handdator

Visa fullständig version : Mycket bråk och intriger på nytt jobb


Vitkål
2014-08-29, 21:43
Hej. Jag skaffade mig ett nytt jobb genom en polare för ett par veckor sedan och skapade en tråd kring detta, några av er kanske minns. Mina arbetsuppgifter går egentligen enbart ut på att göra kaffe och gå ärenden tillsammans med en annan tjej som gör detsamma som jag så med andra ord är vi väldigt självgående. Jag har försökt undvika kontakt med alla på hela arbetsplatsen bortsett från min kollega och ett gäng tjejer, som jag kommer bra överens med. Jag har hållit mig undan killarna för att det lätt hänt blivit tjafs på tidigare jobb/skola så då håller jag hellre käft då jag verkligen vill ha kvar det här jobbet eftersom det är riktigt jävla slappt. Har alltså knappt sagt något mer till killarna än att presentera mig.

Chefen och jag har också en bra relation och det tog bara några dagar innan jag lärde mig allt så han behöver inte bossa runt över mig.

Hur som helst så har de manliga kollegorna på mitt jobb börjat konspirera mot mig. En kille med lite tyngre bollar har kommit fram själv och sagt att jag inte passar in medan två andra personer har gått till chefen och har sagt att jag är elak eller nonchalant mot dem. Jag har varit väldigt benägen om att hålla en låg profil bland killarna och det har inte handlat om att jag har gett de ryggen utan snarare att jag har spelat blyg så de ska lämna mig ifred.

På arbetsplatsen har mina arbetsuppgifter absolut lägst status. Ingen vill ha det jobbet utan hela säljavdelningen, de som har klagat på mig, har kostymkrav och verkar själva vara typerna som gärna är nonchalanta och elaka.

Då jag är på god fot med min chef så tror jag inte att jag riskerar min anställning men det ser nog inte speciellt bra ut om jag redan får massa klagomål. Vad i helvete tror ni att det kan bero på? Jag har verkligen ingen aning om varför de skulle kunna tänkas vilja bli av mig. Snittåldern bland mina kollegor är runt 32 och jag är 22 om det skulle ha någon påverkan. Yngst på jobbet.

tossefar
2014-08-29, 21:45
Du verkar helt hopplös.

Grazzafukkinrazzi
2014-08-29, 21:48
Utifrån den information du delgivit oss så kan jag endast komma till slutsatsen att du är värdelös på att brygga kaffe.

caro
2014-08-29, 21:50
Då jag är på god fot med min chef så tror jag inte att jag riskerar min anställning men det ser nog inte speciellt bra ut om jag redan får massa klagomål. Vad i helvete tror ni att det kan bero på? Jag har verkligen ingen aning om varför de skulle kunna tänkas vilja bli av mig. Snittåldern bland mina kollegor är runt 32 och jag är 22 om det skulle ha någon påverkan. Yngst på jobbet.

Vad är det för märkligt ställe du jobbar på? Göra kaffe och gå ärenden, existerar så'nt, liksom ... sekreterare anno 1950?

Du får väl fundera på vad klagomålen går ut på, helt enkelt, och vad du kan göra åt det. Hur man kan få klagomål utan att göra något låter konstigt, något får man förmoda du gör då. Komma bakfull till intervju t ex, eller vad det nu var, låter ju också udda.

Vitkål
2014-08-29, 21:50
Utifrån den information du delgivit oss så kan jag endast komma till slutsatsen att du är värdelös på att brygga kaffe.

Ja, precis. Jag har själv tänkt i samma banor men det handlar bara om att trycka på en knapp lyckligtvis :) Jag tror att jag har delat med mig av all relevant info och har själv inte en susning.

Vad är det för märkligt ställe du jobbar på? Göra kaffe och gå ärenden, existerar så'nt, liksom ... sekreterare anno 1950?

Du får väl fundera på vad klagomålen går ut på, helt enkelt, och vad du kan göra åt det. Hur man kan få klagomål utan att göra något låter konstigt, något får man förmoda du gör då. Komma bakfull till intervju t ex, eller vad det nu var, låter ju också udda.

De kallar det kaffepojke/flicka :) Lagom förnedrande men det är flera hundra kostymer som jobbar 8-17 och på just min avdelning suger de i sig kaffe och äter kubbar som en annan käring.

Ärenden jag går på är att hämta beställningar, post i entrén osv. Utöver det svarar jag i en telefon, kopplar vidare, skruvar ihop stolar, gör i ordning för möten, fixar lite disk osv.

mangemani
2014-08-29, 21:51
det är väl så som man ser och märker överallt, dvs visar man inte uppmärksamhet, håller med, slickar röv osv, så är man otrevlig/elak, dum, udda, konstig, passar inte in osv.

Diomedea exulans
2014-08-29, 21:52
Det låter lite konstigt att gå fram och säga till någon (en ny) att han inte passar in för att han verkar blyg.

XXXL
2014-08-29, 21:59
det är väl så som man ser och märker överallt, dvs visar man inte uppmärksamhet, håller med, slickar röv osv, så är man otrevlig/elak, dum, udda, konstig, passar inte in osv.

