handdator

Visa fullständig version : Mat efter träning på morgonen?


thai
2014-09-08, 09:42
Tänkt att börja träna innan jobbet vid 06.00.

Min hunger är inte alltid den bästa. Lunchen är sedan vid 12.00.

Vad klarar jag mig på fram till lunch?

Vill inte få i mig för lite efter träningen vill få ut så mkt som möjligt.

Stjarnan
2014-09-08, 10:19
Tänkt att börja träna innan jobbet vid 06.00.

Min hunger är inte alltid den bästa. Lunchen är sedan vid 12.00.

Vad klarar jag mig på fram till lunch?

Vill inte få i mig för lite efter träningen vill få ut så mkt som möjligt.

Flytande föda är att föredra om aptiten sviker.

King Grub
2014-09-08, 10:33
Proteindrink, 30-40 gram, 50/50 kasein/vassle. Både snabb muskeluppbyggnad och aminosyretillgång fram till lunch, enkelt att dricka om matlusten saknas.

thai
2014-09-08, 10:49
Proteindrink, 30-40 gram, 50/50 kasein/vassle. Både snabb muskeluppbyggnad och aminosyretillgång fram till lunch, enkelt att dricka om matlusten saknas.

klarar sig kroppen på den drinken fram till lunch?

Är klar med träningen vid 07.00. Å lunch 12.00.

Något innan träning?

Stjarnan
2014-09-08, 10:59
klarar sig kroppen på den drinken fram till lunch?

Är klar med träningen vid 07.00. Å lunch 12.00.

Något innan träning?

Ja. Läste du inte vad Grub skrev?

Sparven från Minsk
2014-09-08, 11:07
Jag hade nog tagit lite snabba kolhydrater och kanske även lite långsamma innan träningen samt lite whey/bcaa/eaa.

King Grub
2014-09-08, 11:17
Något innan träning?

Nej, det gör att muskeluppbyggnaden av proteinet efter träning blir sämre.

Köttis
2014-09-08, 11:24
Nej, det gör att muskeluppbyggnaden av proteinet efter träning blir sämre.

Kan du utveckla detta? Påverkar proteinet efter mindre om man äter innan bara eller blir muskeluppbyggnaden totalt sämre av protein före och efter än bara efter? Påverkar det att träningen är på morgonen?

King Grub
2014-09-08, 11:29
Proteinintag före träning ger nog ingen muskeluppbyggnad alls - muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras under träning, och tillför man ändå protein efter passet så får man ju aminosyror då. Man kan inte äta sig till en större muskeluppbyggnad än vad träningen stimulerar, och för det krävs det runt 20-30 gram intakt protein. Mer än så ger inte större muskeluppbyggnad.

Proteinintag före träning gör att proteinintag efter träning inte uppreglerar muskeluppbyggnaden lika mycket.

Det går också bra att äta långsamt protein innan träning. Det ger lika stor muskeluppbyggnad efter passet som snabbt protein efter passet. Men det kanske inte passar någon som saknar matlust på morgonen.

Långsamt protein före träning - lika bra som snabbt efter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Snabbt protein (EAA) före träning - inte bättre än fastande:

http://jap.physiology.org/content/106/5/1730

cero
2014-09-08, 11:37
Kan du utveckla detta? Påverkar proteinet efter mindre om man äter innan bara eller blir muskeluppbyggnaden totalt sämre av protein före och efter än bara efter? Påverkar det att träningen är på morgonen?

I praktiken gör det nog 0 skillnad.

Blue Nine
2014-09-08, 18:05
Proteindrink, 30-40 gram, 50/50 kasein/vassle. Både snabb muskeluppbyggnad och aminosyretillgång fram till lunch, enkelt att dricka om matlusten saknas.

Tack för tipset, Har kört vassle, men har funderat lite på om jag borde haft nåt som "räcker längre".

Delmar
2014-09-23, 11:13
Some protein rich foods is preferable. Take some natural proteins such as yogurt, peanut butter, protein shake, banana shake, eggs, and chicken breasts etc. in post workout meal to recover your energy and also get support for the training and muscles recovery.

exevision
2014-09-23, 13:08
Nej, det gör att muskeluppbyggnaden av proteinet efter träning blir sämre.

