handdator

Visa fullständig version : Första deffen, katastrof..


TWSS
2014-09-09, 08:32
Tja!
Har deffat 1 månad ungefär. Bulkade först 8månader 60-72, var överkänsligt spinkig då, så är fortfarande rätt liten. Gått ner 4kg hittills, tror jag hållit styrkan i typ allt. Men jag ser så mycke mindre ut! Långt från samma vidd på övre rygg t.ex.
Antgligen för att fettet "fyllde ut"? Eller?

Är inte nära nöjd med min form än, ligger väl runt 15-17%

Funderar på att lägga mig på svagt överskott ist, vad skulle ni gjort?
Mvh!

King Grub
2014-09-09, 08:48
Under första deffen inser man alltid att man inte är i närheten av den form man trodde man skulle vara när man når en viss målvikt och att man är tvungen att gå betydligt lägre än man trodde man skulle behöva. Är man då, som du säger att du är, liten till att börja med, kommer det inte att finnas mycket kvar efter deffen. Så vill du bli muskulös i stället för tunn kan det vara en idé att se till att det finns något att deffa fram först.

Morty
2014-09-09, 08:51
Hade deffat ner till 64 iaf, skulle aldrig palla bulka semifet. Dessutom hade jag nog kört en månad på stabilt intag och fokat på att lyfta riktigt jävla bra.

TWSS
2014-09-09, 09:05
Under första deffen inser man alltid att man inte är i närheten av den form man trodde man skulle vara när man når en viss målvikt och att man är tvungen att gå betydligt lägre än man trodde man skulle behöva. Är man då, som du säger att du är, liten till att börja med, kommer det inte att finnas mycket kvar efter deffen. Så vill du bli muskulös i stället för tunn kan det vara en idé att se till att det finns något att deffa fram först.

Så hellre ligga på svagt överskott några månader till? Vill verkligen det! Men har ju hört att man helst alltid bör ligga mellan10-15% :/
Men fuck it, imorn börjar byggandet igen tror jag.

King Grub
2014-09-09, 09:08
Några månader bygger du inga mängder muskler på, inte så det kommer att förändra det visuella resultatet av en deff nämnvärt.

Jag vet inte varför du skulle behöva äta dig tjockare för att bygga muskler.

TWSS
2014-09-09, 09:08
Asså är ju inte liten jämfört med "average"
Men skulle endå säga att jag är liten. Markar runt 140 och bänkar 65, det säger väl allt...
Var dock mycket mindre innan bulken :)

King Grub
2014-09-09, 09:10
Men skulle endå säga att jag är liten. Markar runt 140 och bänkar 65, det säger väl allt...)

Det säger ingenting. Det säger hur stark du är, men inte hur stor du är. Eftersom du väger under 70 kan du dock inte vara så stor med den kroppsfettprocenten, om du inte är väldigt kort.

TWSS
2014-09-09, 09:14
Några månader bygger du inga mängder muskler på, inte så det kommer att förändra det visuella resultatet av en deff nämnvärt.

Jag vet inte varför du skulle behöva äta dig tjockare för att bygga muskler.
Känns bäst att ligga på ett svagt överskott ca 100-200. Svårt dock att pricka exakt.

Har ett par polare som på nåt år la på sig 10+kg och minskade i fett. Så det kan man väl?

Inte för att gnälla, men med hyffsade gener(har lågt testo, ska troligtvis få trt om en vecka) hade jag nog kunnat bygga rätt bra med muskler på några månader.
Har trots allt fått kommentarer om att jag blivit större :)

Shqypnia
2014-09-09, 09:15
Träna hårt och gå ner i vikt samtidigt. Glöm inte ha roligt!

Må dina resultat motivera dig under din resa. Amen.

TWSS
2014-09-09, 09:16
Det säger ingenting. Det säger hur stark du är, men inte hur stor du är. Eftersom du väger under 70 kan du dock inte vara så stor med den kroppsfettprocenten, om du inte är väldigt kort.
Det är det jag menar.. Är liten. Och svag.
*174cm

TWSS
2014-09-09, 15:44
Träna hårt och gå ner i vikt samtidigt. Glöm inte ha roligt!

