handdator

Visa fullständig version : ryggskott?


pTr
2004-03-27, 14:20
Hallo, körde raka marklyft igår, tog det bra lugnt pga varit sjuk ett bra tag men efter sista settet kände jag att nånting hände i ryggen, visste att någonting inte var bra...gjorde inte så ont just då men desto längre dagen gick desto ondare gjorde det, igårnatt kunde jag knappt gå, och idag kunde jag inte ta på mig mina egna strumpor...hela höften ser ut att sitta snett på mig och jag har verkligen skitont... vet någon vad jag kunde ha gjort för fel, om detta är ryggskott och om det finns nå sätt mer än piller som gör det blir bättre?

tack på förhand!

Arne Persson
2004-03-27, 14:21
Är du smart så går du direkt till en kiropraktor som fixar till dig på studs.

pTr
2004-03-27, 14:34
det vore kanske smart, är dock några mil till närmaste kiropraktor för mig

vet någon vad sådant kostar och vad kommer denna göra för ryggen min?
//fattig student

tack för hjälpen=)

Allan
2004-03-27, 14:37
Här är en lista över naprapater i Sverige. Om du söker på "naprapat" kommer du att hitta en del text om vad som är skillnaden/likheten,

http://www.naprapath.org/swedish2.htm


allan

Arne Persson
2004-03-27, 14:37
En duktig chiropraktor kommer att undersöka dig grundligt och därefter massera upp vissa områden och manipulera rätt de strukturer som har utlöst ryggskottet. Kostar normalt mellan 250 -400 kr. Brukar räcka med en behandling.

pTr
2004-03-27, 14:53
hur länge brukar naprapater och kiropraktorer ha öppet på lördagar... kan ev följa med till svall lite senare idag=/

Börje H
2004-03-27, 17:57
Originally posted by Arne Persson
En duktig chiropraktor kommer att undersöka dig grundligt och därefter massera upp vissa områden och manipulera rätt de strukturer som har utlöst ryggskottet. Kostar normalt mellan 250 -400 kr. Brukar räcka med en behandling.

Bra att veta är att det inte finns några "mirakelmetoder" för att bli kvitt ett ryggskott. I vissa fall kan det räcka att bli manipulerad men för många blir det ingen skillnad alls. I många studier använd lättare träning, vila, akupunktur och manipulation för att behandla ryggskott. Alla metoder UTOM vila ger samma resultat. Det enda som är riktigt säkert är att helt vila gör att det tar längre tid att bli frisk. Många tror att kotor "hoppar fel" vid ryggskott och dylikt och att det som knäcker till vi en mobilisation är att de "hoppar rätt" igen. Har man sett hur kraftig ligamentstrukturen är runt kotpelare inser man att så ej är fallet...

Mitt råd är att får du tag på en naprapat så låt honom kika på dig, men annars så försök röra på dig så gott det går så går det över på några dagar.

Arne Persson
2004-03-27, 18:35
Originally posted by Börje H


Bra att veta är att det inte finns några "mirakelmetoder" för att bli kvitt ett ryggskott. I vissa fall kan det räcka att bli manipulerad men för många blir det ingen skillnad alls. I många studier använd lättare träning, vila, akupunktur och manipulation för att behandla ryggskott. Alla metoder UTOM vila ger samma resultat. Det enda som är riktigt säkert är att helt vila gör att det tar längre tid att bli frisk. Många tror att kotor "hoppar fel" vid ryggskott och dylikt och att det som knäcker till vi en mobilisation är att de "hoppar rätt" igen. Har man sett hur kraftig ligamentstrukturen är runt kotpelare inser man att så ej är fallet...

Mitt råd är att får du tag på en naprapat så låt honom kika på dig, men annars så försök röra på dig så gott det går så går det över på några dagar.

De gånger jag har haft ryggskott så har min chiropraktor fixat dom til 100% direkt. HAde jag gått till en läkare så hade jag fått smärtstillande och därefter fått ligga och lida en lång tid helt i onödan. De naprapater som jag testat har inte kunnat hjälpa mig.

