handdator

Visa fullständig version : Behöver dra in ca 5-7k/månad. Kreativa förslag?


<Mike>
2014-09-01, 15:09
Zup.

Situation: Håller på att bli grym på att måla och behöver sitta i princip 24/7 med det ett tag innan jag är bra nog att kunna leva på det. Går på högskola för tillfället och det sätter bara käppar i hjulen för mig eftersom det tar för mycket tid. Så funderar på att hoppa av skolan och leva på minimal inkomst ett tag ifall det kan ge mig mer tid till att måla.

Jag har räknat lite på det och jag behöver 5-7k/månad (beroende lite på om jag kan byta lägenhet) för att kunna överleva. Är det någon av er som varit i liknande situation och hur gjorde ni?
Socialen tänker jag inte gå till. Jag ska kolla upp kontaktperson, städjobb, möjligtvis äldrevården och vikariat på skolor samt har redan gått runt lite med cv och ska fortsätta med det. Etc.
Det viktiga är alltså att jag ska få mer tid att måla än jag får nu i skolan (4-5 skoldagar/vecka) och samtidigt inte svälta ihjäl.

All hjälp uppskattas!

(PS någon som vill ha ett porträtt? 5 dolla. special price, yes, just fo yu).

Mental
2014-09-01, 15:10
Snylta på päronen ett halvår och måla 24/7? Eller hur lång tid pratar vi om här?

Red Apple
2014-09-01, 15:13
Plugga filmvetenskap. Första och sista månaden hade jag obligatoriska föreläsningar (man fick missa två, det var 2-3 i veckan) men vi turades om med att kryssa i varandra på närvarolistan. Totalt 8 obligatoriska seminarier. Skitlätt kurs, fullt CSN.

<Mike>
2014-09-01, 15:20
Snylta på päronen ett halvår och måla 24/7? Eller hur lång tid pratar vi om här?

Ah, något sådant alternativ finns inte för mig. I'm on my own :)
Blev 3e reserv på den skolan jag vill till i Stockholm detta året. Så räknar med att komma in lagom till sept-15.

Plugga filmvetenskap. Första och sista månaden hade jag obligatoriska föreläsningar (man fick missa två, det var 2-3 i veckan) men vi turades om med att kryssa i varandra på närvarolistan. Totalt 8 obligatoriska seminarier. Skitlätt kurs, fullt CSN.

Hade mer tänkt att fixa detta asap så det är lite sent att söka nya utbildningar, men tack iaf. Gick en filmvetenskapkurs nu i sommar för övrigt och den var riktigt enkel :P

Latissimus Dorsi
2014-09-01, 15:42
Börja arbeta som croupier några dagar i veckan?

Mental
2014-09-01, 15:51
Skaffa ett gymkort på det billigaste gym du hittar, enda kravet är att du kan träna där och att de har dusch/toa.

Sedan skaffar du tält och sovsäck så har du bostad.

Hygien och träning sköter du på gymmet.
Mobil av enklare sort med kontantkort kan du säkert ladda när du tränar. (Ingen smartphone som laddar ut på ett dygn utan en gammal rejäl pryl med någon veckas stand by.)

Sedan handlar det bara om att fixa pengar till mat och att betala för att tvätta kläder någon gång ibland. Matpengar borde du kunna ordna med något slaksjobb som inte tar många timmar i veckan.

<Mike>
2014-09-01, 16:34
Börja arbeta som croupier några dagar i veckan?

Thx kan kolla det, känner några som vet lite om det.

Skaffa ett gymkort på det billigaste gym du hittar, enda kravet är att du kan träna där och att de har dusch/toa.

Sedan skaffar du tält och sovsäck så har du bostad.

Hygien och träning sköter du på gymmet.
Mobil av enklare sort med kontantkort kan du säkert ladda när du tränar. (Ingen smartphone som laddar ut på ett dygn utan en gammal rejäl pryl med någon veckas stand by.)

Sedan handlar det bara om att fixa pengar till mat och att betala för att tvätta kläder någon gång ibland. Matpengar borde du kunna ordna med något slaksjobb som inte tar många timmar i veckan.

Haha ok, nu blev det lite väl hardcore... Jag tror att en generellt hög livskvalitét är viktig för ens psykiska välmående, och att sova i tält ligger liksom utanför ramen.

Olegh
2014-09-01, 16:45
En asketisk livsstil kanske skulle främja den estetiska ådran?

WHITEFOLKS
2014-09-01, 16:53
Tigg ett par timmar per dag. Om du inte ser svensk ut och kan fejka brytning så kan du få in rätt bra med pengar.

