handdator

Visa fullständig version : Mat billigt men gott! Student!


anemon
2014-08-31, 19:43
Hej vet inte om jag postat detta i rätt tråd?
Men är studerande och går 3 ggr just nu i veckan och pluggar om i gymnasiet och ska arbeta deltid resterande dagar!
Men behöver lite tips på bra och lite billigare mat!
Havregryn, ris och pasta är inte speciellt dyrt så det behövs inte nämnas då jag har det hemma!
Köper på mig lite när det är bra priser på ex: kyckliing, fisk,kött, färs mm, mm
Men lite tips skulle uppskattas på varor och maträtter :)
Dom dagarna jag pluggar bjuder skolan på resturang buffe med ca 2-3 olika rätter så ska börja hugga där, men vill spara så mkt som möjligt utöver då ekonomin inte är den bästa.!!
Tack så länge :)

R Scarpa27
2014-08-31, 20:14
Hej vet inte om jag postat detta i rätt tråd?
Men är studerande och går 3 ggr just nu i veckan och pluggar om i gymnasiet och ska arbeta deltid resterande dagar!
Men behöver lite tips på bra och lite billigare mat!
Havregryn, ris och pasta är inte speciellt dyrt så det behövs inte nämnas då jag har det hemma!
Köper på mig lite när det är bra priser på ex: kyckliing, fisk,kött, färs mm, mm
Men lite tips skulle uppskattas på varor och maträtter :)
Dom dagarna jag pluggar bjuder skolan på resturang buffe med ca 2-3 olika rätter så ska börja hugga där, men vill spara så mkt som möjligt utöver då ekonomin inte är den bästa.!!
Tack så länge :)

gör som familjen Andersson pappa rudolf har ju med doggy bags... kolla igenom och njut haha...
tröttnar aldrig på de gamla sune. pappa rudolf är ju ett geni på lifehacks.

qVd14YHKvPw&list=RDqVd14YHKvPw#t=72

Aliaas
2014-08-31, 20:33
för att tillföra lite (tillskillnad mot föregående talare ;) )

Jag studerar också just nu så är i samma situation som du :D

blodpudding (Svingott och sjukligt billigt)
Ägg (ganska billig proteinkälla)
Färdiggräddade pannkakor (köpte ngt eldorado märke 1kg för 20 spänn)
Alaska pollock
Jordnötsmör (räcker sjukt länga mkt kalorier)

sen finns det massa annat som jag inte kmr på just nu, men håller man sig borta från typ färskt kött/fågel/fisk, ost och färdiga såser klarar man sig undan ganska billigt :)

R Scarpa27
2014-08-31, 20:41
för att tillföra lite (tillskillnad mot föregående talare ;) )

Jag studerar också just nu så är i samma situation som du :D

blodpudding (Svingott och sjukligt billigt)
Ägg (ganska billig proteinkälla)
Färdiggräddade pannkakor (köpte ngt eldorado märke 1kg för 20 spänn)
Alaska pollock
Jordnötsmör (räcker sjukt länga mkt kalorier)

sen finns det massa annat som jag inte kmr på just nu, men håller man sig borta från typ färskt kött/fågel/fisk, ost och färdiga såser klarar man sig undan ganska billigt :)

pb räcker inte särskilt länge hehe...

färdiglagade pannkakor hur smakar det? fy...
jag vet på allvar nu alltså... studenter som gått på stora lunchbuffer käkat ca 5 tallrikar, sedan öst ner mat i väskan... hahaha...

bönor är ju billigt ts mkt billlig proteinkälla där också sojabönor.

passa på att leta efter halva priset på kött i butiker som håller på att gå ut datum...

konservburksmat., dumpstra, fråga även personal i butiker om de har något i sortimentet som håller på gå ut osv och fråga om du får köpa billigt...

sist fick jag 10 kg kebab för 5 kr kilot =P sista dagen ´på datumet i slutet av dagen... skulle endå användas samma kväll... dock hade det gått lika bra att frysa på rek datumet.

bananer är ju kanon också ;)

rafflan
2014-08-31, 20:47
Behöver också tips på mat man kan göra till lunch eller middag efter ett gympass. Gillar att träna innan lunch eller middag och sen äta en måltid direkt efter. Min favorit är kycklingfile och pasta men behöver lite mer förslag på proteinrika måltider men samtidigt billiga för en student.