Arne Persson
2004-03-27, 18:42
Originally posted by Börje H


Bra att veta är att det inte finns några "mirakelmetoder" för att bli kvitt ett ryggskott. I vissa fall kan det räcka att bli manipulerad men för många blir det ingen skillnad alls. I många studier använd lättare träning, vila, akupunktur och manipulation för att behandla ryggskott. Alla metoder UTOM vila ger samma resultat. Det enda som är riktigt säkert är att helt vila gör att det tar längre tid att bli frisk. Många tror att kotor "hoppar fel" vid ryggskott och dylikt och att det som knäcker till vi en mobilisation är att de "hoppar rätt" igen. Har man sett hur kraftig ligamentstrukturen är runt kotpelare inser man att så ej är fallet...

Mitt råd är att får du tag på en naprapat så låt honom kika på dig, men annars så försök röra på dig så gott det går så går det över på några dagar.


Då förstår jag inte varför sjukgymnaster går kurser i manupuleringstekniker. Dom jag känner som gjort detta är i alla fall lyriska. Jag har under mina dissektioner verkligen sett hur kraftiga ligamentapparaterna är i ryggraden men trots det så fungerar manipulationen. Lika otroligt som att den klassiska akupunkturen fungerar trots att den bygger på det ytterst ovetenskapliga meridiansystemet.

Diana
2004-03-27, 18:55
akupunktur e ju helmysko hur de kan funka!verkar ju va rena mirakelmetoden enligt dem ja hört som provat

Åse Columbus
2004-03-27, 19:38
Originally posted by Diana
akupunktur e ju helmysko hur de kan funka!verkar ju va rena mirakelmetoden enligt dem ja hört som provat

Jag har nu fått akupunkturbehandling för andra gången på 5 år mot min artros i höften, hur det funkar vet jag inte ...men att det gör det är helt säkert! Effekten för smärtlindring sitter i ungefär 3.5 år för mig...sedan måste jag få en ny behandling..men de e fan så mycket bättre än att äta värktabletter och få en massa gift i kroppen och förstöra magen på köpet.

från de ena till de andra....

om man har akut ryggskott eller nått som liknar det så är de värsta man kan göra är att sitta eller vila liggnade....

jag fick utav min naprapat ett ganska bra sätt att i avvaktan att få komma till honom (skulle ta 2 dagar)...så kunde jag göra så här...

ligga på rygg på golvet med vaderna vilande på en stolsits (benen i 90 graders vinkel) i 15 minuter.... gå så lång tid som det tar att gå ca 100 meter....ligg igen 15 minuter igen....och gör detta så länge som möjligt......

det ökar genomblödningen av de muskler som sitter i bäckenet och när man ligger så får man en ordentlig avlastning och naturlig sträckning av samma muskler kring bäckenet.....

enda problemet man har med detta är att komma upp från liggande ställning....rulla runt och ställ dig på alla fyra nära stolen och ta stöd på den när du ska ställa dig upp.

Emellan dessa episoder så kan man göra lätta sträckningar av höftböjaren...var noga med att inte luta överkroppen bakåt!

Hoppas detta hjälper lite ...har iaf funkat för mig!

Åse

Börje H
2004-03-27, 20:25
Originally posted by Arne Persson



Då förstår jag inte varför sjukgymnaster går kurser i manupuleringstekniker. Dom jag känner som gjort detta är i alla fall lyriska. Jag har under mina dissektioner verkligen sett hur kraftiga ligamentapparaterna är i ryggraden men trots det så fungerar manipulationen. Lika otroligt som att den klassiska akupunkturen fungerar trots att den bygger på det ytterst ovetenskapliga meridiansystemet.

Naturligtvis går ju sjukgymnaster maipuleringsutbildningar! Tillsammans med övriga kunskaper om rörelseapparaten blir ju en OMT-utbildad Sg den mest kompletta terapeuten. Jag säger inte att manipulering är sämre än något annat. Däremot är det väldigt lätt att göra reklam för denna typ av behandling då den antingen fungerar fantastiskt bra eller inte alls. Jag har även själv haft ryggskott och då fått bra hjälp av naprapat.. Men det är ingen bättre behandling än någonannan om man kontrollerar på ett större antal patienter. Den är däremot MYCKET efterfrågad och man är ju inte dummare än att göra ett försök med en metod som patienterna har stor tilltro till.

Akupunktur ingår numera även i grundutbildningen för sjukgymnaster, iallafall i Umeå. Även detta MYCKET uppskattat. Det gäller att hitta rätt behandling för rätt person. Ju större arsenal av behandlingsmetoder desto större chans att lyckas med behandlingen...