handdator

Visa fullständig version : Restips för Rom?


O_Wao
2014-09-02, 20:25
Jag och sambon åker till Rom nästa helg och jag tar gärna emot tips om restauranger, sevärdheter som kanske inte hör till de vanligaste samt tips på bra shopping som inte ruinerar en. Vi tänkte åka kollektivt för att ta oss runt stan.

Vi har planerat in Petersplatsen/Peterskyrkan, Colosseum och Vatikanmuséet som det vi absolut ska beta av, sedan försöker vi hålla det lite öppet, så alla tips är välkomna. :thumbup:

Kurash
2014-09-02, 20:39
Kom precis till Rom idag. Fick tipset att köpa 3-dagars romkort för att ta sig fram kollektivt, gå in gratis på colosseum och massa kyrkor. Man får gå före kön också. Har bokat Påvlig audiens såklart, det är på onsdagar.
Vart flyger du? Var ska du bo?

Liteliten
2014-09-02, 20:40
Jag och sambon åker till Rom nästa helg och jag tar gärna emot tips om restauranger, sevärdheter som kanske inte hör till de vanligaste samt tips på bra shopping som inte ruinerar en. Vi tänkte åka kollektivt för att ta oss runt stan.

Vi har planerat in Petersplatsen/Peterskyrkan, Colosseum och Vatikanmuséet som det vi absolut ska beta av, sedan försöker vi hålla det lite öppet, så alla tips är välkomna. :thumbup:

Giolitti, fantastiskt bra glass. Är glassfantast och det är det bästa jag varit med om tror jag ^^ Värt många besök under vistelsen ^^

Ligger hyfsat nära Fontana di trevi också :)

Via degli Uffici del Vicario, 40 ligger Giolitti på! :)

http://i.imgur.com/Li3v9VU.jpg

Sjukt mycket goda smaker, ex. nutella smakar verkligen nutella fast i glassform.

O_Wao
2014-09-02, 20:47
Kom precis till Rom idag. Fick tipset att köpa 3-dagars romkort för att ta sig fram kollektivt, gå in gratis på colosseum och massa kyrkor. Man får gå före kön också. Har bokat Påvlig audiens såklart, det är på onsdagar.
Vart flyger du? Var ska du bo?

Vi bor på ett litet hotell i Vatikanstaten, flyger SAS till Fiumicino. 3dagarskortet har jag också tittat på, det slår vi nog till på!

StarkaUlf
2014-09-02, 21:12
Giolitti, fantastiskt bra glass. Är glassfantast och det är det bästa jag varit med om tror jag ^^ Värt många besök under vistelsen ^^

Ligger hyfsat nära Fontana di trevi också :)

Via degli Uffici del Vicario, 40 ligger Giolitti på! :)

http://i.imgur.com/Li3v9VU.jpg

Sjukt mycket goda smaker, ex. nutella smakar verkligen nutella fast i glassform.

+1.

Sen tycker jag Pantheon är sjukt värt att se. Går fort och otroligt häftigt. Även om kön kan se lång ut så rullar den på riktigt bra.

Forum Romanum.

Sen tycker jag att Rom är en stad att gå i. Man missar så himla mycket om man bara har tänkt åka kollektivt, tycker jag personligen (Nu menar jag centrala Rom). Och det går fort att ta sig fram på fötterna.

Colosseum, FR, Vatikanen + Peterskyrkan, Pantheon, Spanska Trappan, Fontana di Trevi osv ligger alla inom väldigt rimligt gångavstånd.

*Flash*
2014-09-02, 21:23
Bekväma skor är ett måste om man ska ta sig fram i Rom med deras kullerstensgator överallt.
Minns inte vad alla ställena med god mat hette eller låg men tror alla som var där ihop med mig och min familj var nöjda med all mat som åts ihop iaf:eating:

Edit; Italiensk glass är ett måste! (om man nu gillar glass).
Och inget dietande eller sådant fjantigt när man är i Italien.;)

Chrillee
2014-09-02, 22:08
+1.

Sen tycker jag att Rom är en stad att gå i. Man missar så himla mycket om man bara har tänkt åka kollektivt, tycker jag personligen (Nu menar jag centrala Rom). Och det går fort att ta sig fram på fötterna.

