handdator

Visa fullständig version : Börjat styrketräna igen ≤ TIPS TIPS TIPs?!


JeffSeid
2014-08-30, 23:02
Hej, har nyss börjat gymma igen är 18 år snart 19, är 190 och väger 84 kg (gick ner 5,5 kg under sommaren sprang 3,6mil varje vecka.)
Jag och min polare läser mycket om träning på internet och lyssnar på många ''bodybuilders''.
Vi vill självkalrt inte bli så stor men man vill ju se ut som Chris hemsworth typ ! http://media-cache-ec0.pinimg.com/73...f31a958e2e.jpg
Har en sjukt hög motivation , tränat hela mitt liv och har åkt kommunalt 8h kommunalt och tränat innebandy 9-10h varje vecka i två år. Lirade innebandy men avslutade min karriär nyss...
BTW,Vill först och främst öka muskelvolym!.

Så detta med träning är något som jag aldrig har haft dålig motivation och vilja i.
Poängen med tråden är att jag skulle vilja ha lite tips angående träningen och hur man ska köra, tänkte även skicka mitt schema just nu som jag kör på och kört på i 2 veckor.

Min första fråga är, är det bättre om man kör höga vikter med låga reps (4-7 reps) jämna veckor och ojämna veckor kör man låga vikter med höga reps (8-12 reps)?.
Läst lite angående vissa studier angående detta med alla verkar säga olika saker... Poängen med denna typ av sorts träning setup är att man chockerar musklerna så dem ska öka i volym t.ex.

Min andra fråga är, hur ska man käka och vad ska man käka om man inte vill öka fett? 40-50% kött och fisk 40% grönsaker (morötter och majs) 10-20% pasta och potatis t.ex på talriken?.

Sover minst 7H varje kväll och vilar så mycket jag kan när jag har vilodagar för vill ju se ändringar på kroppen efter åtminsone 6 månader..!
Måndagar- Bröst och triceps
Tisdagar-Vila
Onsdagar-Rygg och biceps
Torsdagar-Ben och mage.
Fredagar eller Söndagar- Axlar och valfri (brukar bli bröst eller mage beroende på om det är fredag eller söndag).
4 dagar i veckan med andra ord!

OBS! släng massa tips och säg gärna saker som många gör fel som jag ska tänka på så vore det as schyst !:):)

tossefar
2014-08-30, 23:09
I all välmening, allt du frågar om finns redan skrivet tusen gånger om på forumet.

Räknas det verkligen som träning att åka kommunalt? :D

Xtreme
2014-08-30, 23:16
Får en känsla av att du är nybörjare på att träna på gym men försöker kopiera vad "pro" BB kör. Detta kommer förmodligen resultera i sämre resultat än om du tar ett nybörjarprogram med mycket basövningar (skrivits mycket om det readan innan).

Tänk på att din kost också ska innehålla energi för att orka träna. Mitt råd är egentligen att du inte ska tänka så mycket utan bara ta ett nybörjarprogram och köra hårt. Du kommer få så många olika råd att du tillslut inte vet vad som är rätt eller fel.

Köttis
2014-08-30, 23:26
Du ökar mest i styrka om du kör tung och få reps jämna veckor och lättare men fler repetitioner ojämna veckor. För att få volym ska man lägga de tunga seten ojämna veckor.

JeffSeid
2014-08-30, 23:31
I all välmening, allt du frågar om finns redan skrivet tusen gånger om på forumet.

Räknas det verkligen som träning att åka kommunalt? :D

Släng dig i väggen snälla *mini*mini

Såklart men startade tråden för JAG ville få personlig hjälp osv.

Sa någon det? Berättade bara vad jag tryckte i mig på vägen hem innan träningen. *kissass*

JeffSeid
2014-08-30, 23:32
Får en känsla av att du är nybörjare på att träna på gym men försöker kopiera vad "pro" BB kör. Detta kommer förmodligen resultera i sämre resultat än om du tar ett nybörjarprogram med mycket basövningar (skrivits mycket om det readan innan).

Tänk på att din kost också ska innehålla energi för att orka träna. Mitt råd är egentligen att du inte ska tänka så mycket utan bara ta ett nybörjarprogram och köra hårt. Du kommer få så många olika råd att du tillslut inte vet vad som är rätt eller fel.

Okej så mycket pasta och mycket proteiner samt grönsaker alltså? :-)
Haha okej tack så mycket för svaret iallafall.

JeffSeid
2014-08-30, 23:40
Du ökar mest i styrka om du kör tung och få reps jämna veckor och lättare men fler repetitioner ojämna veckor. För att få volym ska man lägga de tunga seten ojämna veckor.

Okej så skulle du säga att om vi tar ett exempel nudå , om jag tar 60 i bänkpress och klarar endast av 5-6 reps tycker du då att det är bättre med 50-55 då jag kan köra 8-12 om jag är ute efter volym för det mesta?
Om du svara ja så antar jag att man ska göra samma sak på resterade övningar dvs kör en ganska så bra vikt så man kan avsluta alla sina 10 reps som ett exempel.

