handdator

Visa fullständig version : träna med låg reps för hypertrofi


frozzon
2014-09-04, 21:18
Hej, jag kör allt mellan 1-15 reps när det kommer till min träning, men när jag kör runt 3-6 så får jag inte någon vidare pump, är pump/mjölksyra nödvändigt för att växa? (jag vet att mjölksyra och pump inte är riktigt samma sak)

Birkharju
2014-09-04, 23:24
Nej, metabol stress som du uppnår vid "pump-träning" är inget krav även om det finns mycket positiva aspekter av det för muskeltillväxt. Tunga vikter räcker, men begränsar man sig till låga repetitionsantal så kan det vara svårare att uppnå en okej volym, i och med att du får göra fler set för att nå samma totalvolym som om du tränat med flera repetitioner.

ceejay
2014-09-04, 23:50
jag fick stora lår av max 3 reps i böj :)

frozzon
2014-09-05, 00:11
Nej, metabol stress som du uppnår vid "pump-träning" är inget krav även om det finns mycket positiva aspekter av det för muskeltillväxt. Tunga vikter räcker, men begränsar man sig till låga repetitionsantal så kan det vara svårare att uppnå en okej volym, i och med att du får göra fler set för att nå samma totalvolym som om du tränat med flera repetitioner.

men om jag kör mina flerledsövningar som 5x5 och kanske kör lite benspark/curl osv med lite högre reps, skulle detta täcka det som man kan göra för att få maximal hypertrofi i gymmet då? eller borde jag köra samma repetitioner på både flerleds och isolationövningar fast byta repetitions antal oftare?

Richter
2014-09-05, 06:53
Två av de viktigaste faktorerna för muskelhypertrofi är mekanisk stress (intensitet, = vikten på stången) och metabol stress (som uppbyggnad av slaggprodukter i musklerna vid arbete).

Att endast köra låga repsantal (1-5) kommer försäkra dig om att du åtminstone skapar tillräckligt med mekanisk stress, men om maximal muskelhypertrofi är ditt mål så lämnar du sannolikt en del resultat kvar på bordet genom att inte gå lite högre i repsantalen. Upp emot 6-12 reps, men fortfarande på minst 65+ % är förmodligen bra för hypertrofi.

http://journals.lww.com/nsca-jscr/Abstract/2010/10000/The_Mechanisms_of_Muscle_Hypertrophy_and_Their.40. aspx

Stoltz
2014-09-05, 07:20
jag fick stora lår av max 3 reps i böj :)

Sen böjer du sex dagar i veckan också ;)

arthax
2014-09-05, 07:36
Sen böjer du sex dagar i veckan också ;)

Inte i snitt, eftersom han mest är skadad :D

Sniggel
2014-09-05, 07:38
Prova att fokusera mer på lågreps ett tag och se om det gör nån utdelning. Det kickade igång mina noobgains när jag provade i början av mitt lyftande och sen dess har det visat sig vara bland de viktigaste faktorerna för mig när det gäller muskelmassa (och styrka förstås).

Sheogorath
2014-09-05, 07:42
Lågreps i sammansatta övningar och högreps i isolationsövningar tycker jag ger en god mix. Det är lämpligt också för att sammansatta övningar i regel är mer komplexa och med lågreps slipper man hålla fokus fullt så länge per set.

Richter
2014-09-05, 07:48
lågreps i sammansatta övningar och högreps i isolationsövningar tycker jag ger en god mix. Det är lämpligt också för att sammansatta övningar i regel är mer komplexa och med lågreps slipper man hålla fokus fullt så länge per set.

+1

Shqypnia
2014-09-05, 13:05
Lågreps i sammansatta övningar och högreps i isolationsövningar tycker jag ger en god mix. Det är lämpligt också för att sammansatta övningar i regel är mer komplexa och med lågreps slipper man hålla fokus fullt så länge per set.

Så tänker jag också. Känns skönt o veta att man gör "rätt". *flex*

Richter
2014-09-05, 13:56
Sen ska man ju inte tro att man dör dödsdöden om man skulle råka göra högreps i basövningar heller. Man får, som alltid, vara noga. Kanske vill man bli maxstark i basövningarna och då är det ju käckt med SAID och lågreps. Benspark däremot är det kanske inte lika många som instagrammar sitt 1RM i.