Instämmer helt. Rom är inte så stort egentligen, så man kan knalla överallt i stort sett, och när man behöver finns taxi som inte är allt för dyrt. Att gå omkring och se all häftig arkitektur och omgivning är ett tips.

Piazza Navona är ett mysigt torg med konst och alla möjliga gatuartister (vissa bättre än andra) och har väldigt bra restauranger, kostar dock på lite, men inte mer än i Sverige.

Villa Borghese är en mysig park med en väldigt härlig utsikt över stan, en skön park att bara hänga i.

Och så klart inte missa glassen som redan nämnts *drool*


Edit: Om man är förtjust i katter finns det ett katthem som styrs av volontärer precis vid Torre Argentina där de tar hand om hemlösa katter, man får gå in och kika och klappa.

Tolkia
2014-09-02, 22:51
Katakomberna. Pompeji, om man har gott om tid (det kräver en heldag). Santa Maria Maggiore om man gillar gamla kyrkor.

Skall man till Peterskyrkan rekommenderas promenaden ända upp på taket, även om den är lång. Man får en helt annan känsla för hur stor den är när man ser det uppifrån (halvvägs upp finns balkonger på insidan).

Leifallan
2014-09-03, 14:08
Kom precis till Rom idag. Fick tipset att köpa 3-dagars romkort för att ta sig fram kollektivt, gå in gratis på colosseum och massa kyrkor. Man får gå före kön också. Har bokat Påvlig audiens såklart, det är på onsdagar.
Vart flyger du? Var ska du bo?


Var kan man köpa detta kortet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

Kurash
2014-09-03, 14:19
Var kan man köpa detta kortet?


Sent from my iPhone using Tapatalk

I tidningsbåsen eller hos tobakshandlare. Insåg dock att det kostar 15 spänn att att åka buss, så jag skiter nog i det. Kön till sixtinska va typ 15 minuter, så jag hoppas colosseum är likadant.

filmjölk
2014-09-03, 15:34
Mitt tips är att det spelar ingen roll vart du äter, allt smakar bara tomat ändå. Romarna är även högst dryga och otrevliga och allt är dyrt. Förutom de givna antika sevärdheterna och Vatikanen vill jag rekommendera att studera amerikanska och japanska turister vilka ofta kan vara enormt underhållande.

Chrillee
2014-09-03, 19:23
Mitt tips är att det spelar ingen roll vart du äter, allt smakar bara tomat ändå. Romarna är även högst dryga och otrevliga och allt är dyrt.

Har besökt Rom 3 ggr och har aldrig upplevt det du beskriver.

MasterChief
2014-09-03, 19:33
Otrolig skillnad på restaurangerna...många turistfällor som ser fina ut på ytan. Kolla upp några bra ställen på nätet istället för att bara ta första bästa. Ett annat alternativ är att gå på ställen fulla av italienare.

filmjölk
2014-09-03, 20:08
Har besökt Rom 3 ggr och har aldrig upplevt det du beskriver.

Inte? Jag har bara vart där en gång, och minns påstridiga tiggare och gatuförsäljare, Italienare som inte kan engelska, skyhöga priser. Dessutom är Italienarna högljudda och skräniga och en familj på middag låter som en hel fotbollsklack, spec. kärringarna, Man käkar avsevärt bättre Italiensk mat i Sverige än i Rom imho. i Rom smakar allt bara tomat.

svenbanan
2014-09-03, 20:10
Bada i fontana di trevi är väl ett måste...

MasterChief
2014-09-03, 20:13
Inte? Jag har bara vart där en gång, och minns påstridiga tiggare och gatuförsäljare, Italienare som inte kan engelska, skyhöga priser. Dessutom är Italienarna högljudda och skräniga och en familj på middag låter som en hel fotbollsklack, spec. kärringarna, Man käkar avsevärt bättre Italiensk mat i Sverige än i Rom imho. i Rom smakar allt bara tomat.

Hur många av de 8500 restaurangerna hann du besöka?

Har varit där mycket och det verkar som du bara hängt på de värsta turiststråken.

