handdator

Visa fullständig version : Cykla på vintern?


spoon
2014-09-01, 16:06
Finns det några koloiter som cyklar året runt?

Jag köpte en cykel i våras och älskar hur lätt det är att ta sig fram. Men snart så kommer ju vintern med snö och slask. Har funderat på att köpa en till cykel som jag kan använda på vintern. Kanske med dämpare och dubbdäck. Men jag har några frågor...

Hur fungerar det med dubbdäck på asfalt? Det är sällan is och snö överallt.

Hur jobbigt är det att cykla när det är minus 10?

Kan man ha cykeln utomhus i kylan eller måste man ställa den i varmt garage varje gång som man kommer hem?

MasterChief
2014-09-01, 16:11
Bra länkar:

http://www.cykla.se/Forum/Trad.aspx?subid=35527&n=

http://andersgustafsson.wordpress.com/2012/10/29/att-kla-sig-for-cykling-pa-vintern/

http://happymtb.org/forum/read.php/1/304/417

Sparven från Minsk
2014-09-01, 16:26
Jag cyklar året runt här nere i skåne. Är sällan så mycket snö så det inte går. Är det snö får man trampa på hårdare bara :)

Har inga dubbdäck utan tar det försiktigt när det är is/halt ute.

Loke
2014-09-01, 16:27
Jag och typ alla mina vänner gör det.

Dubbdäck skiter jag i. De hjälper inte mycket mot spårighet ändå, som jag tycker är det största problemet.

Det är inte speciellt jobbigt att cykla även om det är askallt. Man får klä sig därefter. Bra handskar är väl det viktigaste. Tjocka kläder och bra handskar är ju dessutom bra när man ramlar, vilket iaf jag gör nån gång per år minst.

Man bör nog ställa in cykeln, men jag gör inte det.

spoon
2014-09-01, 16:27
Tack för länkarna MasterChief. Det verkar som att det är relativt vanligt att folk cyklar på vintern. Verkar dock som att saltet är en bov. Ska kolla om jag kan hitta en cykel för runt 5000. Håller den bara ett bar vintrar så svider det inte så illa i plånboken då.

Olegh
2014-09-01, 16:29
Man måste hitta sin egen lösning som är en funktion av parkeringsmöjligheter, tvättmöjligheter, plånbok, lokal snöröjning och klimat.

Det går, men jag tror inte att det går att göra det till en helt och hållet angenäm upplevelse. Ju större friheter man har vad gäller ovan nämnda aspekter, desto mindre pina lär sannolikt cykelpendlingen bli.

spoon
2014-09-01, 16:37
Man måste hitta sin egen lösning som är en funktion av parkeringsmöjligheter, tvättmöjligheter, plånbok, lokal snöröjning och klimat.

Det går, men jag tror inte att det går att göra det till en helt och hållet angenäm upplevelse. Ju större friheter man har vad gäller ovan nämnda aspekter, desto mindre pina lär sannolikt cykelpendlingen bli.

Jag cyklar inte några längre sträckor. Blir väl en 3-4 kilometer till tåget och sedan 3-4 kilometer efter att jag har gått av tåget. Jag har möjlighet att parkera cykeln inomhus på jobbet och hemma. Just att ta mig till träningen sparar jag väldigt mycket tid på om jag cyklar. Jag kan ju köpa en bil men det är så tråkigt med parkering i Oslo.

EnJoker
2014-09-01, 18:26
Finns det några koloiter som cyklar året runt?

Jag köpte en cykel i våras och älskar hur lätt det är att ta sig fram. Men snart så kommer ju vintern med snö och slask. Har funderat på att köpa en till cykel som jag kan använda på vintern. Kanske med dämpare och dubbdäck. Men jag har några frågor...

Hur fungerar det med dubbdäck på asfalt? Det är sällan is och snö överallt.

Hur jobbigt är det att cykla när det är minus 10?

