handdator

Visa fullständig version : Spelar chins eller latsdrag någon roll?


Xtreme
2014-09-03, 20:34
Ofta läser man att det rekommenderas chins men enligt mig kan jag inte se någon större skillnad mot latsdrag. Är det ena bättre än det andra och så fall varför?

Rabiat
2014-09-03, 21:11
Chins aktiverar hela överkroppen, och i någon grad även benen, medans latsdrag bara aktiverar biceps, lats och rhombs (vid vettigt utförande) i någon egentlig mening.

Brasklapp: så känns det för MIG, men de lärde kan ha ett annat svar.

Edit: både latsdrag och pullups aktiverar ryggen mer än chins. Chins och pullups ser grymt mycket tuffare ut än latsdrag.

pezrulezhaakon
2014-09-03, 21:14
Chins aktiverar hela överkroppen, och i någon grad även benen, medans latsdrag bara aktiverar biceps, lats och rhombs (vid vettigt utförande) i någon egentlig mening.

Brasklapp: så känns det för MIG, men de lärde kan ha ett annat svar.

Edit: både latsdrag och pullups aktiverar ryggen mer än chins. Chins och pullups ser grymt mycket tuffare ut än latsdrag.

Korrekta chins och korrekta latsdrag med samma greppbredd aktiverar samma muskler i båda övningar. Upplevelsen av de olika övningarna skiljer sig åt.

Rabiat
2014-09-03, 21:18
Korrekta chins och korrekta latsdrag med samma greppbredd aktiverar samma muskler i båda övningar. Upplevelsen av de olika övningarna skiljer sig åt.

Really? Det känns som man får jobba betydligt hårdare med bålstabiliteten vid chins?

pezrulezhaakon
2014-09-03, 21:20
Really? Det känns som man får jobba betydligt hårdare med bålstabiliteten vid chins?

Nej, du måste inte arbeta med bålstabiliteten nåt nämnvärt då överkroppen hänger i lod.

Men ska du hålla på och flaxa med benen så händer det ju mer i bålen...

Rabiat
2014-09-03, 21:23
Nej, du måste inte arbeta med bålstabiliteten nåt nämnvärt då överkroppen hänger i lod.

Men ska du hålla på och flaxa med benen så händer det ju mer i bålen...

Fast man hänger ju inte lodrätt om man inte bara drar sig upp till hjässan. Drar man till bröstet hamnar man ju i vinkel?

smeander
2014-09-03, 21:26
Fast man hänger ju inte lodrätt om man inte bara drar sig upp till hjässan. Drar man till bröstet hamnar man ju i vinkel?


Benen ska väl inte flaxa runt för det? De ska hänga still och raka..

Det är samma rörelse men det är jobbigare att dra sig upp än att dra något ned.


Skickat från ishallen

pezrulezhaakon
2014-09-03, 21:28
Fast man hänger ju inte lodrätt om man inte bara drar sig upp till hjässan. Drar man till bröstet hamnar man ju i vinkel?

Om du är uppmärksam nästa gång du kör chins så kommer du märka att bröstkorgen roterar bakåt ~5 grader. Det är samma lutning man bör ha vid korrekt utförande i latsdrag också.

Rabiat
2014-09-03, 21:34
Benen ska väl inte flaxa runt för det? De ska hänga still och raka..

Det är samma rörelse men det är jobbigare att dra sig upp än att dra något ned.


Skickat från ishallen

Ja men jag håller dem i linje med kroppen istället för att låta dem hänga lodrätt.

Om du är uppmärksam nästa gång du kör chins så kommer du märka att bröstkorgen roterar bakåt ~5 grader. Det är samma lutning man bör ha vid korrekt utförande i latsdrag också.

Ja men där vilar röven på en bänk, så man behöver ju inte direkt ha någon spänning i magen för att hålla dem i linje med kroppen.

Eller är det bara jag som gör mina pullups onödigt jobbiga?

pezrulezhaakon
2014-09-03, 21:48
Ja men jag håller dem i linje med kroppen istället för att låta dem hänga lodrätt.



