handdator

Visa fullständig version : Vad göra med Äpplen?


tankoovich
2014-09-08, 12:05
Tjabba, skördetider på äppelträd nu, har 7 olika sorter på gården vilket ger sjukligt mycket äpplen..
För att ta vara på så mycket som möjligt så har jag gjort en hel del äppelmos, även fryst in i klyftor (till pajer, gröt, grytor m.m). Tänkte försöka förvara en del som dom är, i lådor os.v..
Men fortfarande finns det mängder kvar, vad gör ni andra av äpplena? Några recept på spännande sätt att "konservera" dessa gudomliga frukter?

Wilt the Stilt
2014-09-08, 12:08
Rätt trevliga att torka. Jag har bara testat i torkningsmaskin.

Wikner89
2014-09-08, 12:17
Syltade äpplen är gott i en sallad.

Mickee
2014-09-08, 12:17
Som Stilt säger så är torkade äpplen najs.

Antingen som små kuber som man kan ha i musli eller skivade som "äpplechips" :)

Ozziking
2014-09-08, 13:14
äppeljuice?

kaer
2014-09-08, 13:16
När jag gör coleslow gör jag 'äppelcoleslow', går ju inte åt några mängder, men ändå.

Aliaas
2014-09-08, 20:05
man kan göra äppelchutney o ha till kött/kyckling riktigt gott o finns massvis med recept :)

R Scarpa27
2014-09-08, 20:17
äppelchips?
äpple chutney är grymmt gott också gör en storsats!!!!

hmm äppelpaj, äppelmuffins, äppelbröd, chokladdragerade äpplen, mata hästar och ha äppelkrig.

an apple aday keeps the doctor away.

R Scarpa27
2014-09-08, 20:18
man kan göra äppelchutney o ha till kött/kyckling riktigt gott o finns massvis med recept :)

skrev det också. grymmt gott till kött, har du gjort egen? hur ser ditt bästa recept ut kul att jämföra :D

Aliaas
2014-09-08, 20:23
skrev det också. grymmt gott till kött, har du gjort egen? hur ser ditt bästa recept ut kul att jämföra :D

ahahbara gjort det ngn enstka gång och free-stylade helt:) men tror det var typ lök,curry,sultan-russin,äpplen,honung,vinäger/ättika som huvudingridienser :)

z_bumbi
2014-09-08, 20:32
Äpelseinmarmelad

30-50% äpplen, resten apelsin plus saften av en citron eller en lime per sats. Finns recept på nätet.

tankoovich
2014-09-08, 20:35
Tack för tipsen !
En sats äppelchutney blir det garanterat, sen kommer jag torka lite också! Pluuuss göra en marmelad, låter spännande! Bara börja !

An Iron Soul
2014-09-08, 20:35
Värma äpplen i ugn.
Smaksätt med kanel och någon skvätt honung. Smakar mumma.

Sniggel
2014-09-08, 22:59
Man gör äppelpaj av överskottet och beroende på mängden paj bjuder man in rätt mängd vänner och bekanta för förtäring och trevligheter, såklart.

tankoovich
2014-09-09, 06:54
Man gör äppelpaj av överskottet och beroende på mängden paj bjuder man in rätt mängd vänner och bekanta för förtäring och trevligheter, såklart.

7 träd på gården.
200 äpplen per träd?
1400 äpplen
5 äpplen per paj
280 pajer
6 stora bitar per paj.
1680 personer.
500 kolozzeum medlemmar
JAG BJUDER FÖRSTA 500 SOM KOMMER! Välkommna imorgon! *flex*

Nä men seriöst, vad tror ni om att göra pajer, grädda dom och sedan frysa in de? Typ som frödings fast hemmagjord! *Cupid*

Filipb
2014-09-09, 07:31
Äpplemos ffs!!

tankoovich
2014-09-09, 09:56
Äpplemos ffs!!

redan fyllt halva frysen med äppelmos ;)

Ulvamal
2014-09-09, 10:11
Cider. Man gör cider.

cyanidesun
2014-09-18, 20:59
Äpplekräm! Sen på med mjölk å ät.

