handdator

Visa fullständig version : Kan man drabbas av depression av att sluta träna?


Diomedea exulans
2014-08-31, 23:12
Eftersom träning är tråkigt och eftersom jag skadar mig bokstavligen varje pass och eftersom gymkort är dyrt och eftersom jag legat på en platå i utvecklingen i typ fem år så tänkte jag härom veckan "nej, nu skiter jag i det här", och bestämde mig för att sluta träna.

Nu i dagarna har jag märkt en dipp i mitt psykiska välbefinnande och undrar om det kan ha att göra med att jag inte har tränat på ett tag? Kan det finnas någon fysiologisk orsak, som att träning utsöndrar något hormon som man blir beroende av och att man måste avgiftas om man slutar träna? Eller är det bara en slump att jag blivit emo samtidigt som jag slutade träna? Om jag måste offra mina leder för att vara glad så får jag väl börja masa mig till gymmet igen.

Jag har tagit korta pauser från träningen förut, men kan inte minnas att jag mått psykiskt dåligt av det.

filmjölk
2014-08-31, 23:19
Ja.

El loco
2014-08-31, 23:22
Eftersom träning är tråkigt och eftersom jag skadar mig bokstavligen varje pass och eftersom gymkort är dyrt och eftersom jag legat på en platå i utvecklingen i typ fem år så tänkte jag härom veckan "nej, nu skiter jag i det här", och bestämde mig för att sluta träna.

Nu i dagarna har jag märkt en dipp i mitt psykiska välbefinnande och undrar om det kan ha att göra med att jag inte har tränat på ett tag? Kan det finnas någon fysiologisk orsak, som att träning utsöndrar något hormon som man blir beroende av och att man måste avgiftas om man slutar träna? Eller är det bara en slump att jag blivit emo samtidigt som jag slutade träna? Om jag måste offra mina leder för att vara glad så får jag väl börja masa mig till gymmet igen.

Jag har tagit korta pauser från träningen förut, men kan inte minnas att jag mått psykiskt dåligt av det.

Nu kommer kanske ett tips som du inte egentligen vill ha men bara för att:
Börja träna lite kondition. Hjälpte mig när jag hamnade i en dip. Dock så tappade jag allt när ja sluta. Mådde riktigt dåligt. Men idag så flyter allt på! :)

Diomedea exulans
2014-08-31, 23:23
Uppfattat.

Är det för att man blir endorfinknarkare, eller?

Hackenschmidt
2014-08-31, 23:40
Man behöver nog inte ens gå ner på hormonnivå utan helt enkelt se det som att en vardagsaktivitet som gav dig någon typ av positiv upplevelse (endorfiner, allmänt kroppsligt välbehag, stolthet, mening, träffa människor eller vad som) har tagits bort. Att öka mängden aktiviteter i vardagen är en vanlig intervention vid depression.

Diomedea exulans
2014-08-31, 23:44
Man behöver nog inte ens gå ner på hormonnivå utan helt enkelt se det som att en vardagsaktivitet som gav dig någon typ av positiv upplevelse (endorfiner, allmänt kroppsligt välbehag, stolthet, mening, träffa människor eller vad som) har tagits bort. Att öka mängden aktiviteter i vardagen är en vanlig intervention vid depression.

Hmm, i så fall borde det går att byta ut mot något annat, roligare och mindre skadande.

Loke
2014-09-01, 00:16
Det finns ju för övrigt många träningsformer som de flesta upplever lättare ger positiva kickar. Löpning är bra. Gruppträningspass verkar ännu bättre. Så hitta nåt som funkar för dig, kanske?

mangemani
2014-09-01, 01:38
ja.
när jag fick ryggskadan och blev tvungen att ge upp träningen, så gick jag in i en djup depression då jag trodde att min tränings karriär var slut.
men man vänjer sig och allt eftersom ryggen blev bättre och jag kunde börja träna igen så kom glädjen tillbaka.

BobaFett
2014-09-01, 05:58
Forskare har nyligen upptäckt en del i hjärnan som heter "Dorsal Medial Habenula" som ger folk motivationen till att träna. Den har starka kopplingar till depression. Kolla här:

-tN5qYt_xPk

Sheogorath
2014-09-01, 05:58
Det handlar också om att träning gör någonting med kroppen som snart blir en del av ens identitet. Eller så är det för mig i alla fall. Kroppsligt förfall blir ett hårt slag mot den egna personen och det är klart att det kan leda till en emotionell kris.

arthax
2014-09-01, 06:35
Det handlar också om att träning gör någonting med kroppen som snart blir en del av ens identitet. Eller så är det för mig i alla fall. Kroppsligt förfall blir ett hårt slag mot den egna personen och det är klart att det kan leda till en emotionell kris.

