handdator

Visa fullständig version : Finns det någon seriös som vill hjälpa mig att komma vidare?


j0akim
2014-09-07, 09:22
Hallå,

Jag skriver här för att jag känner min träning går ok, men att resultatet inte riktigt kommer så som jag önskar. Jag hoppas att någon här kan komma med förslag på förbättringar och idéer på vad jag kan testa för att se resultat.

Jag är fullt medveten om att jag ska lyfta, äta och sova. ;)

Bakgrund:
Jag är 33 år. Har börjat träna vid ca 30 år och innan dess har jag levt utan att träna och mestadels tagit det lugnt. Innan träning var jag 184 och vägde ca 67 konstant. Jag har diabetes.

Efter ca 6 månaders maskinträning började jag med Stronglifts, gick från stång till alla övningar till ca:
Squat - 110kg
Press - 50
Bänk - 70
Rodd - 70
Mark - 140

Vid dessa stats så sade kroppen ifrån. Jag hade ökat ganska långsamt och deloadade när jag kände att ryggen började säga ifrån.

Efter detta så körde jag Wendler ett tag men då började min motivation att tryta, mest pga att jag hade allmänt ont i kroppen osv.

Jag ändrade sedan helt schema då jag ville "vila" kroppen lite och har kört detta ungefär detta ett tag:
http://forum.bodybuilding.com/showthread.php?t=120309781

Nu har jag kört detta ca 20 pass (=3/4 gånger per vecka, kan inte köra mer pga min livssituation) och jag tycker att min kropp ger bra svar på detta. Jag tränar hårdare än någonsin och har verkligen viljan att ta i.

MEN:
Jag har stått stilla i vikt de senaste 2 åren nästan. Jag äter otroligt mycket, ligger på ca 4000kcal per dag och är nästan kräkmätt hela dagarna. Nu, sedan nya schemat så har jag försökt att äta ännu mer mellan målen och har då gått upp ca 1kg så nu är min dagsvikt på ca 78kg (har stått still på 77).

Däremot så känner jag att det är fett jag går upp i och allt sätter sig på magen, jag blir snarare lösare i kroppen än mer muskulös. Jag äter ganska normal mat, lunch ute och relativt nyttig mat hemma och stora portioner.

Nu vill jag inte skriva mer för då orkar ingen läsa ;)

Men någon kanske förhoppningsvis kan se något jag bör ändra för att komma vidare?

Eller är det så enkelt att jag har en skev bild om att det ska gå fortare att bygga än det gör kanske? cofffee

Ca 2,5 år mellan bilderna:

j0akim
2014-09-15, 13:04
Skrev jag något konstigt? Ingen som vill hjälpa?

n3o
2014-09-15, 13:27
Svårt att säga vad detta beror på. Är du helt säker på att du käkar 4000 kcal? väger du maten och räknar eller kör du ögonmått?

Om du verkligen käkar 4000 kcal och inte går upp så bränner du helt enkelt mer än du stoppar i dig. Och om du tränar 3 ggr per vecka så är det sannolikt att du har enormt bra förbränning naturligt. Då måste du helt enkelt käka mer.

Men om du går från att inte gå upp 1 gram ens till att gå upp 1kg rent fett så vet jag inte vad som har hänt.

Mitt tips:

1. Om du inte väger maten och räknar så att du är säker på hur mycket kalorier du stoppar i dig så bör du börja med det.

2. När du väl vet hur många kalorier du får i dig för att stå på +/- 0 så ökar du kalorierna sakta. Lägg till 100 kcal per dag i 1-2 veckor. Ger det inget så lägger du till ytterliggare 100 kcal per dag och testar 1-2 veckor. Du fortsätter så tills vågen sakta börjar gå uppåt.

3. När du är nöjd (gått upp några kg) så deffar du sakta ner dig och bränner det fett du lagt på dig under bulken.


Vill du inte bulka och lägga på dig lite fett så kan du ju ligga på kaloribalans och träna hårt. Det kommer också ge bra resultat fast det kanske tar lite längre tid. Då kommer du typ väga lika mycket hela tiden, men se mer muskelös och hård ut med tiden.

