handdator

Visa fullständig version : Förstör Nasonex min deff?


Voltan
2014-09-05, 17:20
Har sedan 3 dagar använt migav Nasonex, som man spryar i näsan. Det är ett kortisonspray.Anledningen är att jag var inflammerad i näsan och har alltid svårt att andas genom näsan. Har kvalsterallergi.

Har deffat i 6 månader och börjar få ett fint sixpack och fina synliga biceps. Saken är att jag senaste dagarna har lagt på mig enorma mängder vatten och fett och jag verkar inte förlora fett. Detta är vad jag känner, och det kanske är överdrivet, då jag trots allt bara använt det i 3 dagar men så känner jag.

Alla vet ju att kortison är direkt förödande för musklerna och även om internet säger att det är lokalverkande så har jag börjat undra.

Har ni några studier på området

caro
2014-09-05, 17:25
Alltså ... man förstår att upplevelsen kan vara så. Men ... lite förnuft här tror jag skulle göra susen. Vatten visst, det kan man ju samla på sig, men enorma mängder fett och vatten verkar inte troligt. På tre dagar. Med den dos som Nasonex har, med lokal verkan.

Nä. Lite mental övning är nog på sin plats nu. Det kommer kännas bättre imorgon eller om ett par dagar! :D

Morty
2014-09-05, 17:27
Är väl kortisol som är dåligt? Farmakologi och endokrinologi är jag riktigt svag på.

Voltan
2014-09-05, 17:28
Är väl kortisol som är dåligt? Farmakologi och endokrinologi är jag riktigt svag på.

"Kortison kallas det inaktiva steroidhormon som bildas i lever och njurar från kortisol. Kortison har ingen direkt verkan på kroppens vävnader, utan omvandlas till glukokortikoiden kortisol, som är det hormon som utövar effekt"

Morty
2014-09-05, 17:46
"Kortison kallas det inaktiva steroidhormon som bildas i lever och njurar från kortisol. Kortison har ingen direkt verkan på kroppens vävnader, utan omvandlas till glukokortikoiden kortisol, som är det hormon som utövar effekt"

Hm, så en kortisonspray eller kortisonsalva har inte effekt, utan måste först omvandlas till kortisol, i levern? Varför använder man då lokal behandling?

Linjedomarn
2014-09-05, 18:37
Hm, så en kortisonspray eller kortisonsalva har inte effekt, utan måste först omvandlas till kortisol, i levern? Varför använder man då lokal behandling?

Spray och salvor som man köper på apoteket brukar egentligen ta sig i form ut av hydrokortison och är antiinflammatorisk. Typ sånt som man smörjer på eksem.

CalleP
2014-09-05, 19:14
Lägg dig på balans ett tag då så förlorar du inga muskler.
Sen när du kan sluta med sprayen så fortsätter du deffen. Det kan vara en lösning.

Voltan
2014-09-05, 19:22
Lägg dig på balans ett tag då så förlorar du inga muskler.
Sen när du kan sluta med sprayen så fortsätter du deffen. Det kan vara en lösning.

Tänker jag såklart inte göra.
Mår dåligt av att inte ligga på underskott en dag.. Jag ska ha den perfekta deffkroppen, inget mndre. Att ligga på plus minus är förövrigt värsta tänkbara. Man varken gainar eller cutar. Hellre dör jag.

Nej ska skippa kvällsdosen och se om jag blir lika hård som innan, känner mig faktiskt redan hårdare än igår.
Tog halva dosen imorse och skippade kvällsdosen.

Men allt det här snacket om lokalt köper jag inte överhuvudtaget. Om det nu var så jäkla lokalt så skulle det aldrig fungerat att snorta kokain.

EDIT: förövrigt har jag kvalsterallergi.. något som man alltid blir utsatt för, läkaren föreslog således ständigt bruk.

jonas_u
2014-09-05, 19:36
Hellre dör jag.


Optinojan när den är som värst (bäst).

Voltan
2014-09-05, 19:39
Optinojan när den är som värst (bäst).


Nja, snarare en extremt stark ovilja att stå still. Måste känna att jag utvecklas annars mår jag inte bra.

caro
2014-09-05, 19:39
Om det nu var så jäkla lokalt så skulle det aldrig fungerat att snorta kokain.


