handdator

Visa fullständig version : Hjärnblödning efter intag av Jacked Power


Morrris
2014-09-05, 17:08
Följande fallbeskrivning rör en frisk, fysiskt aktiv kvinna utan riskfaktorer för kärlsjukdom, som drabbades av en kortikal hjärnblödning under ett träningspass efter intag av det prestationshöjande kosttillskottet »Jacked Power«.
Fallbeskrivning
En 53-årig kvinna sökte i januari 2014 med sensoriska och motoriska bortfall i vänster arm och hand. Symtomen hade debuterat dagen före mitt under ett träningspass (ca 45 minuter in i passet), men patienten sökte inte vård direkt eftersom hon tolkade besvären som orsakade av en nervinklämning. Följande morgon kvarstod dock symtomen, och patienten sökte då läkare på ett sjukhus i Göteborg. En undersökning med DT-hjärna utan kontrast visade en 2 cm stor parenkymblödning parietalt kortikalt till höger. Röntgenfyndet stämde väl överens med de kliniska symtomen, och patienten remitterades direkt vidare till Sahlgrenska universitetssjukhuset för strokevård.
Tidigare var patienten helt frisk och läkemedelsfri; inga kända koagulationsstörningar fanns i släkten, och inga riskfaktorer för stroke kunde identifieras. Patienten hade alltid haft normalt till lågt blodtryck, alltid varit mycket fysiskt aktiv och normalviktig. Blodprov visade normala, snarast låga blodfetter. Tidigare i livet hade patienten rökt men slutat helt för 22 år sedan, och den aktuella alkoholkonsumtionen var låg.
I neurologstatus noterades nedsatt sensibilitet i vänster hand, under- och överarm. Det motoriska bortfallet berörde vänster arm och hand. Grassets test var antytt positivt på vänster sida, och första dygnet kunde patienten inte hålla bestick med vänster hand. För att utesluta malignitet kompletterades utredningen med en MR-hjärna, som inte visade någon tumör, utan en färsk blödning parietalt kortikalt till höger.
Blödningsgenesen bedömdes som oklar med tanke på ålder, frånvaro av riskfaktorer och den atypiska lokalisationen. En typisk hjärnblödning, t ex en hypertoniblödning, återfinns oftast i de basala ganglierna. För att vidare utreda blödningsgenesen gjordes en angiografi, som visade normala kärl utan vaskulittecken eller hållpunkter för kärlmissbildning eller aneurysm.
Patientens symtom gick i partiell regress efter ett par dygn. Vid utskrivningen, efter 5 dygns slutenvård, kvarstod endast lättare sensoriskt och motoriskt bortfall i vänster hand, men kognitiv trötthet som krävde sjukskrivning hade tillkommit.
Vid fördjupad anamnes framkom att patienten ca 30 minuter före det aktuella träningspasset hade intagit kosttillskottet Jacked Power. Den intagna mängden överensstämde med normal rekommenderad dos, dvs en skopa med 13 g pulver. Patienten hade aldrig tidigare intagit vare sig det aktuella kosttillskottet eller något liknande tillskott.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/09/Hjarnblodning-efter-intag-av-prestationshojaren-Jacked-Power/

Sheogorath
2014-09-05, 18:14
Raskt borta från deras hemsida. Sitter och försöker hitta en innehållsförteckning för att se vad som finns i den där mixturen.

hurril
2014-09-05, 18:18
Men... utan att försöka försvara PWO:er i onödan: hon åt säkert ett äpple också. Vad tyder på att den där är ens intressant som orsak? Vad gjorde hon på träningspasset?

Latissimus Dorsi
2014-09-05, 18:29
Men... utan att försöka försvara PWO:er i onödan: hon åt säkert ett äpple också. Vad tyder på att den där är ens intressant som orsak? Vad gjorde hon på träningspasset?

+1

Jag är oerhört skeptisk.

hurril
2014-09-05, 18:31
Är ändå intresserad av lite resonemang om vad som skulle kunna orsaka detta. Vad mekanismen är. Är det "bara" blodtrycket man tror är grejen?

Sheogorath
2014-09-05, 18:31
"Trippelbuffrat kreatin 3-PH-CM samt en avancerad stimblend som kombinerades med l-fenylalanin, ALC, tyrosin, taurin, beta-alanin och rosenrot."

"Avancerad stimblend". Någon som vet mer?

