handdator

Visa fullständig version : Hjälp att räkna makros med fiber


Stor Hård Ådrig
2014-08-30, 16:03
Jag väljer de mest fiberrika havregrynen jag hittar när jag ska köpa, vilka är AXA Fiberberikade havregryn.

Näringsinnehåll/100g är:
360 kcal
13g protein
52g kolhydrater (fiber 16g)
7g fett

Räknar man ihop P/K/F blir det
13*4 + 52*4 + 7*9 = 323 kcal

Mitt dagliga mål är 2200 kcal, 220g kolhydrater, 220g protein, 49g fett. Eftersom jag äter mycket fiber hamnar jag under mina makronutrientsmål för dagen när jag nått kalorimålet. Ofta hamnar det ungefär på 2200 kcal där 205g kolhydrater, 205g protein, 45g fett. Använder Lifesum som kalori-räknare och då måste jag betala 60kr/mån för att kunna se fiber (vilket iofs inte egentligen hjälper mig med mitt problem).

Jag undrar hur jag bör räkna för att nå mitt mål på 220/220/49. Ska jag lägga mig Xg kolhydrater så länge jag uppnått 2200 kcal, 220g protein och 49g fett? Säg att jag kanske skulle landa på 180/220/49, har jag då 40g "osynliga" kolhydrater från fiber?

Tack på förhand!

cero
2014-08-30, 17:57
Spelar ingen roll, gram hit och dit är helt oviktigt. Lite mer fett vore bra.

Stor Hård Ådrig
2014-08-30, 18:05
Spelar ingen roll, gram hit och dit är helt oviktigt. Lite mer fett vore bra.

~30g kolhydrater fel varje dag i en vecka är en tillräckligt stor mängd för att jag ska bry mig. 49g fett räcker nog gott och väl till mina 73~ kg. Vill veta hur det fungerar med fiber, dels av intresse, men jag vill även vara så exakt som möjligt när jag räknar.

tossefar
2014-08-30, 18:14
~30g kolhydrater fel varje dag i en vecka är en tillräckligt stor mängd för att jag ska bry mig. 49g fett räcker nog gott och väl till mina 73~ kg. Vill veta hur det fungerar med fiber, dels av intresse, men jag vill även vara så exakt som möjligt när jag räknar.

Du kan inte vara exakt. Energideklarationen på dina matvaror visar snittvärden, inte exakta innehållet. Din energiförbrukning över dagen är en uppskattning, en kvalificerad gissning.

vicarious
2014-08-30, 18:38
Jag väljer de mest fiberrika havregrynen jag hittar när jag ska köpa, vilka är AXA Fiberberikade havregryn.

Varför? Tycker du de är godast eller lever du i tron att fiberprodukter är jättebra?


Näringsinnehåll/100g är:
360 kcal
13g protein
52g kolhydrater (fiber 16g)
7g fett

Räknar man ihop P/K/F blir det
13*4 + 52*4 + 7*9 = 323 kcal

.. plus kostfibrerna som ger varierande mängd energi per gram, beroende på vilken fiber det är. Men i genomsnitt 2kcal per gram.

323 + 2*16 = 355 kcal.

Varför betala för en app när det finns massvis med bra gratisversioner?

MuskelMasen
2014-08-30, 18:59
Varför? Tycker du de är godast eller lever du i tron att fiberprodukter är jättebra?



.. plus kostfibrerna som ger varierande mängd energi per gram, beroende på vilken fiber det är. Men i genomsnitt 2kcal per gram.

323 + 2*16 = 355 kcal.

Varför betala för en app när det finns massvis med bra gratisversioner?


Håller med, t ex MyFitnessPal.

Stor Hård Ådrig
2014-08-30, 19:00
Varför? Tycker du de är godast eller lever du i tron att fiberprodukter är jättebra?



.. plus kostfibrerna som ger varierande mängd energi per gram, beroende på vilken fiber det är. Men i genomsnitt 2kcal per gram.

323 + 2*16 = 355 kcal.

Varför betala för en app när det finns massvis med bra gratisversioner?