Må dina resultat motivera dig under din resa. Amen.

Ska nog försöka bulka med väldigt lågt överskott ist. Blir för liten om jag deffar hela vägen ner till 10-12% plus att jag mår skit av att veta att jag är liten och inte kommer växa något på en månad till.

Fuck it, snart vinterjacka endå! ;)

Bossebäver
2014-09-09, 16:13
Det säger ingenting. Det säger hur stark du är, men inte hur stor du är. Eftersom du väger under 70 kan du dock inte vara så stor med den kroppsfettprocenten, om du inte är väldigt kort.

Ska man gissa på vilken nivå någon är utan bilder så är väll ändå längd, vikt och styrka det enda man har att gå på. En människa som bänkar 5x110 och markar 200 lär ju inte vara "spinkig" generellt sett.

En bänk på 65 låter inte som du har fruktansvärt med muskler dock, jag gör 80x6 och jag har ingen speciell mängd muskelmassa under fettet.

TWSS
2014-09-09, 17:33
Ska man gissa på vilken nivå någon är utan bilder så är väll ändå längd, vikt och styrka det enda man har att gå på. En människa som bänkar 5x110 och markar 200 lär ju inte vara "spinkig" generellt sett.

En bänk på 65 låter inte som du har fruktansvärt med muskler dock, jag gör 80x6 och jag har ingen speciell mängd muskelmassa under fettet.
Precis! Bänken låg när jag började på 30, då var det fruktansvärt dåligt med muskler! :D

Bossebäver
2014-09-10, 05:26
Precis! Bänken låg när jag började på 30, då var det fruktansvärt dåligt med muskler! :D

Som tur är så har du en hel vinter på dig att bli starkare.:hbang:

Sniggel
2014-09-10, 07:03
Som tur är så har du en hel vinter på dig att bli starkare.:hbang:

+1
TWSS: Sikta på 80-90 i vinter och så tar du 100 nån gång i 2015.
Mark kan du säkert komma upp i 160-170 under vintern och 180-190, kanske t om 200 i nästa år.
Lägg fokuset där och deffa inte (men bulka inte dig tjock heller) förrän du nått några sådana mål.
Att öka i bänk från 30-65 på 8 månader är helt finemang. Det är bara att fortsätta eftersträva progression så kommer musklerna dyka upp också.

agazza
2014-09-10, 07:58
Jag tycker du ska ha ett svagt överskott och fortsätta träna i minst två år innan du börjar deffa.

Jag har alltid försökt ligga lågt på kroppsfettet, inte ens märkvärdigt lågt, men heregud sådan tid det tar att bli större och starkare.

Jag tror mer på en ordentlig bulk under lång tid, men ej heller för stort överskott, onödigt fett vill du inte lägga på dig, det blir bara mer jobb under deffen.

Sätt upp styrkemål istället för viktmål. När du nåt dom kan du sikta på att öka % av kroppsvikt i varje övning istället, då kommer definitionen sakta men säkert

TWSS
2014-09-10, 13:40
Tackar folk! Ja ska väl köra på lågt överskott nu :)

Visst 30-65 är väl ok, man ska inte jämföra jag vet, men många andra har ökat bättre, lagt på mindre fett, och endå tränat iseriösare än jag(som jag känner)
Vilket känns rätt segt..

agazza
2014-09-10, 18:04
Tackar folk! Ja ska väl köra på lågt överskott nu :)

Visst 30-65 är väl ok, man ska inte jämföra jag vet, men många andra har ökat bättre, lagt på mindre fett, och endå tränat iseriösare än jag(som jag känner)
Vilket känns rätt segt..

Sånt är livet, jag bodde ihop med en kompis i ett år när jag gick i skolan, vi hade ungefär samma startvikt, åt exakt samma middag, jag ofta mer än honom för jag var lite mindre.

Vi tränade tillsammans och körde samma schema och det känns som att våran ansträngning var likvärdig, men han ökade många procent fortare än mig. Så är det för vissa helt enkelt.