Sheogorath
2014-09-05, 18:36
Verkar som att Power inte säljs eftersom den ersatts av Jacked XX. Eller har de sålts parallellt tidigare?

cero
2014-09-05, 19:08
Den mest relevanta frågan här är ju hur mycket hon ökade i böj.

Sverker
2014-09-05, 19:36
Mest relevant är frågan ifall någon läste länken:
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/09/Hjarnblodning-efter-intag-av-prestationshojaren-Jacked-Power/

Jag tycker att författarna kommit fram till rätt bra slutsatser.

exevision
2014-09-05, 19:55
Mest relevant är frågan ifall någon läste länken:
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/09/Hjarnblodning-efter-intag-av-prestationshojaren-Jacked-Power/

Jag tycker att författarna kommit fram till rätt bra slutsatser.

Där stod det även att "Centralstimulerande droger kan ge hjärnblödning". Hur är det med koffein?

Sheogorath
2014-09-05, 20:02
Mest relevant är frågan ifall någon läste länken:
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/09/Hjarnblodning-efter-intag-av-prestationshojaren-Jacked-Power/

Jag tycker att författarna kommit fram till rätt bra slutsatser.

:em:

Sparven från Minsk
2014-09-06, 06:28
Intressant.

Det kanske är dags för något form av regelverk för kosttillskott ändå.

Man blir näsan lite rädd när man tänker tillbaka på sina år som tränande, hur mycket kosttillskott man faktiskt tryckt i sig som det nu visar sig kan ha varit potentiellt farligt.
Som kund litar man ju på att de butiker i Sverige som säljer kosttillskotten har koll på vad de säljer, att det är säkert åtminstone!

En ögonöppnare kan man kanske säga.....är glad att jag nyligen lagt av med PWO och endast kör apotekets koffeintabletter :)

Olle MM
2014-09-06, 07:34
Raskt borta från deras hemsida. Sitter och försöker hitta en innehållsförteckning för att se vad som finns i den där mixturen.

power försvann inte nu utan för snart 5-6mån sedan.
Innehåll i artikeln, kritiken är emot kombinationen PEA och koffein.
Vi har tagit bort alla egna produkter sen ett tag tillbaka med den kombinationen.
Vi har även tagit bort alla svenska och utländska varumärken med denna kombination.

Man kan dock tillägga att denna kombination sålts i över 10år. Utan några direkta klagomål..
VPX var först ut med ett antal produkter och sen kom massa andra produkter ifrån svenska och utländska fabrikat..
Den finns fortfarande att köpa på mer eller mindre alla webbshoppar.

Fuark
2014-09-06, 09:05
Där stod det även att "Centralstimulerande droger kan ge hjärnblödning". Hur är det med koffein?

Allt som höjer blodtrycket ökar ju risken, inkl. koffein.

Kischen
2014-09-06, 21:21
Intressant.

Det kanske är dags för något form av regelverk för kosttillskott ändå.

Man blir näsan lite rädd när man tänker tillbaka på sina år som tränande, hur mycket kosttillskott man faktiskt tryckt i sig som det nu visar sig kan ha varit potentiellt farligt.
Som kund litar man ju på att de butiker i Sverige som säljer kosttillskotten har koll på vad de säljer, att det är säkert åtminstone!

En ögonöppnare kan man kanske säga.....är glad att jag nyligen lagt av med PWO och endast kör apotekets koffeintabletter :)

Du litar på dom? Dom slänger ut nya ämnen i diverse produkter utan några andra tester än att någon studie på pubmed visade lite höjt testo/muskelmassa/styrka.

Jag litar inte på det ett smack, man får göra en "cost benefit" helt enkelt.

Gober
2014-09-06, 21:25
Framgår det vad hon tränade? (såg iaf inte det när jag läste på min telefon) Vore ju tex intressant att veta om det var hård cardio?

EiseltUK
2014-09-06, 22:33
http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Fallbeskrivning/2014/09/Hjarnblodning-efter-intag-av-prestationshojaren-Jacked-Power/

PEA + NN-dimetyl-PEA är nog inte det som är orsaken.

Antingen är produkten spetsat med någon medvetet eller så är råvarorna inte riktigt ok... och det skulle inte vara första gången i världshistorien. Ännu en varning för att konsumenter ska ställa lite högre krav på de kosttillskott de använder.

Gober
2014-09-06, 22:37
PEA + NN-dimetyl-PEA är nog inte det som är orsaken.

Antingen är produkten spetsat med någon medvetet eller så är råvarorna inte riktigt ok... och det skulle inte vara första gången i världshistorien. Ännu en varning för att konsumenter ska ställa lite högre krav på de kosttillskott de använder.