Kan man ha cykeln utomhus i kylan eller måste man ställa den i varmt garage varje gång som man kommer hem?

Självklart beror det på hur mycket snö och is det är men ett tips är att bara köra dubbat fram så slipper man de läskiga släppen. Att köra dubbat på asfalt är inga problem, man tappar dubb lite fortare bara.

Det är inga problem att ha cykeln utomhus, försök hålla den skyddad från direkt nederbörd bara så mår den bättre.

Sköts snöröjningen är det inga problem att cykla på vintern, tvärtom kan det vara ganska skönt när snön täpper till hål och tar bort vassa trottoarkanter. Det gäller dock att klä sig smart.

Kan vara bra att ha en fulcykel på vintern med tanke på allt salt. Dock ser jag inte varför framdämpare skulle behövas om man inte använder det på sommarhalvåret.

Exdiaq
2014-09-01, 18:47
Tack för länkarna MasterChief. Det verkar som att det är relativt vanligt att folk cyklar på vintern. Verkar dock som att saltet är en bov. Ska kolla om jag kan hitta en cykel för runt 5000. Håller den bara ett bar vintrar så svider det inte så illa i plånboken då.

Köpte en Batavus Stratos (väldigt stora i Tyskland och Holland tydligen) för 5500kr i början av 2014. Cyklat ca 1mil dagligen och det har fungerat perfekt bortsätt från 2 punkteringar p.g.a. att originaldäcken var lite i tunnaste lagret. Aluminiumram så rostar inte.

R Scarpa27
2014-09-01, 19:54
här ramlas det inte... stabilt på 3 hjul. la la la la la..
http://faos.imageg.net/graphics/product_images/pTRU1-8476092dt.jpg

Olegh
2014-09-01, 19:56
Jag cyklar inte några längre sträckor. Blir väl en 3-4 kilometer till tåget och sedan 3-4 kilometer efter att jag har gått av tåget. Jag har möjlighet att parkera cykeln inomhus på jobbet och hemma. Just att ta mig till träningen sparar jag väldigt mycket tid på om jag cyklar. Jag kan ju köpa en bil men det är så tråkigt med parkering i Oslo.

Om du kan spola av den då och då också så är det ju mycket goda förutsättningar. Det öppnar upp den angenäma möjligheten att investera lite mer i cykeln utan att det ska vara ren kapitalförstöring per automatik.

spoon
2014-09-01, 20:13
Självklart beror det på hur mycket snö och is det är men ett tips är att bara köra dubbat fram så slipper man de läskiga släppen. Att köra dubbat på asfalt är inga problem, man tappar dubb lite fortare bara.

Det är inga problem att ha cykeln utomhus, försök hålla den skyddad från direkt nederbörd bara så mår den bättre.

Sköts snöröjningen är det inga problem att cykla på vintern, tvärtom kan det vara ganska skönt när snön täpper till hål och tar bort vassa trottoarkanter. Det gäller dock att klä sig smart.

Kan vara bra att ha en fulcykel på vintern med tanke på allt salt. Dock ser jag inte varför framdämpare skulle behövas om man inte använder det på sommarhalvåret.

Jag tycker att det blir ganska skakigt att köra utan dämpare på sommartid. Man får ju köra i snigelfart om man ska ner för en trottoarkant. Borde väl bli sämre underlag på vintern?

Köpte en Batavus Stratos (väldigt stora i Tyskland och Holland tydligen) för 5500kr i början av 2014. Cyklat ca 1mil dagligen och det har fungerat perfekt bortsätt från 2 punkteringar p.g.a. att originaldäcken var lite i tunnaste lagret. Aluminiumram så rostar inte.

Aluminiumram lät ju smart. Ska kolla upp den.

Om du kan spola av den då och då också så är det ju mycket goda förutsättningar. Det öppnar upp den angenäma möjligheten att investera lite mer i cykeln utan att det ska vara ren kapitalförstöring per automatik.