Där tror jag att du träffade huvudet på spiken för många.

Sniggel
2014-09-01, 07:33
Uppfattat.

Är det för att man blir endorfinknarkare, eller?

Vissa påstår det. Själv märker jag att jag blir som jag var före den tid jag började med styrketräning. Dvs mest allvarlig (inte alls lika tramsig som nu) och har svårt att se nån poäng med nånting överhuvudtaget. Styrketräning bidrar till den härliga illusionen av att livet är meningsfullt (bättre än andra träningsformer dessutom). Så det lär jag fortsätta med. ;)

Sniggel
2014-09-01, 07:37
Forskare har nyligen upptäckt en del i hjärnan som heter "Dorsal Medial Habenula" som ger folk motivationen till att träna. Den har starka kopplingar till depression. Kolla här:

-tN5qYt_xPk

Motivation pill? :D

Testarozza
2014-09-01, 07:38
Samma här. Är verkligen inte deprimerad men skadad i rygg och axel så det är verkligen helt värdelöst att träna nu.

Ajemän
2014-09-01, 08:15
Både fysiskt och psykiskt!
Du kanske borde hitta nån sport att börja med?

BobaFett
2014-09-01, 09:28
Det handlar också om att träning gör någonting med kroppen som snart blir en del av ens identitet. Eller så är det för mig i alla fall. Kroppsligt förfall blir ett hårt slag mot den egna personen och det är klart att det kan leda till en emotionell kris.

För mig är det så. Jag brukar hålla en rippad form året runt men har bulkat i några månader. Det påverkar mig definitivt även om det är frivilligt. Man har på nåt sätt intalat sig att man måste ha en grym kropp för att vara värd nåt. Som kompensation till att man är en sån tråkig person :p

Diomedea exulans
2014-09-01, 11:57
För mig är det så. Jag brukar hålla en rippad form året runt men har bulkat i några månader. Det påverkar mig definitivt även om det är frivilligt. Man har på nåt sätt intalat sig att man måste ha en grym kropp för att vara värd nåt. Som kompensation till att man är en sån tråkig person :p

Egentligen borde man skita i att träna tills man är 100 % nöjd med sin personlighet. Bara för att få en bra bas. :P

Sheogorath
2014-09-01, 12:00
Egentligen borde man skita i att träna tills man är 100 % nöjd med sin personlighet. Bara för att få en bra bas. :P

Då hade man dött som en skinnycunt.

Diomedea exulans
2014-09-01, 12:17
Då hade man dött som en skinnycunt.

Ja, haha.

filmjölk
2014-09-01, 12:19
Jag mår dåligt av att bara ha tränat ett pass förra veckan. Axlarna känns stela, armbågarna gör ont, knäna likaså. Humöret är helt åt helvete. Jag har god lust att ge Diomedea rådet att sluta vara så fjollig, vilket inte alls är en snäll eller särskilt konstruktiv sak att säga. Sorry dio :(

Alltidxx
2014-09-01, 12:22
Hmm, i så fall borde det går att byta ut mot något annat, roligare och mindre skadande.

TV-spel! Starta upp Ultimate Marvel vs Capcom 3 med målet att knäcka online så har du ett halvårs heltidsarbete att göra för att komma ifatt till någon slags hygglig nivå. :)

Diomedea exulans
2014-09-01, 12:28
Jag mår dåligt av att bara ha tränat ett pass förra veckan. Axlarna känns stela, armbågarna gör ont, knäna likaså. Humöret är helt åt helvete. Jag har god lust att ge Diomedea rådet att sluta vara så fjollig, vilket inte alls är en snäll eller särskilt konstruktiv sak att säga. Sorry dio :(

Jag är inte fjollig. Det är bara du som fått för dig det.

Jag är feminin på många sätt, men kan vara tuff med.