Detta baserar du på informationen i artikeln?

EiseltUK
2014-09-06, 22:40
Detta baserar du på informationen i artikeln?

Nej, erfarenhet... har bara skummat igenom artikeln. Det är nötter som skrivit artikeln. ;) Skulle nog betrakta hela artikeln som propaganda. Ett kosttillskott måste man analysera grundligt innan man kan dra de slutsatsen som de gjort.

Tolkia
2014-09-06, 23:57
Nej, erfarenhet... har bara skummat igenom artikeln. Det är nötter som skrivit artikeln. ;) Skulle nog betrakta hela artikeln som propaganda. Ett kosttillskott måste man analysera grundligt innan man kan dra de slutsatsen som de gjort.
Kallar man den där artikelt för "propaganda" har man urvattnat ordet så att det är fullständigt oanvändbart. Det förvånar mig uppriktigt att du med din erfarenhet av forskning uttalar dig på det här sättet.

Fallbeskrivningar, vilket är vad artiklar av den här typen kallas, är ett sätt för fackmän att sprida kunskap om olika fenomen när man först iakttar dem, vilket ju är innan det finns forskning att tillgå. Fallbeskrivningar som denna - publicerade eller traderade mellan kollegor - är upprinnelsen till mycket av den forskning som lett fram till sådant vi idag betraktar som "fakta" och sådant som "alla vet". Man observerar något -> frågor ställs -> forskning initieras -> resultat uppnås. Det är alltså business as usual sedan lång tid.

De enda anledningarna att avstå från att publicera fallbeskrivningar är 1) att man har intresse av att fallet inte blir känt, vanligen för att man har något ekonomiskt intresse i det som fallet rör, eller 2) att man redan sitter på idéer kring forskning i ämnet och inte vill att någon konkurrent skall få samma idé och kanske ha resultat snabbare eller göra jobbet bättre. Det är förstås fulspel med andra människors hälsa som insats när ämnet är som i den aktuella artikeln, men det förekommer.

Gober
2014-09-07, 11:31
Nej, erfarenhet... har bara skummat igenom artikeln. Det är nötter som skrivit artikeln. ;) Skulle nog betrakta hela artikeln som propaganda. Ett kosttillskott måste man analysera grundligt innan man kan dra de slutsatsen som de gjort.

Men vad har för erfarenhet menar du? Att en del produkter haft odeklarerade råvaror är inget nytt, Craze (oseriöst företag), JW, en del fatburners osv. Men nu handlar ju tråden om hjärnblödning i samband med pwo och i detta fall pekar man ut en specifik ingrediens. Vilka liknande fall känner du till där individer drabbats av stroke i samband med Pwo som man medvetet stoppat odeklarerade (känns lite väl konspiratoriskt i detta fall) råvaror eller dålig kvalité? Craze?

Jag skulle inte kalla fallstudien för smutskastning, däremot är det ju intressant att fundera över om det måste bero på att personen använde pwo?

Lite Google,

"Var 17minut får någon en hjärnblödning/stroke i Sverige
30,000st personer per år varav kvinnor 45-64år står för 1425per år och 14250st per 10år"

Lite spekulation, om man förmodar att 90% av alla PWO användare är man eller kvinna i åldern 16-34år..( obs 90% är en höftning)

Antalet som drabbas av stroke är 169st per år i denna åldersgrupp, vet inte om det finns något rapporterat fall tillsammans med PWO?

Kan det bero på vad och hur hon tränat? Ta decline-bänk som exempel.

Menar bara att det känns som lite draget ur rumpan att påstå att detta måste bero på skumma odeklarerade ämnen eller kass kvalité.


Källa http://www.socialstyrelsen.se/Lists/Artikelkatalog/Attachments/19032/2013-3-26.pdf

Olle MM
2014-09-07, 12:19
PEA + NN-dimetyl-PEA är nog inte det som är orsaken.

Antingen är produkten spetsat med någon medvetet eller så är råvarorna inte riktigt ok... och det skulle inte vara första gången i världshistorien. Ännu en varning för att konsumenter ska ställa lite högre krav på de kosttillskott de använder.

Vet inte hur du är en förebild Eiselt din sida är full med PEA men även (DMAA) dimetylamfetamin derivat (AMP Citrat)Black AMP, Berzerk, Twerk Power, 250g, Blizz, Red Rum SS Performance Blend osv.

