handdator

Visa fullständig version : Någon som kör No Poo?


Armed Dingo
2014-09-07, 10:55
No Poo är en levnadsstil som går ut på att inte använda schampo-produkter.

Fördelen ska vara att efter att håret/skalpen vant sig vid att inte bli schamponerad så slutar den överproducera oljor och resultatet blir att man går omkring med "optimal" mängd olja/fett i håret hela tiden. Dessutom slutar man utsätta sig för diverse kemikalier samt sparar pengar.

Jag är nu inne på dag 6 och håret är rätt äckligt. Hur lång tid tar det innan det släpper? Kan jag rengöra med något för att få ur oljan utan att reseta skalpen?
Har hyfsat långt för att vara man, ca 20 cm.

4623
2014-09-07, 10:56
Inte använt schampo på sju år.

en stor stark
2014-09-07, 10:56
Denna tråd handlade om något helt annat än jag trodde.

Armed Dingo
2014-09-07, 10:57
Inte använt schampo på sju år.
Kör du med något istället eller är det bara vatten? Har du långt eller kort hår? Tycker du det är fettigt eller normalt?

Eller är du flint?

4623
2014-09-07, 10:58
Ibland använder jag duschtvål. Jag har 3mm så kanske ointressant. :)

MasterChief
2014-09-07, 10:59
Min lilla kanin tvättar aldrig håret och hans hår är ju helt magiskt rent och mjukt. Hår (päls) på alla djur verkar ju klara sig med lite vatten.

Andromeda
2014-09-07, 11:02
Gått 10 dagar (fält i lumpen) utan att tvätta håret. Jag tyckte att det bara blev fetare hela tiden, som tur var var det väldigt kort. Jag tror inte att det funkar något vidare, vill man klara sig utan schampoo får man nog vänja sig vid flottigt hår. Kolla på dom med dreadlocks, det ser ju inte välvårdat ut direkt.

J.V
2014-09-07, 11:07
Visste inte att det fanns en benämning med livsstil och allt på vad jag höll på med. Äntligen. Som jag funderat.

Jag har inte använt schampoo på 11-12 år och har alltid ett vackert Fabio-hår som frisörerna berömmer mig för. Bara vatten räcker.

Sambon gick nyligen över till denna livsstil (lol) och upplevde samma sak som du... Första dagarna var det lite äckligt och flottigt, men hon gav det två veckor och nu tycker hon att hennes hår känns både fräschare och mer lätthanterat än innan.

XXXL
2014-09-07, 11:17
Håret lär väl inte lukta så trevligt efter 2 veckor däremot?

J.V
2014-09-07, 11:21
Håret lär väl inte lukta så trevligt efter 2 veckor däremot?Varken mitt eller hennes hår luktar illa. Hennes luktade däremot lite just i övergångsfasen.

*Flash*
2014-09-07, 11:27
Dom flesta som kör no poo använder väl balsam enbart?
Eller det var så folk gjorde när jag läste om det först för väldigt många år sedan, var även väldigt viktigt vad det sista schampot som man använde innan man slutade med schampo helt innehöll.
Även viktigt vad själva "tvättbalsamet" innehöll.
Kör inte no poo men ibland "tvättar" jag håret med enbart balsam, det ser lite mer fett ut än om jag hade använt både schampo och balsam men mindre än om jag inte tvättat det alls.
Lockigt.se tror jag det var jag läste om metoden på, dom har en forumdel där det står en hel del om det hela..eller är inte helt hundra på att man kallar det för no poo men man använder iaf inte schampo.

Fuark
2014-09-07, 11:33
Jag gör! Började för cirka en månad sen. Har många högst metrosexuella hårvårdsprodukter om du behöver tips, scannade internet för godkända balsam och stylingprodukter utan mineraloljor och silikon.

Armed Dingo
2014-09-07, 11:38
Ja "livsstil" låter överdrivet men jag kom inte på något bättre ord. "Metod man praktiserar" lät som himla överkurs.. :)

Jag har läst om det men bara på en amerikansk bräda och folk hypear allt höger och vänster i USA så det är svårt att veta om det verkligen blir bra efter två veckor. Men det är bara att fortsätta alltså.