Abbs
2014-09-04, 04:46
Käka inte på ställen som heter "restaurant" eller har engelskspråkiga menyer. Ät på en trattoria med endast lokala kunder så får du käk i toppklass.

O_Wao
2014-09-04, 10:42
Otrolig skillnad på restaurangerna...många turistfällor som ser fina ut på ytan. Kolla upp några bra ställen på nätet istället för att bara ta första bästa. Ett annat alternativ är att gå på ställen fulla av italienare.

Det sistnämnda brukar vara en sund strategi, då kan man hoppas att man inte får betala överpris heller.

spoon
2014-09-04, 11:00
Jag tycker att arkitekturen är häftig i Rom. Läs på lite om hur Romarna byggde sina städer. Då får man en aha upplevelse när man ser sig omkring.

Själv så föredrar jag södra Italien. Så jag skulle vilja tipsa om Lecce om ni vill se mer av Italien efter denna resan :)

pbiddy
2014-09-04, 13:59
Var där i sex nätter för snart två år sen. Riktigt häftig stad!

Det absolut coolaste var att gå högst upp i Peterskyrkan väldigt tidigt på morgonen, helt klart värt alla trappsteg och ev. klaustrofobiska känslor :)

Kolosseum och parken mitt emot var helt klart värt pengarna även om vi tvekade innan.

Vi tog även en lång promenad genom Villa Borghese-parken där ett zoo ligger. Riktigt fint! Även detta tidigt på morgonen.

Undvik området kring centralstationen till varje pris. Vi gick förbi där en eftermiddag och det var så jävla skabbigt!

MasterChief
2014-09-04, 14:01
Ska du till Peterskyrkan så var ute i god tid. Anländer du runt lunch kan du räkna med ett par timmar i kö. Är du däremot där innan öppning så brukar man inte behöva vänta länge.

Kurash
2014-09-04, 16:06
Va i Vatikanen igår och träffade påven, kön till sixtinska och st Peters va typ 15 minuter. Detta efter audiensen vid 12. Fontana di trevi är en stor byggarbetsplats just nu, verkar som de renoverar . kön till colosseum var kanske 20 minuter, kom dit vid 10. Gick sen till nationalmonumentet utanför forum romanum, vidare till pantheon, fontana di trevi och sist spanska trappan. Sen metron hem.

Mickee
2018-08-13, 21:15
Bump!

Någon som har fler tips?
Kolosseum, St Peterskyrkan, Vatikanen och spanska trappan är de klassiska tipsen som det känns som man kan hinna med rätt snabbt om man är effektiv.
Så finns det något annat som man lätt glömmer bort / inte vet om som är värt att se / göra? :)

Kommer troligtvis åka till Rom om några veckor, eventuellt ta 4 dagar i Rom och 3 dagar i Neapel.
Låter det rimligt? Eller bör man hålla sig till en av städerna en hel vecka istället?
Tänkte fokusera på sevärdheter i Rom och maten/vin i Neapel. Kanske även köra en tur till Pompeji.

Magnus N
2018-08-13, 21:19
Att strosa runt i Trastevere är riktigt skönt.

Besök på Borghese är inte fel det heller.

Se till att fixa direktbiljetter till Colosseum , vatikanen etc så du slipper köa allt för mycket, många timmar som går till spillo annars :P

Kabuto
2018-08-13, 22:03
Bump!

Någon som har fler tips?
Kolosseum, St Peterskyrkan, Vatikanen och spanska trappan är de klassiska tipsen som det känns som man kan hinna med rätt snabbt om man är effektiv.
Så finns det något annat som man lätt glömmer bort / inte vet om som är värt att se / göra? :)

Kommer troligtvis åka till Rom om några veckor, eventuellt ta 4 dagar i Rom och 3 dagar i Neapel.
Låter det rimligt? Eller bör man hålla sig till en av städerna en hel vecka istället?
Tänkte fokusera på sevärdheter i Rom och maten/vin i Neapel. Kanske även köra en tur till Pompeji.

Jag var precis där med frugan! Vi var i Rom 9 dagar och vi hade kvar en hel del att göra tycker jag. Men vi var där i det värsta av värmeböljan så man orkade inte gå runt hela dagarna riktigt.