Var det inte så att helt fastande morgonträning var mer nedbrytande?

King Grub
2014-09-23, 13:18
Proteinnedbrytningen är inte det intressanta, utan stimulansen av proteinsyntesen.

m-sundsvall
2014-09-23, 13:27
Proteinnedbrytningen är inte det intressanta, utan stimulansen av proteinsyntesen.
Kan man inte se det som att en tidig shake (vassle) stimulerar mps från dagen innan.
Kanske positivt trots att det gör en drink efter kommande pass, två - tre timmar senare lite mindre effektiv?

exevision
2014-09-23, 14:11
Proteinnedbrytningen är inte det intressanta, utan stimulansen av proteinsyntesen.

Men om nedbrytningen varit större så borde ju uppbyggandet bli större men resultatet ändå detsamma?

Huungg
2014-09-23, 15:31
Proteinintag före träning ger nog ingen muskeluppbyggnad alls - muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras under träning, och tillför man ändå protein efter passet så får man ju aminosyror då. Man kan inte äta sig till en större muskeluppbyggnad än vad träningen stimulerar, och för det krävs det runt 20-30 gram intakt protein. Mer än så ger inte större muskeluppbyggnad.

Proteinintag före träning gör att proteinintag efter träning inte uppreglerar muskeluppbyggnaden lika mycket.

Det går också bra att äta långsamt protein innan träning. Det ger lika stor muskeluppbyggnad efter passet som snabbt protein efter passet. Men det kanske inte passar någon som saknar matlust på morgonen.

Långsamt protein före träning - lika bra som snabbt efter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Snabbt protein (EAA) före träning - inte bättre än fastande:

http://jap.physiology.org/content/106/5/1730

Helvete! Jag som alltid tagit en gainer innan och efter träning...

Navi
2021-01-19, 08:39
Proteindrink, 30-40 gram, 50/50 kasein/vassle. Både snabb muskeluppbyggnad och aminosyretillgång fram till lunch, enkelt att dricka om matlusten saknas.

Bumpenstein

Är det likvärdigt att byta ut kaseinproteinmängden mot kokta ägg som ett sätt att "komplettera" det snabba vasslet fram till lunchen?

Vad jag förstått är kokt ägg långsamt protein. En proteindrink med 25 gram protein (med en dl havregryn och någon dl mjölk) och ett ägg vid sidan ger 40 gram protein. Smidigt att bara ta med sig det kokta ägget och hiva i sig tillsammans med shaken.

Termy
2021-01-19, 08:50
Två skopor vassle och en deciliter oboy 07:30 efter träning, sedan lunch vid 12-12.30. Om det är optimalt eller ej vet jag inte, men verkar ju få resultat i hyfsat bra takt. Hade det varit bättre med ännu en enskild skopa vassle någonstans mittemellan där innan lunchen?

King Grub
2021-01-19, 08:55
Bumpenstein

Är det likvärdigt att byta ut kaseinproteinmängden mot kokta ägg som ett sätt att "komplettera" det snabba vasslet fram till lunchen?

Vad jag förstått är kokt ägg långsamt protein. En proteindrink med 25 gram protein (med en dl havregryn och någon dl mjölk) och ett ägg vid sidan ger 40 gram protein. Smidigt att bara ta med sig det kokta ägget och hiva i sig tillsammans med shaken.

Srrunt samma och irrelevant över mätperioder längre än ett pass timmar. Inte värt att ägna en tanke.

Navi
2021-01-19, 09:05
Tack Andreas! Då kör jag på vassle, havregryn och ett kokt ägg efter morgonpasset. Det blir ju kalasbilligt, och om det täcker vad musklerna behöver efter morgonträningen är det ju win-win.

Proton
2021-01-21, 16:29
Tycker mig ochså att jag läst på styrkelabbet eller hört på någon pod där man diskuterar detta.