Ja men där vilar röven på en bänk, så man behöver ju inte direkt ha någon spänning i magen för att hålla dem i linje med kroppen.

Eller är det bara jag som gör mina pullups onödigt jobbiga?

Precis, Det du gör i dina chins är inte nödvändigt. Underkroppen i latsdraget bör också vara förhållandevis "inaktiv". Därför går det att göra de båda övningarna extremt lika.

Rabiat
2014-09-03, 21:51
Precis, Det du gör i dina chins är inte nödvändigt. Underkroppen i latsdraget bör också vara förhållandevis "inaktiv". Därför går det att göra de båda övningarna extremt lika.

Jag förstår. Jag kommer dock fortsätta på samma sätt eftersom det ser bättre ut (enligt mig) och det känns nyttigt :)

pezrulezhaakon
2014-09-03, 22:04
Jag förstår. Jag kommer dock fortsätta på samma sätt eftersom det ser bättre ut (enligt mig) och det känns nyttigt :)

Ja, det är fritt fram att göra precis vad man vill. Inga måsten.

David_wigren
2014-09-03, 22:32
Äsch, jag spänner också magen när jag kör chins. Även då jag kör dead-hang! Jag tycker det är viktigt för att hålla kontrollen över kroppen så man inte börjar svinga fram o tillbaka.

svenbanan
2014-09-03, 22:49
Jag tycker nog det är lättare att göra fler pullups/chins ifall man spänner magmusklerna så ryggraden är rak (eller kanske lite flexad) snarare än svankad.

Idiaao
2014-09-03, 23:18
Minns att jag har läst att chins tar en del på magmusklerna

monsa123
2014-09-03, 23:54
Viktade chins > all

J.V
2014-09-04, 07:43
Finns inget slut på hur mycket jag irriterar mig på att svenskar har kastat om betydelsen på chins och pullups. Chins är supinerat och pullups är pronerat!!!11!!1!1

mickeshobby
2014-09-04, 13:57
Finns inget slut på hur mycket jag irriterar mig på att svenskar har kastat om betydelsen på chins och pullups. Chins är supinerat och pullups är pronerat!!!11!!1!1
Du får gärna förklara. Jag trodde det va samma övning men olika namn?

vicarious
2014-09-04, 14:01
Du får gärna förklara. Jag trodde det va samma övning men olika namn?

Supinerat grepp så har man handflatorna mot kroppen. Pronerat grepp tvärtom.

mickeshobby
2014-09-04, 14:03
Supinerat grepp så har man handflatorna mot kroppen. Pronerat grepp tvärtom.
Aha tack och bock. :-D

ARMSTARK
2014-09-04, 14:27
Finns inget slut på hur mycket jag irriterar mig på att svenskar har kastat om betydelsen på chins och pullups. Chins är supinerat och pullups är pronerat!!!11!!1!1

Jag brukar kalla båda för chins, stava med två n dessutom. *rolleyes*
Ett bra sätt att slippa den ofrivilliga pendlingen i pullups är att dra sig upp med stången bakom nacken. Det blir en bra mycket hårdare övning samtidigt.

sungun
2014-09-04, 15:03
Jag brukar kalla båda för chins, stava med två n dessutom. *rolleyes*
Ett bra sätt att slippa den ofrivilliga pendlingen i pullups är att dra sig upp med stången bakom nacken. Det blir en bra mycket hårdare övning samtidigt.

Har fått för mig att chins bakom nacken flyttar mycket av belastningen från latsen till Teres major.

sungun
2014-09-04, 15:07
Jag tycker nog det är lättare att göra fler pullups/chins ifall man spänner magmusklerna så ryggraden är rak (eller kanske lite flexad) snarare än svankad.

Små förändringar av kroppens tyngdpunkt som gör att vinkeln för att koppla in större del av latsen gynnas.

Vakten
2014-09-04, 15:22
Korrekta chins och korrekta latsdrag med samma greppbredd aktiverar samma muskler i båda övningar. Upplevelsen av de olika övningarna skiljer sig åt.