Jag fuskade precis iof och körde lite schampo i håret som inte är i närheten av skalpen. Den borde ju inte veta vad som försiggår lite längre ut i håret. Men vem vet?

narcissisten
2014-09-07, 12:57
Jag har kört på balsammetoden i typ 7-8 år. Tvättar bara håret med balsam, tycker det funkar bättre för mitt (väldigt torra) lockiga hår. Finns ett forum för detta, vet inte om man får länka sånt här, så pm'a mig om du vill ha länken.

Armed Dingo
2014-09-07, 13:00
Jag har kört på balsammetoden i typ 7-8 år. Tvättar bara håret med balsam, tycker det funkar bättre för mitt (väldigt torra) lockiga hår. Finns ett forum för detta, vet inte om man får länka sånt här, så pm'a mig om du vill ha länken.

Lugnt tack ändå!

Diomedea exulans
2014-09-07, 13:03
Shampoo använder jag, men jag har slutat bajsa.

Armed Dingo
2014-09-07, 13:06
Shampoo använder jag, men jag har slutat bajsa.
Kuriosa till dig; Om du är förstoppad i 2-3 veckor så kommer det till slut komma upp och ut genom munnen på dig. Fenomenet kallas för oralbajsa och är inte helt ovanligt att det inträffar pensionärer på äldreboenden.

Så jag hoppas du lättar på trycket snart.

Diomedea exulans
2014-09-07, 13:08
Kuriosa till dig; Om du är förstoppad i 2-3 veckor så kommer det till slut komma upp och ut genom munnen på dig. Fenomenet kallas för oralbajsa och är inte helt ovanligt att det inträffar pensionärer på äldreboenden.

Så jag hoppas du lättar på trycket snart.

Det kommer nog aldrig hända mig sålänge jag har tillgång till kaffe. En droppe i strupen av det mörka guldet och jag blir tvungen att spendera nästkommande fyra timmar med att var femte minut rusa till dass.

Armed Dingo
2014-09-07, 13:17
Det kommer nog aldrig hända mig sålänge jag har tillgång till kaffe. En droppe i strupen av det mörka guldet och jag blir tvungen att spendera nästkommande fyra timmar med att var femte minut rusa till dass.

Hehe okej. Låter nästan som en allergi?

Diomedea exulans
2014-09-07, 13:56
Hehe okej. Låter nästan som en allergi?

Nja, jag överdrev nog lite, måste jag erkänna.

PureWhey
2014-09-07, 14:21
Om jag inte använder hårspray behöver jag aldrig använda schampo. Hårspray sitter kvar och klibbar för mycket, kör jag enbart vax blir det utan schampo länge.

Ribban
2014-09-07, 15:59
Min fru är frisör och hon säger att hon träffat på flera som anammat denna "livsstil". De allra flesta av dessa har haft väldigt smutsigt hår trots att de hållit på rätt så länge.

Snobbe
2014-09-07, 16:33
finn en subreddit som heter nopoo som jag misstänker att du fått detta ifrån annars så kolla in det riktigt bra.

Själv kör jag och har kört i 2-3 månader kanske. Jag har kort tunthår och det känns fräscht och luktar inte alls. Jag hade även rätt mycket mjäll innan vilket är i princip borta nu. Jag borstar mig så ofta jag kommer ihåg innan dusch på morgonen med en sån här http://www.healthyhaircentral.com/wp-content/uploads/2012/10/hair-brush-choice-boar-or-plastic.jpg

Om jag däremot inte borstar mig så känns håret lite äckligt. Använder vax men är inget måste längre. Det ser bra ut iaf, vilket det absolut inte gjorde innan....

Jag tror däremot inte att det är för alla.

Snubben
2014-09-07, 16:38
Hur får Ni ut hårvårdsprodukter, t.ex. vax, gel, hårspry mm.?

J.V
2014-09-07, 16:44
Hur får Ni ut hårvårdsprodukter, t.ex. vax, gel, hårspry mm.?Duschar.


TapaTalk.

dauit
2014-09-07, 16:56
Om man har sedan urminnes tider torr hårbotten, hur funkar det då?
Jag känner redan efter andra dagen när jag inte har duschat hur det börjar klia i hårbotten .

vicarious
2014-09-07, 16:58
Denna tråd handlade om något helt annat än jag trodde.