Jodå jag kan spola av den på jobbet.

r1kkie
2014-09-01, 20:27
När jag pluggade cyklade jag året runt sålänge det inte låg 10cm lössnö som inte hunnit blivit bortforslad.
Sen gick min gräns mellan minus 15-20. Sen blir det rätt kallt om ansiktet som är svårt att täcka på ett bra sätt utan massa kondens som fryser.

Körde aldrig med dubbdäck. Raksträckor är bara gasa på sen får man vara försiktig när man ska svänga men ramla aldrig under mina 3års studier.

Hade cykeln i källaren varje dag, dock pga stöldrisken att ha den ute.

Hanken
2014-09-01, 20:31
Finns det några koloiter som cyklar året runt?

Jag köpte en cykel i våras och älskar hur lätt det är att ta sig fram. Men snart så kommer ju vintern med snö och slask. Har funderat på att köpa en till cykel som jag kan använda på vintern. Kanske med dämpare och dubbdäck. Men jag har några frågor...

Hur fungerar det med dubbdäck på asfalt? Det är sällan is och snö överallt.

Hur jobbigt är det att cykla när det är minus 10?

Kan man ha cykeln utomhus i kylan eller måste man ställa den i varmt garage varje gång som man kommer hem?
Hej!

Jag cyklade hela förra vintern och det gick ganska bra, tar ju lite längre tid bara beroende på väg och framför allt plogning. Dubbdäck upplevde jag mer som ett hinder då det ofta inte behövdes (bor i Stockholm) Då cyklade jag hybrid men i år har jag köpt en cyclocross med lite grövre däck som jag ska testa. Klä dig inte för mycket, är bättre att det är lite kallt i början än att svettas som en gris med för mycket kläder. Kör hårt!

StarkaUlf
2014-09-01, 20:40
Jag gillar dubbdäck. Hjälper en hel del dom dagarna när det har regnat/töat och frusit på under natten. Cyklar i allt från +30 till -30. Jag upplever även betydligt bättre grepp om det har nysnöat ett par, 5-10 centimeter.

Och billigt är det också. Har du möjlighet så tycker jag definitivt att du ska skaffa det.

Men då bor jag ju där det kommer en hel del mer snö än i södra Sverige. Därför är det för mig självklart med dubbdäck.

Olegh
2014-09-01, 20:52
Ja, för att bättre svara på frågorna:

Dubbdäck låter lite mer när man cyklar på asfalt, annars är det inga problem. Jag gillar också dubbdäck, ishalka till följd av växelvis minusgrader och töväder är bland de värre väglagen och här hjälper dubbdäcken. När det bara är snöigt så är effekten varken positiv eller negativ.

-10 funkar, men blåser det eller blir ännu kallare så är det rätt obehagligt för ansiktet.

Vajrar som fryser fast är jobbigt, men eftersom du kunde ha cykeln inomhus så kommer du ju runt det problemet. Är det inte fuktigt och runt nollan så är det oftast inget problem.

Salt är en bitch.

svenbanan
2014-09-01, 21:01
Cykla på vintern är ju givet. Största/enda problemet är väl att det mekaniska i bromsar/växlar kan ha en tendens att frysa om det först kommer blötsnö och sedan fryser och blir snorkallt (om cykeln står ute alltså). Då jag bodde i Uppsala hände detta några enstaka gånger (på tio år). Längre norrut händer det oftare... ;)

Dubbdäck är faktiskt rätt bra ifall det är hårdsnö eller is på vägen. Det är det ju sällan i stadsmiljö, så ofta har man ingen direkt nytta av det.

Har aldrig tänkt på att salt kanske får grejerna att rosta. Men du verkar ju ha möjlighet att spola av cykeln och sedan låta den stå inomhus ett par timmar. Då lär det ju inte vara några problems alls.

XXXL
2014-09-01, 21:09
När låset fryst och man är lite sen... fyyy faaan

dauit
2014-09-01, 21:12
JAg hade tänkt mig och cykla här uppe i Lule året runt, vi får se hur länge jag pallar när väl kylan börjar komma...

