handdator

Visa fullständig version : Nedkylning av matlådor


monsa123
2014-09-03, 19:35
Tja,

När jag lagar mat som ska in i kylen i matlådor så brukar jag vänta ett tag innan jag stoppar in dem så de inte fortfarande är för varma. Max 30-40 min. Inget negativt med det? Känns som annars sprider sig värmen från lådorna i kylen till allt annat. Vad brukar ni köra på?

R Scarpa27
2014-09-03, 20:31
Tja,

När jag lagar mat som ska in i kylen i matlådor så brukar jag vänta ett tag innan jag stoppar in dem så de inte fortfarande är för varma. Max 30-40 min. Inget negativt med det? Känns som annars sprider sig värmen från lådorna i kylen till allt annat. Vad brukar ni köra på?

nae har oftast inte med det att göra. därför man inte stänger igen locken direkt är ju för att det bildas massa kondens...

och ska man frysa, så blir vattnet (kondensen massa is )...

så det låter bra...som du gör...

cero
2014-09-03, 20:32
Inga problem, på så kort tid hinner det inte hända något med maten. När det är middag med familjen brukar maten stå på bordet i minst 1 ocn en halv timma innan den hamnar i kylskåpet. Brukar inte fundera så mycket på sådant, ser bara till att lägga in maten när jag är färdig.

R Scarpa27
2014-09-03, 20:45
Inga problem, på så kort tid hinner det inte hända något med maten. När det är middag med familjen brukar maten stå på bordet i minst 1 ocn en halv timma innan den hamnar i kylskåpet. Brukar inte fundera så mycket på sådant, ser bara till att lägga in maten när jag är färdig.

klart för allt åker i magen vfan är resten :) http://i717.photobucket.com/albums/ww173/prestonjjrtr/Smileys%20Holidays/Easter/1sm202Chocbunny.gif

http://www.somalinet.com/forums/images/smilies/eating%20good.gif

http://i717.photobucket.com/albums/ww173/prestonjjrtr/Smileys/Smileyeating.gif

Wikner89
2014-09-03, 23:25
Jobbar inom restaurang branchen och där har vi regler som säger att mat måste kylas ned till under 10 grader inom 2 timmar.
Det har med bakterie tillväxt att göra. Om maten står ute i rumstemperatur så kan eventuella bakterier växa till sig väldigt mycket men det är när maten närmar sig 37 grader. Om den står ute för länge och bakterier börjar växa plus att maten inte sedan värms upp till korrekt temperatur så kan man bli mat förgiftad.

Jag brukar låta maten svalna av sig i 30 till 60 min för att sedan stoppa in den i kylen. När den är kall så har jag lock på den.

R Scarpa27
2014-09-04, 06:05
Jobbar inom restaurang branchen och där har vi regler som säger att mat måste kylas ned till under 10 grader inom 2 timmar.
Det har med bakterie tillväxt att göra. Om maten står ute i rumstemperatur så kan eventuella bakterier växa till sig väldigt mycket men det är när maten närmar sig 37 grader. Om den står ute för länge och bakterier börjar växa plus att maten inte sedan värms upp till korrekt temperatur så kan man bli mat förgiftad.

Jag brukar låta maten svalna av sig i 30 till 60 min för att sedan stoppa in den i kylen. När den är kall så har jag lock på den.

nedkylnings kyl antar jag ni använder.

AronP
2014-09-04, 11:53
Ris skall åka direkt in i kylskåpet/frysen. Det mesta annat klarar sig hyfsat, även om det inte är att rekommendera.

olle lindblad
2014-09-04, 12:02
Dela upp maten i plastlådor och ställ dessa i kallt vatten. Klart på kort tid och minimerar bakterietillväxten.

Sverker
2014-09-04, 18:06
dela upp maten i plastlådor och ställ dessa i kallt vatten. Klart på kort tid och minimerar bakterietillväxten.

+1

Wikner89
2014-09-04, 23:51
nedkylnings kyl antar jag ni använder.

yupp... eller snarare nerkylnings rum. Men finns inga krav för det.

Musique
2017-02-08, 11:39
Bump.

Om jag tilllagar exempelvs lax och linser, och direkt efter tillagning lägger de färdiga lådorna direkt i frysen i minst 15 min för att därefter läggas i kyl, hur länge kommer matlådorna hålla i kylen tror ni? Över 7 dagar i kyl?

dodie
2017-02-08, 13:00
Offtopic: Vilken satans jävla tricep killen på olle lindblad's profilbild har. Någon som vet vad han heter?

King Grub
2017-02-08, 13:01
Libor Minarik.

Musique
2017-02-08, 13:06
Känslan när Grub har kommenterat en tråd, som man nyss skrev i, men inte berört ens inlägg.