handdator

Visa fullständig version : Vad är det för fel på mig?


Krutpaket
2014-09-01, 18:47
Tja,

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men moderator får flytta inlägget om det behövs.

Hur som helst, jag har mått skitkonstigt de 3 senaste veckorna. Jag har varit på VC där dem tog lite blodprover och konstaterade att det inte va nått fel på mig. Dem är helt ute och cyklar då jag VET att nått är fel. Jag har nu krävt en ny tid med läkaren och ska kräva att dem tar ordentliga prover.

Men då VC är sjukt sega jag tänkte ändå kolla om någon av er kära koloiter har haft liknande symptom och kanske vet vad det är som pågår.

Mina symptom:

Konstant trötthet och utmattning (inte vanlig trötthet som man kan känna efter en lång dag, utan en extrem jävla trötthet jag aldrig känt förr)
Yrsel (inte så jag ramlar omkull, men tillräckligt för att påverka vardagen)
Känner mig svag och öm i msukler och leder
Kraftlös
Blir lätt andfådd och har svårt att andas ordentligt (måste väldigt ofta andas in genom munnen för att fylla lungorna med tillfärcklig med luft/syre)


Har även ont i nacken. Känner mig stel i nacken och det knakar och knastrar hela tiden när jag rör på huvet (men vet inte om det har med saken att göra).

Jag tänker spontant brist på vitamin b12, brist på kortisol (fel på sköldkötlar eller binjurar) eller nått liknande. Men enligt läkarna är ju allt ok.

Har nån av er vart med om samma sak?

Mental
2014-09-01, 18:53
Flyttar dig till skador och rehab!

Vinter
2014-09-01, 18:56
Tja,

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men moderator får flytta inlägget om det behövs.

Hur som helst, jag har mått skitkonstigt de 3 senaste veckorna. Jag har varit på VC där dem tog lite blodprover och konstaterade att det inte va nått fel på mig. Dem är helt ute och cyklar då jag VET att nått är fel. Jag har nu krävt en ny tid med läkaren och ska kräva att dem tar ordentliga prover.

Men då VC är sjukt sega jag tänkte ändå kolla om någon av er kära koloiter har haft liknande symptom och kanske vet vad det är som pågår.

Mina symptom:

Konstant trötthet och utmattning (inte vanlig trötthet som man kan känna efter en lång dag, utan en extrem jävla trötthet jag aldrig känt förr)
Yrsel (inte så jag ramlar omkull, men tillräckligt för att påverka vardagen)
Känner mig svag och öm i msukler och leder
Kraftlös
Blir lätt andfådd och har svårt att andas ordentligt (måste väldigt ofta andas in genom munnen för att fylla lungorna med tillfärcklig med luft/syre)


Har även ont i nacken. Känner mig stel i nacken och det knakar och knastrar hela tiden när jag rör på huvet (men vet inte om det har med saken att göra).

Jag tänker spontant brist på vitamin b12, brist på kortisol (fel på sköldkötlar eller binjurar) eller nått liknande. Men enligt läkarna är ju allt ok.

Har nån av er vart med om samma sak?

Kan helt enkelt bero på att du tränar mycket men äter väldigt lite.

Krutpaket
2014-09-01, 18:58
Kan helt enkelt bero på att du tränar mycket men äter väldigt lite.
Det trodde jag också först. Så jag tog paus från träningen och har vilat i 3 veckor + vräkt i mig mat. Men det gjorde ingen skillnad.

sungun
2014-09-01, 19:49
Känner igen en del av dina symptom. Jag hade astma under många år som inte upptäcktes med vanliga tester. Slutligen hamnade jag på skövde lunglab å fick en diagnos å rätt medicin. Synd bara att det tog över 15 år.

Krutpaket
2014-09-01, 20:14
Känner igen en del av dina symptom. Jag hade astma under många år som inte upptäcktes med vanliga tester. Slutligen hamnade jag på skövde lunglab å fick en diagnos å rätt medicin. Synd bara att det tog över 15 år.

15 år?!? Asså sjukvården i detta land... Varför för dem inte en komplett hälsokontroll om man har samma symptom under en längre period. Sjukt att man ska gå runt i må skit.

Bikini 2016
2014-09-11, 16:15
Hur är det med minnet? Koncentration? Är du känsligare än vanligt för typ ljud ljus? Förvirrad?

