handdator

Visa fullständig version : hur länge håller sig matlådor i kylen?


stocktown
2004-03-27, 16:17
jag brukar göra många matlådor med kyckling och ris, vet någon hur länge dom kan stå i kylskåpet innan maten blir dålig?

Action
2004-03-27, 16:40
Originally posted by stocktown
jag brukar göra många matlådor med kyckling och ris, vet någon hur länge dom kan stå i kylskåpet innan maten blir dålig?

Kyckling står sig max 4-5 dagar om den är tillagad!!

Ris står sig nog längre!!

Diana
2004-03-28, 13:25
ja tycker kycklingen blir "grynig" om den får stå ett par dar i tillagat tillstånd, men de kanske beror på min snålhet att allti köpa lågprismärkena, dom brukar ju va uppluckrade i non sorts marinad eller någe..

King Grub
2004-03-28, 13:53
Originally posted by Diana
ja tycker kycklingen blir "grynig" om den får stå ett par dar i tillagat tillstånd, men de kanske beror på min snålhet att allti köpa lågprismärkena, dom brukar ju va uppluckrade i non sorts marinad eller någe..

Euroshoppers och Kajsas tycker jag har den där egenskapen.

Och riset blir ju inte direkt saftigare för varje dag det får stå kokt i kylskåpet. :)

benke
2004-03-28, 14:24
Originally posted by King Grub
Och riset blir ju inte direkt saftigare för varje dag det får stå kokt i kylskåpet. :)

Det är då man gör stekt-ris. Blir inte alls lika bra med nykokt ris.

stocktown
2004-03-28, 15:40
Och riset blir ju inte direkt saftigare för varje dag det får stå kokt i kylskåpet. :) [/B][/QUOTE]

det är sant! men jag orkar ju inte laga kyckling m risvarje dag, bättre o göra storpack med matlådor.... men jag kanske e lat...

Megatuttarna
2004-03-28, 18:14
Originally posted by stocktown
Och riset blir ju inte direkt saftigare för varje dag det får stå kokt i kylskåpet. :)

det är sant! men jag orkar ju inte laga kyckling m risvarje dag, bättre o göra storpack med matlådor.... men jag kanske e lat... [/B][/QUOTE]
¨
Gör massor med käk och frys in det :thumbup:

stocktown
2004-03-28, 19:13
Originally posted by Megatuttarna


det är sant! men jag orkar ju inte laga kyckling m risvarje dag, bättre o göra storpack med matlådor.... men jag kanske e lat...
¨
Gör massor med käk och frys in det :thumbup: [/B][/QUOTE]

men blir inte proteinet i maten sämra av att frysas in?

Sverker
2004-03-28, 19:23
Proteinet påverkas inte alls av att frysas in. Tvärtom så bevaras maten bättre i frysen.

Det enda som inte mår bra av att frysas in länge är feta livsmedel som tex lax, sill och fett fläsk.
Faktiskt så härsknar fleromättat fett fortare i frysen.
Nu talar vi om frysning längre än 3 - 4 månader.

Megatuttarna
2004-03-28, 19:24
Originally posted by stocktown

¨
Gör massor med käk och frys in det :thumbup:

men blir inte proteinet i maten sämra av att frysas in? [/B][/QUOTE]

Jorå, om det är i frysen i ett par år