Japp, jag åkte själv på en släng av slegen på min förra arbetsplats för att jag "inte hade några pungkulor" när det i själva verket handlade om att jag inte kunde bry mig mindre men så tolkades de givetvis som en sorts feghet.

Hur viktigt är jobbet för dig?

Tolkia
2014-08-29, 21:59
Nästa gång någon säger åt dig att du inte passar in, be personen tala om varför och ge exempel på vad de inte är nöjda med. Var artig, säg att du skall tänka på vad personen har sagt eller liknande (det är dålig stil att komma med diffusa antydningar, om det är vad man har gjort, men det behöver du inte säga åt dem rakt ut utan det kommer de att förstå ändå). Fundera över om det finns något i vad personerna säger som du behöver ta till dig; om det finns det så försök göra det, om det inte finns det så vet du hur landet ligger.

Grazzafukkinrazzi
2014-08-29, 22:00
"Jag har hållit mig undan killarna för att det lätt hänt blivit tjafs på tidigare jobb/skola"

Det kanske ligger något i det här. Vad är det som gör att du hamnar i tjafs i mötet med samkönade individer? Eller är det detta som är fullständigt oklart? I såna fall skulle det ju kunna vara en idé att helt enkelt fråga dina "kollegor" vad det är med dig som de stör sig på om de nu skulle konfrontera dig igen.

XXXL
2014-08-29, 22:00
"Jag har hållit mig undan killarna för att det lätt hänt blivit tjafs på tidigare jobb/skola"

Det kanske ligger något i det här. Vad är det som gör att du hamnar i tjafs i mötet med samkönade individer? Eller är det detta som är fullständigt oklart? I såna fall skulle det ju kunna vara en idé att helt enkelt fråga dina "kollegor" vad det är med dig som de stör sig på om de nu skulle konfrontera dig igen.

Att han håller en så pass låg profil verkar vara problemet

"Jag har försökt undvika kontakt med alla på hela arbetsplatsen"

För vissa är det säkert en jävla nagel i ögat

Grazzafukkinrazzi
2014-08-29, 22:07
Att han håller en så pass låg profil verkar vara problemet

"Jag har försökt undvika kontakt med alla på hela arbetsplatsen"

För vissa är det säkert en jävla nagel i ögat

Nödvändigtvis inte då meningen jag citerade antyder att det också uppstår problem när han kommunicerar med killar, därför har han nu valt att hålla sig undan men ändå kvarstår problemet.

Diomedea exulans
2014-08-29, 22:09
Att han håller en så pass låg profil verkar vara problemet

"Jag har försökt undvika kontakt med alla på hela arbetsplatsen"

För vissa är det säkert en jävla nagel i ögat

Ja, där har du en poäng. Beror på hur han är blyg. Om man bara är blyg som i att man inte tar till orda, då är det nog ingen som blir riktigt irriterad. Men om han t ex inte svarar på direkt tilltal eller hälsar tillbaka om man hälsar, då hade jag iaf blivit jävligt lack.

XXXL
2014-08-29, 22:13
Ja, där har du en poäng. Beror på hur han är blyg. Om man bara är blyg som i att man inte tar till orda, då är det nog ingen som blir riktigt irriterad. Men om han t ex inte svarar på direkt tilltal eller hälsar tillbaka om man hälsar, då hade jag iaf blivit jävligt lack.

Om du hade haft en på jobbet som var som Karl Pilkington då?

Diomedea exulans
2014-08-29, 22:15
Om du hade haft en på jobbet som var som Karl Pilkington då?

Han hälsar tillbaka ("Alrite") och svarar såvitt jag vet på tilltal, så det vore okej.

Vitkål
2014-08-29, 22:31
det är väl så som man ser och märker överallt, dvs visar man inte uppmärksamhet, håller med, slickar röv osv, så är man otrevlig/elak, dum, udda, konstig, passar inte in osv.

Antar att du har rätt dessvärre.

Det låter lite konstigt att gå fram och säga till någon (en ny) att han inte passar in för att han verkar blyg.

Håller med men jag kanske uttryckte mig lite fel i ts. Vi stod på rökrutan och det utspelade sig ungefär som nedan.

"Du är ny här, eller hur?"
"Det stämmer"
"Så, hur trivs du?"
"Det går bra, tack"
"Ok, hehehe (osäkert skratt). Nä, vi snackade om dig här om dagen. Gillar du verkligen att jobba här? Passar du in tycker du?"
"Om jag passar in bland er? Nej, det tror jag inte. Vi får se" sa jag, log och gick därifrån.

Japp, jag åkte själv på en släng av slegen på min förra arbetsplats för att jag "inte hade några pungkulor" när det i själva verket handlade om att jag inte kunde bry mig mindre men så tolkades de givetvis som en sorts feghet.

Hur viktigt är jobbet för dig?

Ekonomiskt sett är det inte viktigt överhuvudtaget. Jobbar mest för att min sambo har ställt ett ultimatum.

Nästa gång någon säger åt dig att du inte passar in, be personen tala om varför och ge exempel på vad de inte är nöjda med. Var artig, säg att du skall tänka på vad personen har sagt eller liknande (det är dålig stil att komma med diffusa antydningar, om det är vad man har gjort, men det behöver du inte säga åt dem rakt ut utan det kommer de att förstå ändå). Fundera över om det finns något i vad personerna säger som du behöver ta till dig; om det finns det så försök göra det, om det inte finns det så vet du hur landet ligger.

