handdator

Visa fullständig version : Periodisering


phatboi
2014-08-30, 14:36
Tja,

Periodisering har diskuterats en del på sista tiden här på forumet vilket har gjort att jag läst lite om detta. Jag har egentligen aldrig kört med periodisering tidigare utan bara fokuserat på progression, men tänkta kanske testa det 1 omgång eller 2 för att se om det känns bättre och ger bättre resultat än att bara köra samma split och samma antal set och reps hela tiden.

Jag har egentligen 2 frågor:

1. Hur viktigt är periodisering egentligen?
2. Vad är "bästa" periodiserings-"intervallen" om mitt mål i första hand är massa och i andra hand styrka? Alltså ska jag köra styrkeinriktat 2 veckor följt av 2 veckor hypertrofi, eller ska man köra längre perioder - typ 1-2 månader styrkeinriktat och 1-2 månader hypertrofi? (jag tänkte testa 1 månad styrka, 2 månader hypertrofi och sen börja om, men vet inte om det är så effektivt).

frozzon
2014-08-31, 00:21
det är helt stört viktigt, och svaret är att det är personligt, gör som du vill. jag kör tre veckors intervaller och det funkar bra för mig. man blir gärna lite trött av styrketräning/låg reps så kör det till du börjar bli trött i vardagen eller slutar att prestera, sen byter du till hypertrofi träning.