Jag hade preciiis samma symtom som du, plus de jagnämner ovan. normala binjurar o kortisol men de testerna behöver inte visa sanningen heller. Blev efter 3 besök diagnosticerad med utmattningssyndrom. Finns ett bra test från karolinska som typ alla på vc borde ha koll på, be om att få fylla i det så får du en indikTion på om det möjligtvis rör sig om utmattningssyndrom.
Lycka till

tsim
2014-09-20, 15:02
Tja,

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men moderator får flytta inlägget om det behövs.

Hur som helst, jag har mått skitkonstigt de 3 senaste veckorna. Jag har varit på VC där dem tog lite blodprover och konstaterade att det inte va nått fel på mig. Dem är helt ute och cyklar då jag VET att nått är fel. Jag har nu krävt en ny tid med läkaren och ska kräva att dem tar ordentliga prover.

Men då VC är sjukt sega jag tänkte ändå kolla om någon av er kära koloiter har haft liknande symptom och kanske vet vad det är som pågår.

Mina symptom:

Konstant trötthet och utmattning (inte vanlig trötthet som man kan känna efter en lång dag, utan en extrem jävla trötthet jag aldrig känt förr)
Yrsel (inte så jag ramlar omkull, men tillräckligt för att påverka vardagen)
Känner mig svag och öm i msukler och leder
Kraftlös
Blir lätt andfådd och har svårt att andas ordentligt (måste väldigt ofta andas in genom munnen för att fylla lungorna med tillfärcklig med luft/syre)


Har även ont i nacken. Känner mig stel i nacken och det knakar och knastrar hela tiden när jag rör på huvet (men vet inte om det har med saken att göra).

Jag tänker spontant brist på vitamin b12, brist på kortisol (fel på sköldkötlar eller binjurar) eller nått liknande. Men enligt läkarna är ju allt ok.

Har nån av er vart med om samma sak?

Haha för att vara lite elak nudå:)
Låter som om du åldras.

caro
2014-09-20, 20:45
Tja,

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men moderator får flytta inlägget om det behövs.

Hur som helst, jag har mått skitkonstigt de 3 senaste veckorna. Jag har varit på VC där dem tog lite blodprover och konstaterade att det inte va nått fel på mig. Dem är helt ute och cyklar då jag VET att nått är fel. Jag har nu krävt en ny tid med läkaren och ska kräva att dem tar ordentliga prover.

Men då VC är sjukt sega jag tänkte ändå kolla om någon av er kära koloiter har haft liknande symptom och kanske vet vad det är som pågår.

Mina symptom:

Konstant trötthet och utmattning (inte vanlig trötthet som man kan känna efter en lång dag, utan en extrem jävla trötthet jag aldrig känt förr)
Yrsel (inte så jag ramlar omkull, men tillräckligt för att påverka vardagen)
Känner mig svag och öm i msukler och leder
Kraftlös
Blir lätt andfådd och har svårt att andas ordentligt (måste väldigt ofta andas in genom munnen för att fylla lungorna med tillfärcklig med luft/syre)


Har även ont i nacken. Känner mig stel i nacken och det knakar och knastrar hela tiden när jag rör på huvet (men vet inte om det har med saken att göra).

Jag tänker spontant brist på vitamin b12, brist på kortisol (fel på sköldkötlar eller binjurar) eller nått liknande. Men enligt läkarna är ju allt ok.

Har nån av er vart med om samma sak?

Sarkoidos?

Brorsan drabbades av det, tog ett tag för läkarna att hitta att det var just det. Trötthet och andfåddhet och ont i leder var väl hans huvudsakliga symptom, stämmer kanske inte helt med dina iofs.

Klove
2014-09-22, 17:39
Tycker det låter väldigt likt symptomen för borrelia?

"Det är vanligt att man
* är trött
* har huvudvärk
* har ont i leder och muskler.

Om borreliainfektionen har spridit sig kan man få symtom som
värk i nacke, armar, rygg och ben"

Jawi
2014-09-22, 18:09
Klassiskt fall av allergi och astma låter det som i mina öron.

Krutpaket
2014-09-23, 08:37
Tack för alla svar.

Jag har vart på VC och gjort en jäkla massa tester. Enligt dem är jag fysiskt kärnfrisk. Läkarn säger att det kan vara en depression så jag har fått mirtazapin. Får se om det bli bättre.

