan smakar på vardagar, är för trött helt enkelt.

En favorithelg som är återkommande varje månad är total avhållsamhet måndag-fredag för att sedan på lördagmorgon dricka en flaska champagne till frukostfrallor med flickvän eller vän för att senare dricka några eftermiddagsöl på de lokala krogarna. Avsluta med middag och senare fylla på klubb.

Låter träningen ta hänsyn till mina mat och dryckvanor istället för tvärtom.

+1

Förutom att jag börjar dagen med två flaskor champagne och avslutar med en sjuttis. Drar sedan bomben i valfri pool innan läggdags.

cero
2014-09-10, 12:58
Avslappningseffekten kan vara skön efter en stressad vecka, men berusning, ve och fasa, skulle jag aldrig utsätta mig för, utsikten att bete sig som en fjant lockar inte.

Bete sig som en fjant? De flesta kan nog skriva under på att man inte vill vara stupfull, men med en lätt berusning blir i alla fall jag bara en förstärkt version av mig själv.

Ulvamal
2014-09-10, 13:04
"Det finns nätter då Fantomen lämnar djungeln och går på stadens gator som en vanlig man."

Jag tycker om att sitta i en bekväm fotölj på en pub och dricka en god öl. Jag uppskattar en drink i en pianobar. En portugieser från Villány utgör ett synnerligen trevligt komplement till en god bit kött, en Lambrusco på samma sätt till en hummergratäng.

Whisky vid öppen spis efter en lång promenad i höstfrisk skog är en njutning värdig gudar.

Bäst är nog mjöd vid lägereld, med musik och sång.


Men nej, jag dricker väldigt sällan. Trots det.

Sir Anselm
2014-09-10, 13:23
Jag är ju dels inbiten ölnörd, dels intresserad av mat och dryck överlag, så det är väldigt få helger som det inte dricks ett par öl, lite vin och kanske en cognac eller rom. Gillar dock inte fylla eller bakfylla, så jag begränsar intaget därefter. Ser det som att min träning ger mig möjlighet att njuta, skulle aldrig ge upp det för lite bättre resultat på gymmet.

Zeritho
2014-09-10, 16:32
1-2 fyllor per vecka. Sen jag blev student för 2 år sedan, verkar inte påverkat min träning allt för mycket då jag gått upp ca 15 kg denna period (mesta muskler 16% kroppsfett just nu).

Men ser alltid till att få i mig något rejält efter det hela och ser till att inte vara på alltför långa efterfester och dricker sällan något mer efter 12 slaget.

MikaelB
2014-09-10, 17:12
1-2 fyllor per vecka. Sen jag blev student för 2 år sedan, verkar inte påverkat min träning allt för mycket då jag gått upp ca 15 kg denna period (mesta muskler 16% kroppsfett just nu).


Så, 10 kg muskler på två år alltså..

Gober
2014-09-10, 17:16
En gång i tiden festade jag varje helg men det var längesedan. Numera handlar det mer om dryck till maten. När jag äter ute tar jag gärna några öl eller delar en flaska vin. Alkohol intar jag numera mestadels för smaken men givetvis är en härlig salongsberusning ett stort plus, det tror jag de flesta tycker. Riktigt full har jag inte blivit på mycket länge, det händer kanske en gång per år när barndomsvännerna har sitt årliga herrklubbsmöte
;-)

Mina bakfyllor är brutala om jag dricker för mycket så det ska vara en jävligt rolig kväll för att ens vara i närheten av att väga upp för det helvetet jag drabbas av dagen efter.

cero
2014-09-10, 17:26
Så, 10 kg muskler på två år alltså..

Fullt möjligt som nybörjare.

MikaelB
2014-09-10, 17:44
Fullt möjligt som nybörjare.

Ser på hans andra poster att så verkar det vara. Fail på mig. cofffee

Puryeah
2014-09-10, 17:45
Festar i princip varje helg. Dricker aldrig på vardagar.

caro
2014-09-10, 18:26
Bete sig som en fjant? De flesta kan nog skriva under på att man inte vill vara stupfull, men med en lätt berusning blir i alla fall jag bara en förstärkt version av mig själv.

Hehe, minsann! Undrar om jag någonsin mött någon person som jag upplevt varit en bättre version, ens i lätt berusat tillstånd, än helt nykter .. Men det är ju i alla fall bra när man upplever det så själv. :d

Det finns ju grader, så det är klart det inte går från "vettig" till "fjant" binärt, men risken är uppenbar.