Sedan finns det även en del individer med svagt psyke som fuskar sig fram, men man lär sig med åren att strunta i dom, kanske till och med dra en fniss eller två åt dom i framtiden. Det kan ta flera år, men bland de som fuskar är det väldigt få som blir seriös och tävlingsinriktade, och dom övriga försvinner med åren då dom ledsnar eller inte har råd längre.

Gör en ordentlig journal här istället ifall du inte redan har en, det är roligt att följa ökningarna bland nybörjare och kanske komma med en eller annan personlig åsikt.

Jag själv har förstört axlarna rätt ordentligt när jag var yngre för jag axelpressade som en fåntratt, men då tyckte jag att jag var frän.

TWSS
2014-09-11, 07:59
Jo jag antar det.. Har nog inga vidare gener :P
Sköter kosten nära 100% rätt, och har fått cred flera gånger för att jag tränar som en "psykopat utan muskelkänsel" lol. Endå har jag fått jävligt medelmåttiga resultat ;(
Men men, bara att kötta på(no pun)

Alltidxx
2014-09-11, 09:26
Har ett par polare som på nåt år la på sig 10+kg och minskade i fett. Så det kan man väl?

*bs*

TWSS
2014-09-11, 10:45
*bs*

Nope. Dom gick upp +10 och gick från skinnyfat till 2 och 6 rutor.
Båda rena 100% säker.

agazza
2014-09-11, 12:18
Klart man kan, jag gick upp 12 kilo första året.

Ifall dom fick lägre nivå kroppsfett är svårt att bedöma men troligen inte.

Det som har hänt är att dom faktiskt fått muskler och det gör att dom ser mer deffade ut.

En grovfet människa ser alltid mer deffad ut än en smalfet.

Men det blir fel i tänket för folk på internet ifall du skriver att dom fått lägre fettnivå och ökat 10kg.

Men det är inte heller en omöjlighet, allt behöver ju inte heller ske samtidigt.

Sheogorath
2014-09-11, 12:31
Jag gick upp 13 kg första året, och på vegetarisk kost dessutom. Ökade BF högst marginellt eller inte alls. Ökar man inte rejält i muskelmassa första året äter man för lite eller har redan förhållandevis mycket muskler.

TWSS
2014-09-11, 23:27
Jag gick upp 13 kg första året, och på vegetarisk kost dessutom. Ökade BF högst marginellt eller inte alls. Ökar man inte rejält i muskelmassa första året äter man för lite eller har redan förhållandevis mycket muskler.
Har gått upp en hel del, äter bra! Räknar allt så är säker.
Dock ca 50/50 fett/muskler.. Tar INTE i för lite på gymmet :) oftast till fail och därefter "forced reps". Strikt som fan!

Har dock panikångest som jag håller på att behandla nu. Kanske jan vara höga kortisolnivåer? Vad tror du?
Asså har ju ökat och fått kommentarer om att jag blivit större, men inte så opti :D ja jag nojjar xD

Sheogorath
2014-09-12, 05:56
Har gått upp en hel del, äter bra! Räknar allt så är säker.
Dock ca 50/50 fett/muskler.. Tar INTE i för lite på gymmet :) oftast till fail och därefter "forced reps". Strikt som fan!

Har dock panikångest som jag håller på att behandla nu. Kanske jan vara höga kortisolnivåer? Vad tror du?
Asså har ju ökat och fått kommentarer om att jag blivit större, men inte så opti :D ja jag nojjar xD

Det blir vad det blir. Jag var väldigt smal som barn/tonåring och det har väl varit till min fördel när det kom till andel fettfri massa i början av träningskarriären.

Jag tror ju knappast att dina kortisolnivåer blir bättre av att du nojjar över att du nojjar.

Sheogorath
2014-09-12, 05:58
Har gått upp en hel del, äter bra! Räknar allt så är säker.
Dock ca 50/50 fett/muskler.. Tar INTE i för lite på gymmet :) oftast till fail och därefter "forced reps". Strikt som fan!

Har dock panikångest som jag håller på att behandla nu. Kanske jan vara höga kortisolnivåer? Vad tror du?
Asså har ju ökat och fått kommentarer om att jag blivit större, men inte så opti :D ja jag nojjar xD

Det blir vad det blir. Jag var väldigt smal som barn/tonåring och det var väl till min fördel när det kom till andel fettfri massa i början av karriären.