Som ni många vet är AMP Citrat den aktiva ingrediensen i Frenzy efter följaren till Craze som Driven sport inte vågar sälja i Usa, söker man på kinesiska leverantörer så står det att AMP Citrat är en ersättning för DMAA man har bara ändrat på någon molekyl.
Andra namn 4-amino-2-metylpentancitrat ( Pouchongté)..

Det är just det här som irriterar myndigheter man förbjuder DMAA och sen ändrar man bara en molekyl och börjar sälja igen, vilket tas upp i läkartidningen nedan.

Sen är inte du ensamma om att sälja detta DMAA derivat det finns ett antal andra som hoppat på.
Vi och vissa andra aktörer har trots att vi förlorar marknadsandelar valt att följa DMAA förbudet och inte börjat sälja på grund av att man bara ändrat en molekyl..

Det kommer att självklart att uppmärksammas ifrån myndigheter och ge problem förr eller senare

Hämtat ifrån läkartidningen.
Jack3d är en prestationshöjare som mött ett liknande öde. Efter modifiering av innehållet säljs det dock fortfarande i svenska affärer [1, 4].
År 2012 publicerades en fallrapport om en 26-årig frisk man som drabbades av en hjärnblödning efter intag av Jack3d, och i februari 2014 publicerades en fallrapport om hjärtinfarkt hos en 22-årig frisk man efter intag av samma kosttillskott [11, 12]. Två fall av plötslig död rapporterades 2012. Det ena rörde en frisk 22-årig man och det andra en frisk 32-årig kvinna som avled efter intag av ett kosttillskott med identiskt innehåll som Jack3d, men där namnet på produkten inte specificeras i artikeln [7].
En amfetaminliknande komponent i Jack3d, ämnet 1,3-dimetylamylamin (DMAA), synonymt med dimetylamfetamin, har pekats ut som den huvudsakliga skadliga substansen [7, 9-12]. År 2012 gick den amerikanska läkemedelsmyndigheten FDA (Food and Drug Administration) ut med en varning och meddelade att alla produkter med DMAA skulle tas bort från marknaden [4, 9, 10].

Commando1980
2014-09-07, 12:44
Klart det finns risker med knark. Därmed inte sagt att man kan koppla X till Y i ett enskilt fall.

role
2014-09-08, 11:12
Tur man har blivit avgiftad från alla Pwo:er och insett att det faktiskt går att träna utan. Man blir blind för argumenten och försöker försvara produkterna in i det sista. Precis som med andra missbruk.

qozmox
2014-09-08, 11:43
Tur man har blivit avgiftad från alla Pwo:er och insett att det faktiskt går att träna utan. Man blir blind för argumenten och försöker försvara produkterna in i det sista. Precis som med andra missbruk.

hur är pwo-bruk missbruk?

Mickee
2014-09-08, 13:13
Spännande. Får se om jag får någon hjärnblödning på dagens benpass då.

Några skopor kvar av min andra burk Jacked Power

// JINX IT

Pepz
2014-09-08, 16:40
är det inte så att cirka 5% har "Cerebrala aneurysm, icke rupturerade"
och att träning + pwo kanske kan orsaka blödning? pga högt blodtryck?
dvs oavsett pwo så kanske hon hade fått en blödning?

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5299

Sverker
2014-09-08, 16:45
Problemet är nog mest att tillverkarna inte riskvärderat användningen av blodtryckshöjande träningstillskott för de som är 50+.
En köpstark grupp med ökande krav på välbefinnande.


Trenden blir nog att vi får ännu mer instruktioner om användandet, skrivet på burken. Motsvarande att produkten är olämplig för gravida etc.

Sverker
2014-09-08, 18:51
Jag rensade lite i tråden.

Kan ni hålla er till sak och inte gå över på olika personangrepp.
Ett inlägg till och personen ryker.

cero
2014-09-08, 20:01
hur är pwo-bruk missbruk?