Bra tips. Jag tänker nog ta det ännu mesigare nästa gång och eventuellt be honom om råd.

"Jag har hållit mig undan killarna för att det lätt hänt blivit tjafs på tidigare jobb/skola"

Det kanske ligger något i det här. Vad är det som gör att du hamnar i tjafs i mötet med samkönade individer? Eller är det detta som är fullständigt oklart? I såna fall skulle det ju kunna vara en idé att helt enkelt fråga dina "kollegor" vad det är med dig som de stör sig på om de nu skulle konfrontera dig igen.

Jag vet faktiskt inte. Genom låg och högstadiet slogs jag mest hela tiden för vi inte kom överens, i gymnasiet blev det mer att jag mobbade mina klasskamrater och sedan jag tog studenten har jag blivit bättre och bättre på att undvika andra killar för att jag inte orkar. Jag har mina kompisar som hängt med sedan flera år och jag håller mig till dem.

Sedan dagis och genom hela skolgången har jag i stort sett hållit mig till tjejerna egentligen. Har som sagt haft killkompisar men de är mer som bröder då jag känt de sedan vi föddes och vi har bott i samma hus, periodvis har vi bott tillsammans under något år. Vi fem stycken som växte upp tillsammans och vi umgås fortfarande flera dagar i veckan.

Att han håller en så pass låg profil verkar vara problemet

"Jag har försökt undvika kontakt med alla på hela arbetsplatsen"

För vissa är det säkert en jävla nagel i ögat

Jag är social och umgås ganska tight med ett tjejgäng om 10 pers. Vi hänger på jobbet, käkar, går på AW osv. Det är bara killarna jag inte fixar.

filmjölk
2014-08-29, 22:45
Män som inte klarar av att umgås med andra män men kommer bra överens med tjejer är nog rätt jobbiga. Nu känner jag inga sådana män men däremot ett fåtal sådana kvinnor, som inte klarar av andra kvinnor, utan bara kan umgås med män - och de är jävligt jobbiga, och kvinnor tycker inte om dem.

Så jag förstår att det blir intriger och bråk, motsvarande kvinnor brukar ju vara experter på att skapa just bråk och intriger.

Alexton
2014-08-29, 22:46
Kan vara så simpelt att vissa stör sig på att du umgås med tjejerna primärt och inte i deras grabbliga där det finns en hieraki.

Om du har möjlighet så försök få någon ytlig kontakt med 2-3 killar det brukar hjälpa.

XXXL
2014-08-29, 22:49
Han hälsar tillbaka ("Alrite") och svarar såvitt jag vet på tilltal, så det vore okej.

Ja men han är ganska så mycket för sig själv och inte så pratglad oftast.

arjeplogarn
2014-08-29, 22:49
"Om jag passar in bland er? Nej, det tror jag inte. Vi får se" sa jag, log och gick därifrån.



Rätt svar hade varit: "Jafan, det är en trevlig stämning här så jag trivs fint. Ny är jag ju ny men jag ser fram emot att skaffa nya vänner."

Förresten ska du inte bara säga så där och då utan om du tänker så i varje social situation så blir livet lite lättare.

Grazzafukkinrazzi
2014-08-29, 22:50
Genom låg och högstadiet slogs jag mest hela tiden för vi inte kom överens, i gymnasiet blev det mer att jag mobbade mina klasskamrater och sedan jag tog studenten har jag blivit bättre och bättre på att undvika andra killar för att jag inte orkar. Jag har mina kompisar som hängt med sedan flera år och jag håller mig till dem.

Okej. Det där låter helt ärligt inte som något hälsosamt förhållningssätt till sin omgivning.

Men som sagt, drabbar ni samman igen och du får mottaga hånfulla yttranden så får du lugnt och vänligt fråga var skon klämmer och därefter reflektera över det svar du får och försöka avgöra om det är något du kan ta till dig eller lämna därhän.

Rikard Jansson
2014-08-29, 22:51
Var det inte du som dök upp bakfull på arbetsintervjun? Om du har som tendens att fortfarande dyka upp bakfull kan det förklara en del :)

DekeThornton
2014-08-29, 23:03
Om det alltid blir problem när du ska umgås med andra män tyder det på att något är allvarligt fel med din sociala kompetens. Något som understryks av din mycket märkliga reaktion på en enkel fråga från en person som verkar undra om du trivs på arbetsplatsen.

Om du beter dig som ett asocialt rövhål mot folk är det inte konstigt om du hamnar i återkommande konflikter. Har du funderat på att söka terapi?

Tolkia
2014-08-29, 23:04
Bra tips. Jag tänker nog ta det ännu mesigare nästa gång och eventuellt be honom om råd.
Du skall få ett tips till: Det där var inte mesigt. Det var smart.