Finns det någon video som visar korrekta latsdrag? Om båda övningarna är lika så kan jag koncentrera mig på latsdrag eftersom belastningen går att variera i den övningen. Chins startar alltid med kroppsvikt om inte gymmet har en maskin som det går att lägga på motvikt med.

Fliptones
2014-09-04, 15:43
Finns det någon video som visar korrekta latsdrag? Om båda övningarna är lika så kan jag koncentrera mig på latsdrag eftersom belastningen går att variera i den övningen. Chins startar alltid med kroppsvikt om inte gymmet har en maskin som det går att lägga på motvikt med.

Det går alldeles utmärkt att använda sig av gummiband, det bör finnas på de flesta gym. (Om inte annat så bör man kunna köpa in det om man tycker en assistansmaskin är för kostsam)

Vakten
2014-09-04, 16:46
Det går alldeles utmärkt att använda sig av gummiband, det bör finnas på de flesta gym. (Om inte annat så bör man kunna köpa in det om man tycker en assistansmaskin är för kostsam)

Jag vill starta 10-15 kg under kroppsvikt om jag kör chins och då blir det ganska bökigt med gummiband. Då tror jag mera på att lägga energi på latsdrag och jobba bort de kilon som saknas om övningarna är likvärdiga.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 16:55
Jag brukar kalla båda för chins, stava med två n dessutom. *rolleyes*
Ett bra sätt att slippa den ofrivilliga pendlingen i pullups är att dra sig upp med stången bakom nacken. Det blir en bra mycket hårdare övning samtidigt.

Det blir jobbigare för att mindre av latsmuskeln kan arbeta på ett bra sätt i belastningsriktningen.

Arne Persson
2014-09-04, 17:07
Har fått för mig att chins bakom nacken flyttar mycket av belastningen från latsen till Teres major.

Jag har fått för mig att så är det inte alls...

pezrulezhaakon
2014-09-04, 17:13
Finns det någon video som visar korrekta latsdrag? Om båda övningarna är lika så kan jag koncentrera mig på latsdrag eftersom belastningen går att variera i den övningen. Chins startar alltid med kroppsvikt om inte gymmet har en maskin som det går att lägga på motvikt med.

Du kan ju köra negativa chins/pullups ett tag. Det hjälper dig att klara kroppsvikten bättre.

Det finns egentligen många helt ok utföranden i latsdrag, men ganska få om man avser att träffa lats så effektivt som möjligt. Alla andra varianter behöver inte vara fel.

Det finns faktiskt extremt få klipp på tuben som visar ett korrekt latsdrag. Många håller sig inom ramen för ok dock.

Det finns massor med smådetaljer, men de största är här:
I_o_I -grepp. Alltså där armbågarna är som längst ut från kroppen bildar armbågen 90 grader. Bredare eller smalare tillför inte latsmuskeln något extra. Det kan vara kul som variation.
Sitta lätt tillbakalutad ca 3-7 grader.
Låta underarmarna vara i lod, i dragriktningen genom hela övningen. (sett från sidan) Givetvis i samma lodlinje som kabeln.
Dra ner axelpartiet varje rep, eller håll dem nere alla rep. Valmöjlighet, sålänge de inte är i toppläget när armarna drar.
Undvik att överarmen/armbågarna pendlar bakåt någon gång.
Fullt ROM är från toppläget, tills att armbågarna kommer så nära sidorna på kroppen som möjligt. Alltså inte bakom kroppsplanet.

Pendlingen i latsdraget gör latsträningen i den övningen mindre effektiv.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 17:14
Har fått för mig att chins bakom nacken flyttar mycket av belastningen från latsen till Teres major.

Näpp. Mer eller mindre omöjligt att det kan hända i den övningen.

sungun
2014-09-04, 18:21
Jag har fått för mig att så är det inte alls...

Tack Arne för ditt välformulerade å upplysande inlägg i tråden!