Folk som ur ren desperation kastar i sig saker utan dokumenterade effekter och håller för öronen när man påpekar det. Lite missbruksvibbar får man allt av denna PWO-ström. ;)

Tolkia
2014-09-08, 20:26
är det inte så att cirka 5% har "Cerebrala aneurysm, icke rupturerade"
och att träning + pwo kanske kan orsaka blödning? pga högt blodtryck?
dvs oavsett pwo så kanske hon hade fått en blödning?

http://www.internetmedicin.se/page.aspx?id=5299
Det finns ett antal odiagnostiserade aneurysm, ja (alla brister inte heller). I det här fallet angiograferade man ju dock och hittade inget aneurysm.

role
2014-09-12, 12:55
http://www.slv.se/sv/grupp3/Pressrum/Nyheter/Pressmeddelanden/Varning-for-kosttillskottet-Jacked-Power-/

milax
2014-09-12, 12:58
Nu har AB hittat storyn...
http://www.aftonbladet.se/senastenytt/ttnyheter/inrikes/article19522462.ab

AronP
2014-09-12, 14:49
Jag har setts den här delas en del på Fb nu och jag förvånas (eller ja egentligen inte men bättre ord för det finner jag inte) över hur många människor som genast skriker sig hesa över att det "inte alls behöver vara kosttillskottet [tveksamt om det kan kallas kosttillskott] fel". Lite oroväckande är det ju att människor inte vill vara öppna för möjligheten att grejerna dom stoppar i sig kan vara farliga.

Pepz
2014-09-12, 16:19
Jag har setts den här delas en del på Fb nu och jag förvånas (eller ja egentligen inte men bättre ord för det finner jag inte) över hur många människor som genast skriker sig hesa över att det "inte alls behöver vara kosttillskottet [tveksamt om det kan kallas kosttillskott] fel". Lite oroväckande är det ju att människor inte vill vara öppna för möjligheten att grejerna dom stoppar i sig kan vara farliga.

så är det ju. det är ju inte kliniskt testat.
men det är fortfarande en "fallstudie" dvs n=1
med tiotusentals doser sålda (miljontals om man ser världen över och liknande substanser) så torde risken vara tämligen låg.

men det är väldigt bra om folk börjar tänka efter lite vad de stoppar i sig och inte jagar pwo-kickar.. var ju en period där folk jagade den knarkigaste pwon de kunde hitta.

AronP
2014-09-12, 17:56
så är det ju. det är ju inte kliniskt testat.
men det är fortfarande en "fallstudie" dvs n=1
med tiotusentals doser sålda (miljontals om man ser världen över och liknande substanser) så torde risken vara tämligen låg.

men det är väldigt bra om folk börjar tänka efter lite vad de stoppar i sig och inte jagar pwo-kickar.. var ju en period där folk jagade den knarkigaste pwon de kunde hitta.
Visst är risken låg och det jag vänder mig mot är väl inte direkt kritiken utan hur den framförs, det är verkligen att slåss med näbbar och klor. Tog ju lång tid innan folk erkände att det var något lurt med craze.

Har pwo-hetsen slutat menar du?

Sheogorath
2014-09-13, 12:52
så är det ju. det är ju inte kliniskt testat.
men det är fortfarande en "fallstudie" dvs n=1
med tiotusentals doser sålda (miljontals om man ser världen över och liknande substanser) så torde risken vara tämligen låg.

men det är väldigt bra om folk börjar tänka efter lite vad de stoppar i sig och inte jagar pwo-kickar.. var ju en period där folk jagade den knarkigaste pwon de kunde hitta.

Folk har knappast ändrat sig på den punkten. Det handlar bara om att utbudet är obefintligt för närvarande.

Gober
2014-09-13, 15:30
Folk har knappast ändrat sig på den punkten. Det handlar bara om att utbudet är obefintligt för närvarande.

Kan jag intyga att det är "craze" många vill ha. Dessutom påstår många att de inte får effekt utav några pwos öht längre. Frågar man om de kört pwo länge så är svaret typ " ja regelbundet i ett år, dubbel dos alltid"..

Det är dock långt ifrån alltid de mest vältränade som är ute efter nya värsting-pwos ;-)

Pepz
2014-09-13, 15:56
Folk har knappast ändrat sig på den punkten. Det handlar bara om att utbudet är obefintligt för närvarande.

sant.
vilket är bra

Zorgus
2014-09-19, 18:56
Mer om denna händelse från Expressen: http://www.expressen.se/halsoliv/smakade-sportdryck---susanna-fick-stroke/

54 år gammal kvinna alltså..det är inte utan att jag blir lite skeptisk till hela historien.

Hon blandade ut kosttillskottet med vatten, drack upp och gick till gymmet som vanligt.
En stund senare, under det tuffa crossfitpasset, upplevde den vältränade 54-åringen hur ena handen domnade bort. Hon orkade inte ens lyfta en hantel.

Vad är det tex som säger att det inte var det "tuffa crossfitpasset" som orsakade det?