Alltidxx
2014-09-01, 12:35
Så att TS förstår hur mycket brudar han kommer få och gladare leder och humör :D WIN!
yCeKukXtWpQ

Men att vara musklig dataspelstönt är ju förstås den ultimata målet. Det förstår nog alla. :)

maqan
2014-09-01, 19:20
själv märker jag att jag blir som jag var före den tid jag började med styrketräning. Dvs mest allvarlig (inte alls lika tramsig som nu) och har svårt att se nån poäng med nånting överhuvudtaget. Styrketräning bidrar till den härliga illusionen av att livet är meningsfullt (bättre än andra träningsformer dessutom). Så det lär jag fortsätta med. ;)

+1.

shut teh face
2014-09-02, 07:41
Ja!

Shqypnia
2014-09-02, 08:46
Varför väljer man att sluta träna? Tråkigt att du skadar dig och jag ska inte kritisera din teknik du vet säkert mycket väl hur man tränar korrekt. Men variera din träning istället.
Hålla igång = lycka.

Diomedea exulans
2014-09-02, 13:49
Varför väljer man att sluta träna?

Tycker jag gick igenom det rätt bra i statinlägget...

Scoffan
2014-09-02, 17:26
Eftersom träning är tråkigt och eftersom jag skadar mig bokstavligen varje pass och eftersom gymkort är dyrt och eftersom jag legat på en platå i utvecklingen i typ fem år så tänkte jag härom veckan "nej, nu skiter jag i det här", och bestämde mig för att sluta träna.

Nu i dagarna har jag märkt en dipp i mitt psykiska välbefinnande och undrar om det kan ha att göra med att jag inte har tränat på ett tag? Kan det finnas någon fysiologisk orsak, som att träning utsöndrar något hormon som man blir beroende av och att man måste avgiftas om man slutar träna? Eller är det bara en slump att jag blivit emo samtidigt som jag slutade träna? Om jag måste offra mina leder för att vara glad så får jag väl börja masa mig till gymmet igen.

Jag har tagit korta pauser från träningen förut, men kan inte minnas att jag mått psykiskt dåligt av det.

Tränar inte mycket styrketräning längre, blir typ 0-2pass i veckan. Har börjat med massa andra roliga aktiviteter istället bla klättring, tennis, volleyboll, fotboll osv.. Lite säsongsberoende vad jag pysslar med har inte märkt jättestor skillnad i kroppsformen det positiva är att jag inte har ont någonstans längre vilket jag hade väldigt ofta innan. Dessutom så är det extremt mycket roligare att gymma när man inte gör det så ofta och då blir det bara det som jag gillar att träna.

Kanske inte riktigt vad du var ute efter om du ville sluta "träna" helt..

Diomedea exulans
2014-09-02, 21:24
Kanske inte riktigt vad du var ute efter om du ville sluta "träna" helt..

Lugnt, jag tyckte det var intressant. Om du kan behålla formen på din avatar av att leva så så verkar det ju najs.

Velander
2016-05-03, 23:21
Oja, jag har inte kunnat träna på 10 veckor nu p.g.a. två småskador och det har fått mig att gå in i en skapligt djup depression.
Vilket kanske inte är så konstigt, då den livsstil och rutin som jag älskar helt har förstörts, att jag även krymper och blir svagare för varje dag som går gör det inte lättare (självkänslan försvinner i samma takt).
Jag kämpade även en del med depressioner innan jag började att träna och träningen har faktiskt fungerat bättre för mig än vad mina Citalopram har gjort mot detta.

Rahf
2016-05-03, 23:30
Velander, det uppskattas att du tillför, men ta en extra titt på senaste inläggets datum innan du bumpar en 1½-årig tråd vars diskussion dött.

Hitta mindre påfrestande träningssätt för att underhålla hjärnan. Beroende på skadorna finns det ett otal olika saker man kan göra som fortfarande höjer pulsen och fuktar armhålorna.

Diomedea exulans
2016-05-03, 23:38
Velander, det uppskattas att du tillför, men ta en extra titt på senaste inläggets datum innan du bumpar en 1½-årig tråd vars diskussion dött.

Vad är det för fel med att bumpa gmla trådar? Aldrig fattat varför vissa ogillar det.

King Grub
2016-05-04, 07:23
Vi har ingen regel mot att bumpa gamla trådar och det är fritt fram så länge det är en relevant bumpning.

Morrris
2016-05-04, 07:36
Strängt taget är det väl inte ens en bump om det inte är Velander som är TS.

Diomedea exulans
2016-05-04, 08:05
Vi har ingen regel mot att bumpa gamla trådar och det är fritt fram så länge det är en relevant bumpning.

Tvärtom så uppmuntras man väl att inte starta nya trådar om det redan finns en tråd om ämnet?