Men jag tror ju knappast att dina kortisolnivåer blir bättre av att du nojjar över att du nojjar.

Förresten: att "ta i" är sin sak, men ser du till att flytta tyngre vikter alltförundan?

TWSS
2014-09-12, 06:19
Det blir vad det blir. Jag var väldigt smal som barn/tonåring och det var väl till min fördel när det kom till andel fettfri massa i början av karriären.

Men jag tror ju knappast att dina kortisolnivåer blir bättre av att du nojjar över att du nojjar.

Förresten: att "ta i" är sin sak, men ser du till att flytta tyngre vikter alltförundan?
Ja, försöker alltid bli starkare genom att lägga på vikt eller reps
Mvh

agazza
2014-09-12, 09:27
Det verkar bra, allt tar tid bara, bara du inte tappar lusten så kör på och övertänk inte och gör det inte komplicerat.

Ät bra, ät mycket, öka reps eller vikt varje gång.

Följ gamla scheman som tagits fram av folk som tränat i decennier.

Du kan även variera halvårsvis mellan "styrkescheman" och "volymscheman" ifall du vill snitsa till det.

Men det ska vara roligt, det är viktigast, tävla med polare osv.

Pade
2014-09-12, 10:32
Tror det bästa är att ge det lite tid och inte stressa fram något. Som andra redan sagt så är det bättre att bygga en längre period så att det finns något att deffa fram när det väl är dags :) Jag har tränat i 2 år och 9 månader och gått från 65 till 80kg och ska deffa första gången under 2015.
Då du är ganska smal kommer du antagligen att kunna hålla ganska god form under hela byggarperioden förutsatt att du inte går upp överdrivet mycket i vikt på kort tid, så var det för mig iallafall.

King Grub
2014-09-12, 10:52
oftast till fail och därefter "forced reps".

Låter som ett bra sätt att stressa nervsystemet och få sämre träningsresultat.

Stjarnan
2014-09-12, 11:28
Ja, och hur gör du "strikta som fan" när du kör till failure?

anvihl
2014-09-12, 11:55
Ja, och hur gör du "strikta som fan" när du kör till failure?

Hur tänker du nu? Man behöver inte börja fuska för att muskeln man tränar börjar komma nära failure.

Stjarnan
2014-09-12, 13:34
Hur tänker du nu? Man behöver inte börja fuska för att muskeln man tränar börjar komma nära failure.

I praktiken så är verkligen inte reps till failure och forced reps strika som fan.

TWSS
2014-09-12, 14:10
Låter som ett bra sätt att stressa nervsystemet och få sämre träningsresultat.
Gör inte alltid det. Kör jag 3 set t.ex är 2 nästan till fail och 1 till fail. Ibland även forced reps.
Tack för svar!

TWSS
2014-09-12, 14:18
I praktiken så är verkligen inte reps till failure och forced reps strika som fan.

T.ex om jag kör bicepscurls, så kör jag väldigt strikt, armbågen på samma plats, håller emot 3-5 sek på excentriska. Till fail. Sen kör jag några med "gung"
Samma på t.ex. Latsdrag.

Ozziking
2014-09-12, 16:09
Låter som ett bra sätt att stressa nervsystemet och få sämre träningsresultat.

går det att förklara mer kring detta? Är det inte till fördel att belasta musklerna ytterligare lite? Kanske belastas för mycket så att återhämtningen blir sämre?

Jag gör det inte, men ser många som kör med forced reps. dvs de kör till fail sen + 1-3 reps.
kör alltid 1 rep från fail.

anvihl
2014-09-13, 15:44
I praktiken så är verkligen inte reps till failure och forced reps strika som fan.

Då har man inget pannben. Forced reps är en sak, det går ju ut på att t.ex svinga upp en bicepscurl, nära failure är man bara vek om man börjar fuska innan fail.

Stjarnan
2014-09-13, 19:42
Då har man inget pannben. Forced reps är en sak, det går ju ut på att t.ex svinga upp en bicepscurl, nära failure är man bara vek om man börjar fuska innan fail.

Ja, och tyvärr ser jag dagligen de du skriver om på gymmet.