Det här låter väl lite som kätteri men jag tycker att Vatikanmuseet var lite överskattat. Det är otroligt mycket att se, men när vi var där var det otroligt mycket folk och jävligt varmt överallt där inne så det var inte direkt njutbart. Tror vi lyckades pricka av nån pilgrimsvecka från tyskland eller nåt, sjukt mycket stora grupper med tyska ungdomar typ överallt.

Tycker det var härligare att gå omkring till olika stora som små basilikor och andra monument. Det jag ångrar mest att jag inte kollade upp tidigare var Galleria Borghese, det måste bokas biljetter nån dag i förväg. Där finns några av Berninis fina skulpturer.

Tycker att hop on/off sightseeing buss kan vara något om ni är där kort tid, dom brukar köra förbi ~15 olika av de mest kända platserna och då är det bara hoppa av och på som ni vill vid stoppen. San giovanni basilikan tycker jag man ska besöka. Pantheon och basilikor ni stöter på på vägen dit.

Kan skriva lite fler försla senare..

r3mpuh
2018-08-13, 22:44
Bump!

Någon som har fler tips?
Kolosseum, St Peterskyrkan, Vatikanen och spanska trappan är de klassiska tipsen som det känns som man kan hinna med rätt snabbt om man är effektiv.
Så finns det något annat som man lätt glömmer bort / inte vet om som är värt att se / göra? :)

Kommer troligtvis åka till Rom om några veckor, eventuellt ta 4 dagar i Rom och 3 dagar i Neapel.
Låter det rimligt? Eller bör man hålla sig till en av städerna en hel vecka istället?
Tänkte fokusera på sevärdheter i Rom och maten/vin i Neapel. Kanske även köra en tur till Pompeji.Det viktigaste som finns att göra i Rom är att äta på Pizza Luigi. Förslagsvis under dagens lunch-hours:
http://www.bilddump.se/bilder/20180813233935-37.157.249.133.jpg

TomasB
2018-08-14, 13:42
Inte? Jag har bara vart där en gång, och minns påstridiga tiggare och gatuförsäljare, Italienare som inte kan engelska, skyhöga priser. Dessutom är Italienarna högljudda och skräniga och en familj på middag låter som en hel fotbollsklack, spec. kärringarna, Man käkar avsevärt bättre Italiensk mat i Sverige än i Rom imho. i Rom smakar allt bara tomat.

Du måste haft en direkt osannolik otur. Jag har de senaste 8 åren spenderat allt mellan 2-4 veckor per år i Italien (Rom inkluderat) och aldrig upplevt det du skriver. Jag var i Italien hela juli i år t.ex.

Det jag inte upplevt är:

- Skyhöga priser (i synnerhet på mat. En middag 3-4 rätter med vin för 2 pers ligger sällan över 50-60 Euro för mig och min fru)

- Familjerna som gapar. Däremot ser jag aldrig ungar med mobiler i handen under middagar. I Italien umgås man när man över, vilket innebär att prata. Men gapande, nej. Kanske i Neapel då.

-Att Italienska mat skulle vara bättre i Sverige är nog det dummaste jag läst. Det finns inte en enda riktigt bra Italiensk restaurang i Sverige. Och det beror på råvarorna, inte kockar. 99,5% av "Italienska" restauranger i Sverige serverar inte ens Italiensk mat. Hela Trastevere är fullt med brutalt bra Restauranger.


Gör om - gör rätt!

hahavaffan
2018-08-14, 13:59
Man käkar avsevärt bättre Italiensk mat i Sverige än i Rom imho. i Rom smakar allt bara tomat.Gammalt jävla inlägg, jag vet. Men:

https://media.giphy.com/media/1PgPvWLfXGkCY/giphy.gif

Mickee
2018-08-15, 12:07
Hur är det med boenden?
Jag kommer troligtvis åka ner själv så ett hostel som man träffar lite folk på hade varit schyst :)

Tolkia
2018-08-15, 18:31
Katakomberna! Pompeji är fint (där finns också en sevärd kyrka med inredning i svart och grön marmor, alltså inte i ruinstaden förstås) men man måste räkna med att det tar en hel dag i anspråk.