handdator

Visa fullständig version : Måste övningar i ett ö/u schema


mTOK
2014-09-03, 13:58
Tja!

Vilka övningar anser ni är ett MÅSTE i ett ö/u schema???


A: över
Bänk
Militärpress
Chins

B: under
Marklyft
Knäböj


Vad tycker ni fattas???

StarkaUlf
2014-09-03, 14:24
Tja!

Vilka övningar anser ni är ett MÅSTE i ett ö/u schema???


A: över
Bänk
Militärpress
Chins

B: under
Marklyft
Knäböj


Vad tycker ni fattas???

En övning för baksida lår, t.ex raka mark/good mornings/lårcurl.

En roddövning.

Sidolyft + en övning för baksida axlar om du har som mål att utveckla dessa (och ej får det genom rodden, vilken en del får)

En-två magövningar.

Kanske en övning för triceps/biceps om du känner för det.

Mycket beror som sagt på vad du har för mål med träningen.

monsa123
2014-09-03, 15:25
Över 1: Bänkpress, skivstångsrodd, flyes + ett par övningar

Över 2: Militärpress, chins, sidolyft + ett par övningar

Under 1: Knäböj, bensparkar + ett par övningar

Under 2: Marklyft, lårcurls + ett par övningar

Stor Hård Ådrig
2014-09-04, 08:07
Horsisontellt drag, horisontell press
Vertikalt drag, vertikal press

Höftdominant basövning
Knädominant basövning

L-Sami
2014-09-04, 09:56
Vad är målet med styrketräningen?

mTOK
2014-09-04, 10:13
Vad är målet med styrketräningen?


Jag är inte ute efter att bli svin stor eller kunna lyta hur mycket som helst.
Vill mest få en mer atletisk kropp som jag kan vara nöjd med.

Loke
2014-09-04, 10:41
Jag tycker det finns två grejer som MÅSTE vara med: Du måste ha någon form av rodd (sälrodd eller kabelrodd till exempel) och du måste ha något specifikt för hamstrings, (lårcurl och/eller raka marklyft).

Dessa två områden är vanliga svagheter som skapar problem hos folk, så lägg gärna extra krut på dessa. Eventuellt kan man även se utfall som ett "måste", det är iaf pinsamt att vara väldigt dålig på utfall tycker jag.

I övrigt tycker jag du ska fundera vad du själv tycker är häftigt att vara bra på. Exempelvis finns det inom gymnastik och tyngdlyftning en hel del moment som man kan inspireras av. En stor fördel med ett schema som inte är så splittat är just att man kan infoga lite riktig träning istället för att bara gymma. Ha som målsättning att i slutet av varje pass åtminstone testa lite saker som du inte testat förr, eller gör något du vet att du är dålig på. Det är viktigt för att på lång sikt hitta nya favoritövningar och hålla intresset uppe tror jag.

Commando1980
2014-09-04, 10:47
Halvkropp är överskattat, du hamnar lätt i ett ingenmansland. Frekventa helkroppspass, hybrid progam (split + halvkropp/helkropp) eller t ex en rullande 3-split 6 dagar i veckan fungerar bättre enligt min mening.

mTOK
2014-09-05, 07:37
Jag tycker det finns två grejer som MÅSTE vara med: Du måste ha någon form av rodd (sälrodd eller kabelrodd till exempel) och du måste ha något specifikt för hamstrings, (lårcurl och/eller raka marklyft).

Dessa två områden är vanliga svagheter som skapar problem hos folk, så lägg gärna extra krut på dessa. Eventuellt kan man även se utfall som ett "måste", det är iaf pinsamt att vara väldigt dålig på utfall tycker jag.

I övrigt tycker jag du ska fundera vad du själv tycker är häftigt att vara bra på. Exempelvis finns det inom gymnastik och tyngdlyftning en hel del moment som man kan inspireras av. En stor fördel med ett schema som inte är så splittat är just att man kan infoga lite riktig träning istället för att bara gymma. Ha som målsättning att i slutet av varje pass åtminstone testa lite saker som du inte testat förr, eller gör något du vet att du är dålig på. Det är viktigt för att på lång sikt hitta nya favoritövningar och hålla intresset uppe tror jag.



Tack så mycket Loke, jag ska tänka på det.

mTOK
2014-09-05, 07:39
Halvkropp är överskattat, du hamnar lätt i ett ingenmansland. Frekventa helkroppspass, hybrid progam (split + halvkropp/helkropp) eller t ex en rullande 3-split 6 dagar i veckan fungerar bättre enligt min mening.

Just nu kör jag ett löpande 3-split schema, men eftersom jag tycker det läggs för mycket tid på gymmet och inte hemma med familjen så hade jag tänkt byta för att se vad jag kan få för resultat av det.