Det här:
"Du är ny här, eller hur?"
"Det stämmer"
"Så, hur trivs du?"
"Det går bra, tack"
"Ok, hehehe (osäkert skratt). Nä, vi snackade om dig här om dagen. Gillar du verkligen att jobba här? Passar du in tycker du?"
"Om jag passar in bland er? Nej, det tror jag inte. Vi får se" sa jag, log och gick därifrån.
Var inte o-mesigt, det var ganska drygt och korkat. Spelar du allan är det inte konstigt om folk stör sig. I den beskrivna dialogen framstår du för en utomstående f.ö. som precis lika osäker som din "osäkert skrattande" arbetskamrat, och lika dryg.

Med reservation för att det är svårt att uttala sig när vi ju endast har en liten bråkdel av hur det verkligen har varit.

tjabon
2014-08-29, 23:09
Du verkar helt hopplös.

*popcorn*

Tolkia
2014-08-29, 23:13
Obs nu alla att detta EJ är något slags fritråd för oselekterad bashing av trådskaparen. Bete er (även om det kommer att göra tjabon besviken).

Blue.plz
2014-08-29, 23:14
Lite bakgrund om TS för er som är nya:

Jag förstår att det möjligtvis är lite oansvarigt att gå ut dagen innan intervju men var det inte väldigt skumt att be mig återkomma senare under dagen? Jag hade ju redan gått upp i ottan och kunde utan problem föra mig bortsett från alkoholstanken så nu misstänker jag att det är den här typen av chef som verkligen kör med folk.
...
Var han respektlös/konstig? (min emfas)

Ontopic:
Du kanske. Använder. För många konst. -pauser. När du. Pratar?

*Flash*
2014-08-29, 23:28
Du låter lite som en manlig version av mig.
Nej inte så att jag undviker folk av samma kön men jag har sjukt mycket lättare för att komma överens av motsatt kön, iaf till en början och detta tenderar att reta gallfeber på dom av samma kön.

Vet inte om det verkligen är just det som stör dom men inte helt omöjligt..
Är för övrigt sällan en bra idé att försöka hålla en så låg profil som du håller gentemot männen på ditt jobb.
Sedan tror jag dom kanske även undrar varför i hela helskotta du inte vill bli vän med dom, vill ha deras jobb utan är nöjd med det du har efter beskrivningen av det hela..
Hoppas det löser sig oavsett, är aldrig kul när man inte går ihop med folk på jobbet.

Diomedea exulans
2014-08-29, 23:34
Är kille och brukar komma överens med tjejer bäst (ända tills de får för sig att jag är intresserad av dem). För egen del handlar det om att jag är rätt omanlig. Är inte så mycket för att bröla och snusa och diskutera hårdrock.

Loke
2014-08-29, 23:49
Är kille och brukar komma överens med tjejer bäst (ända tills de får för sig att jag är intresserad av dem). För egen del handlar det om att jag är rätt omanlig. Är inte så mycket för att bröla och snusa och diskutera hårdrock.

Samma här. Fast jag gillar hårdrock, därmot gillar jag inte fotboll. Fast som filmjölk är inne på handlar ju detta ofta om att man helt enkelt är socialt inkompetent och det motsatta könet är lite mer förlåtande. Så illa är det inte för mig, jag har inte problem att hålla god ton med killarna. Folk tycker ofta om mig. Jag är snäll.

Juxta
2014-08-30, 02:48
Jag tycker det låter som om TS har svårt att tolka och läsa folks intentioner, och det har säkert ställt till problem många gånger tidigare.
Min gissning på problemet, med den extremt lilla information vi har, är att TS utgår från att andra killar ogillar honom och redan från början har en rätt stötande attityd.
Nu är jag väldigt dålig på sånt här men kan det vara Aspberger?

via mobil.

filmjölk
2014-08-30, 06:44
Nu är jag väldigt dålig på sånt här men kan det vara Aspberger?

via mobil.

Det kan det kanske vara, men då är det vanligare att man inte går ihop med tjejer och fungerar lite bättre bland killar (Detta baserar jag på erfarenheter i mitt yrke, så källa på det är: Cause i said so)

SGW
2014-08-30, 06:56
Det måste ju bero på nånting du gör. Inte så att du nödvändigtvis gör något fel, men detta händer ju inte de flesta av oss så uppenbarligen är det något du gör som de stör sig på.

Att helt enkelt fråga vid läge är ingen dum idé.

Edit: vid det exemplet du gav lät din arbetskamrat rätt dryg och du ännu drygare.

Toni Radanov
2014-08-30, 07:45
Vitkål måste vara Justblaze syster.

Olegh
2014-08-30, 07:53
För mycket alpha kanske? Testosteron, kukmätning, hävdande osv. Och då tänker jag inte bara på TS utan samtliga involverade män.

filmjölk
2014-08-30, 08:08
För mycket alpha kanske? Testosteron, kukmätning, hävdande osv. Och då tänker jag inte bara på TS utan samtliga involverade män.

Tänker man så blir det rätt uppenbart att de är irriterade. Här är välbetalda hanar i kostymer som har snoppfäktats i månader och år om att ligga högst i den manliga heriarkin och därmed förtjäna uppmärksamheten från kvinnorna, och så kommer en betahane och fnyser åt deras beteende och går rätt till honorna utan att ens delta i de heriarkiska duellerna.