Det skumma är att jag inte alls känner mig deprimerad eller nått sånt. Är bara fysiskt trött och öm i kroppen. Men vi får väll se om dem har rätt.

Jag har hur som helst börjat träna igen och det går ok. kommer väl ta nån vecka innan jag är tillbaks där jag va innan allt detta.

caro
2014-09-23, 08:55
Tack för alla svar.

Jag har vart på VC och gjort en jäkla massa tester. Enligt dem är jag fysiskt kärnfrisk. Läkarn säger att det kan vara en depression så jag har fått mirtazapin. Får se om det bli bättre.

Det skumma är att jag inte alls känner mig deprimerad eller nått sånt. Är bara fysiskt trött och öm i kroppen. Men vi får väll se om dem har rätt.

Jag har hur som helst börjat träna igen och det går ok. kommer väl ta nån vecka innan jag är tillbaks där jag va innan allt detta.

Är inte detta skumt?! I största allmänhet.

Här tar man en massa tester, som inte visar något. Vilket ju kan bero på flera saker utöver att man faktiskt är fysiskt kärnfrisk. T ex vilka prover man tagit, samt hur bra man faktiskt kan mäta det man ska mäta (dvs noggrannheten i mätmetoden).

Och så ger man läkemedel mot det man inte kunnat mäta! Det är faktiskt paradoxalt och helknasigt.

:smash:

Krutpaket
2014-09-23, 09:01
Är inte detta skumt?! I största allmänhet.

Här tar man en massa tester, som inte visar något. Vilket ju kan bero på flera saker utöver att man faktiskt är fysiskt kärnfrisk. T ex vilka prover man tagit, samt hur bra man faktiskt kan mäta det man ska mäta (dvs noggrannheten i mätmetoden).

Och så ger man läkemedel mot det man inte kunnat mäta! Det är faktiskt paradoxalt och helknasigt.

:smash:

Jag håller helt med. Enligt läkaren har jag inga vitamin/mineral brister, jag har inget fel på sköldkörtlarna, har inget fel på kortisolet och dessutom inga virus osv.

Jag tycker det är sjukt att dem per automatik utgår från att man är deprimerad bara för dem inte hittar nått fysiskt fel. Egentligen vill jag inte käka antidepressiva, men jag är samtidigt trött på att må skit.

Jag tror dock fortfarande att jag har någon form av hormonrubbning eller något annat fysiskt fel. Dem på VC vet dock inte vad dem ska leta efter och tar det lättaste alternativet, dvs. antidepresiva.

Jag kommer ge det ett par veckor. mår jag fortfarande skit kommer jag kräva fler undersökningar. För jag känner mig som sagt inte alls deprimerad...*gah!*

Sheogorath
2014-09-23, 09:08
Är inte detta skumt?! I största allmänhet.

Här tar man en massa tester, som inte visar något. Vilket ju kan bero på flera saker utöver att man faktiskt är fysiskt kärnfrisk. T ex vilka prover man tagit, samt hur bra man faktiskt kan mäta det man ska mäta (dvs noggrannheten i mätmetoden).

Och så ger man läkemedel mot det man inte kunnat mäta! Det är faktiskt paradoxalt och helknasigt.

:smash:

Det finns alltid fler tester att göra. En doktor måste våga dra gränsen för vad som är rimligt att göra innan hen beslutar sig för att gå på linjen att symtomen orsakas av något som inte kan fångas i fysiologiska undersökningar. Att välja att provbehandla för att ställa diagnos är ofta det mest ansvarsfulla man kan göra.

Till TS: det är inte ovanligt att man upptäcker att man varit deprimerad när man slutar vara deprimerad. Det har inte specifikt att göra med dina symtom utan är sant oavsett vad som ligger bakom dessa. Jag tycker att du på allvar ska utvärdera den behandling man valt. Du kommer förmodligen vara väldigt trött den första tiden på mirtazapin och få kraftigt ökad aptit. Några veckor in i behandlingen kan du må sämre än du gör nu. Det händer nästan alla som börjar med antidepressiva. Det är ett par veckor av skit man får vada igenom. Sedan efter någon månads tid börjar det vända. Du kan inte dra några slutsatser förrän efter kanske 2 månader. Låt det ta den tiden.

andeem
2014-09-23, 16:52
Tycker det låter väldigt likt symptomen för borrelia?