Stor Hård Ådrig
2014-09-15, 13:29
Nästa steg efter ett helkroppsschema brukar vara att gå över till en över/underkropp-split, 4 ggr / v. En frekvens på 2 ggr/v är antagligen att föredra framför 1 gång/vecka som ditt nuvarande upplägg. Gillade du inte 5/3/1? Går (och rekommenderas) att köra som över/under-split.

j0akim
2014-09-15, 19:29
n3o>
Jag mäter all mat jag äter hemma, sen höftar jag lite på lunchen och mellanmål då jag alltid äter ute. Jag väger just nu ca 78kg. Jag har lagt till klassikern jordnötssmör (ca 50g) och smörgås i slutet på dagen för att få i mig de extra kalorierna.

Jag kanske gör "fel" som äter för nyttigt? Jag håller mig till nyttig mat och undviker onyttig mat. Kanske behöver tänka om och få i mig lite mer fett för att få mer kalorier?

Stor Hård Ådrig>
Jag körde Wendler 531 ett tag men behövde byta schema då det kändes som att min kropp tog så mycket stryk efter 5*5, därav att jag bytte till nuvarande. Jag går hos naprapat och han tyckte att jag skulle avvakta ett tag med knäböj då han anser att det är den övningen som jag inte riktigt får till 100% och därmed får jag ont i ryggen.

Schemat jag kör nu känns ok och jag har börjat få till rätt vikter efter ca 20 pass.

Däremot är jag öppen för förslag på "över/underkropp-split, 4 ggr / v" då jag försöker få till träningen åtminstone varannan dag.

TACK!

n3o
2014-09-15, 19:48
n3o>
Jag mäter all mat jag äter hemma, sen höftar jag lite på lunchen och mellanmål då jag alltid äter ute. Jag väger just nu ca 78kg. Jag har lagt till klassikern jordnötssmör (ca 50g) och smörgås i slutet på dagen för att få i mig de extra kalorierna.

Jag kanske gör "fel" som äter för nyttigt? Jag håller mig till nyttig mat och undviker onyttig mat. Kanske behöver tänka om och få i mig lite mer fett för att få mer kalorier?

Stor Hård Ådrig>
Jag körde Wendler 531 ett tag men behövde byta schema då det kändes som att min kropp tog så mycket stryk efter 5*5, därav att jag bytte till nuvarande. Jag går hos naprapat och han tyckte att jag skulle avvakta ett tag med knäböj då han anser att det är den övningen som jag inte riktigt får till 100% och därmed får jag ont i ryggen.

Schemat jag kör nu känns ok och jag har börjat få till rätt vikter efter ca 20 pass.

Däremot är jag öppen för förslag på "över/underkropp-split, 4 ggr / v" då jag försöker få till träningen åtminstone varannan dag.

TACK!

Tycker du ska fortsätta äta nyttig mat, MEN så fort man äter "ca" 50g jordnötsmör, höftar med luncher osv. så vet man ju egentligen inte exakt hur mkt kalorier man får i sig. Det kan vara drygt att mäta och väga allt, men det klassiska ordspråket är väll "går man inte upp i vikt så äter man för lite". Sen om du går upp 1 kg på än vecka så äter du ju kanske för mycket.

Det du behöver göra är att hitta din balans. Därefter kan du antingen ligga på balans och träna hårt. Över tid kommer det ge dig en muskelösare look. Vill du skynda på processen så lägger du till 100 kcal i taget tills du ökar i vikt i en lagom takt (typ 200-600g per vecka. Mer än så kommer innebära mer muskler men också en hel del fett). Väljer du en bulk så kör du på det tills du lagt på dig ett par kg och sen deffar du.

Tråkigt svar, men så är det. Vill man öka i vikt får man äta mer och vill man gå ner i vikt så får man äta mindre (alt. träna mer så klart).

EDIT: Jag är ingen expert, men jag vet av erfarenhet att det är otroligt lätt att över och/eller underskatta kaloriintaget. Har t ex en polare som tränat flera år utan att knappt gå upp nått i vikt. Enligt honom äter han "hur mycket som hellst" och minst 3000 kcal. Men sen när vi räknade på det va det strax över 2000 kcal och en bra bit ifrån 3000.

j0akim
2014-09-17, 10:31
Mitt mål är egentligen att öka i muskler/vikt och bli starkare på gymmet.