Köper den bara för att det spontant känns bra med mycket fiber, men kanske bör tänka över saken. Antar att den kanske mättar mer på diet(?).

Tänkte inte betala för appen, bara nämnde det. Vet du någon bra liknande med stor databas där man också ser mikros/fiber?

Så om man nu ska vara optinisse kanske man inte ska gå loss alldeles för mycket på fibrer eftersom man går miste om makronutrienter?

Stor Hård Ådrig
2014-08-30, 19:04
Håller med, t ex MyFitnessPal.

Har den blivit mer användarvänlig nu? Vet att den förut bara räknade servings och inte per 100g. Finns svenska märken i databasen?

MuskelMasen
2014-08-30, 19:06
Har den blivit mer användarvänlig nu? Vet att den förut bara räknade servings och inte per 100g. Finns svenska märken i databasen?


Jag använder den och saknar ingenting. Riktigt lätt att använda, man kan till och med skanna streckkoden och få upp macros! :d
Edit: ja, svenska märken finns med.

cero
2014-08-30, 19:16
~30g kolhydrater fel varje dag i en vecka är en tillräckligt stor mängd för att jag ska bry mig. 49g fett räcker nog gott och väl till mina 73~ kg. Vill veta hur det fungerar med fiber, dels av intresse, men jag vill även vara så exakt som möjligt när jag räknar.

30g kolhydrater fel är bokstavlig talat en pissdroppe i Atlanten.

49g fett på 73 KG funkar, men jag hade inte rekommenderat att man ligger precis på gränsen för vad som är essentiellt. 1g per kg kv är en bättre tumregel imo. Finns bara nackdelar med att snåla med fettet.

Och överdriv inte med fibrerna, det uppskattar inte magen.

Sverker
2014-08-30, 19:27
Antar att dina havregryn är utblandade med kruskakli. Det är nästan ren cellulosa och du behöver inte så mycket av dessa olösliga fibrer.

Stor Hård Ådrig
2014-08-30, 19:37
Jag använder den och saknar ingenting. Riktigt lätt att använda, man kan till och med skanna streckkoden och få upp macros! :d
Edit: ja, svenska märken finns med.

Schysst, tankar den nu!

30g kolhydrater fel är bokstavlig talat en pissdroppe i Atlanten.

49g fett på 73 KG funkar, men jag hade inte rekommenderat att man ligger precis på gränsen för vad som är essentiellt. 1g per kg kv är en bättre tumregel imo. Finns bara nackdelar med att snåla med fettet.

Och överdriv inte med fibrerna, det uppskattar inte magen.

Då tycker vi olika. På deff hade jag blivit väldigt glad om jag fick 120 kcal extra varje dag att leka med. Ni som säger att 120 kcal är en fis i rymden och inget att bry sig om måste väl förstå att om man enkelt kan minska felmarginalen med drygt 5% är det väl att föredra?

Generellt rekommenderas det att inte gå under 0,5g fett per kg, men givetvis varierar ju den mellan individer och situation, men den gränsen är jag ju en bra bit över. Berätta gärna vad jag har för nytta av att öka fett när jag istället kan fylla kalorierna med kolhydrater så jag får mer energi.

Antar att dina havregryn är utblandade med kruskakli. Det är nästan ren cellulosa och du behöver inte så mycket av dessa olösliga fibrer.

Ja det stämmer nog, ska nog börja titta efter gryn med lägre fiberhalt istället :d

vicarious
2014-08-30, 19:40
Köper den bara för att det spontant känns bra med mycket fiber, men kanske bör tänka över saken. Antar att den kanske mättar mer på diet(?).

Tänkte inte betala för appen, bara nämnde det. Vet du någon bra liknande med stor databas där man också ser mikros/fiber?

Så om man nu ska vara optinisse kanske man inte ska gå loss alldeles för mycket på fibrer eftersom man går miste om makronutrienter?

Livsmedelsverket rekommenderar 25-35 gram fiber om dagen. Alla har olika tolerans för kostfiber men det finns ingen poäng att överdriva intaget.

Matdagbok använder jag, den visar tyvärr inte fiber i mobilen men den är länkad med sidan dumbell.se och där ser man kostfiber.