handdator

Visa fullständig version : Cancerskadat kött har sålts av amerikanska uppfödare till matkedjor


R Scarpa27
2014-09-01, 18:32
Cancerskadat kött har sålts av amerikanska uppfödare till matkedjor

Konsumenten tror sig vara trygg, när staten står för inspektionen av matkedjan. Detta faktum har fått sig ytterligare en törn, när det har uppdagats att Rancho Feeding Corp., ett slakteri i California, har lurat kontrollanterna och sålt cancerskadat kött vidare.

När kontrollanterna tog lunch, passade ägaren och två anställda på, att byta ut huvuden från sjuka djur till friska. Detta uppdagades så småningom, men då hade kött redan gått ut i distributionskedjan. Walmart och andra varuhus fick kalla tillbaka 4,5 miljoner kilo kött. Ägaren och de två andra ställdes inför rätta den 18 augusti och fälldes för brottet.

Händelsen är intressant på ett annat plan. Hur hälsosamt är det att äta industriellt kött? 99% av alla sjukdomar, farliga för människan, har uppstått i djurfabrikerna: galna kosjukan, fågelinfluensan, svininfluensan - och nu kan man lägga till cancer.

saxad källinfo @ http://www.mynewsdesk.com/se/animal-news-in-swedish/news/20140901-animal-news-around-the-world-usa-91575

F Ultra
2014-09-01, 19:01
Låter grymt osmagligt, men att äta en cancercell borde väl inte vara direkt hälsovådligt, cellen kommer ju ändå att brytas ner i magsäcken/tarmarna.

R Scarpa27
2014-09-01, 19:32
mm.. dock hemskt, och ett jävla fuffens.

och återkallning av 4,5 miljoner kg kött.

Konradsson
2014-09-01, 20:10
Händelsen är intressant på ett annat plan. Hur hälsosamt är det att äta industriellt kött? 99% av alla sjukdomar, farliga för människan, har uppstått i djurfabrikerna: galna kosjukan, fågelinfluensan, svininfluensan - och nu kan man lägga till cancer.


Detta låter som mycket oseriös journalism i mina öron. Finns det någon källa på att "99% av sjukdomar har uppstått i djurfabriker"? Vad jag vet finns inget bevis för att någon av de nämnda sjukdomarna har uppstått i fabriker. Galna kosjukan har väl uppstått spontant i kor i hundratals år? Och fågelinfluensan fick ju ett utbrott redan på 50-talet. Cancer kan förekomma varsomhelst, det behöver inte bero på undermåliga förhållanden i djurfabriker.

Självklart är det dock tragiskt att sånt här förekommer.

Agitator
2014-09-01, 20:57
Har för mig jag läst att cancerceller bryts ner så fort de kommer in i annan "bärare".

Attackeras av den kroppens celler osv. Så man ska inte vara orolig för att få cancer på sig direkt från någon annan väl?

Moffegrefven
2014-09-01, 23:21
Jag har jobbat inom köttindustrin i 4 år förut och vi skar då bort "tumörer" emellanåt på nötet vi malde till köttfärsen.

Fogel
2014-09-02, 12:54
Detta låter som mycket oseriös journalism i mina öron. Finns det någon källa på att "99% av sjukdomar har uppstått i djurfabriker"? Vad jag vet finns inget bevis för att någon av de nämnda sjukdomarna har uppstått i fabriker. Galna kosjukan har väl uppstått spontant i kor i hundratals år? Och fågelinfluensan fick ju ett utbrott redan på 50-talet. Cancer kan förekomma varsomhelst, det behöver inte bero på undermåliga förhållanden i djurfabriker.

Självklart är det dock tragiskt att sånt här förekommer.

Galna ko-sjukan kan uppstå spontant, men största anledningen till spridningen var att de malde ner kött och ben från kor och hade detta i deras foder. Spanska sjukan som var en av de värsta pandemierna någonsin var en fågelinfluensa och den började redan 1918.

Blue.plz
2014-09-02, 14:20
Cancerskadat kött har sålts av amerikanska uppfödare till matkedjor

Konsumenten tror sig vara trygg, när staten står för inspektionen av matkedjan. Detta faktum har fått sig ytterligare en törn, när det har uppdagats att Rancho Feeding Corp., ett slakteri i California, har lurat kontrollanterna och sålt cancerskadat kött vidare.

När kontrollanterna tog lunch, passade ägaren och två anställda på, att byta ut huvuden från sjuka djur till friska. Detta uppdagades så småningom, men då hade kött redan gått ut i distributionskedjan. Walmart och andra varuhus fick kalla tillbaka 4,5 miljoner kilo kött. Ägaren och de två andra ställdes inför rätta den 18 augusti och fälldes för brottet.

Händelsen är intressant på ett annat plan. Hur hälsosamt är det att äta industriellt kött? 99% av alla sjukdomar, farliga för människan, har uppstått i djurfabrikerna: galna kosjukan, fågelinfluensan, svininfluensan - och nu kan man lägga till cancer.

saxad källinfo @ http://www.mynewsdesk.com/se/animal-news-in-swedish/news/20140901-animal-news-around-the-world-usa-91575

Låter lite högt.

Diomedea exulans
2014-09-02, 14:24
Vad är det för macro i en cancerklump?

Blue.plz
2014-09-02, 14:26
Har för mig jag läst att cancerceller bryts ner så fort de kommer in i annan "bärare".

Attackeras av den kroppens celler osv. Så man ska inte vara orolig för att få cancer på sig direkt från någon annan väl?

Det är väldigt mycket som cacnercellerna ska gå igenom för att kunna spridas, särskilt via mat. Värme, frysning, syre-/näringsbrist är effektivt för att döda cancerceller, sedan följer nedbrytning i magtarmsystemet, samt immunsystemet som känner igen de väldigt främmande cellerna.

Vid organtransplantation kan däremot cancer "smitta" (men man undviker att transplantera från de med maligniteter).

Vad är det för macro i en cancerklump?

Beror på vilken typ av cancer, tumörer/cancrar från fettceller, lipom/liposarcom, borde vara fettrika etc.

Jag har jobbat inom köttindustrin i 4 år förut och vi skar då bort "tumörer" emellanåt på nötet vi malde till köttfärsen.

Åtminstone i människa är mjukdelstumörer(?) ytterst sällan elakartade (typ <1 % eller något).

Sverker
2014-09-02, 17:53
Vi ska inte överföra det som händer i USA till svenskt nötkött. Här finns spårbarhet på varje djur som går till slakt. Djuren granskas av veterinär och det finns inte i min värld, att något sjukt djur skulle passera till slakt för att sedan bli till kött.