handdator

Visa fullständig version : Gunga med tungt eller inte? VIKTIGT!


tompan22
2014-09-01, 21:52
Tjena, min fråga är nu om man gungar vi säger till exempel biceps curls och typ svangar upp dom är dåligt? Borde jag sänka vikten då? Samma med militär press om jag inte orkar sista reppet så böjer jag typ ryggen, försöker bygga massa, så borde jag sänka vikten eller fortsätta?

Tacksam för svar :D

CalleP
2014-09-01, 21:55
Beror väl på hur mycket du svingar. Om det blir en helkroppsövning istället för en biceps övning kan det vara dags att sänka vikten haha.

tompan22
2014-09-01, 21:57
Nja haha inte riktigt, men de blir lite gunggung..

mangemani
2014-09-01, 22:13
skadligt för ryggen i längden, men utöver det så är det ju ett alternativ att få upp den eller de sista repsen.
men kör du så tungt så du behöver gunga upp vikten redan vid första repset och gunga genom hela setet, då bör du nog sänka vikten

ARMSTARK
2014-09-02, 10:19
Jag tycker att man ska fundera på varför man är på gymet. Är man där för att flytta vikter eller bygga muskler. Säg att du vill träna biceps, då vill du ju att det är biceps som ska lyfta vikten. Står du och svingar vikten tränar du ju andra muskler än de du tänkt. Lite ostrikt är okej på sista repet men huvuddelen av lyften ska utföras av tränande muskel.

Sparven från Minsk
2014-09-02, 10:29
Skall jag köra 10 reps så vill jag undvika gung i minst de 8 första repsen.
De 2 sista i sista setet kan jag gunga upp kontrollerat, just för att kräma ur det sista samt jobba mer excentriskt med en tung vikt.

Men att att gunga för kung och fosterland är fel!

h051n
2014-09-02, 11:39
Man gungar lite för att utsätta muskeln för extra belastning, det finns andra sätt att göra det på också.
Jag gör det mer eller mindre aldrig, men jag hade värmt upp ordentligt sedan kört tungt nästan redan i början av passet och gunga lite, för att jag tror att man gungar mindre i början av passet än i slutet då man nästan är helt slut och då gungar extra mkt och risken för att skada sig ökar.

Gör inte det för ofta skulle jag säga men gör det som fungerar bäst för dig.

Loke
2014-09-02, 12:30
Jag tränar inte alltid biceps, men när jag gör det så tillåter jag en viss dynamik i kroppen för att inte ramla omkull. Och i press över huvudet är det en nödvändighet att röra på kroppen om man är lite stark. Frågan är snarare hur den rörelsen ska se ut.

Sniggel
2014-09-02, 21:58
Jag tycker att man ska fundera på varför man är på gymet. Är man där för att flytta vikter eller bygga muskler. Säg att du vill träna biceps, då vill du ju att det är biceps som ska lyfta vikten. Står du och svingar vikten tränar du ju andra muskler än de du tänkt. Lite ostrikt är okej på sista repet men huvuddelen av lyften ska utföras av tränande muskel.

Jag hade en grym tillväxtperiod på biceps på 1½ år av att svinga på relativt bra.
En fördel är att man kan skapa en väldigt hög spänning i muskeln när man får upp vikten med fart. En nackdel är att TUT blir väldigt låg. En annan fördel är att man kan lyfta lite tyngre vikter än normalt och därför skapa större spänning i den negativa fasen, utan att TUT blir kort.

Man ska inte vara för snabb med att fördöma vissa övningsutföranden, just sayin'

whuddafuks
2014-09-02, 23:41
Jag tränar inte alltid biceps, men när jag gör det så tillåter jag en viss dynamik i kroppen för att inte ramla omkull. Och i press över huvudet är det en nödvändighet att röra på kroppen om man är lite stark. Frågan är snarare hur den rörelsen ska se ut.

Hahah, vad för monstervikter curlar du om du håller på att falla ihop?

PatrikSjöstjärna
2014-09-02, 23:50
Istället för att svinga med ryggen, skapa en hävstångsrörelse med benen för att kräma ur de där sista repetitionerna. Dvs, att man precis innan kontraktionen böjer på benen för få momentum i rörelsen (ju mer man böjer, desto större hävstångseffekt förstås). Fungerar kanon och du kan hålla lodrät överkropp under hela rörelsen.