Sverker
2014-09-19, 19:39
För att tillskottet la ännu mer belastning över blodkärlen....antagligen. Det är ju den effekten alla vill ha med PWO, högre puls och högre blodtryck.

Hönke
2015-05-14, 06:56
En liten uppdatering:
http://www.gp.se/nyheter/goteborg/1.2714092-livsfarlig-substans-i-hittad-i-kosttillskott

Kosttillskott kan vara betydligt farligare än de ser ut. Forskare har funnit ett starkt verksamt ämne som liknar amfetamin men som helt saknades i innehållsförteckningen.
Livsmedelsverket gick i höstas ut med en varning för kosttillskottet Jacked Power sedan en 53-årig frisk kvinna i Göteborg fått en hjärnblödning som sannolikt orsakats av tillskottet. Kvinnan hade tagit den så kallade prestationshöjaren före ett träningspass.

Det var två läkare vid Sahlgrenska universitetssjukhus, SU, som uppmärksammade sambandet och slog larm om de riskabla substanserna. Nu har de gått vidare och, i samarbete med forskare i USA och Holland, analyserat innehållet i Jacked Power. Resultatet av granskningen publicerades på onsdagen i en amerikansk medicintidskrift.

- Vi hittade en substans som kallas BMPEA och som är mycket lik amfetamin. Ämnet tillhör samma familj som de vi tidigare varnat för, men den här substansen är betydligt mer potent. Dosen var dessutom mycket hög, säger Rickard Zeijlon, ST-läkare i internmedicin.

Han berättar att amerikanska FDA (Food and Drog Administration) i slutet av april varnade just för BMPEA.

- Visserligen har just Jacked Power stoppats efter höstens larm, men det finns andra prestationshöjare kvar ute i handeln. Om det inte går att lita på innehållsdeklarationerna vet vi inte alls vilka substanser de innehåller, säger Rickard Zeijlon.

Han har kontaktat Livsmedelsverket och informerat om de senaste rönen, men vill också ha igång en debatt om den dåliga kontrollen av kosttillskott. Medan alla läkemedel testats mycket noggrant, har tillverkarna av kosttillskott stor frihet.

- De kan producera och sälja kombinationer av olika substanser utan att effekterna i kroppen har undersökts. Det borde finnas bättre kontroll och högre krav för godkännande, säger Rickard Zeijlon.

Tidigare har andra preparat som sålts som prestationshöjare bedömts vara riskabla och därför tagits bort från marknaden.

Den substans som forskarna nu hittat heter Beta-metylfenetylamin och uppfanns på 30-talet som ersättning för amfetamin. Genom djurförsök har man kunnat visa att BMPEA höjer både pulsen och blodtrycket.

Seedstream
2015-05-14, 14:40
Skönt att man gör sin egna PWO istället då.

Kaalle
2015-05-14, 16:19
Jag har nära noll kunskaper i ämnet egentligen så kanske dumt att kommentera. Men jag ställer mig i varje fall frågande till hur folk kan missbruka tunga centralstimulerande droger i flera decennier utan att få några akuta symptom som hjärblödning, först och främst. Vidare så finns det ju drivor med folk som stoppar i sig effedrin, dmaa och annat i mängder och dom klarar sig mer eller mindre utmärkt. Men en fullt frisk tant klämmer en liten skopa av "jacked power" som ju måste ha sålts i tusentals exemplar och får en hjärnblödning rakt upp och ner. Och om jag förstått detta rätt så är det alltså kostillskottet som anses som enda faktorn i sammanhanget och den bär helt och hållet ansvaret? Det låter väl lite tokigt men någon kunnig får gärna tillrättavisa mig.

Sheogorath
2015-05-14, 18:08
Folk får akuta skador även av traditionella illegala centralstimulantia. Om man läser Wiki ska ju dessutom BMPEA ha dubbel vasokonstriktorisk verkan jämfört med amfetamin. Mer av det dåliga, mindre av det bra, typ.

Kischen
2015-05-14, 20:57
http://www.forbes.com/sites/davidkroll/2015/05/11/heres-why-fda-is-ordering-bmpea-supplements-off-the-market/

R Scarpa27
2015-05-14, 21:59
Den här jävla pwo skiten.
Ska den vara helt laglig lär den inte göra mkt nytta mer än en koffeintablett.

Bitchtit
2015-05-15, 12:40
Som yngre var jag intresserad av "Research Chemicals" dvs lagliga droger. Generellt var dessa droger farligare än klassiskt knark, samtidigt som de gav sämre effekt.