Lance Uppercut
2014-08-30, 08:25
Är du måhända lång, muskulös och attraherar damernas blickar? :)

Loke
2014-08-30, 10:22
Det kan det kanske vara, men då är det vanligare att man inte går ihop med tjejer och fungerar lite bättre bland killar (Detta baserar jag på erfarenheter i mitt yrke, så källa på det är: Cause i said so)

Vad som är vanligast vet jag ej, men i litteraturen nämns det ofta att pojkar med aspergers kan få vänner bland tjejerna. Aspergare söker sig ofta till motsatta könet eftersom de är snällare. Motsatta könet är mer förlåtande mot personer som inte förstår saker eftersom de kan rationalisera bort det som "men han är ju kille, killar fattar inte sånt här". På samma sätt kan aspergare ofta få vänner som är mycket älder eller mycket yngre.

Det ska såklart inte tolkas som att kille med aspergers är poppis i tjejgänget, men är det något gäng han får någon empati i så är det tjejernas. Det är ju lite som du beskrev i din tidigare post.

Nu tror iofs inte jag att det handlar om aspergers här, men mönstret med avvikande beteende som accepteras av motsatta könet är ändå rätt vanligt...

Loke
2014-08-30, 10:23
Är du måhända lång, muskulös och attraherar damernas blickar? :)

Jag tror säkert TS vill tänka sig att det är så... Typiskt aspietänkande: Jag är så bra, det är därför alla hatar mig.

filmjölk
2014-08-30, 10:35
Vad som är vanligast vet jag ej, men i litteraturen nämns det ofta att pojkar med aspergers kan få vänner bland tjejerna. Aspergare söker sig ofta till motsatta könet eftersom de är snällare. Motsatta könet är mer förlåtande mot personer som inte förstår saker eftersom de kan rationalisera bort det som "men han är ju kille, killar fattar inte sånt här". På samma sätt kan aspergare ofta få vänner som är mycket älder eller mycket yngre.

Det ska såklart inte tolkas som att kille med aspergers är poppis i tjejgänget, men är det något gäng han får någon empati i så är det tjejernas. Det är ju lite som du beskrev i din tidigare post.

Nu tror iofs inte jag att det handlar om aspergers här, men mönstret med avvikande beteende som accepteras av motsatta könet är ändå rätt vanligt...

Det stämmer säkerligen, men de Aspergare jag har träffat brukar upplevas som obehagliga av tjejer, för att de inte förstår sociala gränser och har ett slags "rättvisetänk" som ofta skapar konflikter med tjejer.

WHITEFOLKS
2014-08-30, 10:38
Rättvisetänk?

filmjölk
2014-08-30, 10:47
Rättvisetänk?

Att man får säga, göra, tycka något för att någon annan får det. Tex. kan Pelle kommunicera med tjejer på ett sätt och vara burdus och få positiv respons, men när AspergerKalle gör samma blir det fel och han får negativ respons. Det kan AspergerKalle helt enkelt inte acceptera utan fortsätter vara burdus.

Lance Uppercut
2014-08-30, 11:07
Jag tror säkert TS vill tänka sig att det är så... Typiskt aspietänkande: Jag är så bra, det är därför alla hatar mig.

Jag var faktiskt seriös :D

Bubblan84
2014-08-30, 11:36
Det stämmer säkerligen, men de Aspergare jag har träffat brukar upplevas som obehagliga av tjejer, för att de inte förstår sociala gränser och har ett slags "rättvisetänk" som ofta skapar konflikter med tjejer.

Undrar hur det är med asperger på de som hänger ofta på forum? Efter att ha läst en del om asperger sista tiden tycker jag att jag får lite de vibbarna av väldigt många frekventa forumbesökare faktiskt. Kanske lite aspie light på många? Just trådstartaren här känns väldigt aspig med tanke på den konversationen som togs upp tidigare.
Kan forumhäng anses vara ett aspiesymptom? :D

filmjölk
2014-08-30, 11:39
Undrar hur det är med asperger på de som hänger ofta på forum? Efter att ha läst en del om asperger sista tiden tycker jag att jag får lite de vibbarna av väldigt många frekventa forumbesökare faktiskt. Kanske lite aspie light på många? Just trådstartaren här känns väldigt aspig med tanke på den konversationen som togs upp tidigare.
Kan forumhäng anses vara ett aspiesymptom? :D

Styrketräning är Aspigt. Det är siffror, matematik, kontrollbehov, rutiner och man tränar själv.

Bubblan84
2014-08-30, 11:47
Styrketräning är Aspigt. Det är siffror, matematik, kontrollbehov, rutiner och man tränar själv.

Hehe, sanning! Att fördjupa sig ännu mer i sitt specialintresse (styrketräning i det här fallet) genom att läsa massor med böcker och foruminlägg om detta måste ju vara ännu mer aspigt?

Diomedea exulans
2014-08-30, 11:48
Styrketräning är Aspigt. Det är siffror, matematik, kontrollbehov, rutiner och man tränar själv.

Plus att styrketräning är något man gör för att kompensera för social inkompetens (iaf jag). Mitt mål med träningen är att bli så snygg så tjejerna struntar i min personlighet och så stor så killarna inte vågrar bråka med mig.

