handdator

Visa fullständig version : Hjälp med tidspressat nybörjarschema


paropirat
2014-08-29, 11:08
Hej Kolo.

Jag tar tacksamt emot tips och förslag på träningsscheman med 2 pass i veckan på 30-45 minuter. Gillar basövningar och bygger gärna ett schema kring böj, mark, bänk, militärpress, stångrodd och chins.

Tidspressen beror på att jag är småbarnsfarsa, vilket också innebär att återhämtningen med sömn och kost blir lite sisådär emellanåt.

Mvh,
Christoffer

svenbanan
2014-08-30, 08:04
Finns ju Starting Strength och Stronglifts 5x5 i nån sticky tråd här på forumet. De är ju meningen att köras 3ggr/v men det är ju bara att du kör 2ggr istället.

1x0
2014-08-30, 09:14
Som ovan skriver.

Jag körde SL5x5 2 dagar i veckan och det fungerade bra.

Dock, när du börjar komma upp i vikter (framförallt böjen) så tar stronglifts5x5-passen, ganska långt tid. När jag var nybörjare tog passen 30-40 minuter, i slutet (när jag böjde 5x5 på 120 kg) tog det ungefär 1.5 timme per pass.

Finns säkert något upplägg, som baseras på basövningar, anpassat för tidskrävande personer.


Kan tänka mig att madcow5x5 går att köra igenom brutalt fort, som nybörjare (lätta vikter, behövs inte lika lång vila mellan sets) dock säger skaparen av stronglifts, att köra madcow som nybörjare är slöseri och inte ger tillräckligt med träning (sl5x5 ger bättre resultat än madcow5x5, som nybörjare).

Diomedea exulans
2014-08-30, 12:06
Dock, när du börjar komma upp i vikter (framförallt böjen) så tar stronglifts5x5-passen, ganska långt tid. När jag var nybörjare tog passen 30-40 minuter, i slutet (när jag böjde 5x5 på 120 kg) tog det ungefär 1.5 timme per pass.


Starting Strength är ju i princip StrongLifts fast med tre set istället för fem. Så SS-passen borde bara ta 60 % av tiden ett SL-pass tar, dvs 55 minuter istället för 1,5 timme.

paropirat
2014-11-18, 19:31
Tack!

Nu till en helt annan fråga:
Jag har tränat regelbundet nu i snart fem månader. Har varit viktstabil under hela tiden men gjort (måttliga) styrkeökningar i de flesta övningar. Dock har jag tappat hela 6 cm i midjan (är noga med samma mätställe). Läste här på forumet att 1 cm motsvarar ca 1 kg kroppsvikt, men det känns högst osannolikt att jag tappat hela 6 kg fettmassa och byggt lika mkt muskelmassa under den korta tiden?