handdator

Visa fullständig version : Kcal-intag vid vila respektive träningsdag


Hansie
2014-09-02, 09:47
Har letat i forumet och andra hemsidor och inte hittat ett entydigt svar någonstans. När jag räknat ut mitt kaloribehov har jag fått två svar; ca 2300 kalorier utan träning och ca 2900 när man multiplicerat med sin aktivitetsnivå.

Det jag inte blivit helt klok på är om man ska utgå ifrån att 2900 är mitt grundbehov eller enbart det behovet man har vid dagar man tränat. Ber om ursäkt för eventuell repost!

Nibux
2014-09-02, 09:54
Jag räknar mitt basbehov med en låg aktivitetsfaktor (som om jag inte tränade alls), sedan lägger jag till de kcal för den träning jag utför. Det gör att det blir mer kcal de dagar jag tränar och färre då jag inte tränar.

Sparven från Minsk
2014-09-02, 10:39
Har letat i forumet och andra hemsidor och inte hittat ett entydigt svar någonstans. När jag räknat ut mitt kaloribehov har jag fått två svar; ca 2300 kalorier utan träning och ca 2900 när man multiplicerat med sin aktivitetsnivå.

Det jag inte blivit helt klok på är om man ska utgå ifrån att 2900 är mitt grundbehov eller enbart det behovet man har vid dagar man tränat. Ber om ursäkt för eventuell repost!

Jag skulle gissa att med aktivitetsfaktor så slår den ut ett medel.

Såg en tabell där medelintensiv aktivitet var typ 1.55-1.6 som man skulle gångra med. Det gav mig ett totalt energibehov på 3200 kcal för att vara viktstabil.
Jag vill gå upp i vikt så äter 3700-3800 kcal på en träningsdag och 3200-3300 på en vilodag.

Kan inte svara för hur den tabell du såg fungerar dock =/

Stjarnan
2014-09-02, 10:52
När jag räknar ut mitt energibehov så använder jag inte en aktivitetsfaktor utan använder mig av mitt BMR och adderar sedan de aktiviteter jag utför. T.ex. styrketräning ~350 kcal osv.

z_bumbi
2014-09-02, 11:04
Har letat i forumet och andra hemsidor och inte hittat ett entydigt svar någonstans. När jag räknat ut mitt kaloribehov har jag fått två svar; ca 2300 kalorier utan träning och ca 2900 när man multiplicerat med sin aktivitetsnivå.

Det jag inte blivit helt klok på är om man ska utgå ifrån att 2900 är mitt grundbehov eller enbart det behovet man har vid dagar man tränat. Ber om ursäkt för eventuell repost!

Utgå från vad du verkligen äter istället så slipper du gissa men tänker du i alla fall försöka räkna ut det så är det aktivitetsnivån per dag som är intressant dvs du får ta ett genomsnitt på dagarna under den period som du räknar på.

vicarious
2014-09-02, 11:06
När jag räknar ut mitt energibehov så använder jag inte en aktivitetsfaktor utan använder mig av mitt BMR och adderar sedan de aktiviteter jag utför. T.ex. styrketräning ~350 kcal osv.

Även om du går till affären på 10 minuter eller diskar i 15 minuter? Låter himla jobbigt. Allting man gör kostar energi, inte bara träna.

TS, även om du inte träna ska du inte utgå från din grundförbrukning. Det är den mängd energi din kropp förbrukar i vila. Allting man gör kostar energi, inte bara träning.

Hansie
2014-09-02, 11:11
TS, även om du inte träna ska du inte utgå från din grundförbrukning. Det är den mängd energi din kropp förbrukar i vila. Allting man gör kostar energi, inte bara träning.

Så, på vilodagar bör jag ligga på ca 2400 kcal?

Hansie
2014-09-02, 11:14
Jag skulle gissa att med aktivitetsfaktor så slår den ut ett medel.

Såg en tabell där medelintensiv aktivitet var typ 1.55-1.6 som man skulle gångra med. Det gav mig ett totalt energibehov på 3200 kcal för att vara viktstabil.
Jag vill gå upp i vikt så äter 3700-3800 kcal på en träningsdag och 3200-3300 på en vilodag.

Kan inte svara för hur den tabell du såg fungerar dock =/
Tror att det är samma modell jag använde. Använde 1.55 när jag multiplicerade.

Stor Hård Ådrig
2014-09-02, 11:21
Rekommenderar att du uppskattar ditt veckobehov och dela det på 7 så behöver du inte anpassa varenda dag efter hur mycket du rör på dig.

Stjarnan
2014-09-02, 11:22
Även om du går till affären på 10 minuter eller diskar i 15 minuter? Låter himla jobbigt. Allting man gör kostar energi, inte bara träna.

TS, även om du inte träna ska du inte utgå från din grundförbrukning. Det är den mängd energi din kropp förbrukar i vila. Allting man gör kostar energi, inte bara träning.

Såklart gör jag inte skillnad på alla vardagsaktiviteter. Brukar lägga till ca 1200-1500 på vardagsaktiviter.
Styrketräning ca 400
Fotbollsträning ca 1000 kcal
Cykel till och från jobbet 800 kcal

Så jag brukar hamna kring 4500 kcal

Hansie
2014-09-02, 11:24
Jo, men det lämnar mig fortfarande med grundfrågan tyvärr: Är mitt kcal-behov 2900x7 eller är det (2900x3)+(2300x4)?

Magnus N
2014-09-02, 11:29
Jo, men det lämnar mig fortfarande med grundfrågan tyvärr: Är mitt kcal-behov 2900x7 eller är det (2900x3)+(2300x4)?

Ingen som kommer kunna ge dig ett korrekt svar, du får helt enkelt testa något alternativ
i ett par veckor och sedan utvärdera

Stor Hård Ådrig
2014-09-02, 11:39
Alltså du undrar ifall träning är inkluderat i aktivitetsfaktorn? Ja det är den. Själv tycker jag det blir oerhört komplicerat om man ska lägga till "300 kcal" för att man tränat en dag. Lägger man då till 100 kcal om man går 10 min till bussen? 30 kcal om man går upp för trappen några extra gånger per dag?

Testa den här, men som sagt du kan aldrig få din sanna energiförbrukning av en kalkylator utan du får se din viktförändring givet ett konstant energiintag över tid.
http://iifym.com/iifym-calculator/

vicarious
2014-09-02, 13:31
Jo, men det lämnar mig fortfarande med grundfrågan tyvärr: Är mitt kcal-behov 2900x7 eller är det (2900x3)+(2300x4)?

Det går inte att svara på din fråga eftersom du inte tydligt redogjort för hur du kom fram till siffran 2300. Tanken är att man först räknar ut sitt BMR. Det motsvarar energiförbrukning i vila. Detta värde multipliceras med aktivitetsfaktorn som är en uppskattning av hur aktivt liv man lever, träning inkluderat.

Sparven från Minsk
2014-09-03, 19:49
Ditt BMR är din energiförbrukning i vila, dvs den energi som du behöver varje dag.
Säg att den är 2000 kcal.

Aktivitetsfaktorn räknar nog in vardagsmotion samt träning. Den faktor jag gångrar med är 1,55-1,6 som är 5-6 pass moderat träning i veckan. Tycker det passa bäst på mig som har kontorjobb men tränar hårt 5-6 ggr gym i veckan samt promenad då och då.
På en vilodag äter jag precis på min aktivitesfaktor + BMR för då gör jag så lite. På träningsdag äter jag 500 kcal över den, för att bygga på mig lite.