Lance Uppercut
2014-08-30, 11:57
Plus att styrketräning är något man gör för att kompensera för social inkompetens (iaf jag). Mitt mål med träningen är att bli så snygg så tjejerna struntar i min personlighet och så stor så killarna inte vågrar bråka med mig.

Haha hur går det då?

Diomedea exulans
2014-08-30, 12:04
Haha hur går det då?

Ingen kille bråkar med mig. Huruvida det är för att de inte vågar kan jag inte svara på. Men tjejerna är alldeles för personlighetsfixerade för att jag tror att den andra delen av min plan ska funka.

Hackenschmidt
2014-08-30, 12:20
Om det är ett återkomande problem för dig att det blir tjafs på olika arbetsplatser så är det kanske dags att misstänka att problemet ligger hos dig i dina tolkningar av människor och ditt sociala samspel. Kan dra en parallell till en av mina bekanta som har flyttat ca 10 gånger eftersom hans grannar alltid är idioter. :)

Det låter väldigt konstigt att tre personer redan har klagat om de inte har någon grund för det, givetvis finns det en möjlighet att de konspirerar för att få bort dig p.g.a sina egna brister/avundsjuka eller liknande men sannolikheten för det tro jag är betydligt lägre än att du helt enkelt beter dig mindre passande.

Att du läser in så mycket om status, din jobbtitel är förnedrande, vissa personer har "större bollar", andra på avdelningen är "kostymer" låter för mig som att du gör en väldigt massa kategoriseringar och tolkningar som kanske ställer till det när du sedan bemöter individer ur dina kategorier.

Detta kombinerat med din tolkning i den föregående tråden där du misstänkte att chefen var "typen av chef som verkligen kör med folk" när han snarare var ovanligt schysst mot dig.

Jag håller inte heller med om mangemanis åsikt att man måste "visa uppmärksamhet, hålla med, slicka röv". Funktionen av att vara någolunda trevlig och social kompetent gentemot kollegor är inte att "slicka röv" eller höja sig själv och sänka andras, utan att bidra till ett socialt trevligt arbetsklimat.

XXXL
2014-08-30, 14:06
Styrketräning är Aspigt. Det är siffror, matematik, kontrollbehov, rutiner och man tränar själv.

Säg inte sådär nu känner jag mig super aspig.

Yes
2014-08-30, 14:10
Stjärtburgare tycks vara den nya populärdiagnosen...

leo1
2014-08-30, 15:04
Jag tycker du borde göra Myer briggs-test för att se vilken personlighet du är. Tror det kan ramla ner några polletter då. Där kan du få hjälp med vilka personligheter som du inte drar jämt med också.

Inb4 shitstorm från kolos kvasipsykologer...

Testet hittar du i första inlägget i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205381

Lycka till!

Hackenschmidt
2014-08-30, 15:13
Inb4 shitstorm från kolos kvasipsykologer...


Skittest. :)

G.W
2014-08-30, 16:33
Stjärtburgare tycks vara den nya populärdiagnosen...

hurril-försvensking av ett ord.

+1

XXXL
2014-08-30, 16:47
Jag tycker du borde göra Myer briggs-test för att se vilken personlighet du är. Tror det kan ramla ner några polletter då. Där kan du få hjälp med vilka personligheter som du inte drar jämt med också.

Inb4 shitstorm från kolos kvasipsykologer...

Testet hittar du i första inlägget i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205381

Lycka till!

ISTJ , är det kört för mig nu?

leo1
2014-08-30, 17:02
ISTJ , är det kört för mig nu?

Tog det i den andra tråden.

Lance Uppercut
2014-08-30, 17:42
Jag tycker du borde göra Myer briggs-test för att se vilken personlighet du är. Tror det kan ramla ner några polletter då. Där kan du få hjälp med vilka personligheter som du inte drar jämt med också.

Inb4 shitstorm från kolos kvasipsykologer...

Testet hittar du i första inlägget i den här tråden:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=205381

Lycka till!


Myer briggs ÄR ju ett skittest så.

XXXL
2014-08-30, 17:50
Myer briggs ÄR ju ett skittest så.

Vad är ett bra test då?

leo1
2014-08-30, 17:50
Myer briggs ÄR ju ett skittest så.

Ja, jag kan inte förstå varför företag använder sig av den sortens test vid anställning...

Tolkia
2014-08-30, 17:53
Ja, jag kan inte förstå varför företag använder sig av den sortens test vid anställning ...
Det är inte nödvändigtvis någon kvalitetsindikator. Oavsett så föreslår jag dock att diskussionen om Myers-Briggs och era respektive resultat på detta test hålls i den tråd som finns särskilt för detta, istället för att kapa den här tråden.

Blue.plz
2014-08-30, 18:23
Ja, jag kan inte förstå varför företag använder sig av den sortens test vid anställning...

Det finns företag som "testar" prospektiva anställda med hur de skriver bokstäver och kollar vilken blodgrupp du har. Det behöver inte vara evidensbaserat eller ens rimligt att det ska fungera för att det ska användas.

Lance Uppercut
2014-08-30, 19:02
Vad är ett bra test då?