Uppfattade det som att dom kom fram till att tillför man inget protein på morgon innan träning så kommer man resten av dagen att hamna i en negativ proteinbalans eller vad för ord de nu använde. Alltså att det inte är bra ur muskelbyggande synpunkt.

King Grub
2021-01-21, 16:35
Inte resten av dagen, men proteinbalansen förblir negativ fram till dess man äter. Du förlorar alltså muskler. Men det gör du alltid i fastande tillstånd. Träningen förbättrar proteinbalansen även då jämfört med att INTE träna och inte äta.

Langster
2021-01-21, 16:43
Proteinintag före träning ger nog ingen muskeluppbyggnad alls - muskeluppbyggnaden kan inte uppregleras under träning, och tillför man ändå protein efter passet så får man ju aminosyror då. Man kan inte äta sig till en större muskeluppbyggnad än vad träningen stimulerar, och för det krävs det runt 20-30 gram intakt protein. Mer än så ger inte större muskeluppbyggnad.

Proteinintag före träning gör att proteinintag efter träning inte uppreglerar muskeluppbyggnaden lika mycket.

Det går också bra att äta långsamt protein innan träning. Det ger lika stor muskeluppbyggnad efter passet som snabbt protein efter passet. Men det kanske inte passar någon som saknar matlust på morgonen.

Långsamt protein före träning - lika bra som snabbt efter:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22617396

Snabbt protein (EAA) före träning - inte bättre än fastande:

http://jap.physiology.org/content/106/5/1730

Är detta fortfarande relevant information? Jag brukar dricka en stor vassleproteindrink med frukosten ca 1 timme innan träning, är det dumt alltså?

King Grub
2021-01-21, 16:52
Det har faktiskt inte undersökts sedan dess. Dagens konsensus lutar väl mer åt att sådana småsaker sannolikt spelar mindre till ingen roll. Men det finns inga nya konkreta data.

Langster
2021-01-21, 17:10
Det har faktiskt inte undersökts sedan dess. Dagens konsensus lutar väl mer åt att sådana småsaker sannolikt spelar mindre till ingen roll. Men det finns inga nya konkreta data.

Tack!

Ola Wallengren
2021-01-21, 18:18
Är detta fortfarande relevant information? Jag brukar dricka en stor vassleproteindrink med frukosten ca 1 timme innan träning, är det dumt alltså?

Första länken i inlägget ovan har testat vassledrink 45 min före passet, och det funkade lika bra som ett mer utspritt (långsamt) intag.

Armed Dingo
2021-01-21, 20:29
Jag käkar min vanliga frukost efter träning på morgonen: havregrynsgröt med äppelmos, mjölk, och med 30 gram vassleprotein i.

Starke75an
2021-01-31, 05:48
Om vi utgår från mitt upplägg. En kopp kaffe, träna och en mugg kaffe med 40g vassle iblandad. Hur lång tid behövs för att inte störa utsöndring av vasslen ner i tarmar? Dvs om man äter direkt, blir påslagen mindre? Mer än allmän fråga, då jag tränat för länge för att bygga muskler och har bara mål att behålla de jag kämpat.

Anledningen till min blandning med kaffe är att det faktiskt är gott med kaffe och choklad och att jag äter 2 timmar efter vaknade.

Om man nu äter 2 timmar efter. Bör då den måltid också vara rik på protein, eller hur länge räcker 40g vassle?

söderkisen
2021-01-31, 08:34
Ca 4 timmar.

King Grub
2021-01-31, 09:07
Upp till två timmar.

https://journals.physiology.org/doi/full/10.1152/japplphysiol.00608.2019

benk3
2021-01-31, 10:12
Jäklar vad svårt det var att förstå texten.
Vad var resultatet? Vassle rekommenderas inom 2 timmar efter passet?

Langster
2021-01-31, 10:44
Jäklar vad svårt det var att förstå texten.
Vad var resultatet? Vassle rekommenderas inom 2 timmar efter passet?