Minikubik
2016-05-04, 08:14
Mår piss av att inte träna, orkar sen inte träna för jag mår piss, blir fetare av att inte träna, tröstäter glass för att jag är fet och inte orkar träna. Så ja

Velander
2016-05-04, 13:27
Velander, det uppskattas att du tillför, men ta en extra titt på senaste inläggets datum innan du bumpar en 1½-årig tråd vars diskussion dött.

Vad gör det? Det går ju att starta diskussionen igen :p

Hitta mindre påfrestande träningssätt för att underhålla hjärnan. Beroende på skadorna finns det ett otal olika saker man kan göra som fortfarande höjer pulsen och fuktar armhålorna.

Tyvärr så är lugna promenader det enda jag har kunnat/kan göra då en av skadorna är runt skräddarmuskeln i ljumskregionen, vilket är riktigt frustrerade *grr*

ThunderRoad
2016-05-04, 15:05
Jag blir mer deprimerad av att inte träna. Det handlar om nyanser av depression för min del.

Luca Brasi
2016-05-04, 15:17
Jag tycker det borde pratas mer om träningens fördelaktiga effekter på hjärnan på det häringa forumet.

Rolfarsson
2016-05-04, 15:23
Yep, dom gångerna som jag har tvingats till vila så har jag mått riktigt dåligt, så pass så att jag har önskat att jag inte började med det.

azarr
2016-05-04, 15:24
Själv mår jag alltid bättre dom perioder jag är nere och trött/seg osv med att gå till gymmet och göra lite. Det kan räcka att köra 2-3 övningar eller köra ett pass som vanligt men hälften av volymen. Blir piggare och mår bättre och psyket hänger med bättre.
Sen helt plötsligt en dag går man till gymmet och kör som man brukar utan att tänka på det.
Oftast brukar lite helt klart hjälpa. Har även fått sagt till mig och andra att göra lite istället för inget...

Tobbey
2016-05-04, 15:34
Blir sur och omotiverad till det mesta av att inte kunna/få träna. Samtidigt blir jag nästan deprimerad av att träna vissa perioder då jag har en dålig vana att träna alldeles för hårt vilket gör att jag går runt med konstant träningsvärk, ömmande händer av för mycket marklyft, trötthet, sliten i allmänt vilket gör mig omotiverad och orkar inte ta tag i saker :d

Balans, lagom, bra och kloka ord. Lite av varje. Träningen får inte vara så viktig att du lika gärna skulle kunna lägga dig och dö bara för du inte kan träna. Det är ett problem.

Ett Orm
2016-05-04, 15:47
Jag tycker det borde pratas mer om träningens fördelaktiga effekter på hjärnan på det häringa forumet.

Lyssande just på en pod som heter psykiatrikerna, där de intervjuade en av värdens ledande hjärnforskare.
Det har kommit fram till att konditionsträning helst i samband med yttre stimuli, som att lära sig något nytt eller ny miljö, får hjärna att nybilda både hjärnceller, främst i hypothalamus, och nya synapsförbindningar förutom (eller pga) ökade utsöndringar av dopamin och seratonin mm. Stimulin ökade chansen för att de nybildade hjärncellerna skulle överleva.
Tydligen bör man hålla i träningen åtminstone 4-6 veckor. Enbart träningen är likvärdig eller bättre än mediciner på låg och medelhög depressionsnivå.

Ett Orm
2016-05-04, 18:32
Hippocampus var det, inte hypothalamus..

Gober
2016-05-04, 18:55
Det handlar också om att träning gör någonting med kroppen som snart blir en del av ens identitet. Eller så är det för mig i alla fall. Kroppsligt förfall blir ett hårt slag mot den egna personen och det är klart att det kan leda till en emotionell kris.

Det är säkert mycket sanning i vad du skriver. Men det finns ju också bevisad effekt på träning och psykiskt välmående. Intensiv konditionsträning ett par gånger i veckan är lika effektivt som medicinering mot mild eller medeldepression. Det gäller dock intensiv träning och inte att ligga och lyfta lite vikter om jag förstår det rätt.

Jag märker stor skillnad på min "mild" depression när jag tränar löpning. Men har även märkt stor svacka i välmående de perioder jag tränat väldigt lite styrka. Och då handlar det säkert mycket om det som du skriver i citatet.

Edit, såg nu att det var en gammal tråd som bumpats, men det är väl lika relevant för det.