handdator

Visa fullständig version : Fuckat upp ländrygg, marklyft.


Bossebäver
2014-08-29, 23:05
Tjo kolloamigos,

Söker kolozzeums samlade visdom.
För 9 dagar sedan var jag på gymmet för ett mark/ben pass innan gymmet, marklyft stod först på schemat och lastade på som vanligt. 60x3, 100x2, 120x1, 140x1. Kändes bra så lastade på till arbetsvikten, 155.

1 lyftet gick bra, andra med, 3e gick upp med lätt besvär, kände att jag hade 1 till i mig och slet i en gång till. Tappade hållningen i mitten någongång och jävlar vad det small till. Låg på golvet och funderade på livet ett tag innan jag haltade mig ut till bilen och körde till en akutmottagning, där jag fick diagnosen att det som tur var bara var ett rejält ryggskott. Tunga lyft är uteslutet i 3 veckor till dock, och jag känner att det lär ta ett tag innan jag har något självförtroende till marklyft igen.

Frågeställning:

1: Hur bygger man bäst en järnhård bål så att man aldrig behöver dras med ländryggsproblem igen? Marklyft var i stort sett den enda "bålträning" som genomfördes regelbundet.

2: Hur kan man rehaba sig själv på bästa möjliga sätt?

3: Hur ska benträning se ut? Just nu harvar jag bara benspark/bencurl. Split Squats?



Bonusfråga: Hur fungerar anatomin i benmusklerna? Hur kan man enkelt förklara Quads, Hamstrings och Gluteus funktion?

Tolkia
2014-08-29, 23:11
Bonusfråga: Hur fungerar anatomin i benmusklerna? Hur kan man enkelt förklara Quads, Hamstrings och Gluteus funktion?
Extremt grovt (inväntar detaljförklaring från sjukgymnastmaffian):

- Quadriceps (som är flera stycken): sträcker i knäleden, böjer i höftleden.
- Hamstrings (som också är flera): böjer i knäleden, sträcker i höftleden.
- Gluteus Maximus: sträcker i höften, roterar höftleden utåt (det finns även några småbröder med annan funktion).

Samtliga muskler, inte bara i benet, stabiliserar också när musklerna med motsatt funktion gör var de skall. Detta är lätt att hitta på internet; googla loss! (EXRX, väl känd här, är väl inte den sämsta sidan.)

Loke
2014-08-30, 11:10
Egentligen borde jag väl inte skriva här, finns mer kunniga personer, men vad fan:

Jag tror inte någon bålträning i världen kommer hindra dig från att tappa ryggen i marklyftet. Du måste helt enkelt lära dig var gränsen ligger och släppa benen innan ryggen fallerar. Nu vet jag inte om du brukar tappa ryggen men klara dig bättre eller om detta var en engångshändelse, men om det är så du failar så måste du sluta med det.

Bossebäver
2014-09-05, 21:41
Egentligen borde jag väl inte skriva här, finns mer kunniga personer, men vad fan:

Jag tror inte någon bålträning i världen kommer hindra dig från att tappa ryggen i marklyftet. Du måste helt enkelt lära dig var gränsen ligger och släppa benen innan ryggen fallerar. Nu vet jag inte om du brukar tappa ryggen men klara dig bättre eller om detta var en engångshändelse, men om det är så du failar så måste du sluta med det.

Det är första gången det händer, och beror nog främst på att egot var större än förståndet.

Det jag funderar mest på är hur bålträningen ska läggas upp framöver. Dels för att ha en bra hälsosam rygg och för att en stark bål är allmänt fördelaktigt. Lägg därtill att jag deffar och den smalfeta looken på magen skulle jag gärna undvika.

Jag tänker något i stil med en jättedos planka, en hälsosam dos crunches när ländryggen är bra och back-extensions när ländryggen återvänder till form, synpunkter?