Samma här, wtf. :laugh: Balsam-metoden låter onekligen mycket bättre.

Alexton
2014-09-07, 17:03
Var försiktig så du inte tar det för långt bara. Om det blir för flottigt och luktande så kommer du nog snart vilja släppa ut minkar och slåss mot bilar.

Ontopic: Har en nära vän som köra semi poo. Alltså använder schampoo ungefär 1 gång i månaden samtidigt som hon masserar skalpen rejält för att få bort eventuella hudrester.
Hon använder något riktigt milt shampoo hon gör själv dessutom.

Armed Dingo
2014-09-07, 17:03
Hur får Ni ut hårvårdsprodukter, t.ex. vax, gel, hårspry mm.?

Använder inget. Mitt hår blir skitbra och jag behöver inte göra någonting, 2 dagar efter att jag använt schampoo. Och 4 dagar efter så börjar det bli skabbigt. Så hoppar att det här gör att man hamnar i det bra läget varje dag, hela tiden.

NickFisher
2014-09-07, 18:07
No Poo gör mitt hår bara mer slitet. Provar att köra balsam varje jävla dag nu och det blir bättre, men tappar mer hår då. Kanske borde klippa mig istället :)

Snubben
2014-09-07, 18:12
Duschar.


TapaTalk.

Vilka produkter använder du? Jag kör vanligtvis American Crew och det försvinner inte genom att bara duscha..

Snobbe
2014-09-07, 18:13
Jag kör dfi och det försvinner bara via vatten.

Armed Dingo
2014-09-07, 18:21
Jag fuskade ju förut idag och tog schampoo i håret men inte det närmast huvudet. Så nu är håret riktigt vidrigt för det är mjukt utanpå men flott inuti

King Grub
2014-09-07, 18:28
Usch så snuskigt. Jag skulle inte stå ut med mig själv i två dagar.

TheOne1994
2014-09-07, 18:36
Usch så snuskigt. Jag skulle inte stå ut med mig själv i två dagar.

ha ha nej låter ganska sjuk faktiskt...men man blir inte förvånad längre. Folk har tagit sina idéer till helt andra nivåer ..

arjeplogarn
2014-09-07, 19:11
Dubbeldusch, en gång per dag. För hårtvätt, kroppstvätt och rakning.

R Scarpa27
2014-09-07, 20:39
såpa är det väl många som tvättar sig med och även kläder osv
som kör något sådant här.. såg en hel blogg för ett tag sedan, där någon levde utan schampo dismedel, tvättmedel osv... körde allt med naturlig såpa eller något.

King Grub
2014-09-07, 20:44
Ja, såpa blir man ju ren av i alla fall.

J.V
2014-09-07, 20:44
Vilka produkter använder du? Jag kör vanligtvis American Crew och det försvinner inte genom att bara duscha..L'Anza Healing Style, Urban Molding Paste. Tror jag. Jättelångt namn iaf. :D

Räcker med att jag står i duschen i fem min och gnuggar hårbotten med fingertopparna så är allt borta, men det håller ändå bra en hel dag.


TapaTalk.

agazza
2014-09-07, 20:47
Jag rakar håret under "möss-säsongen" istället.

R Scarpa27
2014-09-07, 20:58
Jag fuskade ju förut idag och tog schampoo i håret men inte det närmast huvudet. Så nu är håret riktigt vidrigt för det är mjukt utanpå men flott inuti

ska du sluta och rengöra håret rekomenderar jag att raka dig :D

Armed Dingo
2014-09-07, 21:20
ska du sluta och rengöra håret rekomenderar jag att raka dig :D

Det har jag varit flera gånger men ska köra långt en period nu.

Inget som går upp mot känslan av att vara nysnaggad, komfortmässigt dock..

Snobbe
2014-09-08, 09:54
Usch så snuskigt. Jag skulle inte stå ut med mig själv i två dagar.

Hela grejjen är att håret inte känns som det gör efter 1-2 dagar utan schampoo. Om jag kör schampoo och sen slutar så är håret lite skumt o fettigt i 2-3 dar sen blir det bra. utifrån att jag borstar det.