MackeJuve
2014-09-10, 18:50
Dricker minst en gång per vecka och blir full, kanske 15 bärs på förfest och ett par ute. Bara helger. Trivs med det men kommer väl inte fortsätta så i jättemånga år till.

Sheogorath
2014-09-10, 18:56
+1

Förutom att jag börjar dagen med två flaskor champagne och avslutar med en sjuttis. Drar sedan bomben i valfri pool innan läggdags.

:laugh:

Zeritho
2014-09-10, 18:58
Så, 10 kg muskler på två år alltså..

Jepp, total nybörjare

Frantic
2014-09-10, 19:09
Jag kan ta en öl eller två, 1-2 gånger om året. Jag har rätt negativ inställning till alkohol eftersom det alltid innebär ett evigt tjatande om man inte dricker när man är på sociala tillsällningar. Dessutom avskyr jag verkligen fulla människor.

cero
2014-09-10, 19:19
Jag kan ta en öl eller två, 1-2 gånger om året. Jag har rätt negativ inställning till alkohol eftersom det alltid innebär ett evigt tjatande om man inte dricker när man är på sociala tillsällningar. Dessutom avskyr jag verkligen fulla människor.

Folk som inte vill dricka måste vara lite mer bestämda av sig. De få nykterister jag känner som faktist är det får verkligen minimalt med skit för det. När man säger "Njaae, alltså.. jag vet inte om jag känner för det.." så framstår det som om man är stel och vill bli övertalad. Om någon börjar bli irriterande så är det bara att svara: "Ska du bestämma vad jag ska göra?" med en bestämd ton (utan att bli otrevlig) och sedan slipper man det.

spoon
2014-09-10, 19:21
Folk som inte vill dricka måste vara lite mer bestämda av sig. De få nykterister jag känner som faktist är det får verkligen minimalt med skit för det. När man säger "Njaae, alltså.. jag vet inte om jag känner för det." så framstår det som om man är stel och vill bli övertalad.

Folk är idioter och blir obekväma om något är annorlunda. "Jag dricker inte" Jag äter inte kött" går inte obemärkt under radarn utan Måste diskuteras.

Zeritho
2014-09-10, 19:23
Folk som inte dricker är starka, varför ska man göra som alla andra?

Sheogorath
2014-09-10, 19:26
"Jag dricker inte eftersom jag är alkoholist".

Det borde få slut på konversationer om saken för ett bra tag framåt.

cero
2014-09-10, 19:27
"Jag dricker inte eftersom jag är alkoholist".

Det borde få slut på konversationer om saken för ett bra tag framåt.

:d

Folk som inte dricker är starka, varför ska man göra som alla andra?

Ta tillfälle att visa det så kan jag lova dig att ingen kommer tjata mer.

Stoltz
2014-09-10, 19:29
Folk som inte vill dricka måste vara lite mer bestämda av sig. De få nykterister jag känner som faktist är det får verkligen minimalt med skit för det. När man säger "Njaae, alltså.. jag vet inte om jag känner för det.." så framstår det som om man är stel och vill bli övertalad. Om någon börjar bli irriterande så är det bara att svara: "Ska du bestämma vad jag ska göra?" med en bestämd ton (utan att bli otrevlig) och sedan slipper man det.

Vanlig dialog jag har när det beger sig, som jag tycker funkar väldigt ofta:

"Vad dricker du?"
"Cola Zero, vill du ha lite?"
"Vad har du i?"
"Aspartam"
"Haha. Ingen sprit?"
"Nope, vanlig cola"
"Dricker du inte?"
"Nope"
"Aha, du kör?"
"Haha, nej nej."
"Jaha. Varför dricker du inte då?"
"För att jag åkte in för mord förra gången."

cero
2014-09-10, 19:31
Stolz: Varför ljuger du? Så fort du nämner 'aspartam' lär den andra personen skrika "CANCER" och inte ens låta dig slutföra dialogen.

Stoltz
2014-09-10, 19:32
Där är aspartam i Cola zero, jag ljuger inte.

Olegh
2014-09-10, 19:36
Som drickare så har det tagit ett tag för mig att fullständigt acceptera att alla inte får ut lika stora positiva effekter av alkohol som jag. Att man då väljer att avstå istället för att slentrian-dricka, eller för att man "ska" är ju bara bra.

jenni
2014-09-10, 19:37
Har själv ingen relation till alkohol men kan säga att fulla killar ger mig kväljningar , en man som kan uppskatta en fin whisky eller cognac däremot

J.V
2014-09-10, 19:41
Där är aspartam i Cola zero, jag ljuger inte.Jag tror han syftar på att varenda människa som läser kvällstidningar tror att aspartam == cancer och direkt käftar om det och därmed glömmer bort alkoholfrågan.