"Det är vanligt att man
* är trött
* har huvudvärk
* har ont i leder och muskler.

Om borreliainfektionen har spridit sig kan man få symtom som
värk i nacke, armar, rygg och ben"Det är dessutom inte alls självklart att det visar sig på tester.

Jag skulle i alla fall ställa frågan till läkaren.

Bubblan84
2014-09-23, 17:01
Låter likt sköldkörtelproblem också som du även hade misstanke om. Gick med det 12 år innan det till slut syntes på prover. Samma symptom hela tiden..
De flesta med sköldkörtelproblem får gå 10-20 år med skiten och blir oftast feldiagnoserad med depression. Så även jag och antidepp-medicin gjorde inte saken ett dugg bättre.

Krutpaket
2014-09-23, 18:20
Låter likt sköldkörtelproblem också som du även hade misstanke om. Gick med det 12 år innan det till slut syntes på prover. Samma symptom hela tiden..
De flesta med sköldkörtelproblem får gå 10-20 år med skiten och blir oftast feldiagnoserad med depression. Så även jag och antidepp-medicin gjorde inte saken ett dugg bättre.

Shit, 12 år?? Det skulle jag fan aldrig palla. Jag ska snacka med läkaren om det igen. Kan va värt att be om remiss till nån expert kanske.

Bubblan84
2014-09-23, 19:31
Shit, 12 år?? Det skulle jag fan aldrig palla. Jag ska snacka med läkaren om det igen. Kan va värt att be om remiss till nån expert kanske.

Gick väl lite upp och ner hela tiden iofs, var inte alltid helt under isen. Men mådde sämre än vad som är normalt hela tiden. Väldigt svårt att få någon behandling/medicin så länge det inte syns på prover. I vissa fall har en del fått göra biopsi på sköldkörteln och där har man hittat inflammation och då har behandling kunnat sättas in trots att prover avrit inom referens.
För att komma så långt måste man dock ha väldigt tur och träffa rätt läkare. De flesta nekar en och förnedrar en om man säger vad man misstänker. Fick känna mig som en jävla hypokondriker under de där 12 åren. Det var sjukt skönt att sköldkörtelproverna till sist visade dåliga värden, så jag fick lite upprättelse.

grimfish
2014-09-23, 19:34
Om du hade haft en rubbning av sköldkörtelns funktion så hade det med mycket stor sannolikhet synts på det blodprov som du lämnat. Även andra fantasifulla diagnoser som nämnts i tråden är osannolika.

Utifrån vad du berättar om dina besvär så är det troligaste att de kommer av stress, ångest eller depression. Mirtazapin kan eventuellt komma att ge önskvärd effekt. Jag tycker att medicinen i så fall bör ge märkbar förbättring inom tre veckor.

Scratch89
2014-09-23, 20:23
Jag tycker det låter som en vettig läkare.

caro
2014-09-23, 20:34
Det finns alltid fler tester att göra. En doktor måste våga dra gränsen för vad som är rimligt att göra innan hen beslutar sig för att gå på linjen att symtomen orsakas av något som inte kan fångas i fysiologiska undersökningar. Att välja att provbehandla för att ställa diagnos är ofta det mest ansvarsfulla man kan göra.


Absolut! Den tanken är helt begripligt och jag är inte läkare.

Det var själva grejen att mäta saker och sen göra något helt annat som inte indikerats med en mätning, som jag tycker är intressant som fenomen. Ologisk. Översatt till mitt yrke skulle man absolut inte vilja göra så. Det skulle vara helknasigt. :devil: (Därmed inte sagt att det är överförbart mellan olika områden, inte alls, och människokroppen tycks ju inte vara logisk i alla fall.)

Tolkia
2014-09-23, 21:28
Det var själva grejen att mäta saker och sen göra något helt annat som inte indikerats med en mätning, som jag tycker är intressant som fenomen. Ologisk. Översatt till mitt yrke skulle man absolut inte vilja göra så. Det skulle vara helknasigt.
1. Det finns många sätt att mäta och bedöma förutom blodprover.
2. Prover/tester/mätningar är inte enbart till för att hitta, utan även för att utesluta eller gradera.
3. Att en utomstående som inte var med vid det tillfälle då en bedömning gjordes inte förstår hur bedömningen gick till betyder inte att bedömningen var felaktig.