King Grub
2014-09-08, 10:34
Men jag skulle ju veta att det är otvättat. Vidrigt.

agazza
2014-09-08, 10:42
Men jag skulle ju veta att det är otvättat. Vidrigt.

Hur känner du för sängkvalster och dylikt?



Ontopic

http://www.hovberg.se/resmi/kvalster.gif

Dreas
2014-09-08, 10:59
No Poo är en levnadsstil som går ut på att inte använda schampo-produkter.

Fördelen ska vara att efter att håret/skalpen vant sig vid att inte bli schamponerad så slutar den överproducera oljor och resultatet blir att man går omkring med "optimal" mängd olja/fett i håret hela tiden. Dessutom slutar man utsätta sig för diverse kemikalier samt sparar pengar.

Jag är nu inne på dag 6 och håret är rätt äckligt. Hur lång tid tar det innan det släpper? Kan jag rengöra med något för att få ur oljan utan att reseta skalpen?
Har hyfsat långt för att vara man, ca 20 cm.Vet inte när jag använde schampoo senast. Balsam en gång i veckan eller så, ibland mindre.

Min skalle överproducerar inte oljor, tvärtom. Har haft torr hårbotten så länge jag kan minnas, tyvärr har inte detta hjälpt heller, men har inte blivit sämre heller.

Har väl kört med endast balsam relativt ofrekvent i snart ett år.

mela
2014-09-08, 11:05
Jag kör no poo i perioder, när jag orkar. Men jag kör inte balsammetoden (min hårbotten klarar inte av det eftersom det kräver typ fem sjöar för att få bort allt) och inte heller wateronly, jag tycker att det blir fett och tovigt av det.

Jag kör bikarbonattvätt och en sur efterskölj (citron) och ren honungstvätt där emellan eftersom bikarbonaten är så stark. Mitt hår och min hårbotten älskar detta!

Däremot kan det bli en ren balsamtvätt vid snabbdusch, då med ett godkänt balsam.

Minimjölk
2014-09-08, 11:17
Känns lite som att borsta tänderna utan tandkräm. Eller att torka sig utan toapapper.

Armed Dingo
2014-09-08, 11:23
Känns lite som att borsta tänderna utan tandkräm. Eller att torka sig utan toapapper.
Ja om det gjorde att du efter två veckor slapp borsta tänderna överhuvudtaget.

Jag vet att det verkar sunkigt, och det är det nu också. Men poängen är att det efter en kortare övergångsperiod ska ge bättre resultat än innan. Inte helt olikt en investering, för att prata ett språk jag tror du gillar :)

Minimjölk
2014-09-08, 11:32
Tack för liknelsen. :)
Men, jag gillar smaken i munnen efter en tandborstning och jag gillar lukten från nytvättat hår. Det är mycket möjligt att det blir en fantastisk doftsensation och känsla efter två veckor men för egen del vet jag att jag av misstag tvättade håret i ca 2v med bara balsam och håret var riktigt fettigt och svårfriserat.

Snobbe
2014-09-08, 12:08
Känns lite som att borsta tänderna utan tandkräm. Eller att torka sig utan toapapper.

Fast toapapper är ju otroligt oeffektivt, http://thatluckyboy.com/wp-content/uploads/2013/05/bum_gun_tribute1.jpg

En sån vill jag ha, synd att jag inte kan koppla ihop den med min nuvarande toalett :(

Juxta
2014-09-08, 12:18
Min flickvän kör balsammetoden. Det funkar jättebra för henne.

via mobil.

Evankhell
2014-09-08, 12:20
Fast toapapper är ju otroligt oeffektivt, http://thatluckyboy.com/wp-content/uploads/2013/05/bum_gun_tribute1.jpg

En sån vill jag ha, synd att jag inte kan koppla ihop den med min nuvarande toalett :(

http://awesomegifs.com/wp-content/uploads/parks-and-recreation-sometimes-when-i-poop-andy.gif

Gpajpen
2014-09-08, 13:23
Kör det ibland 2-3 dagar men sen börjar det göra djävulskt ont i magtrakten.