Som det är nu så funkar inte viktmålet. Så jag tänkte att jag ska äta mer av allt och äta mer mellanmål än vad jag har gjort hittills och se om det blir bättre.

Jag kan inte väga luncherna som sagt men hemma vet jag hur mycket jag äter.

Problemet är bara att jag är så jävla mätt hela tiden så det är svårt att få i mig mer än vad jag äter.

Och då jag är diabetiker så behöver jag få i mig nyttig mat som inte höjer sockret så mycket vilket brukar betyda mer volym i magen jämfört med tex snabba kolhydrater.


Träningsschemat då, känns det ok?

n3o
2014-09-17, 10:38
Mitt mål är egentligen att öka i muskler/vikt och bli starkare på gymmet.

Som det är nu så funkar inte viktmålet. Så jag tänkte att jag ska äta mer av allt och äta mer mellanmål än vad jag har gjort hittills och se om det blir bättre.

Jag kan inte väga luncherna som sagt men hemma vet jag hur mycket jag äter.

Problemet är bara att jag är så jävla mätt hela tiden så det är svårt att få i mig mer än vad jag äter.

Och då jag är diabetiker så behöver jag få i mig nyttig mat som inte höjer sockret så mycket vilket brukar betyda mer volym i magen jämfört med tex snabba kolhydrater.


Träningsschemat då, känns det ok?

Varför kan du inte väga lunchen? Är matlådor uteslutet?

Om du vill få i dig mer kalorier så kan du ju käka mer sås, typ bea till köttet.

Träningschemat ser ok ut om det är 3 pass i vekan du vill köra. Jag hade nog valt nått under/över upplägg och köra typ A-B-A, B-A-B om du fattar vad jag menar. Men det här funkar nog bra det med. Det viktga för att gå upp i vikt är ju kalorierna.

j0akim
2014-09-17, 10:53
Helst av allt vill jag träna 5 dagar per vecka men min livssituation tillåter inte det.

Jag testar detta några månader till och ser utvecklingen. Har jag inte lyckats öka fram till vintern så byter jag upplägg.

Gnistan
2014-09-17, 10:56
Mitt mål är egentligen att öka i muskler/vikt och bli starkare på gymmet.

Som det är nu så funkar inte viktmålet. Så jag tänkte att jag ska äta mer av allt och äta mer mellanmål än vad jag har gjort hittills och se om det blir bättre.

Jag kan inte väga luncherna som sagt men hemma vet jag hur mycket jag äter.

Problemet är bara att jag är så jävla mätt hela tiden så det är svårt att få i mig mer än vad jag äter.

Och då jag är diabetiker så behöver jag få i mig nyttig mat som inte höjer sockret så mycket vilket brukar betyda mer volym i magen jämfört med tex snabba kolhydrater.


Träningsschemat då, känns det ok?

Hej på dig
Jag är diabetiker typ.2 När jag tävlade i bänkpress på handikappsidan för mer än 20 år sedan så hade jag inga store problem med vikten. Slutade helt träna efter ca 22 år tyvärr. Efter en tid så fick jag diabetes. Har nu tagit upp träningen och tränade dryga 9 månader från oktober förra året till juli detta år innan jag reste bort en månad samt blev sjuk i en månad. Utan träning under dessa 2 månader, Har nu börjat igen men det går segt.
Jag har märkt att jag har svårt att gå ned i vikt.
Nu har jag förvisso tappat mycket på stången i bänk samt komplementen då jag var borta ca 2 månade från träning. Men jag har tidigare upptäckt att jag kan vara mycket ojämn och styrkan/flåset kan gå upp och ned som en jojo i bland. Kunde vara lite ojämn då jag tävlade med men inte som det är nu.
Märks både då jag skall reppa samt toppa. Jag är nu 52 år och var ungefär i din ålder då jag slutade tävla.
Lycka till med träningen.

j0akim
2014-09-18, 14:44
Lycka till med träningen.

Tack för peppen!
Jag ska få insulinpump nästa vecka och hoppas att det kanske är mina värden som ställer till det. Får jag bukt på dessa så kanske resultaten kommer i samma veva. Får hoppas på det iallafall *gah!*