Blaine
2014-09-01, 17:10
Bli tatuerare.

Scratch89
2014-09-01, 17:12
Du är väl rätt duktig på att spela gitarr? Jag har vänner som under sommarveckorna är gatumusikanter och drar in minst en tusenlapp om dagen; under högsäsong och på turiststråk blir det betydligt mer.

Knatcharn
2014-09-01, 17:17
Fiifan vad snygga målningar det fanns på din deviantart! :)

Jag skulle försöka hitta ett helgjobb i butik, jobba endast lördagar och söndagar och casha in med sjuk OB.

anvihl
2014-09-01, 17:26
Är du hårig och bitig? Ät upp dig som fan, bli dominant och kör bear cam ;)

<Mike>
2014-09-01, 17:42
Tigg ett par timmar per dag. Om du inte ser svensk ut och kan fejka brytning så kan du få in rätt bra med pengar.

haha ser tyvärr ärkesvensk ut.

Du är väl rätt duktig på att spela gitarr? Jag har vänner som under sommarveckorna är gatumusikanter och drar in minst en tusenlapp om dagen; under högsäsong och på turiststråk blir det betydligt mer.

Ye, har kört lite sådant förut. Inte riktigt min grej dock, ligger någon stolthetsgrej i bakhuvudet och gnager. Enligt min egen erfarenhet lite svårt att få in pengar den vägen också.

Fiifan vad snygga målningar det fanns på din deviantart! :)

Jag skulle försöka hitta ett helgjobb i butik, jobba endast lördagar och söndagar och casha in med sjuk OB.

Thanks, dock länge sedan jag uppdaterade där!
Tidigare jobbat i klädesbutik så försöker fixa det igen. Lite knepigt dock när man bara kan tänka sig deltid.

Är du hårig och bitig? Ät upp dig som fan, bli dominant och kör bear cam ;)

haha... är ganska bitig men saknar helt kroppsbehåring undantaget en kaxig 15-årings skäggväxt. Blir väl att man får göra det som sista utväg.


Tack för förslagen hittills :)

Hövdingen
2014-09-01, 17:45
Är inte konst ganska hopplöst att leva på? Eller siktar du på att bli lärare?

Socialbidrag är ett alternativ annars, fast då måste du söka jobb och kanske delta i aktiviteter genom AF.

Krogvakt, om du är starkare än genomsnittet.

Tidningsbud?

<Mike>
2014-09-01, 17:51
Är inte konst ganska hopplöst att leva på? Eller siktar du på att bli lärare?

Socialbidrag är ett alternativ annars, fast då måste du söka jobb och kanske delta i aktiviteter genom AF.

Krogvakt, om du är starkare än genomsnittet.

Tidningsbud?

Som tur är finns det nu för tiden ganska många sätt att leva på konst. Jag vill dock inte bli konstnär per se, utan snarare en konceptdesigner. Så man säljer designs man förmedlar genom konst, om du förstår vad jag menar. Sådana personer jobbar främst med filmer och spel.

Är starkare än genomsnittet, men väger bara ca 80kg, så vet inte om jag är särskilt intimiderande. Tidningsbud... I'll check it out. Har dock inget körkort.

Red Apple
2014-09-01, 18:03
Som tur är finns det nu för tiden ganska många sätt att leva på konst. Jag vill dock inte bli konstnär per se, utan snarare en konceptdesigner. Så man säljer designs man förmedlar genom konst, om du förstår vad jag menar. Sådana personer jobbar främst med filmer och spel.

Har du koll på Feng Zhu Design School? Kolla med CSN om du kan få ta ut en klumpsumma och åka till Singapore och plugga två terminer. Om du avslutar utbildningen så har du garanterat jobb i resten av livet.

Vinter
2014-09-01, 18:03
Du kan ju kolla om det finns någon konstlinje på folkhögskola som har öppet intag fortfarande. Då kan du fortsätta få CSN samtidigt som du jobbar med det du tänkt dig.

FoolsGold
2014-09-01, 18:12
Tycker absolut du ska gå för din dröm!

Om du bara behöver tjäna 5000-7000kr så föreslår jag att du tar kontakt med bemanningsfirmorna i din stad, typ Manpower, Proffice, Adecco, Poolia med flera. De har säkert en del jobb som man bara behöver jobba ett par gånger i veckan/vissa timmar på.

Lycka till!

hugok
2014-09-01, 18:16
Skaffa ett antingen ett jobb med grym OB och jobba bara helger eller ett jobb som är väldigt slappt där du på arbetstid kan måla.