TapaTalk.

Stoltz
2014-09-10, 19:43
Aaah :D
Den har faktiskt bara hänt en gång, och då började tjejen som jag pratade med gå till direktattack om att alkohol var mindre farligt än aspartam, trots att jag inte alls kommenterat hennes drickande. Hon bröt foten samma kväll, medan jag kom hem helskinnad. Last laugh och allt sådant :D

cero
2014-09-10, 19:44
Jag tror han syftar på att varenda människa som läser kvällstidningar tror att aspartam == cancer och direkt käftar om det och därmed glömmer bort alkoholfrågan.


TapaTalk.

Räddaren i nöden. *cupid*

J.V
2014-09-10, 19:46
Räddaren i nöden.:D

Postade det här på Instagram igår:
http://tapatalk.imageshack.com/v2/14/09/10/f8b14bb7939b1b915e3f3558acf0a8cd.jpg

I know that feel.


TapaTalk.

awesomooo
2014-09-10, 19:51
Shiet ni alla som int driker er p12or,, ni är säker oskuld ala ochså xD

cero
2014-09-10, 19:51
Shiet ni alla som int driker er p12or,, ni är säker oskuld ala ochså xD

fita varje helg bror

Herman H
2014-09-10, 20:12
Ni som i princip aldrig dricker alkohol mer än "något glas". Är det pga träningen? hade era alkohol vanor varit likadana tror ni om ni inte tränat?

Nej. Ja.

Samma här.

Tolkia
2014-09-10, 20:30
Vi har en god relation; träffas sällan och jag är den som bestämmer. :D

Vin och någon sliskig drink enstaka gånger; jag brukar få något slags folkhälsoenkäter kring det här och mina svar brukar generera en "slutkommentar" som illa dolt antyder att även om man ljuger om sin konsumtion för enkäten så kan man ha problem (now, is that weird?). Tycker att öl är äckligt och gillar egentligen inte heller rödvin något vidare, vilket begränsar urvalet en del. Gillar inte heller mig själv när jag blir ännu pratsammare än vad jag redan är. Ett gott vitt vin är dock gott.

Av och till hamnar jag i situationer där omgivningen stör sig på detta; det var jobbigt när jag var ung student och alla jävla kursare skulle tjata på en hela tiden (om man är en klass på 40 hinner det bli några tjat på en kväll). Alla är inte heller så bra på att ta ett nej när de själva är berusade. Numera är det mest i enstaka jobbsammanhang och på typ kvartersfester och sådant, men nu är jag van. Det blir också generellt lite bättre med åren, tycker jag; folk får lite mer känsla för när de har gått över gränsen. (Alkoholistrepliken är bra, dock mindre bra när folk kommer ihåg den nästa gång de är fulla och vill ge en lite samtalsterapi - det finns få saker som är jobbigare än en full person som bestämt sig för att du behöver tas om hand lite.)

WHITEFOLKS
2014-09-10, 21:03
Dricker minst en gång per vecka och blir full, kanske 15 bärs på förfest och ett par ute. Bara helger. Trivs med det men kommer väl inte fortsätta så i jättemånga år till.
Femton öl? Wtf?

awesomooo
2014-09-10, 21:04
Dricker minst en gång per vecka och blir full, kanske 15 bärs på förfest och ett par ute. Bara helger. Trivs med det men kommer väl inte fortsätta så i jättemånga år till.

15 bärs på förfesten är fan bra, en själv hade inte gått ut efter 15 :D

WHITEFOLKS
2014-09-10, 21:08
15 bärs på förfesten är fan bra, en själv hade inte gått ut efter 15 :D
Skulle bli bra kastrull/avlida av det ja.

Diomedea exulans
2014-09-10, 21:11
Vin och någon sliskig drink enstaka gånger; jag brukar få något slags folkhälsoenkäter kring det här och mina svar brukar generera en "slutkommentar" som illa dolt antyder att även om man ljuger om sin konsumtion för enkäten så kan man ha problem (now, is that weird?).

Hehe… Jag jobbar som telefonintervjuare, och en gång hade vi frågan om hur ofta intervjupersonen drack. Lustigt nog var tydligen ungefär 50 % av befolkningen helnykterister. :P

awesomooo
2014-09-10, 21:14
Skulle bli bra kastrull/avlida av det ja.