BisonLGcrew
2014-09-04, 18:27
Finns det någon video som visar korrekta latsdrag? Om båda övningarna är lika så kan jag koncentrera mig på latsdrag eftersom belastningen går att variera i den övningen. Chins startar alltid med kroppsvikt om inte gymmet har en maskin som det går att lägga på motvikt med.

Aa finns ett par klipp med Coleman när han kör latsdrag. Per definition bäst utförande.

arthax
2014-09-04, 18:30
Pez,

Tack för din förklaring. Men ett videoklipp (inte nödvändigtvis på dig) hade underlättat att förstå hur du menar. Kan du inte leta fram något på tuben som du tycker är tillfredsställande utfört?

Vakten
2014-09-04, 19:28
Du kan ju köra negativa chins/pullups ett tag. Det hjälper dig att klara kroppsvikten bättre.

Det finns egentligen många helt ok utföranden i latsdrag, men ganska få om man avser att träffa lats så effektivt som möjligt. Alla andra varianter behöver inte vara fel.

Det finns faktiskt extremt få klipp på tuben som visar ett korrekt latsdrag. Många håller sig inom ramen för ok dock.

Det finns massor med smådetaljer, men de största är här:
I_o_I -grepp. Alltså där armbågarna är som längst ut från kroppen bildar armbågen 90 grader. Bredare eller smalare tillför inte latsmuskeln något extra. Det kan vara kul som variation.
Sitta lätt tillbakalutad ca 3-7 grader.
Låta underarmarna vara i lod, i dragriktningen genom hela övningen. (sett från sidan) Givetvis i samma lodlinje som kabeln.
Dra ner axelpartiet varje rep, eller håll dem nere alla rep. Valmöjlighet, sålänge de inte är i toppläget när armarna drar.
Undvik att överarmen/armbågarna pendlar bakåt någon gång.
Fullt ROM är från toppläget, tills att armbågarna kommer så nära sidorna på kroppen som möjligt. Alltså inte bakom kroppsplanet.

Pendlingen i latsdraget gör latsträningen i den övningen mindre effektiv.

Tack för svaret. Jag skall prova att varva lite mellan latsdrag och negativa chins. Finns väl inget som hindrar att man kör två set latsdrag och ett antal negativa chins under samma pass.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 21:20
Tack för svaret. Jag skall prova att varva lite mellan latsdrag och negativa chins. Finns väl inget som hindrar att man kör två set latsdrag och ett antal negativa chins under samma pass.

Nädå. Det kan bli en bra kombination.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 21:25
Pez,

Tack för din förklaring. Men ett videoklipp (inte nödvändigtvis på dig) hade underlättat att förstå hur du menar. Kan du inte leta fram något på tuben som du tycker är tillfredsställande utfört?

Tro mig, eftersom latsdraget personligen ligger mig varmt om hjärtat så har jag verkligen försökt hitta ett klipp som i detalj beskriver det jag vill få fram, men jag har inte lyckats.

Vanligen så felar det alltid någonstans. Det behöver såklart inte vara så stora grejer, men ändå....

Jag har ett klipp på mig nånstans, fast då gjorde jag en "Arne"... hehe...
Latsdraget blev en totalövning :)

pezrulezhaakon
2014-09-04, 21:25
Aa finns ett par klipp med Coleman när han kör latsdrag. Per definition bäst utförande.

Nja....

frozzon
2014-09-04, 21:29
Jag har fått för mig att så är det inte alls...

jag har också fått för mig att det tar mer på teres major, sedan har jag inte rörligheten i axlarna för att hålla armbågarna rakt under greppet när det är bakom huvudet heller.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 21:45
Tack Arne för ditt välformulerade å upplysande inlägg i tråden!

På vilket sätt skulle Teres major överta mer arbete bara för att man drar bakom nacken?

sungun
2014-09-04, 22:25
På vilket sätt skulle Teres major överta mer arbete bara för att man drar bakom nacken?

Eftersom vinkeln känns ogynnsam för latsen känns det som att teres major är den lämpligaste kandidaten att hjälpa till med uppgiften.