Apropå vad som är helknasigt och inte. Samtliga punkter tämligen oberoende av vilket yrke man rör sig inom.

TS: Hoppas att du blir bättre.

Bubblan84
2014-09-24, 12:15
Om du hade haft en rubbning av sköldkörtelns funktion så hade det med mycket stor sannolikhet synts på det blodprov som du lämnat. Även andra fantasifulla diagnoser som nämnts i tråden är osannolika.

Utifrån vad du berättar om dina besvär så är det troligaste att de kommer av stress, ångest eller depression. Mirtazapin kan eventuellt komma att ge önskvärd effekt. Jag tycker att medicinen i så fall bör ge märkbar förbättring inom tre veckor.

Nej

caro
2014-09-24, 12:50
1. Det finns många sätt att mäta och bedöma förutom blodprover.
2. Prover/tester/mätningar är inte enbart till för att hitta, utan även för att utesluta eller gradera.
3. Att en utomstående som inte var med vid det tillfälle då en bedömning gjordes inte förstår hur bedömningen gick till betyder inte att bedömningen var felaktig.

Apropå vad som är helknasigt och inte. Samtliga punkter tämligen oberoende av vilket yrke man rör sig inom.

TS: Hoppas att du blir bättre.

Du har naturligtvis helt rätt i dina punkter, förutom i oberoendet av yrket, eller ska vi säga område. Det finns en del kritiska områden där man kan mäta en hel del saker för att diagnostisera fel, men där man inte kan göra ett provskott med något som man inte mätt för att se om det kommer att fungera. Man har inte säkert de marginalerna att testa en åtgärd. Det man möjligen kan göra är typ "stänga ner" bara.

Men, nu hamnar vi rejält OT, och det var egentligen mitt intresse för denna paradox mät - gör åtgärd för något som inte är uppmätt, redan från början, även om mätning naturligtvis kan ha en bred tolkning.

barbazoo
2014-10-03, 16:43
Har sarkoidos. Trött feber ledvärk svullna fotleder andfådd yrsel mm. Sarkoidos . Alla prover var också bra men efter 12 besök så har jag diagnosen. Kan vara sarkoidos.

Simplicity
2014-10-07, 05:36
Läkarna har alltså tagit prover för att utesluta dom sannolikaste orsakerna.

Den diagnos som står på tur som sannolikast är depression och testet för detta är att behandla.

Om detta inte fungerar så kommer dom antagligen börja testa för saker som är tänkbara men mindre sannolika.

Låter i mina ögon som en ganska vettig utredning skulle jag snarare säga... Depression visar sig inte alltid som att man ligger i sängen och tänker "fan vad deppig jag är...". Symtom som dina kan säkerligen ha ett hundratal tänkbara orsaker och då kan det ju vara vettigt att börja med att utesluta dom absolut vanligaste diagnoserna först eller? Eller hade det varit bättre om dom spenderar lång tid på att testa för alla möjliga saker och det sen kanske visar sig att svaret var ett av dom vanligaste som finns? Då hade det varit gnäll över hur fan dom kunde missa det istället och hur kassa dom är på sitt jobb... Läkare är inga magiker som trycker på en knapp och får ut en lapp med svaret färdigt och klart. Vissa gånger får man testa, utvärdera, medicinera, analysera och utreda under lång tid.


Ge det en seriös chans under åtminstone en månad, om det verkligen är depression som är svaret så kommer de ta tid innan du märker skillnad. Om du skiter i behandlingen för tidigt, för att du helt enkelt bestämt dig för att dom har fel, kanske du får fortsätta gå med besvären under lång tid medan läkaren letar efter ett svar som dom redan hittat men som du uteslutit.


Men det är klart, har man själv besvär och dom inte hittar svaret omedelbart så är det ju läkaren som är kass på sitt jobb och inget annat...

clavain
2014-10-07, 08:28
För tio år sedan fick jag ungefär samma symptom som du dras med nu. Eller andfåddhet vet jag inte då jag har astma och tidvis dras med det ändå.

Efter standardbatteriet med tester fick jag samma diagnos som du och precis som du hade jag svårt att se att jag skulle vara deprimerad. Som jag upplevde det var det kroppen som sa ifrån, rent fysiskt orkade jag inte med trots att jag då borde varit i mitt livs form efter flera års skadefri träning.