R Scarpa27
2014-08-31, 20:53
Behöver också tips på mat man kan göra till lunch eller middag efter ett gympass. Gillar att träna innan lunch eller middag och sen äta en måltid direkt efter. Min favorit är kycklingfile och pasta men behöver lite mer förslag på proteinrika måltider men samtidigt billiga för en student.

allt i pastaväg och ris är ju billigt som attan...
spaghetti, makaroner, ris blabla och alla dess olika namn och former. =)...
variera olika kött. bönor, ägg, ost, m.m m.m

billig köttfärsås utblandat med krossad/passerad tomat blir ju stor mängd till pastan...

går även ha vitkåll i mycket, som är både gott billigt och bra.

bröd och wasa husman knäckebröd e ju kalasbilligt också... ca 8 kronor för 40 st knäckebröd.

rafflan
2014-08-31, 20:55
allt i pastaväg och ris är ju billigt som attan...
spaghetti, makaroner, ris blabla och alla dess olika namn och former. =)...
variera olika kött. bönor, ägg, ost, m.m m.m
Aa pasta och ris blir det mycket av. Men kött är väl dyrt? Gillar inte bönor men pasta carbonara skulle jag kunna göra.

R Scarpa27
2014-08-31, 20:59
Aa pasta och ris blir det mycket av. Men kött är väl dyrt? Gillar inte bönor men pasta carbonara skulle jag kunna göra.

kött behöver inte vara dyrt i storpack och halva priset hamnar du så äckligt billigt =)... storpack generelllt är ju ganska billigt.

håll koll på annonserbjudanden och framför allt kika i butiken vad som är billigt varenda gång du handlar... hittar du billigt köp på och fyll frysen =)...

bubbaklubba
2014-08-31, 21:01
Billigt protein är det du söker.

Pulver.
Ägg
Kvarg
Kyckling
Nötfärs
Fläsk.

Sen finns ju bönor.

rafflan
2014-08-31, 21:05
kött behöver inte vara dyrt i storpack och halva priset hamnar du så äckligt billigt =)... storpack generelllt är ju ganska billigt.

håll koll på annonserbjudanden och framför allt kika i butiken vad som är billigt varenda gång du handlar... hittar du billigt köp på och fyll frysen =)...

Billigt protein är det du söker.

Pulver.
Ägg
Kvarg
Kyckling
Nötfärs
Fläsk.

Sen finns ju bönor.
Okej tackar! Ska kika på nötfärs och fläsk.

Nötfärs kan man ju steka upp och krydda och sen äta med pasta eller ris.:)

R Scarpa27
2014-08-31, 21:19
Okej tackar! Ska kika på nötfärs och fläsk.

Nötfärs kan man ju steka upp och krydda och sen äta med pasta eller ris.:)

klart man kan, de kan du med allt kött äta med pasta och ris haha. =)...

att blanda ut nötfärs med grädde, krossade tomater och vitkål drygar ut den och det blir en stor sats. vitkål stekt med färs är kanongott för övrigt...

köp vassle och drick om du vill ha en smidig och billig proteinkälla också.

smeander
2014-09-01, 07:17
Matlådor, gör storkok.

Gör allt från grunden, använd inte några halvfabrikat eller dylikt.

Ät mer vegetariskt och håll utkik efter erbjudanden.


Skickat från ishallen

Sparven från Minsk
2014-09-01, 11:18
Ris storpack, mycket billigt, mättar länge och lätt att laga till.
Potatis! Billigt, mättar sjukt bra! Storkoka!
Vita bönor på burk, billigt och bra protein.
Ägg
Blandfärs brukar finnas billigt.
Havregryn, gör gröt med lite äppelmos till. Supergott och mättande.


Var prismedveten, kolla appen matpriskollen och åk runt på cykel och småhandla det billigaste ur olika butiker.

Stjarnan
2014-09-01, 11:23
Hel kyckling
Kycklinghjärta
Högrev
Fransyska

Simonbaws
2014-09-01, 11:47
ica basics vita bönor i tomatsås! typ 3 kr burken

MuskelMasen
2014-09-01, 12:09
ica basics vita bönor i tomatsås! typ 3 kr burken


Smakar de lika himmelskt som Heinz baked beans? :)