handdator

Visa fullständig version : Varför innehåller många träningsprogram för nybörjare inte baksida lår?


Xtreme
2014-09-09, 12:12
Många träningsprogram för nybörjare som stronglifts 5x5 och flera andra jag tittat på innehåller bara tunga knäböj och i vissa fall lite vader för ben. Känns som det kommer ge en stor obalans mellan framsida och baksida lår. Vissa innehåller även marklyft vilket inkluderar framsida lår ännu mer.

Bör inte detta leda till problem?

Huungg
2014-09-09, 12:17
Marklyft tränar ju baksidan

Xtreme
2014-09-09, 12:18
Marklyft tränar ju baksidan

Vanliga? Menar inte raka.

MaxHBG
2014-09-09, 12:50
Vanliga? Menar inte raka.

Ja.

cero
2014-09-09, 13:10
Känns som det kommer ge en stor obalans mellan framsida och baksida lår

Nja, det beror nog mest på personens gener. Böj och mark är inga isolationsövningar för framsida lår.

PureWhey
2014-09-09, 13:12
Vanliga, ja.
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Silveta
2014-09-09, 13:26
Många träningsprogram för nybörjare som stronglifts 5x5 och flera andra jag tittat på innehåller bara tunga knäböj och i vissa fall lite vader för ben. Känns som det kommer ge en stor obalans mellan framsida och baksida lår. Vissa innehåller även marklyft vilket inkluderar framsida lår ännu mer.

Bör inte detta leda till problem?

Jag skulle vilja påstå att marklyft tar mycket mer på baksida lår och rumpa än framsida lår.

Loke
2014-09-09, 13:31
Tyvärr är det en av de många svagheter som blir i program som fokuserar helt på flerledsövningar. Baksida lår behöver isolation. Det är dock rimligt att man för en nybörjare fokuserar främst på svåra flerledsövningar. Frågan är alltså snarare: Varför tränar så många människor med nybörjarprogram i flera år?

Macroman
2014-09-09, 14:24
Tycker att knäböj tar mkt på baksida lår.

anvihl
2014-09-09, 14:26
Den fällan gick jag också i tills mina baksidor blev så svaga att min knän skadades första gången.

Silveta
2014-09-09, 15:22
Det måste väl ändå bero på utförande till viss del? Jag har blivit mycket starkare i baksidan än framsidan av mark och böj.

koncept
2014-09-09, 15:36
Knäböj tar inte alls lika mycket på baksida lår som isolationsövningar för den muskeln. Finns EMG-studier på det.

Om man är orolig för att det ska skapa problem så är det ju bara att lägga till 3-5 set lårcurl 1-2 ggr i veckan och göra raka marklyft eller good mornings en dag. Nybörjarprogrammen har oftast så låg totalvolym ändå så lite mer träning skadar nog inte.

Sheogorath
2014-09-09, 16:31
Jag tycker att nybörjare borde träna på åtminstone good-mornings för att lära sig att fälla i höften med rak rygg. Förutom att det ger mer riktad träning av baksidan än böj och mark så är det en teknik som är bra att sätta för att lättare få kläm på just böj och mark. För att inte tala om rodd och alla lyft i vardagen. Att ha kontroll över höftfällning är egentligen basic inom all idrott men särskilt lyftning.

CapnMiler
2014-09-09, 17:23
Marklyft tränar ju baksidan

Nja, det beror nog mest på personens gener. Böj och mark är inga isolationsövningar för framsida lår.

Vanliga, ja.
http://www.exrx.net/WeightExercises/ErectorSpinae/BBDeadlift.html

Jag skulle vilja påstå att marklyft tar mycket mer på baksida lår och rumpa än framsida lår.

What..? Kanske vid "stiff leg" mark eller sumo mark/böj (kan jag känna iaf).

Kolla på exrx så är Quadsen primary target vid böj, och hams Dynamic Stabilizers. Medan i mark då quadsen är synergists och hams dynamic stabilizer.

Det borde väl vara klart att det kan leda till olika mycket muskeltillväxt när quadsen belastas mer både i mark och böj, om man inte kör assisterande isolationsövningar för hams?

Tobbey
2014-09-09, 17:29
Jag tycker man ska ha med någon form av isolation av baksida lår sin träning. Kanske inte lika viktigt det första året av sin träning men sen när man börjar komma upp i lite vikter kan det nog vara bra med lite extra kött på baksida lår.

Lårcurls, Glute-ham/raises (GHR), Good-mornings och raka marklyft (med dödstart från golv alltså) är bra övningar, jag gillar GHR's med gummiband runt nacken.

Old Nick
2014-09-09, 21:04
Som sagt, marklyft tar väldigt bra på baksida lår. Så jag ser inte att man kommer att drabbas av några obalanser på Stronglifts eller Starting Strength.

Men är man orolig är det ju bara att slänga i ett par set lårcurl. Gör förmodligen varken av eller till för återhämtningen. Brukar själv göra två set benspark och lårcurl under setvilan när jag kör mina tre set chins eller kabelrodd. Lite extra arbete för benen utöver böjen och marklyftet som inte påverkar längden på passet.

CapnMiler
2014-09-09, 21:30
Som sagt, marklyft tar väldigt bra på baksida lår. Så jag ser inte att man kommer att drabbas av några obalanser på Stronglifts eller Starting Strength.

Men är man orolig är det ju bara att slänga i ett par set lårcurl. Gör förmodligen varken av eller till för återhämtningen. Brukar själv göra två set benspark och lårcurl under setvilan när jag kör mina tre set chins eller kabelrodd. Lite extra arbete för benen utöver böjen och marklyftet som inte påverkar längden på passet.


Okej, marklyft kanske tar "väldigt bra" på baksida lår, men det är ju just att det tar mer på framsidan i både mark och böj, som skapade frågan och trådstarten. Om man drabbas av "obalanser" vet jag inte, vet nog inte ens vad du syftar till att det skulle innebära i praktiken.

Sheogorath
2014-09-09, 21:35
Hur mycket konventionella marklyft tar på baksidan handlar förstås om utförande. Ju rakare ben desto mer baksida relativt framsida. Tar ni någon som Johnny Jackson eller annan lyftare med taxkropp kommer marklyft ta skapligt likt en knäböj på benen, d.v.s. inte särskilt mycket baksida kontra framsida. Jämfört med t.ex. undertecknad som p.g.a. långa ben måste dra med höften högt för att få bäst vinklar, och då kommer det biomekaniska förhållandet ändras till baksidans nackdel (d.v.s. till dess träningsmässiga fördel p.g.a. ökad stess).

Hjelte
2014-09-09, 22:42
Någon form av ham övning är bra att lägga in men beroende på vad är ute efter så finns det lite olika övningar tex för styrka är stiff leg deadlift bland det bästa dock folk som klagar över att de skadar sig pga för svaga hams så har det inte med det att göra oftast. Snarare brist på teknik och ändats tänker på köra maxningar hela tiden med värdelös teknik.

Teknik och rörlighet är den stora boven till skador.

qozmox
2014-09-10, 13:04
alla gym borde ha en GHR och en reverse hyper.