Ett Orm
2014-09-03, 09:34
Man gungar lite för att utsätta muskeln för extra belastning, det finns andra sätt att göra det på också.
Jag gör det mer eller mindre aldrig, men jag hade värmt upp ordentligt sedan kört tungt nästan redan i början av passet och gunga lite, för att jag tror att man gungar mindre i början av passet än i slutet då man nästan är helt slut och då gungar extra mkt och risken för att skada sig ökar.

Gör inte det för ofta skulle jag säga men gör det som fungerar bäst för dig.

Man brukar gunga för att utsätta muskeln för mindre belastning, inte mer. Omedvetet för det mesta.

Johan_P
2014-09-03, 09:39
Hahah, vad för monstervikter curlar du om du håller på att falla ihop?

Jag upplever att jag gärna har lite "stötdämpning" efter den excentriska fasen när jag curlar på hantlar 28 kg och över. Man håller ju inte på att falla ihop kanske, men det kan bli ett visst gung där.

andeem
2014-09-03, 09:41
Rätta mig gärna, men är inte en bicepscurl till sin natur väldigt ojämnt belastad? Alltså, om man har statiska armbågar och rygg är belastningen ganska liten i början, och framför allt slutet, medan den är väldigt hög vid cirka 90 grader i armbågsleden (alltså när underarmen är vågrät och hävarmen är som längst). I så fall skulle det kanske kunna finnas en vits med att minska belastningen just där för att i gengäld kunna använda större vikt och få mer aktivering i resten av rörelsen?

Eller allra helst använda en maskin med excentrisk belastning.

h051n
2014-09-03, 10:35
Man brukar gunga för att utsätta muskeln för mindre belastning, inte mer. Omedvetet för det mesta.

Syftade på den exentriska fasen som ökar avsevärt om man utför den kontrollerat på tillbaka vägen.

Ex så kan du lyfta 20 kg i biceps curl och då är det även 20 kg i den exentriska fasen men om du gungar upp 25kg så får du 25kg i den exentriska fasen och på så sätt utsätter muskeln för mer belastning.

Alltidxx
2014-09-03, 11:47
Lite gung är lugnt. Sen får man sänka vikten. Man får ju inte större armar av att kasta ryggen bakåt. Risken för att man drar på sig något ont ökar bara då.

z_bumbi
2014-09-03, 12:37
Rätta mig gärna, men är inte en bicepscurl till sin natur väldigt ojämnt belastad? Alltså, om man har statiska armbågar och rygg är belastningen ganska liten i början, och framför allt slutet, medan den är väldigt hög vid cirka 90 grader i armbågsleden (alltså när underarmen är vågrät och hävarmen är som längst). I så fall skulle det kanske kunna finnas en vits med att minska belastningen just där för att i gengäld kunna använda större vikt och få mer aktivering i resten av rörelsen?

Eller allra helst använda en maskin med excentrisk belastning.

Tvärt om. Biceps är svagast i början av rörelsen och att därför gunga loss vikten en aning i början kan göra att man får en högre belastning. Det krävs också sällan så mycket gung för att få upp vikter som man också orkar bromsa att det bör utgöra en markant ökad skaderisk.

andeem
2014-09-03, 13:19
Tvärt om. Biceps är svagast i början av rörelsen och att därför gunga loss vikten en aning i början kan göra att man får en högre belastning. Det krävs också sällan så mycket gung för att få upp vikter som man också orkar bromsa att det bör utgöra en markant ökad skaderisk.Tack!

Ett Orm
2014-09-03, 22:44
Syftade på den exentriska fasen som ökar avsevärt om man utför den kontrollerat på tillbaka vägen.

Ex så kan du lyfta 20 kg i biceps curl och då är det även 20 kg i den exentriska fasen men om du gungar upp 25kg så får du 25kg i den exentriska fasen och på så sätt utsätter muskeln för mer belastning.

I teorin så kan man göra så ja. Inte så lätt som det låter dock, bättre med assistans än momentum imo.