Det finns inget personlighetstest med tillräckligt hög validitet.

Hackenschmidt
2014-08-30, 19:10
Ja, jag kan inte förstå varför företag använder sig av den sortens test vid anställning...

Inte jag heller! :)
Eller jo, för det tycks vara face valid, har propagerats för, är känt och företag köper lite vad som när det säljs in väl av organisationstyckologer och coacher

Det är inte nödvändigtvis någon kvalitetsindikator. Oavsett så föreslår jag dock att diskussionen om Myers-Briggs och era respektive resultat på detta test hålls i den tråd som finns särskilt för detta, istället för att kapa den här tråden.

Förlåt :em:

Grazzafukkinrazzi
2014-09-11, 09:57
Update? Hur går det med kollegorna?

Armed Dingo
2014-09-11, 14:25
Brukar du lägga på en personlighet bara för att passa in och undvika konflikt? Isåfall måste du dra ner på det. Man kan lura någon en gång eller två men när man är på en arbetsplats så märker folk till slut att man är falsk. De ser en som inställsam och att man på nåt vänster ger dem fingret hela tiden. Du blir dryg helt enkelt.

Jag talar av egen erfarenhet och det tog ett tag att inse att det var mig det var fel på. Om du känner att du inte passar in så är det OK. Var dig själv men sluta tro att du är bättre och sluta göm dig bakom en mur av artighet och spelad blyghet. Säg lite mindre men säg sådant du menar. Det kommer både du och dina kollegor uppskatta.

Ingen gillar en inställsam typ, fram med ballarna och var dig själv.

Röda Björnen
2014-09-11, 14:36
Inlägg 1.

Hursomhelst tvivlar jag starkt på att du är helt oskyldig.

När du har en sådan anställning så är det väl en en "allt-i-allo" tjänst som det kallas, gjort liknande jobb och då var det som det kallades.

Hur har du fått reda på klagomålen ?
När personen med tunga bollar kom fram till dig och sa att du inte passade in, hur svarade du honom ?
Hur menar du med blyg emot manliga kollegor?, undviker du dem aktivt eller är du bara kortfattad med dem ?
Du beskriver ditt jobb med "jävligt slapp", hur mycket tid spenderar du med arbete och hur mycket tid spenderar du med att antagligen flörta med tjejerna ?

Mitt tips innan jag fått information är. Var artig, svara inte emot utan försök ta in vad de säger och prata med dem som har klagat på dig direkt om det är möjligt, få på första hand ett svar på vad de har för problem.

Prata med chefen, förklara läget så kanske han kan hjälpa dig.

Tänk över noga hur du faktiskt beter dig på arbetsplatsen, med tanke på ditt tidigare inlägg och sen detta hur du beskriver ditt jobb är jag hittills övertygad om att du inte är helt oskyldig i hur folk uppfattar dig.

MVH

Onigiri
2014-09-11, 14:49
Har inte läst så noga men det råkar inte vara att du går runt och ser ut såhär, med shakern/broccolilådor tryggt i din famn 5-6 gånger per arbetspass, ser kaxig och biff ut men säger knappt ett ord utan flinar lite sådär självsäkert när du möter andra mäns blickar.

http://www.bodybuilding.com/fun/images/2008/ingredients_in_supplements_a.jpg

PureWhey
2014-09-11, 15:10
Har du stött på mig onigiri?

Vitkål
2014-09-11, 21:18
Update? Hur går det med kollegorna?

Hamnade i lite trassel i samband med en kontorsfest på vår avdelning, strax efter då tråden var aktiv. Killen som stod som ansvarig för kalaset, avdelningens inofficiella chef som alla apar efter, hade skickat runt inbjudan till i stort sett alla utom mig. När fredagen kom var det naturligtvis mycket snack om festen och tjejerna jag hänger med blev arga när de fick veta om min uteblivna inbjudan vilket i sin tur ledde till att de allihopa struntade i att gå. Hörde att det slutade med att ungefär 25 killar och tre tjejer hade druckit bål i ett par timmar för att sedan gå hem.

På måndagen var festprissen ursinnig och sedan dess har bråken börjat förekomma allt oftare. Chefen ser fortfarande inte mig som problemet så tills vidare är läget helt lugnt och jag trivs bra.

Hursomhelst tvivlar jag starkt på att du är helt oskyldig.

När du har en sådan anställning så är det väl en en "allt-i-allo" tjänst som det kallas, gjort liknande jobb och då var det som det kallades.

Hur har du fått reda på klagomålen ?
När personen med tunga bollar kom fram till dig och sa att du inte passade in, hur svarade du honom ?
Hur menar du med blyg emot manliga kollegor?, undviker du dem aktivt eller är du bara kortfattad med dem ?
Du beskriver ditt jobb med "jävligt slapp", hur mycket tid spenderar du med arbete och hur mycket tid spenderar du med att antagligen flörta med tjejerna ?

Mitt tips innan jag fått information är. Var artig, svara inte emot utan försök ta in vad de säger och prata med dem som har klagat på dig direkt om det är möjligt, få på första hand ett svar på vad de har för problem.

Prata med chefen, förklara läget så kanske han kan hjälpa dig.