Exdiaq
2014-09-01, 18:38
Kör ut bröd på helger med lastbil (om du nu har kort för det). Jag får ut ca 2500-2700kr för totalt 14-16h arbete två lördagar i månaden. Plus hur mycket bröd jag vill.

Jobbar man både lör + sön varje helg så blir det lite mer än 10 000 ut.

Dennis93
2014-09-01, 18:54
Kör ut bröd på helger med lastbil (om du nu har kort för det). Jag får ut ca 2500-2700kr för totalt 14-16h arbete två lördagar i månaden. Plus hur mycket bröd jag vill.

Jobbar man både lör + sön varje helg så blir det lite mer än 10 000 ut.

Vet du om det finns något liknande om man bara har b-kort, jag har erfarenhet av utkörning med större "vanlig" bil och ett sånt här slags jobb skulle va perfekt för lite extrapengar.

<Mike>
2014-09-01, 19:34
Har du koll på Feng Zhu Design School? Kolla med CSN om du kan få ta ut en klumpsumma och åka till Singapore och plugga två terminer. Om du avslutar utbildningen så har du garanterat jobb i resten av livet.

Han är personen som fick mig att vilja bli konceptdesigner :) Är ett grymt stort fan av honom. Hade mer än gärna åkt till Singapore men det blir isf 2016 eftersom jag antagligen inte hinner bli ett proffs innan dess. Har inte hållit på med det här så överdrivet länge.

Du kan ju kolla om det finns någon konstlinje på folkhögskola som har öppet intag fortfarande. Då kan du fortsätta få CSN samtidigt som du jobbar med det du tänkt dig.

Har redan kollat allt sådant där och tyvärr fanns det inte så många alternativ för mig.

Tycker absolut du ska gå för din dröm!

Om du bara behöver tjäna 5000-7000kr så föreslår jag att du tar kontakt med bemanningsfirmorna i din stad, typ Manpower, Proffice, Adecco, Poolia med flera. De har säkert en del jobb som man bara behöver jobba ett par gånger i veckan/vissa timmar på.

Lycka till!

Tack så mycket :D Har redan varit inne i det i lite mer än ett år och det är awesome. Ska kolla upp allt det du sa, verkar inte helt fel.

Skaffa ett antingen ett jobb med grym OB och jobba bara helger eller ett jobb som är väldigt slappt där du på arbetstid kan måla.

Det hade varit perfekt om jag hittade något sådant!

Kör ut bröd på helger med lastbil (om du nu har kort för det). Jag får ut ca 2500-2700kr för totalt 14-16h arbete två lördagar i månaden. Plus hur mycket bröd jag vill.

Jobbar man både lör + sön varje helg så blir det lite mer än 10 000 ut.

Hade lätt kunnat tänka mig göra något sådant men har tyvärr inget körkort.

Pepz
2014-09-01, 19:36
Jobba matvarubutik
endast lördagar efter tolv och söndagar. = dubbel lön.

jobbar man då långa pass kan man på två helger i månaden lätt dra in 5-7tusen

Yes
2014-09-01, 19:44
Jag tror du överskattar tiden du behöver och skulle komma långt på att stanna kvar i skolan och nyttja den tid du har bättre.

Rita/måla vid varje tillfälle du har. Bygg ett portfolio med 7-8 riktigt starka bilder. Skrota din deviantart-sida - inget där håller måttet (jag säger inte att du är dålig, för det är du inte, men du behöver betydligt bättre för att få jobb).

När du har ditt portfolio söker du jobb och är beredd på att äta bajs i flera år. Får du väl ett jobb kan du sitta på heltid och få betalt för det. Var beredd på projektanställningar kortare perioder och att du får bygga upp ett rykte innan du har en mer tillförlitlig inkomst. I spelbranschen är det vanligare med fasta anställningar, men det är en liten marknad i Sverige och många som vill in.

Att studera konst några år är annars ett bra alternativ, om du hittar en bra skola. Då har du ditt CSN och lär dig saker som är väldigt nyttiga. Som sagt, OM du hittar en bra skola.
Jag har sett utvecklingen hos folk som gått i riktiga konstskolor och den är helt otrolig. Seriöst duktiga konceptartister brukar också ha den bakgrunden.
Det är dock vanligare med konstfacksinstallationer och dadaism i svenska skolor. Funkar säkert jättebra om du vill bli en radikalfeministisk vänsteraktivist. För alla andra ändamål är det värdelöst.