Fuark
2014-09-18, 21:01
Varför har du så mycket äppelträd? Vidga dina vyer med lite päron för guds skull!

R Scarpa27
2014-09-18, 21:02
redan fyllt halva frysen med äppelmos ;)

massa äppelpaj och frysa, sen bara käka hela året ut :)...

sen måste du ju inte plocka alla äpplen =P annars anordna äppelkrig, eller plocka ,assa och sälj på marknad :)

R Scarpa27
2014-09-18, 21:04
Varför har du så mycket äppelträd? Vidga dina vyer med lite päron för guds skull!

och bananträd :laugh:

tankoovich
2014-09-18, 21:14
Varför har du så mycket äppelträd? Vidga dina vyer med lite päron för guds skull!

Tror träden stått där sen huset byggdes på 1800-talet, om de nu kan leva så länge.. ;) Men jag har inget att göra med dem iallafall, stått där sen vi köpte gården! :)

R Scarpa27
2014-09-18, 21:20
Tror träden stått där sen huset byggdes på 1800-talet, om de nu kan leva så länge.. ;) Men jag har inget att göra med dem iallafall, stått där sen vi köpte gården! :)

åkerö äpplen / träd kan bli mkt gamla.......

antar eller tror det är sådant.

Diomedea exulans
2014-09-18, 21:26
Gör isglass av äppeljuicen!

R Scarpa27
2014-09-20, 19:33
rolig artikel jag läste idag kom och tänka på dina äppelträd då =)...

13 saker att göra med äpplen.

1.Ugnsbaka eller stek dem. Smör, kanel och socker är hemligheten. Att äpplena redan är lite mjuka och skalet skrynkligt gör inte det minsta. Tänk varma, kanelstekta äppelklyftor med vaniljglass.

2. Äpple i pannkakan. Check! Billig och enkel middagsmat. Skala och klyfta och ha i ugnspannkakan eller riv och ha i smeten när du gör vanliga pannkakor eller amerikanska pannkakor.

3. Stoppa äpplen i gratängen. Perfekt smaksättare i gratängen. När du mixat dem med ägg och ost och kört dem i ugnen kommer du inte märka det minsta att du använt skynkliga äpplen du tänkte kassera.

4. Gör ett äppelsmör. Gör ett långkok av de gamla ledsna äpplena som blir ett spännande pålägg på mackan. Fram med grytan! Äger du en croc pot är det ett gyllene tillfälle för denna kökskompis. Dessutom är det ju lite halvtrendigt med långkok.

5. Koka en äppelkompott. Äppelkompott kryddad med kanel. Går utmärkt att frysa in. Servera den som tillbehör till efterrätter eller ät äppelkompotten med glass eller grädde.

6. Gör en äppelchutney. Släng ner äpplen, lök och russin och lite till i en gryta. Spetsa ostbrickan med en fantastisk kaneldoftande äppelchutney! Passar perfekt på ett fint fat till fördrinken med kex och brieost.

7. Torka äpplena. Skala, skiva och skjuts in i ugnen. Äppelskivor som du torkat är riktigt smaskens. Perfekta att trycka ner i muffinssmeten innan gräddning, koka kräm på eller äta som godis.

8. Äppelmos. Här spelar det ju faktiskt ingen roll om äpplet är både skrynkligt och mjukt, det ska ju ändå bli mos. Och du behöver inte ens en saftmaja för att fixa moset.

9. Baka äppelpaj eller äppelkaka. I flera recept på både äppelpaj och äppelkaka spelar det ingen roll om äpplena är lite halvmjuka. Som i den här skånska äppelkakan eller den här knäckiga äppelpajen.

10. Koka äppelmarmelad. Kanske inte vad du hade tänkt dig när du fyllde på skafferiet med äpplen, men en marmelad på äpplen är en fullträff. Nästan så vi tror att du kommer vara glad att du inte hunnit göra dig av med alla äpplen.

11. Baka ett äppelbröd. Äpple i bröd funkar alltid. Riv och blanda i degen.

12. Gör äppelscones. Scones med en twist, saftiga och söta. Går dessutom fort att baka. Servera med ost och marmelad till.

13. Äpple i smoothien. Blanda och mixa! Lätt, lättare, lättast.