StarkaUlf
2014-09-01, 21:14
JAg hade tänkt mig och cykla här uppe i Lule året runt, vi får se hur länge jag pallar när väl kylan börjar komma...

Synd att det ALLTID blåser så förbannat i Lule :D

r1kkie
2014-09-01, 21:28
När låset fryst och man är lite sen... fyyy faaan

+1

Så man övervägar att gå in igen å bädda ner sig och skita i allt. *gah!*

XXXL
2014-09-01, 21:30
+1

Så man övervägar att gå in igen å bädda ner sig och skita i allt. *gah!*

Har köpt typ 30 olika typer av låsspray men ingen funkar.

Nordenator
2014-09-01, 21:35
JAg hade tänkt mig och cykla här uppe i Lule året runt, vi får se hur länge jag pallar när väl kylan börjar komma...

Jag cyklade till skolan hela högstadiet (i Luleå då). Om man bortser ifrån dagar då det är så sanslöst halt att inte ens dubbdäck hjälper går det rätt bra. Till skillnad från södra Sverige så finns det fungerande snöröjning i Luleå. Kläder efter väder får man däremot tänka på. Bar hud är inte så roligt i -25 på cykel.

Loke
2014-09-01, 21:46
Har köpt typ 30 olika typer av låsspray men ingen funkar.

Testat ett annat lås också? Vissa lås är betydligt bättre än andra.

Hanken
2014-09-05, 20:25
Har köpt typ 30 olika typer av låsspray men ingen funkar.
Värmepistol :cool:

944RS
2014-09-05, 20:58
Jag cyklar såklart året runt. Med undantag för de dagar då det verkligen snöat många centimeter( kör oftast före plogbilen vaknat).
Dubbdäck gör att det går betydligt trögare men inte så farligt. Det finns inga direkta nackdelar med dem så nu när det finns så billiga borde du testa.

Ramens material är inte så viktigt ur rostsynpunkt då den knappast lär rosta sönder. Men skruvar och liknande detaljer bör vara i alu eller annat rostfritt.
Finns dock knappt några cyklar som inte har alu-ram så det får du på köpet :)

Visst kan det vara lite skakigare på vintern men inte så det är viktigt med stötdämpare. Det är bara en detalj som tar stryk av att vara utomhus under vintern och av saltet.
Ser man bara till att smörja vajrar och övriga rörliga delar så klarar de vinterväglaget ganska bra.

Klädbiten är såklart väldigt personlig men vindtäta handskar är för mig bland det viktigaste. Vid -17 som vi hade några morgnar förra vintern fick jag klä mig med rånarluva under den vanliga vindstoppermössan, neoprenskydd på fötterna och dubbla tights.
Att ta på mig alla kläder och reflexer tog ungefär 15min för en cykeltur på knappa 20min.

Andromeda
2014-09-05, 21:02
När jag pluggade cyklade jag 3,5 kilometer 2 ggr om dagen oavsett årstid utan några bekymmer alls! Jga kan rekommendera att köra dubbat på framdäcket endast. Det blir lättare att trampa än om man kör dubbat även bak, och jag lyckades aldrig slå omkull när bakhjulet släppte. Dubb ger otroligt bra fäste på framdäcket, man kunde svänga på översnöad glansis så att bakdäcket for iväg utan att framdäcket ens slirade till lite. Bakhjulssläppen kstar ju nästan aldrig av en av cykeln.

Och blir det mycket barmarksåkning sliter du ju bara ut ett dubbdäck istället för två.

944RS
2014-09-06, 08:39
Nu har jag inte testat lågprisdäcken från Biltema och liknande men Nokias dubbdäck håller väldigt hög kvalité och slits inte ut alls.

J.V
2014-09-06, 11:34
Jag brukar cykla året om. I Luleå. Utan dubbdäck. Med en gubbcykel från tidigt 1800-tal.

Bra benträning.