<Mike>
2014-09-01, 21:53
Jobba matvarubutik
endast lördagar efter tolv och söndagar. = dubbel lön.

jobbar man då långa pass kan man på två helger i månaden lätt dra in 5-7tusen

Yes, har redan försökt där lite men det är svårt då det oftast anställs en kompis till någon som redan jobbar där. När jag jobbade i klädesbutik var det lika dant... så kan inte klandra någon egentligen. Det är så det fungerar.

Jag tror du överskattar tiden du behöver och skulle komma långt på att stanna kvar i skolan och nyttja den tid du har bättre.

Rita/måla vid varje tillfälle du har. Bygg ett portfolio med 7-8 riktigt starka bilder. Skrota din deviantart-sida - inget där håller måttet (jag säger inte att du är dålig, för det är du inte, men du behöver betydligt bättre för att få jobb).

När du har ditt portfolio söker du jobb och är beredd på att äta bajs i flera år. Får du väl ett jobb kan du sitta på heltid och få betalt för det. Var beredd på projektanställningar kortare perioder och att du får bygga upp ett rykte innan du har en mer tillförlitlig inkomst. I spelbranschen är det vanligare med fasta anställningar, men det är en liten marknad i Sverige och många som vill in.

Att studera konst några år är annars ett bra alternativ, om du hittar en bra skola. Då har du ditt CSN och lär dig saker som är väldigt nyttiga. Som sagt, OM du hittar en bra skola.
Jag har sett utvecklingen hos folk som gått i riktiga konstskolor och den är helt otrolig. Seriöst duktiga konceptartister brukar också ha den bakgrunden.
Det är dock vanligare med konstfacksinstallationer och dadaism i svenska skolor. Funkar säkert jättebra om du vill bli en radikalfeministisk vänsteraktivist. För alla andra ändamål är det värdelöst.

Du behöver inte ursäkta dig mannen, det på min deviantArt är ganska värdelöst. Jag är väl märkbart bättre vid det här laget, men är fortfarande minst 2 år ifrån att vara bra nog.

Jag har ganska bra koll på resten som du nämner. Skolan jag går i nu är en 3D-utbildning i Trollhättan och jag sitter oftast så gott som all fritid med att måla. Problemet blir bara att skolan ofta tar upp 4-5 veckodagar och då ca 9-16. Så även om jag lyckas snitta 5h måla/dag efter det är det fortfarande för lite. De senaste 5 veckorna har jag suttit varje dag, ofta hela dagarna, och skillnaden på ens utveckling är enorm. Det går inte ens att jämföra. Det är därför jag börjar leta efter andra alternativ.

Jag sökte till Future Games i Stockholm detta året, den enda utbildningen i Sverige som är lockande för mig (jag har kollat allt), men blev tyvärr 3e reserv efter intervjuerna. Så jag siktar på att komma in nästa år.

Vad gäller äta bajs i några år som frilansare så är jag mer än beredd på det. Så länge jag får leva på något som är roligt.

Tricklew
2014-09-01, 23:21
Tidningsutdelare, arbeta 2-3 timmar om dagen och du har resten av dygnet på dig att måla.

bb X
2014-09-02, 03:24
Har du på fullaste allvar målet det här?

http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2014/239/6/2/cassios_the_executioner___normal_by_namesjames-d7wuij0.jpg

Sparven från Minsk
2014-09-02, 06:32
Har du på fullaste allvar målet det här?

http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2014/239/6/2/cassios_the_executioner___normal_by_namesjames-d7wuij0.jpg

Sjukt snygg var den om inte annat.

Killen har talang.

Jag hade gärna köpt tavlor på beställning av denne mannen. Hade varit coolt med en tavla hemma i stor storlek på tex Zelda, Super Mario, Cloud från Final Fantasy 7 eller liknande! Sen vet jag inte vad en sådan tavla skulle gå lös på, men jag sparar ihop till den :)

Richter
2014-09-02, 06:40
Den här tråden gör mig glad. Vill bara säga lycka till, och att jag hoppas det går bra för dig. :)

timoat
2014-09-02, 07:10
"Favourites" på deviantart innehåller alltså bilder som man gillar att titta på, andras bilder. Men ligger Mike i och ritar och målar som fan finns det ingen tvekan att han en dag kommer producera liknande som James Ryman målat, (det står också som en vattenmärkning på bilden) om inte bättre, det får tiden utvisa. Det är inget konstigt, det är bara hårt arbete, precis som allt annat man vill bli bra på.