Tänk över noga hur du faktiskt beter dig på arbetsplatsen, med tanke på ditt tidigare inlägg och sen detta hur du beskriver ditt jobb är jag hittills övertygad om att du inte är helt oskyldig i hur folk uppfattar dig.

MVH

Bland annat har tjejerna jag hänger med kommit och sagt det, även chefen tog upp det men tyckte sig inte uppleva några problem med mig så vi sket i det. Beskrev tidigare hur jag besvarade han som sa det direkt till mig. Är medveten om att jag uttryckte mig klumpigt men i sin helhet låtsades jag vara blyg och tillbakadragen, i kombination med något kortfattad och halvt avvisande.

Vid det här laget kan man däremot säga att fasaden har raserats totalt. Det verkar som om jag lyckades hyfsat till en början men nu förstår nog allihop att jag inte var blyg utan att jag helt enkelt inte ville veta av dem.

Som sagt, jobbet är slappt och jag brukar sitta och dega vid någon eller flera av tjejerna under kanske tre timmar om dagen. För det mesta käkar vi även lunch tillsammans men jag ser det inte som någon stor sak. Hade lika gärna kunnat läsa en tidning eller bara se dum ut.


Tack till er som ger förslag på vad jag ska göra men det behövs absolut inte. Jag bryr mig inte om tjafset utan jag ser det snarare som underhållning på betald arbetstid. Det här är bland de skönare jobb har jag har haft och planerar jag dagen kan jag ägna mig åt träning eller tv-tittande i flera timmar om jag så vill. Tack igen.

timoat
2014-09-11, 21:22
Hamnade i lite trassel i samband med en kontorsfest på vår avdelning, strax efter då tråden var aktiv. Killen som stod som ansvarig för kalaset, avdelningens inofficiella chef som alla apar efter, hade skickat runt inbjudan till i stort sett alla utom mig. När fredagen kom var det naturligtvis mycket snack om festen och tjejerna jag hänger med blev arga när de fick veta om min uteblivna inbjudan vilket i sin tur ledde till att de allihopa struntade i att gå. Hörde att det slutade med att ungefär 25 killar och tre tjejer hade druckit bål i ett par timmar för att sedan gå hem.

På måndagen var festprissen ursinnig och sedan dess har bråken börjat förekomma allt oftare. Chefen ser fortfarande inte mig som problemet så tills vidare är läget helt lugnt och jag trivs bra.



Bland annat har tjejerna jag hänger med kommit och sagt det, även chefen tog upp det men tyckte sig inte uppleva några problem med mig så vi sket i det. Beskrev tidigare hur jag besvarade han som sa det direkt till mig. Är medveten om att jag uttryckte mig klumpigt men i sin helhet låtsades jag vara blyg och tillbakadragen, i kombination med något kortfattad och halvt avvisande.

Vid det här laget kan man däremot säga att fasaden har raserats totalt. Det verkar som om jag lyckades hyfsat till en början men nu förstår nog allihop att jag inte var blyg utan att jag helt enkelt inte ville veta av dem.

Som sagt, jobbet är slappt och jag brukar sitta och dega vid någon eller flera av tjejerna under kanske tre timmar om dagen. För det mesta käkar vi även lunch tillsammans men jag ser det inte som någon stor sak. Hade lika gärna kunnat läsa en tidning eller bara se dum ut.


Tack till er som ger förslag på vad jag ska göra men det behövs absolut inte. Jag bryr mig inte om tjafset utan jag ser det snarare som underhållning på betald arbetstid. Det här är bland de skönare jobb har jag har haft och planerar jag dagen kan jag ägna mig åt träning eller tv-tittande i flera timmar om jag så vill. Tack igen.

Fan Vitkål, jag är glad att du inte är anställd hos mig...

filmjölk
2014-09-11, 21:38
Hamnade i lite trassel i samband med en kontorsfest på vår avdelning,.

Det kanske är bäst om du viker ner dig och försöker ställa dig in lite hos den där killen. Han är ju uppenbarligen företagets alfahane, och nu har du snott hans honor med, och förstört hans fest. Eskalerar det här, vem tror du får gå? Killen som gör kaffe eller Alfahanen? Du kommer förlora jobbet :(

Bla bla bla, fegt att göra så blablabla...du kommer bli arbetslös och vad har du kvar då? Din stolthet? Du kommer hata dig själv - och din stolthet, när du står där på arbetsförmedlingen och väntar på att bli uppropad och behöver tigga för a-kassa.

Just deal with it. Ibland suger livet och är orättvist, men ibland måste man då bara böja sig fram, bita ihop och ta emot trots att det gör ont.

Fartman
2014-09-12, 00:13
Haha, den sk alfahannen är ju uppenbarligen en riktig klant. Att han inte förstod att man inte kan vuxenmobba brudarnas bästa killpolare utan att tappa brudarna lärde man sig redan i högstadiet.

I övrigt låter ditt jobb riktigt superslappt, det kanske kan sticka lite i ögonen på de andra killarna som förmodligen försöker jobba hårt när det sitter en tjomme som inte verkar göra annat än att dricka kaffe och flörta på arbetstid.

Evankhell
2014-09-12, 08:43
You had one job!