En kille på Flashback sa till mig att det där med variera med vikter varannan vecka är endast bra för vissa personer för alla är olika osv.

Men vänta nu lite haha. Va menar du med det där vad spelar det för roll om man kör på ojämna eller jämna veckor till slut blir det endå likadant och exakt lika många veckor med tunga och låga vikter haha:smash:

Diomedea exulans
2014-08-30, 23:45
Men vänta nu lite haha. Va menar du med det där vad spelar det för roll om man kör på ojämna eller jämna veckor till slut blir det endå likadant och exakt lika många veckor med tunga och låga vikter haha:smash:

Nej, det spelar ingen roll. Han menar bara att man ska köra olika varannan vecka.

Agitator
2014-08-31, 00:41
Eller kör tungt varje vecka. Året runt.

Orka excelark eller böcker på träningen för att veta att man ska lyfta 82.6 procent av sitt teoretiska 1rm.

Bara träna och öka vikterna för varje år.

CalleP
2014-08-31, 01:11
Du ökar mest i styrka om du kör tung och få reps jämna veckor och lättare men fler repetitioner ojämna veckor. För att få volym ska man lägga de tunga seten ojämna veckor.

hahahaha. #hjälpenpåtraven

cero
2014-08-31, 12:47
Program finns här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).

Min första fråga är, är det bättre om man kör höga vikter med låga reps (4-7 reps) jämna veckor och ojämna veckor kör man låga vikter med höga reps (8-12 reps)?

I början spelar det ingen större roll. Se bara till att bli starkare hela tiden så är du på rätt väg. Efter man har tränat ett tag kan det vara vettigt att variera för att utvecklingen ska fortsätta. Ett par veckor lätt, ett par veckor tungt osv. Men det behöver du inte tänka på just nu.

Shqypnia
2014-08-31, 16:26
Lär dig tekniken och kör sedan hårt. Ätt mycket utav "bra" mat. Ökar du vikterna på gymmet så gör du rätt. Komplicera inte det i början.
PS. Även om du får den där skådespelarens kropp så kommer du aldrig nöja dig. Det är det vackra med styrketräning.

Xtreme
2014-08-31, 17:22
Okej så mycket pasta och mycket proteiner samt grönsaker alltså? :-)
Haha okej tack så mycket för svaret iallafall.

Precis. Eftersom du tränar kommer du inte gå upp 5kg fett / vecka. Väg dig varje vecka och skulle det bli så är det bara att dra ner på det lite.

...och åter igen. Komplicera det inte så mycket ;)

JeffSeid
2014-08-31, 22:37
Program finns här (http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454).



I början spelar det ingen större roll. Se bara till att bli starkare hela tiden så är du på rätt väg. Efter man har tränat ett tag kan det vara vettigt att variera för att utvecklingen ska fortsätta. Ett par veckor lätt, ett par veckor tungt osv. Men det behöver du inte tänka på just nu.

Okej aa tack , försöker öka vikterna varje vecka. Kör oftast på den där vikten som är över mig tills failure sedan kör jag på den under och nästa vecka klarar jag av fler på den där vikten som är över mig! :)
Jo jag vet att man kanske inte ska tänka redan i början men har en polare som har börjat med det och tänkte haka på honom och se :-)

JeffSeid
2014-08-31, 22:39
Lär dig tekniken och kör sedan hårt. Ätt mycket utav "bra" mat. Ökar du vikterna på gymmet så gör du rätt. Komplicera inte det i början.
PS. Även om du får den där skådespelarens kropp så kommer du aldrig nöja dig. Det är det vackra med styrketräning.

Nej jag har sett folk som har otroligt lyckade kroppar (enligt mig) men fortfarande klagar på att dem inte ha de och de haha.
Käkar en jävla massa morötter och majs och mycket protein rik mat till lunch :-) Nej kör på simpelt men vill ändå lära mig mycket , tycker träning är kul inom läran dvs av kunskapen man får osv!

JeffSeid
2014-08-31, 22:41
Precis. Eftersom du tränar kommer du inte gå upp 5kg fett / vecka. Väg dig varje vecka och skulle det bli så är det bara att dra ner på det lite.

...och åter igen. Komplicera det inte så mycket ;)

Det är något jag tänker på ofta just därför snålar jag ofta med spannmålen nuförtiden äter inte mycket potatis jämfört med kött och grönt till lunch och middagen...

Haha nejdå men vill lära mig och få en bättre uppfattning om hur min kropp funkar och är *gah!*

Pretorian
2014-09-01, 07:45
Ät mer potatis. Det är både gott (smaksak) och bra för din träning.

JeffSeid
2014-09-01, 09:26
Ät mer potatis. Det är både gott (smaksak) och bra för din träning.

Okej tack så mycket för ditt svar.
I will try.

Agitator
2014-09-01, 13:06
Ät mer potatis. Det är både gott (smaksak) och bra för din träning.

Fast väldigt lite protein i potatis. Men för viktuppgång och kolhydratskälla så är den trevlig!

Annars gillar jag havregryn eller pasta för kolhydrater.

Pretorian
2014-09-02, 07:25
Potatis äter jag inte för proteinets skull.