För mig är det ofattbart att folk utan vidare eftertanke köper pwos med en blandning av flera RC:s och dessutom kombinerar det med något så påfrestande som träning. Dessa substanser är lagliga för att de inte använts i stor skala förr, inte för att de är säkra.

grimfish
2015-07-03, 16:42
Vid analys visade det sig att det fanns stora mängder betametylfenetylamin (BMPEA) i Jacked Power. Detta, i kombination med kvinnans träning, orsakade sannolikt hjärnblödningen.

http://annals.org/article.aspx?articleid=2330622

Vinter
2015-07-03, 17:15
Att öka mängden av signalsubstansen adrenalin är nog bäst att lämna till ambulanssjukvården vid hjärtproblem eller svår allergisk reaktion.
Extremt svårt att dosera och ibland svåra biverkningar. Fattar inte vad tillverkarna tänkte med.

Old Nick
2015-07-05, 17:38
För mig är det ofattbart att folk utan vidare eftertanke köper pwos med en blandning av flera RC:s och dessutom kombinerar det med något så påfrestande som träning. Dessa substanser är lagliga för att de inte använts i stor skala förr, inte för att de är säkra.

Som jag ser det är det väl lika bra att köra med riktiga grejer direkt. Steroider för muskeltillväxten, amfetamin för prestationen. Inte för att jag själv är det minsta intresserad av sådana substanser, men att dammsuga marknaden efter suspekta PWO's och sånt för att de "funkar" känns bara korkat. Är det droger man vill ha, jamen köp droger då. Då vet man åtminstone med säkerhet att det funkar och bieffekterna är välkända.

Agitator
2015-07-05, 18:45
Folk kanske inte vill knarka tyngre grejor eller vill vara olagliga.

Men pwo med semi affe som är lagligt, kanske kan vara något för de individetna.

naudiz
2015-07-05, 19:46
Har jag missuppfattat något eller hittade de ett ämne (BMPEA) i pwon som tillverkaren inte angav på innehållsförteckningen, precis så som med driven sports och craze? Vore isåfall kul att höra vad mmsports har att säga om det.

Saatan
2015-07-05, 21:12
Har jag missuppfattat något eller hittade de ett ämne (BMPEA) i pwon som tillverkaren inte angav på innehållsförteckningen, precis så som med driven sports och craze? Vore isåfall kul att höra vad mmsports har att säga om det.

Det stämmer.

te1on
2015-07-06, 06:31
Finns inte jacked power att köpa längre? Innehåller jacked XX samma ämne(BMPEA)?

Danieel
2015-07-07, 08:08
Vi rapporterade förra året i Läkartidningen om kosttillskottet Jacked Power (MMSPORTS) som misstänkt orsak till hjärnblödning hos en tidigare frisk 53-årig kvinna utan riskfaktorer för stroke [1]. I innehållsförteckningen fanns bland annat de amfetaminlika substanserna β-fenetylamin och N,N-dimetylfenetylamin samt en mycket hög dos koffein. Efter rapporten aalyserade vi pulvret i samarbete med amerikanska och holländska forskare. Analysen visade innehåll av amfetamin-isomeren β-metylfenetylamin (BMPEA) i en mycket hög dos och har nu publicerats i Annals of Internal Medicine [2]. BMPEA fanns inte med i innehållsförteckningen och var den enda olistade substansen som hittades. Innehållet bekräftades med ytterligare specifik analys för BMPEA där dosen visade sig vara 290 mg per serveringsdos på 13 g pulver.

Hjärnblödningen hos kvinnan i vår fallbeskrivning orsakades sannolikt av träning i kombination med amfetamin-isomeren. Amfetamin har tidigare kunnat påvisas som orsak till hjärnblödning, och amfetaminlika substanser i kombination med träning har i tidigare fallrapporter identifierats som orsak till hjärnblödning. BMPEA tillverkades först på 1930-talet som en potentiell ersättare till amfetamin, och i djurförsök visades att ämnet ökar blodtryck och puls, men effekterna hos människor är dåligt studerade. Sambandet mellan kosttillskottet och hjärnblödningen kategoriseras som sannolikt enligt WHO:s terminologi för biverkningar.

Amerikanska Food and Drug Administration (FDA) varnade i april 2015 för att BMPEA kan hittas i många prestationshöjande kosttillskott. Tillverkare uppmanades då att sluta distribuera produkterna eftersom BMPEA är en syntetiskt framställd substans som inte kan återfinnas i de växter som vissa tillverkare hänvisar till i innehållsförteckningen.