Och på den noten Mike, kör hårt!

<Mike>
2014-09-02, 11:46
Har du på fullaste allvar målet det här?

http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2014/239/6/2/cassios_the_executioner___normal_by_namesjames-d7wuij0.jpg

Den bilden är cool, och ja, jag vill kunna jobba med det och då måste man göra bra saker. Det kommer bara ta tid. Räknar med att behöva lägga ner ca 10000 timmar (som brukar kastas fram och tillbaka) innan jag ligger kring den nivån. Och det tar nog 2-3 år till innan jag hinner det. Började måla rätt så sent.
Man måste nöta.

Sjukt snygg var den om inte annat.

Killen har talang.

Jag hade gärna köpt tavlor på beställning av denne mannen. Hade varit coolt med en tavla hemma i stor storlek på tex Zelda, Super Mario, Cloud från Final Fantasy 7 eller liknande! Sen vet jag inte vad en sådan tavla skulle gå lös på, men jag sparar ihop till den :)

Tack så mycket, borde visa lite nya grejer då jag inte uppdaterat devart på ett halvår eller något. Jag uppskattar det mycket.
Men är nog en bit ifrån att göra beställningsjobb... Tar alldeles för långt tid och blir för dåligt.

Den här tråden gör mig glad. Vill bara säga lycka till, och att jag hoppas det går bra för dig. :)

Tack så mycket, nu gör du mig pepp också ^^ Får väl se vart det leder.

"Favourites" på deviantart innehåller alltså bilder som man gillar att titta på, andras bilder. Men ligger Mike i och ritar och målar som fan finns det ingen tvekan att han en dag kommer producera liknande som James Ryman målat, (det står också som en vattenmärkning på bilden) om inte bättre, det får tiden utvisa. Det är inget konstigt, det är bara hårt arbete, precis som allt annat man vill bli bra på.

Och på den noten Mike, kör hårt!

Bra inställning, jag tänker exakt lika dant. Stör mig rätt hårt på folk som säger att man måste ha någon slags inbyggd talang, "it", för att kunna måla. Fuck that. Gäller bara att grotta ner sig ordentligt.
Med det sagt kanske jag har fel och är dömd att misslyckas :)

Tack för stödet.

bb X
2014-09-02, 14:32
Den bilden är cool, och ja, jag vill kunna jobba med det och då måste man göra bra saker. Det kommer bara ta tid. Räknar med att behöva lägga ner ca 10000 timmar (som brukar kastas fram och tillbaka) innan jag ligger kring den nivån. Och det tar nog 2-3 år till innan jag hinner det. Började måla rätt så sent.
Man måste nöta.



Tack så mycket, borde visa lite nya grejer då jag inte uppdaterat devart på ett halvår eller något. Jag uppskattar det mycket.
Men är nog en bit ifrån att göra beställningsjobb... Tar alldeles för långt tid och blir för dåligt.



Tack så mycket, nu gör du mig pepp också ^^ Får väl se vart det leder.



Bra inställning, jag tänker exakt lika dant. Stör mig rätt hårt på folk som säger att man måste ha någon slags inbyggd talang, "it", för att kunna måla. Fuck that. Gäller bara att grotta ner sig ordentligt.
Med det sagt kanske jag har fel och är dömd att misslyckas :)

Tack för stödet.

Fyfan, bland det sjukaste jag sett! Throw some more shit up! Vad går en sån på? ;)

Vitkål
2014-09-02, 19:07
Har du på fullaste allvar målet det här?

http://fc03.deviantart.net/fs70/f/2014/239/6/2/cassios_the_executioner___normal_by_namesjames-d7wuij0.jpg

Sathelvete vad ball. Kör hårt! Jag fick precis min första lön från mitt kreativa arbete. Tusen spänn kammade jag in från maj, juni och juli :)

Mental
2014-09-02, 19:37
Bilden i tråden är av en annan konstnär, är ni blinda? :)

<Mike>
2014-09-02, 21:07
Haha.... Tjena... Det var inte jag som målade den bilden! Han frågade om det var mitt mål. När jag kommit så pass långt att jag målar så där.... då har jag jobb utan problem förhoppningsvis :)
Ge mig några år till hehe.

Tricklew
2014-09-02, 21:11
Jag är i en liknande sits som dig, arbetar lite och lever fattigt för jag har något jag vill och behöver lägga ner all min tid på för att ha en chans att uppnå mina mål. Delar ut tidningar 2 timmar om natten och har inga problem att studera min passion heltid.

Rätt så enkelt att få jobb också.