Som du känner väl till?

Well, här kan inte förnuftet ta några segrar. Bäst du skippar Nasonexen och lider vidare med svullna slemhinnor. Det kommer ge dig mest sinnesro.

Voltan
2014-09-05, 19:49
Som du känner väl till?

Well, här kan inte förnuftet ta några segrar. Bäst du skippar Nasonexen och lider vidare med svullna slemhinnor. Det kommer ge dig mest sinnesro.


Får bli att komma till en expert för jag vill ha immunterapi. Den enda riktiga lösningen på allergi.

Kortison är som vi alla vet mycket katabolt, och även om detta spray sägs vara lokalt verkande så har jag inte funnit några bra källor eller studier om varför det skulle vara på det sättet. Vilket är högst otillfredställande.

Simplicity
2014-09-05, 20:06
Tänker jag såklart inte göra.
Mår dåligt av att inte ligga på underskott en dag.. Jag ska ha den perfekta deffkroppen, inget mndre. Att ligga på plus minus är förövrigt värsta tänkbara. Man varken gainar eller cutar. Hellre dör jag.

Nej ska skippa kvällsdosen och se om jag blir lika hård som innan, känner mig faktiskt redan hårdare än igår.
Tog halva dosen imorse och skippade kvällsdosen.

Men allt det här snacket om lokalt köper jag inte överhuvudtaget. Om det nu var så jäkla lokalt så skulle det aldrig fungerat att snorta kokain.

EDIT: förövrigt har jag kvalsterallergi.. något som man alltid blir utsatt för, läkaren föreslog således ständigt bruk.

Herregud, snälla säg att du är ett troll..

Man kan alltså inte få ut något av att ligga på kaloribalans, du har lagt på dig massor av fett på tre dagar och läkemedel kan inte verka lokalt för då hade inte kokain fungerat..

Det där med intelligens och kunskap är inte riktigt din grej va?

Voltan
2014-09-05, 20:52
Herregud, snälla säg att du är ett troll..

Man kan alltså inte få ut något av att ligga på kaloribalans, du har lagt på dig massor av fett på tre dagar och läkemedel kan inte verka lokalt för då hade inte kokain fungerat..

Det där med intelligens och kunskap är inte riktigt din grej va?

Snälla förklara för mig hur något som man sprutar rakt upp i nässlemhinnan inte ska bli upptaget överhuvudtaget när andra substanser **** tas upp exakt samma väg.
Please

Nej kaloribalans varken tar bort fett eller lägger på dig muskler i någon signifikativ grad.

Men ja jag upplever att jag blev mjuk och tappade definition. Bara genom att skippa kvällsdosen och halverad dos i morse känner jag att jag återfår hårdhet. Dock har jag ont i näsan, men det får vara som det är med den saken.

Kortison/l är sjukt katabolt och jag har som sagt sjukt svårt att se att något man sprutar rakt upp i näsan inte tas upp. Speciellt med tanke på att kortison behöver omvandlas till kortisol i levern innan man ens får effekt.


Kolla vad jag hittade...

"Adrenal Insufficiency

It is possible for Nasonex to be absorbed into the bloodstream. As Nasonex contains steroids, this sometimes leads to the adrenal glands not producing enough steroid hormones. This condition, known as adrenal insufficiency, is manifested as a condition that leads to nausea, vomiting, low blood pressure or overall lethargy."

http://allergies.answers.com/treatments/potential-side-effects-of-taking-nasonex-for-allergies

Andromeda
2014-09-05, 21:32
Men va f*n, nogger please...

Så det skulle vara bättre att fortsätta ligga på underskott när du inte tränar och sannolikt förlora onödigt mycket muskler än att lägga dig på balans och bevara så mycket muskler som möjligt utan att lägga på dig något i onödan?
En deffkropp är inget man blir glad av att se i speglen när man ser ut som huvudrollsinnehavaren i Maskinisten.

Voltan
2014-09-05, 21:41
Men va f*n, nogger please...

Så det skulle vara bättre att fortsätta ligga på underskott när du inte tränar och sannolikt förlora onödigt mycket muskler än att lägga dig på balans och bevara så mycket muskler som möjligt utan att lägga på dig något i onödan?
En deffkropp är inget man blir glad av att se i speglen när man ser ut som huvudrollsinnehavaren i Maskinisten.


