handdator

Visa fullständig version : Tågluffning, låter detta vettigt?


Masterpan
2014-09-08, 18:05
Tjena alla! Jag och min kompis kom på att vi ville tågluffa i Europa med interrail. Tänkte höra med er om våran rutt är genomför på 30 dagar och om vi missat något schysst stället. En väldigt stor del av resan är att festa kan jag tillägga..

Först tänkte vi flyga till Berlin och vara där i en vecka (min kompis vill vara där i fem dagar, vad tycker ni?) för att sedan aktivera interrailpasset och åka västerut till Hamburg. Sedan bär det av till Amsterdam där vi vill vara i upp mot en vecka i alla fall, känns som en riktigt skön stad.

Från Amsterdam tänkte vi åkte med färja till England och hänga i London några dagar för att sedan ta tåg ner till Paris. Från Paris blir det snabbtåg ner till Barcelona, för att sedan åka till Madrid och till sist Malaga för hemflygning med Ryanair.

Hur tycker ni det låter? Missar vi någon häftig stad och hur länge skulle ni stannat på varje ställe osv?

Tackar för svar :)

EDIT: Mods, kan ni lägga tråden i allmänt!

CalleP
2014-09-08, 19:11
Om ni gillar att festa kan det vara värt att vara i Berlin finns alltid folk ute i den staden haha. Kan verkligen vara värt att ha några dagar emellan så man hinner återhämtar sig.
Visst det går ju att sova på tåget men blir lite segt efter 30 dagar haha.

Sjukt vad sugen man blev på att åka ut igen : )

Lycka till på resan och låter som ni har en bra plan.

nyvaken
2014-09-08, 20:23
Tågluff, aoww the memories! Det låter väl som en ok plan du har.. Min enda tanke är väl att ni säkert skulle kunna göra samma resa med flyg. När vi tågluffade var vi aldrig mer än 3-4 dagar per ställe, men då hann vi pricka av en stor del av central- o östeuropa på två svängar.

AronP
2014-09-08, 20:40
Jag kommer ihåg från min tågluff att "västra" Europa var rätt så svårt att få platser på, vilket gjorde att vi tog "östra" istället.

Men som person ovan sa så verkar det ju tveksamt till om ni behöver tågluffa.

G_lund
2014-09-08, 20:46
Tågluff är grymt.

Men det är tveksamt om ni kommer tjäna på det om ni stannar så många dagar i Amsterdam osv. Då kan ni säkert tjäna några kronor på att köpa biljett på plats istället.


Jag luffade runt lite på egen hand i Europa förra sommaren.
Flög till Budapest.
-Ljubljana (Slovenien)
-Opatija (Kroatien)
-Koper (Slovenien)
-Milano
-Köln
-Amsterdam
-Berlin. (mötte upp polare här och bilade hem)

Jag reste ungefär en månad.
Nu i efterhand borde jag kollat in mer i östeuropa och på balkan, men man måste ju spara lite till framtida resor också ;)

Värt att tänka på att är interrailkortet inte fungerar i Paris och att man ofta får betala lite extra om man vill åka snabbtåg i västeuropa. (Jag var tvungen att göra det i Italien/Schweiz iaf. Kan ha ändrats.)

G_lund
2014-09-08, 20:49
För övrigt så gillar jag festandet i Prag.
Om ni inte bokat flygbiljetter än så kan det kanske vara värt att flyga dit istället och sedan ta tåg till Berlin. :)

G_lund
2014-09-08, 20:52
När på året hade ni tänkt åka?

PureWhey
2014-09-08, 23:42
Nä, att dom skulle tjäna på det känns tveksamt...

;)

Hemi
2014-09-08, 23:55
Tåg VS flyg,
Jag tågluffade på 80 talet och då var det nog lite större skildnad än nu då tågvagnarna var enklare, träiga, många rökte på tåget osv och bohemkänslan infann sig lätt, särskillt i vissa länder. Tågluffargäng satt i klungor på tågen och spelade musik och hade skitkul under själva resan, fällde ned säten och sov som i sängar även om det inte var sovvagnar. Jag vet inte hur det är nu, tågen är ju som flygplan nästan men man ser ju ändå mer från fönstren i alla fall. Flyg känns så civiliserat på något sätt. Men att bara ta sig från A Berlin, B Amsterdam, C London osv kanske man får mer ut av flyg. Alperna är annars fint med tåg men det kanske inte ligger i eran färdväg.

Blaine
2014-09-09, 00:00
Det låter inte så mycket som tågluffning i det du beskriver; en vecka här, en vecka där, färja och flyg hem. Tågluffa för mig är spontana resor och en delvis bestämd rutt men inte alltför styrd, och dessutom inte med festande som första prioritet. Men vi har alla olika preferenser, antar jag.

Hemi
2014-09-09, 00:40
Det låter mer som en Ryan Air luff, ja. Med tåg kan man luffa sakta mellan Paris, Normandie, Rivieran osv och mm på småtåg som fortfarande har lite charm om nu luffarpriset gäller på dem men det är ju inte jättedyrt heller. Sen bor man på en camping här, någon tar en Bed and Breakfast där mm. En annan sak. Men att sitta på snabbtåg över tyska åkrar är inte så himla kul. Bil-luff i så fall.

Angel
2014-09-09, 06:26
Frågan är om ni ens kan använda interrailkortet på de resorna, ex snabbtåget...
Hyfsat dyra ställen med.