Nåväl jag gick motvilligt med på sjukskrivning och medicinering men jag blev inte bättre utan tvärtom tröttare och mer orkeslös. Dessutom började minnet svikta och jag fick svårt att organisera vardagen.

Fick en ny tid hos läkaren och då krävde jag remiss till neurolog eftersom det i min släkt har förekommmit fall av MS som visserligen inte är ärftligt men där symptomen kan påminna om det jag upplevde. Allmänläkaren tyckte det var onödigt för depressioner kan ta lång tid att ta sig ur och en månad var ingenting, dessutom var det högst osannolikt att det var något exotiskt som tex MS. Jag vägrade acceptera och motvilligt fick jag till slut remissen.

Ytterligare några veckor senare träffade jag neurologen och fick beskriva mina symptom. Ytterligare en mängd tester senare så visade det sig med hjälp av ett ryggmärgsvätskeprov till slut att jag hade Neuroborrelios. Dvs Borrelia i centrala nervsystemet.

En dunderkur antibiotika senare så var det värsta över men det tog ytterligare ett drygt halvår innan jag var 100%.

Hade jag lyssnat på husläkaren hade jag aldrig fått diagnosen. Jag hade dragits med fanskapet i åratal och förmodligen fått permanenta skador.

Om du känner att diagnosen inte stämmer, kräv vidare utredning. Depression används tyvärr ibland som slaskdiagnos.

joasimo
2023-01-03, 19:22
Tja,

Vet inte om detta är rätt del av forumet, men moderator får flytta inlägget om det behövs.

Hur som helst, jag har mått skitkonstigt de 3 senaste veckorna. Jag har varit på VC där dem tog lite blodprover och konstaterade att det inte va nått fel på mig. Dem är helt ute och cyklar då jag VET att nått är fel. Jag har nu krävt en ny tid med läkaren och ska kräva att dem tar ordentliga prover.

Men då VC är sjukt sega jag tänkte ändå kolla om någon av er kära koloiter har haft liknande symptom och kanske vet vad det är som pågår.

Mina symptom:

Konstant trötthet och utmattning (inte vanlig trötthet som man kan känna efter en lång dag, utan en extrem jävla trötthet jag aldrig känt förr)
Yrsel (inte så jag ramlar omkull, men tillräckligt för att påverka vardagen)
Känner mig svag och öm i msukler och leder
Kraftlös
Blir lätt andfådd och har svårt att andas ordentligt (måste väldigt ofta andas in genom munnen för att fylla lungorna med tillfärcklig med luft/syre)


Har även ont i nacken. Känner mig stel i nacken och det knakar och knastrar hela tiden när jag rör på huvet (men vet inte om det har med saken att göra).

Jag tänker spontant brist på vitamin b12, brist på kortisol (fel på sköldkötlar eller binjurar) eller nått liknande. Men enligt läkarna är ju allt ok.

Har nån av er vart med om samma sak?

Hur gick det för dig? Fick du någon klarhet? Dina symtom stämmer in exakt på mig. Även tung i huvudet och lockkänsla och klumpkänsla i hals.

Jag hade järnbrist och lite stress. Vet dock inte om det är hela sanningen. Blev du klokare?

joasimo
2023-01-03, 19:26
Gick väl lite upp och ner hela tiden iofs, var inte alltid helt under isen. Men mådde sämre än vad som är normalt hela tiden. Väldigt svårt att få någon behandling/medicin så länge det inte syns på prover. I vissa fall har en del fått göra biopsi på sköldkörteln och där har man hittat inflammation och då har behandling kunnat sättas in trots att prover avrit inom referens.
För att komma så långt måste man dock ha väldigt tur och träffa rätt läkare. De flesta nekar en och förnedrar en om man säger vad man misstänker. Fick känna mig som en jävla hypokondriker under de där 12 åren. Det var sjukt skönt att sköldkörtelproverna till sist visade dåliga värden, så jag fick lite upprättelse.

Vilka värden tog dom då? Jag gjorde ett test p-tsh det visade sig ”normalt” hört dock att det kan visa sig normalt och att man måste kolla annat för att verkligen utesluta sköldkörteln? För mig kom symtomen från ingenstans, har svårt att köpa att min järnbrist påverkar mig så här.