handdator

Visa fullständig version : Fotbollsspelare mål 100 bänk


razeb
2014-08-29, 21:54
Hej, är 17 år och fotbollspelare på bra nivå, är långtidsskadad så har i princip bara varit gym senaste månaderna och kommer bli så några månader framöver. Är ingen nybörjare när det gäller styrketräning har tränat styrketräning seriöst i ca 2 år (endast för fotbollen).
Tänkte bygga upp en riktigt grov fysik nu medans jag är skadad (har absolut inte dålig fysik i dagsläget).
Ett av målen är 100 kg i bänkpress, gör 77,5 i bänkpress i dagsläget, är det rimligt att göra 100 kg till ungefär mitten på mars? (om ca 7 månader)
Har fystränare men han snackar bara skit. Kan ganska mycket om styrketräning då jag är påläst och lärd av kunniga personer. Men i alla fall..

lite info

174 cm
64 kg

pb squat: 125 kg
pb militärpress: 52.5 kg
pb chins: 17 st
pd dips: 22 st
bänkpress: 77.5 kg (som sagt)

Tacksam för svar! :)
tacksam för svar! :)

oscarovegren
2014-08-29, 23:37
Du kan nog plocka 100 kg i bänk på högst 3 månader om du kör seriöst. 5x5 tycker jag är utmärkt för att bygga styrka, vilket borde passa dig rätt bra.

Loke
2014-08-30, 00:09
Typ omöjligt att veta. Bänk är lite av en talangövning, och vissa förblir mycket dåliga på det även efter mycket träning. En sak är dock säker, det är lättare om du går upp lite i vikt. 100 kg är väldigt mycket på 64 kg. På 74 är det dock inget speciellt.

Ett annat tips kan vara att din fystränare eventuellt kan mer än ditt 17-åriga sinne anar ;)