Utveckla gärna dina tankar här istället för att ställa dryga frågor.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 22:41
Eftersom vinkeln känns ogynnsam för latsen känns det som att teres major är den lämpligaste kandidaten att hjälpa till med uppgiften.

Utveckla gärna dina tankar här istället för att ställa dryga frågor.

Nu är det inte jag som ska utveckla ett knepigt uttalande...

sungun
2014-09-04, 22:58
Nu är det inte jag som ska utveckla ett knepigt uttalande...

Tycker du kan lägga ner den där 'gud å domare'-stilen. Jag har ju nyligen sett att du har tydliga luckor i dina kunskaper så lägg ner ditt barnsliga spel.

Du kan säkert fortsätta impa på den stora gruppen lågintelligenta här men du måste inse att det inte leder nånvart att tramsa med dom som faktiskt har riktig utbildning i bagaget.

pezrulezhaakon
2014-09-04, 23:16
Tycker du kan lägga ner den där 'gud å domare'-stilen. Jag har ju nyligen sett att du har tydliga luckor i dina kunskaper så lägg ner ditt barnsliga spel.

Du kan säkert fortsätta impa på den stora gruppen lågintelligenta här men du måste inse att det inte leder nånvart att tramsa med dom som faktiskt har riktig utbildning i bagaget.

Tydliga luckor enligt vilken/vems definition?
Jag har talat om vad jag är ute efter i mina inlägg.

Utbildning? Den du inte gick klart? :)

"den stora gruppen lågintelligenta"???

No further comments needed....

David_wigren
2014-09-04, 23:50
Tycker du kan lägga ner den där 'gud å domare'-stilen. Jag har ju nyligen sett att du har tydliga luckor i dina kunskaper så lägg ner ditt barnsliga spel.

Du kan säkert fortsätta impa på den stora gruppen lågintelligenta här men du måste inse att det inte leder nånvart att tramsa med dom som faktiskt har riktig utbildning i bagaget.

Nu känner jag varken dig eller Pez, men har inte alla människor kunskapsluckor? Varför skulle det förhindra en från att uttala sig om sådant som man faktiskt har koll på?

sungun
2014-09-05, 00:00
Nu känner jag varken dig eller Pez, men har inte alla människor kunskapsluckor? Varför skulle det förhindra en från att uttala sig om sådant som man faktiskt har koll på?

Pez är av någon anledning alltid förhindrad att ge konstruktiva uttalanden om sånt han gärna antyder att han vet allt om.

svenbanan
2014-09-05, 00:02
Nu känner jag varken dig eller Pez, men har inte alla människor kunskapsluckor? Varför skulle det förhindra en från att uttala sig om sådant som man faktiskt har koll på?

Du har missat att Sunguns kunskaper är i paritet med Leonardo Da Vincis, medan övrigas nivå här på kolo är nån slags bottensediment. Inga luckor där inte.

sungun
2014-09-05, 00:18
Du har missat att Sunguns kunskaper är i paritet med Leonardo Da Vincis, medan övrigas nivå här på kolo är nån slags bottensediment. Inga luckor där inte.

Ha,ha. Är nog inte fullt så smart som da Vinci, å visst har jag oxå luckor. Men allt är ju relativt. Sedan jag började här så tror jag att nästan alla i kollos inre cirkel gjort allt för att förlöjliga, förminska å kränka mig på alla tänkbara sätt. Men möta mig med intelligenta argument minns jag knappt att någon gjort på hela tiden. Så ibland undrar man om inte forumet startades strax efter att staten bestämde att alla idioter skulle släppas ut från anstalterna.

pezrulezhaakon
2014-09-05, 00:25
Pez är av någon anledning alltid förhindrad att ge konstruktiva uttalanden om sånt han gärna antyder att han vet allt om.

Jag ger inte konstruktiva uttalanden på andras knepiga uttalanden. Det får de själva reda upp.

Detta är ju också ett av dina grymt ödmjuka uttalanden....

