handdator

Visa fullständig version : Hur tillförlitlig är avstånd på gymcykel?


iAmTheEnema
2014-09-07, 00:11
Jag cyklar 100 minuter om dagen just nu, och enligt min träningscykel så håller jag en snittfart på ungefär 33 km/h och att avståndet jag avverkar på dessa 100 minuter är lite över 5 mil. Vilket inte låter särskilt troligt. Men hur tillförlitlig brukar dessa träningscyklar vara, hur stor nypa salt ska man ta det med?

razmattan
2014-09-07, 06:08
TidxHastighet=sträcka (100/60)x33=55

Morty
2014-09-07, 09:11
33kmh är SNABBT. Det håller jag på en bra distanstur och det krävs runt 3w/kg, eller 210 watt. Om du inte är cykeltränad är det i överkant, men att svara på hur tillförlitligt cykeln är är ungefär lika lätt som att svara på hur cykeltränad du är. 100 minuter om dagen är ju grymt dock!

HenrikJ
2014-09-07, 14:47
Sträckan som hjulet roterat, och med hjälp av tillryggalagd tid: hastigheten, är väldigt enkla beräkningar att programmera. Om det inte är en sopa som ligger bakom elektroniken så ska det stämma. Sedan är det ju andra saker som skiljer en motionscykel från vanlig cykling. Monoton och enkel terräng, inget (eller inställningsbart) friktionsmotstånd osv. Så hur bra överförbarheten är kan ju diskuteras.

spoon
2014-09-07, 14:58
Luftmotståndet måste väl påverka en hel del också på samma sätt som på löpband. 33 km/h är ganska snabbt.

iAmTheEnema
2014-09-07, 19:35
Jag kan inte påstå att jag är vältränad, dock har jag spenderat väldigt mycket tid på träningscykeln det senaste året. Under de senaste 15 månaderna har jag gått ner 50 kg, och ligger för närvarande på omkring 120 kg. Så det känns konstigt att man pallar att cykla 5 mil om dagen.

Tidigare i sommar cyklade jag 5 mil med vanlig cykel på vanlig väg, tog det mer än 3 timmar. Dock spelar ju terrängen och vindmotståndet in där, då det var galen motvind.

Men jag såg på amerikanska The Biggest Loser igår, och dom cyklade 5 mil på träningscykel, och genomsnittstiden där var ungefär 90-100 minuter, därför blev jag så nyfiken :) Hade aldrig kunnat föreställa mig att jag cyklade så långt varje pass.

Vanligtvis kör jag dock 50-75 minuter per pass, nu kör jag 100 minuter per dag i en vecka så jag kommer igång efter semestern :)