Nuvarande lagstiftning utan krav på kontroll och godkännande av kosttillskott ger tillverkarna stor frihet att distribuera produkter med substanser eller kombinationer av substanser där effekten hos människor är okänd. Det aktuella fallet visar dessutom att man inte alltid kan lita på innehållsförteckningen. Amerikanska FDA och svenska Livsmedelsverket informerades om fyndet direkt när analysen var klar. Det får anses alarmerande att man i ett kosttillskott kan hitta en mycket hög dos av en syntetiskt framställd amfetamin-isomer vars förekomst konsumenten är helt ovetande om.

http://www.lakartidningen.se/Klinik-och-vetenskap/Nya-ron/2015/07/Kosttillskott-inneholl-olistad-amfetamin-isomer/

Lär ju knappast köpa något från Jacked mer.

Hönke
2015-07-07, 09:40
Lär ju knappast köpa något från Body Science / Jacked mer.

Nä. En lite förklaring till hur/varför de blev så här hade varit bra.

Olle MM
2015-07-08, 09:19
Finns inte jacked power att köpa längre? Innehåller jacked XX samma ämne(BMPEA)?

NYA Jacked XX innehåller inte någon sort av PEA / BMPEA.
Tillverkas i en fabrik som är dopingsäkrad.

Power försvann för snart 2år sedan.
Försäljningen var dalande och folk tyckte den inte levererade som starkare PWO som tex Craze, Jack3d osv..

Tydligen tyckte inte läkaren eller någon annan myndighet att någon större risk förelåg med intag av produkten då vi först fick information om händelsen 9 månader senare via en tidning.

Om man verkligen trodde att det produkten var farlig är det ju självklart att man kontaktar och delger oss den informationen så att vi kan ta bort den och andra liknande produkter ifrån marknaden!

Olle MM
2015-07-08, 10:13
Har jag missuppfattat något eller hittade de ett ämne (BMPEA) i pwon som tillverkaren inte angav på innehållsförteckningen, precis så som med driven sports och craze? Vore isåfall kul att höra vad mmsports har att säga om det.


Det har funnits ytterst snarlika PEA sorter deklarerade på produkten.
Vi utreder dock varför testen visade just BMPEA som också är ett PEA.

Vad är BMPEA?
1,Det har varit en laglig PEA sort, som numera är bortagen ifrån försäljing.

2,Den har funnits på marknaden i snart 10år långt före Geranamine / DMAA.

Hur den sålts?
Den har funnits deklarerad i massor av olika produkter i Sverige, EU och Usa fram till för någon månader sedan

De mest omtyckta är VPX olika produkter som tex shotgun och deras redline drickor som fanns i var och varannan drickes butik i USA.
Deras olika fettförbrännare som tex Meltdown har också varit mycket populära.

Har den funnits odeklarerad i produkter.
Flera olika extrakt innehåller BMPEA
Ett exempel är Acacia rigidula som sålts och säljs i massor av olika produkter som tex Stackers, PWO sålda av mer eller mindre alla svenska aktörer.
Fairing Rage har också visat sig innehålla BMPEA

Har det funnits en historisk risk med Intag av BMPEA!
Trots snart 10år på marknaden och en bred försäljning har man inte några rapporter om folk som blivit skadade vid intag av BMPEA..

Vinter
2015-07-08, 11:08
Vad jag vet så klassificeras PWO som livsmedel och går under den lagstiftningen, kontra läkemedel som har helt andra krav och regler. Ett PWO klassat som läkemedel hade det följt ett A4 ark med alla ingredienser och möjliga biverkningar.

Det är ganska enkelt att syntetisera nya varianter av kemiska substanser som vi vet har en viss effekt, den nya substansen är ett enkelt sätt att kringgå lagstiftningen då man enkelt förändrar molekylstrukturen. Och får fram ett helt nytt ämne. Narkotikalagstiftningen har haft problem med reglering då små förändringar i molekylstrukturen gör att nätdroger plötsligt inte är olagliga.

Jag använder inte PWO av den enkla anledningen att de innehåller mängder med syntetiska ämnen som knappt testats. Skulle ett ämne förbjudas är det som sagt en smal sak att syntetisera ett nytt oreglerat ämne.

Det är intressant egentligen att folk som är noga med sin kost och mäter väger och diskuterar macros tills de blir blå, i fallet PWOs kan tänka sig att sätta i sig nästan vad som helst. Ofta flera gånger rekommenderad dos för att "känna" någon effekt.