"Så ibland undrar man om inte forumet startades strax efter att staten bestämde att alla idioter skulle släppas ut från anstalterna".

svenbanan
2014-09-05, 03:24
Ha,ha. Är nog inte fullt så smart som da Vinci, å visst har jag oxå luckor. Men allt är ju relativt. Sedan jag började här så tror jag att nästan alla i kollos inre cirkel gjort allt för att förlöjliga, förminska å kränka mig på alla tänkbara sätt. Men möta mig med intelligenta argument minns jag knappt att någon gjort på hela tiden. Så ibland undrar man om inte forumet startades strax efter att staten bestämde att alla idioter skulle släppas ut från anstalterna.

Kolos inre cirkel, är det alla som hängt här lite längre än dig eller vaddå?

Det är ju verkligen underligt att du bli bemött på detta sätt. Du ägnar dig ju själv enbart åt att framföra sakargument på ett lugnt och sansat sätt. Inte så att du slänger ur dig nedsättande kommentarer om alla forumläsare direkt. *rolleyes*

arthax
2014-09-05, 07:08
Tro mig, eftersom latsdraget personligen ligger mig varmt om hjärtat så har jag verkligen försökt hitta ett klipp som i detalj beskriver det jag vill få fram, men jag har inte lyckats.

Vanligen så felar det alltid någonstans. Det behöver såklart inte vara så stora grejer, men ändå....

Jag har ett klipp på mig nånstans, fast då gjorde jag en "Arne"... hehe...
Latsdraget blev en totalövning :)


Då inväntar jag din internetdebut! :)

sungun
2014-09-05, 08:50
Jag ger inte konstruktiva uttalanden på andras knepiga uttalanden. Det får de själva reda upp.]

Senast vi samtalade hade du sänkt garden för en stund å bad uppriktigt om en förklaring på höften biomekanik. När jag sakligt å tålmodigt förklarade sakernas tillstånd för dig ( med lite hjälp från ett par andra kunniga forummedlemmar) utan att häckla å försöka provocera dig med dryga motfrågor, så hoppades jag att du kanske skulle lära dig något av det. Naivt av mig.

pezrulezhaakon
2014-09-05, 08:50
Då inväntar jag din internetdebut! :)

Det tål att tänkas på iaf. Jag vet inte om youtube är ett klockrent forum för vad jag egentligen vill. Jag har funderingar på en mer komplett plattform. Det som jag måste bli mer kunnig på är just hur jag ska sy ihop det på nätet.

BTA51
2014-09-05, 10:19
Började läsa tråden för träningstipsen men stannade för dramat.

ARMSTARK
2014-09-05, 10:32
Började läsa tråden för träningstipsen men stannade för dramat.

Hehe, det tar ett tag att lära sig hur Kolo fungerar. Skumma lite och plocka ut det vettiga.

Rabiat
2014-09-05, 11:28
Det tål att tänkas på iaf. Jag vet inte om youtube är ett klockrent forum för vad jag egentligen vill. Jag har funderingar på en mer komplett plattform. Det som jag måste bli mer kunnig på är just hur jag ska sy ihop det på nätet.

Just den biten känner jag att jag inte behöver vara ödmjuk på, jag ligger garanterat i toppskiktet både på kolo och i landet, så pm:a om du vill prata teknik ;)

pezrulezhaakon
2014-09-05, 12:12
Just den biten känner jag att jag inte behöver vara ödmjuk på, jag ligger garanterat i toppskiktet både på kolo och i landet, så pm:a om du vill prata teknik ;)

Tack. Kan vara bra att veta. :)
Har aldrig satt mig in i webdesign, domäner och allt vad det innebär.

Jag var mest involverad i hårdvara
Jag lagade dock datorer och hade datakurser på högstadieskola i två år på 90-talet. Sedan dess har jag inte hållit på med datorer mer än husbehov. Har ganska dålig koll på grejerna i dag.

Dos 5.0-6.22 och Windows 3.1-3.11 is the shit! :)