handdator

Visa fullständig version : Restips för fyra dagar?


spoon
2014-09-02, 17:30
Funderar på att köpa en långweekend till tjejen när hon fyller år. Men vi är endast lediga i max fyra dagar. Någon som har tips på kul platser att åka till i oktober?

caro
2014-09-02, 17:36
Oktoberfest i Bayern?
Rom, Madrid.
Platser där värmen dröjer sig kvar lite alltså.

spoon
2014-09-02, 17:40
Oktoberfest i Bayern?
Rom, Madrid.
Platser där värmen dröjer sig kvar lite alltså.

Tanken har slagit mig med Oktoberfest. Men jag ska ha tävling veckan efter så jag vill inte supa ner mig för mycket.

Funderar på Island. Är fyra dagar för kort tid för det?

billmaier
2014-09-02, 17:55
Tanken har slagit mig med Oktoberfest. Men jag ska ha tävling veckan efter så jag vill inte supa ner mig för mycket.

Funderar på Island. Är fyra dagar för kort tid för det?

Finns massor med intressanta ställen att se på Island och fyra dagar är lite väl kort tid för att hinna se allt. Rekommenderar att man är där i minst en vecka för att inte behöva ha alltför tight tidtabell.

HVR
2014-09-02, 18:19
Prag är grymt fint. Massor kultur och historia, underbar mat, trevliga människor och snuskigt billigt! Som en långhelg är det perfekt.

spoon
2014-09-02, 18:36
Finns massor med intressanta ställen att se på Island och fyra dagar är lite väl kort tid för att hinna se allt. Rekommenderar att man är där i minst en vecka för att inte behöva ha alltför tight tidtabell.

Sant sant. Det var ganska dyrt att åka också. 4300 för två flygbiljetter. Kanske lite i överkant för en födelsedagspresent. Men jag kommer nog ha det kvar i bakhuvudet. Alltid kul med nya resmål.

Prag är grymt fint. Massor kultur och historia, underbar mat, trevliga människor och snuskigt billigt! Som en långhelg är det perfekt.

Yep jag älskade Prag när jag var där. Kanske skulle man ta en tur tillbaka :)

Mitt "problem" är att jag har varit i dom flesta städerna i Europa. Har dock inte sett så mycket i Storbritannien. Någon som har några tips där?

Landström
2014-09-02, 18:42
Sant sant. Det var ganska dyrt att åka också. 4300 för två flygbiljetter. Kanske lite i överkant för en födelsedagspresent. Men jag kommer nog ha det kvar i bakhuvudet. Alltid kul med nya resmål.



Yep jag älskade Prag när jag var där. Kanske skulle man ta en tur tillbaka :)

Mitt "problem" är att jag har varit i dom flesta städerna i Europa. Har dock inte sett så mycket i Storbritannien. Någon som har några tips där?

Liverpool

spoon
2014-09-02, 18:50
Liverpool

Ja där har jag inte varit :) Då kunde man ju ta en match samtidigt om man har lite tur.

Landström
2014-09-02, 18:54
Ja där har jag inte varit :) Då kunde man ju ta en match samtidigt om man har lite tur.

Precis, nån match borde du kunna hitta. Everton har du ju oxå.

Gillar hon Beatles så kommer hon aldrig sluta tacka dig. *hug*

4623
2014-09-02, 18:54
Budapest!

spoon
2014-09-02, 19:01
Budapest!

Buda eller Pest?

Redan varit där några gånger. Trevlig stad :)

4623
2014-09-02, 19:05
Pest såklart!

Välj en huvudstad du inte besökt.

spoon
2014-09-02, 19:06
Precis, nån match borde du kunna hitta. Everton har du ju oxå.

Gillar hon Beatles så kommer hon aldrig sluta tacka dig. *hug*

Hon gillar ju Beatles :) Känns som en lite oväntad present men kanske inte så dum ändå. Det var svårt att hitta flyg hem på en onsdag men det borde väl gå att flyga från Manchester om man vill det? Ligger ju bara några mil därifrån.


Någon mer som har varit i Liverpool och har tips på saker att hitta på där?

Le Havre
2014-09-02, 19:10
Weekendresa+oktober+flickvän=Paris.

Annars kanske St: Petersburg vore något?

spoon
2014-09-02, 19:14
Weekendresa+oktober+flickvän=Paris.

Annars kanske St: Petersburg vore något?

Känns så otroligt smörigt och romantiskt att köpa en resa till Paris. Vet inte om jag fixar det :D Men jag lägger det i förslagslådan.

Ryssland hade ju varit hur coolt som helst. Men måste man inte ha visum om man ska dit och är inte fyra dagar lite kort tid för det?

VikG
2014-09-02, 19:46
Åk till polen, Gdansk är en fin stad som funkar på hösten. Billigt, mysiga restauranger, fina hotel o trevliga människor. Bra shopping o stora köpcenter finns

Angel
2014-09-02, 20:12
Paris är ju bara helt fantastiskt.

Någon nice spahotell i Sopot? (på tal om Gdansk)

Belgrad hehe..?

Dubrovnik?

MasterChief
2014-09-02, 20:13
Paris suger, men Rom är underbart.

Torwald
2014-09-02, 20:22
Man hinner göra massor av Island på 4 dagar. Går dessutom att åka nattflyg hem. Jag var där i somras, ger gärna tips.

