handdator

Visa fullständig version : Hur värmer ni upp musklerna inför ett tung pass?


Helcon
2014-09-09, 13:30
Som frågar lyder, hur värmer ni upp?
Vad anser ni är det bästa sättet?
Själv brukar jag gå lite på bandet i en 10 minuter eller så för bli lite varm, sedan kör jag några set på bänkpressen utan/med lite vikt.

Medveten om att vissa kanske ser detta som en dum fråga, men är väldigt nyfiken av mig!

Silveta
2014-09-09, 13:31
Jag värmer upp den övningen jag ska köra.

Bänkpress för bänkpress, böj för böj etc etc

CalleP
2014-09-09, 13:33
Som frågar lyder, hur värmer ni upp?
Vad anser ni är det bästa sättet?
Själv brukar jag gå lite på bandet i en 10 minuter eller så för bli lite varm, sedan kör jag några set på bänkpressen utan/med lite vikt.

Medveten om att vissa kanske ser detta som en dum fråga, men är väldigt nyfiken av mig!

Blir ju alltid någon form av lätt kondition som uppvärmning för mig då jag är för fattig för att ha bil. Så snabb gång till gymmet cirka 20 min eller cykel 10 min. Sen kör jag bara några lätta set där jag stegrar upp vikten till det jag vill köra på.

J.V
2014-09-09, 13:34
Värmer upp med samma övning som min första (och därmed prio) övning är. Börjar jag med böj värmer jag bara böj, är det pullups värmer jag bara pullups. 5-15 set värmning beroende på hur tungt jag ska gå.

Loke
2014-09-09, 13:34
Tyvärr är det lite i mån av tid i praktiken, men i teorin:

1) Generell uppvärmning, gärna roddmaskin.
2) Rörlighet, balans, etc, som är relevant för det som ska tränas.
3) Gradvis upptrappning av det moment som ska tränas

För gjorde jag i princip bara steg 3, men har insett att det är lite dumt.

Illustrerade mannen
2014-09-09, 13:39
Som andra svarat - med den övning det gäller.
Exempelvis bänk:
Stångx25x2
50:15x2
70:5
80:5
100:arbetsset

Motsvarande med alla andra övningar (utom möjligen mage som ligger sist i passen...)

Ajemän
2014-09-09, 14:15
Cyklar till gymmet, kör lite rotatorcuffar m gummiband, lite silverhantlar för axlarna, ev lätta extensioner och cable flies om jag ska köra bänk, etc.

Sedan ökande vikter

spoon
2014-09-09, 15:22
Cyklar till gymet, rullar med rumble-roller på stela muskler, dynamisk uppvärmning. Sedan så stegar jag upp vikterna till arbetsvikter.

Här fanns det några tips. (Har inte läst artikeln så noga men det verkar vettigt.)

http://www.treningsforum.no/php/art.php?id=2816

koncept
2014-09-09, 15:29
Tyvärr är det lite i mån av tid i praktiken, men i teorin:

1) Generell uppvärmning, gärna roddmaskin.
2) Rörlighet, balans, etc, som är relevant för det som ska tränas.
3) Gradvis upptrappning av det moment som ska tränas

För gjorde jag i princip bara steg 3, men har insett att det är lite dumt.

Såhär gör jag också.

Mellan steg 2 och 3 lägger jag in några övningar för att aktivera särskilda muskelgrupper, exempelvis säteslyft för att få trötta gluteus att fungera rätt i knäböj.

Ribban
2014-09-09, 17:44
Tränar för det mesta på morgonen så jag brukar börja med agile 8 bara för att bli lite mjukare i kroppen. Trappar sen upp vikten i första övningen.

maattee10
2014-09-09, 21:37
börjar på lättare vikter och jobbar mig uppåt och vid press börjar ja med rotator cuff:)