handdator

Visa fullständig version : Sträcker högra skinkan vid marklyft


whuddafuks
2014-08-29, 17:54
Jag har nu under ett längre period, ca 3 månader skitit i att träna ben (har gått på medicin som gav mig ryggvärk). Men nu de senaste veckorna så har ryggen börjat kännas bra, så jag testade då på att börja med marklyft. Körde inga tunga vikter, men lyckades sträcka höger skinka. Detta gjorde att jag fick halta genom passet samt när jag skulle gå hem. Detta var drygt 3 veckor sedan.

Idag testade jag mark igen, och samma problem. Och nu körde jag mark som sista övning, så tror inte att det var att jag inte var tillräckligt uppvärmd. Körde dessutom 40 kg, och värmde upp med 30 innan. Var dock inte lika illa, och jag känner inte av det nu efter att det har gått 2 timmar. Men vad är troligast att problemet är? Strama gluter? Är det en teknikfråga?

Min teknik är väl rätt vanlig. Fötter - rakt fram, lagom brett. Försöker att abducera ut låret (trycker ut knäna) samtidigt som jag roterar ut bäcken/lårben för att skapa spänning i hela höften, samt för att jag har en tendens att gå ihop med knäskålarna när jag tränar ben.

sungun
2014-09-01, 14:02
En liten djup muskel i rumpan som heter Piriformis krånglar gärna i samband med ryggbesvär. Googla å se rehab/stretch för den.