Till debatten ovan vill jag tillägga att jag gillar Paris bättre än Rom.

StarkaUlf
2014-09-02, 20:24
Toscana, Neapel eller Venedig kanske :)

O_Wao
2014-09-02, 20:27
Jag och sambon drar till Rom nästa vecka för en fyradagarshelg. Man blir väl inte "klar" med Rom på fyra dagar, men man hinner nog litegrann i alla fall, tänker jag. :)

narcissisten
2014-09-02, 20:31
Barcelona! Fantastisk stad och jag tror vädret är helt ok även in i oktober.

billmaier
2014-09-02, 21:10
Nice (Nizza) är också ett ställe värt att besöka :)

Nordenator
2014-09-02, 21:50
Belgien/Holland gör sig bra för såväl korta som långa besök. Allt är så fruktansvärt kompakt så man kan åka lite hur man vill. Vi åker Amsterdam - Den Haag / Rotterdam - Brygge - Bryssel på 8 dagar om några veckor. Restiden är praktiskt taget försumbar inom länderna. Det är ändå en bit söder ut så det är fortfarande varmt. Det är helt enkelt mysiga länder som nog rätt ofta glöms bort (bortsett ifrån just Amsterdam då) när man gör Europa. Jag har gjort merparten av Europa och Belgien/Holland står alltid högt upp på listan på återbesök!

Angel
2014-09-02, 22:53
Paris suger, men Rom är underbart.

Varför tycker du Paris suger?

pbiddy
2014-09-03, 08:49
Hade åkt till London även om jag har varit där flera gånger tidigare. Älskar staden!

Annars är alltid Bryssel/Gent trevligt! Bara nån timme med tåg där emellan.

spoon
2014-09-04, 09:40
Man hinner göra massor av Island på 4 dagar. Går dessutom att åka nattflyg hem. Jag var där i somras, ger gärna tips.

Till debatten ovan vill jag tillägga att jag gillar Paris bättre än Rom.

Har funderat lite och Island är det som lockar mest. Hur tycker du att man ska lägga upp det? Jag funderar på att ta en hyrbil direkt från flygplatsen. Köra iväg några dagar och ta den sista dagen i Reykavik.

Vad bör man se?

agazza
2014-09-04, 10:08
Tanken har slagit mig med Oktoberfest. Men jag ska ha tävling veckan efter så jag vill inte supa ner mig för mycket.

Funderar på Island. Är fyra dagar för kort tid för det?

Jag körde en weekend på island på fyra dagar, vi tog en resa med allt

Flyg, transfer direkt till SPA när man landade, transfer till reykjavik, med lite olika hotell att välja på, kommer inte ihåg vilket vi tog men vårt var riktigt fint med takvåning för frukosten med överblick över kusten.

Vi gick ut och tog en avsmakningmeny med haj, val, lundafågel, hummersoppa osv för 1300kr styck, inklusive dryck osv till allt. Var dundervärt för maten.

Dagen efter kunde man välja på att åka till gejsrar, islands grand canyon osv eller rida islandshästar eller glaciär. Det var väl inte dunderroligt med gejsrar osv men kul att ha sett dom live.

Sen var det transfer tillbaka till hotellet och transfer till flyget dagen efter. 7k styck.

Detta fick vi för det

Blue Lagoon
http://cdn4.cheeseweb.eu/wp-content/uploads/2011/12/20110728_iceland_04551.jpg


restaurangen vi besökte som var tokvärt resan

http://www.tripadvisor.co.uk/Restaurant_Review-g189970-d2145648-Reviews-Sjavargrillid_Seafood_Grill-Reykjavik_Capital_Region.html

Islands grand canyon

https://www.extremeiceland.is/images/Photos/AH12/ah12-4.jpg



samt en massa turisttjaffs.

Dom ska ju även ha ett av världens bästa uteliv, men jag var för trött för det på fyra dagar, man vill ju inte va bakfull.

men jag kommer definitivt ta en tvåveckors semester där längre fram

spoon
2014-09-04, 10:37
Låter riktigt trevligt Agazza :) Jag köpte en flygresa nu och beställde en hyrbil samtidigt. Får kolla upp boende om en stund. Tjejen jobbar helg så det blir att resa söndag-onsdag. Kommer fram på söndags morgon och plockar upp bilen. Sticker iväg med bilen ett par dagar. Tänkte ta sista dagen i Reykjavik.

awesomooo
2014-09-04, 11:00
Gdansk, Warszawa (snuskigt billig lyx), Berlin, Bryssel, Tallinn

Edit: nvm, Island redan bokat såg jag :)

agazza
2014-09-04, 11:03
Låter riktigt trevligt Agazza :) Jag köpte en flygresa nu och beställde en hyrbil samtidigt. Får kolla upp boende om en stund. Tjejen jobbar helg så det blir att resa söndag-onsdag. Kommer fram på söndags morgon och plockar upp bilen. Sticker iväg med bilen ett par dagar. Tänkte ta sista dagen i Reykjavik.

mycket info här.

http://www.islandsresor.se/sv

men du måste ta taste of iceland menyn på restaurangen jag nämnde, fyra eller femrätters, kommer inte riktigt ihåg.

Ta med underställ