Läs mina tidigare inlägg

Sniggel
2014-09-05, 21:44
Att vara rädd för att kortison nasalt ska sabba deffen är som att vara rädd för att förlora muskler för att man använde snabbt protein innan läggdags istället för långsamt.

Voltan
2014-09-05, 21:48
Att vara rädd för att kortison nasalt ska sabba deffen är som att vara rädd för att förlora muskler för att man använde snabbt protein innan läggdags istället för långsamt.

Okej. Utveckla gärna varför. Lite tröttsamt med alla dessa påstående när ni inte ens kan förklara varför det är på detta sättet.

Simplicity
2014-09-05, 21:57
Snälla förklara för mig hur något som man sprutar rakt upp i nässlemhinnan inte ska bli upptaget överhuvudtaget när andra substanser **** tas upp exakt samma väg.
Please

Nej kaloribalans varken tar bort fett eller lägger på dig muskler i någon signifikativ grad.

Men ja jag upplever att jag blev mjuk och tappade definition. Bara genom att skippa kvällsdosen och halverad dos i morse känner jag att jag återfår hårdhet. Dock har jag ont i näsan, men det får vara som det är med den saken.

Kortison/l är sjukt katabolt och jag har som sagt sjukt svårt att se att något man sprutar rakt upp i näsan inte tas upp. Speciellt med tanke på att kortison behöver omvandlas till kortisol i levern innan man ens får effekt.


Kolla vad jag hittade...

"Adrenal Insufficiency

It is possible for Nasonex to be absorbed into the bloodstream. As Nasonex contains steroids, this sometimes leads to the adrenal glands not producing enough steroid hormones. This condition, known as adrenal insufficiency, is manifested as a condition that leads to nausea, vomiting, low blood pressure or overall lethargy."

http://allergies.answers.com/treatments/potential-side-effects-of-taking-nasonex-for-allergies

Du formulerade det som om du menade precis tvärtom. Morty pratade om att t.ex. salvor verkar lokalt och du sa att du inte köper att saker kan verka lokalt.

Man ligger aldrig på exakt balans i praktiken, man får alltid små variationer, och idén att sträva efter balans och låta dom små variationerna i kombination med hård träning form kroppen är en välbeprövad variant som används med goda resultat av många. Tänket att man måste köra renodlade deff/bulk-cykler för annars uteblir alla resultat är förlegat.

Att lägga på sig vätska och tappa definition är inte detsamma som att lägga på sig massa fett.

Wow, du upptäckte att mediciner har potentiella biverkningar.

Morrris
2014-09-05, 22:01
Nasonex innehåller inte kortison, utan en annan glukokortikoid vid namn Mometason. Det är mycket otroligt att du får i dig så stora mängder att det påverkar dig systemiskt. Fass skriver följande om din medicin: "När nässprayer som innehåller kortikosteroider används i höga doser under lång tid kan mycket sällsynta biverkningar förekomma som beror på att läkemedlet tas upp i kroppen."

Voltan
2014-09-05, 22:15
Nasonex innehåller inte kortison, utan en annan glukokortikoid vid namn Mometason. Det är mycket otroligt att du får i dig så stora mängder att det påverkar dig systemiskt. Fass skriver följande om din medicin: "När nässprayer som innehåller kortikosteroider används i höga doser under lång tid kan mycket sällsynta biverkningar förekomma som beror på att läkemedlet tas upp i kroppen."

Tack för att du iaf tar dig tid att googla det.

Detta säger ncbi om kortikosteroider. Katabolt!
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/10456248
Mometason beskrvs som en stark kortikosteroid.

Rug
2014-09-06, 01:14
Nasonex tas upp och verkar lokalt. Det påverkar inte din deff/proteinbalans mätbart. Jämförelsen med kokain haltar eftersom det är olika substanser. Som att jämföra att röka tobak i pipa med att röka köttbullar (att röka köttbullar gör inte att man går upp i vikt men nikotinet tar man upp).

Degpekka
2014-09-06, 15:35
Man kan ligga på balans och fortfarande utvecklas.