handdator

Visa fullständig version : Inflammation i en bursa (axeln)


J3T69
2014-09-03, 17:06
Hej Kollo.
Har haft problem i en axel lite mer än 2 mån.
Gick till en ortoped som undersökte axeln och allt såg ok ut dvs.inget trasigt eller så.
Han trodde dock att jag har en inflammerad slemsäck och att detta antagligen kommer att
läka sig själv.
Träna va inget problem och jag började med just bröstet och biceps i söndags.
Jag tog det väldigt lugnt med hantelpressarna och hade ingen känning varken under eller
Dagen efter passet.
Hur lång tid kan denna typen av skada ta innan den läkt ut ordentligt?
Jag vet att det är svårt att svara på men nån kanske haft samma problem.
Tacksam för svar.

Sheogorath
2014-09-03, 18:49
Vi sätter alltid kortisonsprutor direkt om vi misstänker slemsäcksinflammation eftersom det ger snabb lindring och är ett relativt säkert ingrepp i axeln. Man ska naturligtvis försöka analysera bakgrunden till att man fick problemet ändå, men själva slemsäcksinflammationen kan man dessvärre ha kvar åravis även om man sköter sig, om man inte behandlar med spruta. Det är en av de där tråkiga diagnoserna som ofta kräver att man aktivt gör ett ingrepp. Lyckligtvis svarar de mycket bra på kortison så det finns hopp om livet. Sen blir jag lite fundersam kring varför nu inte ortopeden bara satte en spruta när du ändå var där, men det hade han förhoppningsvis en bra tanke om.

J3T69
2014-09-03, 19:37
Vi sätter alltid kortisonsprutor direkt om vi misstänker slemsäcksinflammation eftersom det ger snabb lindring och är ett relativt säkert ingrepp i axeln. Man ska naturligtvis försöka analysera bakgrunden till att man fick problemet ändå, men själva slemsäcksinflammationen kan man dessvärre ha kvar åravis även om man sköter sig, om man inte behandlar med spruta. Det är en av de där tråkiga diagnoserna som ofta kräver att man aktivt gör ett ingrepp. Lyckligtvis svarar de mycket bra på kortison så det finns hopp om livet. Sen blir jag lite fundersam kring varför nu inte ortopeden bara satte en spruta när du ändå var där, men det hade han förhoppningsvis en bra tanke om.

Tack för snabbt sheo.
Trorligtvis för jag har blivit mycket bättre och jag har ingen värk längre.
Han vände och vred på många olika sätt och han lyckades inte framkalla någon smärta
Alls.
Sitter på kontor och jobbar framför datorn och då kan jag känna den där molande värken.
Jag har testat att stå och jobba och lagt till lite stretching av bröstet och axeln och det är
mycket bättre nu.
Ville ändå kolla upp axeln då jag kände mig orolig.
Brukar denna typen av skada leda till ingrepp?

Sheogorath
2014-09-03, 19:40
"Ingrepp" i medicinsk mening är typ allt som går genom huden. Att få en kortisonspruta är att bli underkastad ett ingrepp, även om det låter dramatiskt.

Nej, med de besvären du beskriver hade jag inte föreslagit spruta heller. Bättre att som ni nu tänker att hitta sätt att avlasta i vardagen för att se om det sista läker ut av sig själv. :thumbup:

J3T69
2014-09-03, 20:04
"Ingrepp" i medicinsk mening är typ allt som går genom huden. Att få en kortisonspruta är att bli underkastad ett ingrepp, även om det låter dramatiskt.

Nej, med de besvären du beskriver hade jag inte föreslagit spruta heller. Bättre att som ni nu tänker att hitta sätt att avlasta i vardagen för att se om det sista läker ut av sig själv. :thumbup:

Tack för det!
Hoppas verkligen att detta blir bra.
Har läkar skräck nämligen; )