Nu ska jag inte låtsas att jag förstod texten till fullo eller ens försökte mig på det. Men: Ytterligare protein inom 2 timmar efter intag av vassleproteinintag kommer inte att stimulera proteinsyntesen - detta nämns i texten. Det de undersöker i texten är hur ett helmjölksprotein stimulerar proteinsyntesen. Och slutsatsen är att det stimulerar både akut och under en längre tid (längre tid än t.ex vassle). Timingen är inget de tar upp.
Det är vad jag fick ut av texten, någon med bättre förståelse får gärna rätta mig.

King Grub
2021-01-31, 11:00
"ingestion of whey protein isolate stimulates a transient increase (ranging from ∼45 to 120 min) in postprandial muscle protein synthesis rates before rapidly returning to baseline values"

Jag skrev upp till två timmar. Du behöver inte läsa hela texten.

benk3
2021-01-31, 22:35
Tack båda för förklaringen ��

Tkirsgnirän
2021-02-07, 20:33
Varenda människa som "inte kan äta frukost". Pröva äta mindre till middag och skippa påsen chips på kvällarna så ska du se att det inte är en personlighetstyp utan beror på kostvanor. Går att ändra på 24h beroende på vid vilken tid på dygnet du väljer att äta dina kalorier.

Pongu
2021-02-08, 05:43
Varenda människa som "inte kan äta frukost". Pröva äta mindre till middag och skippa påsen chips på kvällarna så ska du se att det inte är en personlighetstyp utan beror på kostvanor. Går att ändra på 24h beroende på vid vilken tid på dygnet du väljer att äta dina kalorier.


Nej, det är fel.
När jag var barn kunde jag verkligen inte äta frukost. Minns hur jag kämpade med en halv macka. Inga brakmiddagar och inga chips på kvällen!

sladdbarn
2021-02-08, 11:52
Märkligt det där, jag är alltid riktigt hungrig på morgonen och då äter jag mitt sista mål mat en timme innan läggdags.

Langster
2021-02-08, 13:58
Nej, det är fel.
När jag var barn kunde jag verkligen inte äta frukost. Minns hur jag kämpade med en halv macka. Inga brakmiddagar och inga chips på kvällen!

Jag tror det är rätt vanligt att inte vara hungrig på morgonen oavsett hur kosten sett ut kvällen innan. Skulle tro att sömn har hungerdämpande effekter. Vaknade man vrålhungrig så skulle nog sömnen ha blivit störd av det.

Men hitta nåt som är gott att äta på morgonen så bör det inte vara några större problem.

söderkisen
2021-02-08, 15:11
Varenda människa som "inte kan äta frukost". Pröva äta mindre till middag och skippa påsen chips på kvällarna så ska du se att det inte är en personlighetstyp utan beror på kostvanor. Går att ändra på 24h beroende på vid vilken tid på dygnet du väljer att äta dina kalorier.

Nä, så är det inte för "varenda människa"

Själv behöver jag minst två tre timmar innan jag har minsta tillstymmelse till matlust. Har så varit hela mitt liv. Oavsett dagen innan, sen middag, tidig middag, ingen middag, fasta, kaloriunderskott

TheDoctor
2021-02-08, 19:41
Måste man vara hungrig för att äta?

Pongu
2021-02-08, 19:46
Någon form av aptit måste man ha, annars får man tvinga i sig varje tugga, vilket kan vara en plåga. Fråga någon som går på cellgifter.

TheDoctor
2021-02-09, 20:07
Någon form av aptit måste man ha, annars får man tvinga i sig varje tugga, vilket kan vara en plåga. Fråga någon som går på cellgifter.

Kan tyvärr inte relatera. Det låter jobbigt. Tror aldrig jag varit med om att jag inte kan äta alls. Jag är aldrig hungrig när jag vaknar men jag äter inom 15 minuter ändå för jag vet att jag mår bättre sen. Plus att äggröra på vispgrädde är gott klockan 05.00 :D

Pongu
2021-02-09, 20:33
Nuförtiden kan jag äta frukost. Väntar jag någon timme kan jag till och med tycka det är gott. Men när jag var yngre var det nästan omöjligt att få i sig mer än ett glas mjölk. Saker man aldrig upplevt har man såklart svårt att relatera till!