Skulle legat i fosterställning efter 10 i mina egna spyor :D

Tyr att man inte bor i Tyskland, när man väl är där har man en tendens att bli rätt bra på arslet. Vem kan säga nej till en bratwurst med sauerkraut och en Becks? Inte jag i alla fall...

caro
2014-09-10, 21:14
det finns få saker som är jobbigare än en full person som bestämt sig för att du behöver tas om hand lite.)

:laugh:

Mycket sant. Skulle möjligen vara när de bestämt sig för att du är en god lyssnare, och att de kan (behöver) berätta hela sin, enligt deras egen uppfattning, tragiska livshistoria för en.

Diomedea exulans
2014-09-10, 21:19
Shiet ni alla som int driker er p12or,, ni är säker oskuld ala ochså xD

I vissa hål, ja.

cero
2014-09-10, 21:30
Femton öl? Wtf?

Jag får inte ens i mig 15 burkar cola utan att spy.

4623
2014-09-10, 21:36
Beror ju på en rad faktorer, en viktig är hur ofta man dricker. När jag plugga brukade jag dra i mig 4-6 öl och två flaskor vin på förfesten. Nu för tiden räcker det med 4-6 öl och en flaska vin. Skulle jag sugigt i mig en till hade jag nog inte kommit ut.

Überbiffen
2014-09-10, 22:01
Tungt helgsupande och så har det varit i 10+ år bortsett från kortare perioder här och där. Tolerans därefter. En flaska (70cl) starksprit och den är slut lagom till utgång. Totalt under en kväll blir det nog sällan under litern.

svenbanan
2014-09-10, 22:08
Jag gillar inte att vardagsdricka. Även fast jag tycker öl är gott som fan, så gillar jag av nån anledning inte att dricka till maten "bara så där". På semester i somarstuga däremot så dricker jag gärna öl/vin till både lunchen och middagen, samt några groggar på kvällen. Då tycker jag det är trevligt.

Är det nåt kalas så har jag inga problem med att dricka. Då blir det allt från salongsberusad till drängfull, beroende på hur stjärnorna står i skyn.

Dock blir det inte så många sådana kalas nowdays, vilket väl är lika så bra med tanke på hur bakis jag blir numer.

Men i princip blir det väl att jag dricker kanske 4-5 ggr per år, varav 1-2 rejäla fyllor. Men det har nog gått över ett år utan att jag rört en droppe också.

Men jag låter inte bli pga träning eller nåt sådant. Inte heller för att jag tycker det är ohälsosamt. Jag skulle mycket väl kunna tänka mig att klunka i mig ett sexpack i veckan framför tv:n, men det blir liksom inte så bara. Jag tror jag undermedvetet tycker det är lite av ett slöseri, eftersom jag inte tänker bli full på en tisdag ändå...

svenbanan
2014-09-10, 22:11
Tungt helgsupande och så har det varit i 10+ år bortsett från kortare perioder här och där. Tolerans därefter. En flaska (70cl) starksprit och den är slut lagom till utgång. Totalt under en kväll blir det nog sällan under litern.
Ja, jag har också tolerans utefter mitt obefintliga vardagsdrickande. Var på fest hos en polare i somras och drack 3-4 starköl och 2-3 groggar. Sedan blev resten av kvällen minnessvag... Förr drack jag i princip alltid drygt en kvarting och några öl på förfesterna, och sedan brännde jag hur mycket stålar som helst i baren, som en svamp...

Captainwide
2014-09-10, 22:11
Drack mycket förr. Gymnasielegend i 1:an, drack kopiösa mängder captain morgan (därav mitt nick/IRL smeknamn). Började tröttna och i 2:an la jag av nästintill helt med att dricka och nu blir det dricka någon gång om året, på sin höjd.

Ajemän
2014-09-10, 22:12
Dricker sällan, och aldrig mer än 3 öl.
Ju bättre man mår, ju mindre behov har man av att dricka.
Tror jag.

Haft alkoholproblem tidigare.

cero
2014-09-10, 22:30
Ju bättre man mår, ju mindre behov har man av att dricka.
Tror jag.
Haft alkoholproblem tidigare.

;)

För mig är det oftast tvärt om. När jag mår som bäst får jag motivation att spetsa till vardagen på olika sätt. Droger (f a alkohol men också cannabis) när man är nedstämd ger bara ett konstigt rus.. någon slags tomhet. Svårt att förklara.