handdator

Visa fullständig version : Att träna alla muskler en gång i veckan


BLANK
2014-09-09, 13:18
Hej, om man tränar alla muskler en gång i veckan i t ex en 3 dagars-split, kan man fortfarande då stimulera muskeltillväxt?
För jag har läst att vissa kommer bara ha kvar musklerna då men att man inte kommer bygga nya.

Krutpaket
2014-09-09, 13:24
Vart har du läst det?

Det finns dem som anser att högre frekvens, dvs. att man kör genom kroppen fler än 1 gång per vecka är bättre för att bygga massa. MEN det finns många som fått otroligt bra resultat på att träna genom kroppen 1 gång i veckan.

Det är inte bara frekvensen som avgör utan du måste även räkna med total volym per vecka, intensitet, progression, mat, vila, genetik osv.

BLANK
2014-09-09, 16:29
Vart har du läst det?

Det finns dem som anser att högre frekvens, dvs. att man kör genom kroppen fler än 1 gång per vecka är bättre för att bygga massa. MEN det finns många som fått otroligt bra resultat på att träna genom kroppen 1 gång i veckan.

Det är inte bara frekvensen som avgör utan du måste även räkna med total volym per vecka, intensitet, progression, mat, vila, genetik osv.


På nån hemsida. Jag förstår att högre frekvens ger bättre resultat men jag undrar om man kan bygga muskler överhuvudtaget med att träna kroppen en gå gång per vecka. Om man startar gymma så så kmr även det ge resultat men. Jag har ju redan tränat några månader redan

Krutpaket
2014-09-09, 16:34
På nån hemsida. Jag förstår att högre frekvens ger bättre resultat men jag undrar om man kan bygga muskler överhuvudtaget med att träna kroppen en gå gång per vecka. Om man startar gymma så så kmr även det ge resultat men. Jag har ju redan tränat några månader redan

Skämtar du eller är du verkligen seriös?

1. ''några månader'' betyder ingenting. Du kan börja oroa dig om några år kanske
2. JA - kör du t ex en 5 split och kör varje kroppsdel 1 gång så kommer du bygga muskler förutsatt att du har en bra volyn, intensitet och progression samt äter och vilar.

BLANK
2014-09-09, 17:00
Skämtar du eller är du verkligen seriös?

1. ''några månader'' betyder ingenting. Du kan börja oroa dig om några år kanske
2. JA - kör du t ex en 5 split och kör varje kroppsdel 1 gång så kommer du bygga muskler förutsatt att du har en bra volyn, intensitet och progression samt äter och vilar.

Jag menade att jag gymmat ett halvår nu och redan fått mina noobie gains redan så jag kanske inte kan bygga mer på att bara träna musklerna en gång per vecka. Ja hade tänkt en 3 dagars split, skulle inte se funka? Ben axlar, biceps rygg o bröst triceps

Squamata
2014-09-09, 17:06
Kommer fungera utmärkt förutsatt att du lyfter utmanande vikter varje pass du kör, behöver nödvändigtvis inte vara 20set som vissa verkar tro utan 3-5 tunga set per muskelgrupp räcker fint.

Har man svårt för att ta i ordentligt eller har skador som förhindrar en att ta ut sig så kan en högre frekvens och volym vara bra.

Finns + och - med alla sätt att träna på, jag har provat de flesta och de mesta fungerar om man bara kämpar för att nå nya nivåer :)