handdator

Visa fullständig version : Träningsschema för överviktig tjej


strega
2014-08-29, 09:28
Tjenare!
Jag har nyligen börjat träna efter många års uppehåll. Jag är rejält överviktig och min kondition är dålig (inte så att jag flåsar efter 1 km promenad, men att jogga 1 km i skogen går inte utan att jag dör av trötthet. Dock klarar jag 5 km på crosstrainern som är mer skonsamt).

Nu kör jag gympapass och crosstrainer på gymmet och tycker det går bra. Valde gymmet istället för promenader mycket pga vädret, jag känner mig så pass bra att jag inte litar på min envishet vid regniga och snöiga dagar.

Men något jag saknar är styrketräning, det var kul och det kändes så jäkla bra när musklerna var helt slut efter ett pass.

Jag skulle behöva er hjälp för att lägga upp ett schema. Jag är 31 år och har bara tränat i 2 veckor. Mål 1: Bli smalare. Mål 2. Få upp konditionen. Mål 3. Tajta till kroppen snyggt. Nu går väl målen ihop litegrann iofs... Mitt förslag är följande:

Mån: Styrke
Tis: Gympapass
Ons: Spinning
Tor: Styrke
Fre: Gympapass + crosstrainer
Lör+Sön: Promenad om vädret tillåter

Funkar detta, annars, vad ska ändras? Vad är det bästa sättet att värma upp inför styrketräningen (cykel, rodd, crosstrainer, gåband osv)? Hur flåsig ska jag vara efter uppvärmningen, och är 10 min en bra tid för den?

När det kommer till gymövningar har jag tittat på det klistrade inlägget för nybörjare.

Är tacksam för svar från er Kolozzeumare! ;)

Ajemän
2014-08-29, 09:57
Ser bra ut :)
Huvudsaken är att du trivs med träningen och gör roliga saker.
Uppvärmning inför styrka gör du som du vill. Antingen ingenting alls (bara låga vikter i början av passet) eller t ex crosstrainer innan som ger dig rejält med flås. Finns inget direkt rätt eller fel.

Glöm inte att kosten är minst lika viktig för dig!

Lycka till!

hugok
2014-08-29, 10:03
Jag tycker att det är för mycket träning. Ta någon vilodag och tänk på att kosten är det viktigaste i en viktnedgång, kombinerat med uthållighet att hålla sin plan under en lång period. Satsa därmed träningen i första hand på sånt du tycker är kul. Personligen skulle jag inte stå ut med att stå på en crosstrainer vecka in och vecka ut. Tycker du att styrketräningen är kul är det jättebra. Sköter du kosten i samband med styrketräning så kommer du, förutsatt att du är nybörjare, att kunna bygga lite muskelmassa under viktnedgången.

MrLomax
2014-08-29, 10:22
Mån: Styrke.
Tis: Långpromenad.
Ons: Spinning.
Tor: Vila.
Fre: Gympapass + crosstrainer.
Lör: Långpromenad.
Sön: Vila.

Så kanske? Måndag, onsdag och fredag tar du ut dig rejält. Du ska vara helt slut efteråt.
Kan det fungera?

strega
2014-08-29, 12:42
Tack för era tips!

Ajemän: Jag tycker det är kul att träna :)
Hugok: Då tar jag lite mer vila. Det här med crosstrainern, det är ju inte så att jag kör den i en timme. Just nu kör jag i en halvtimme, för att få upp konditionen. Jag tycker faktiskt att det är ganska kul, med bra musik och utsikt över gatan :) Jag är nybörjare nu, men jag har tränat en del på gym innan (många år sedan). Så, jag är överviktig men stark för att vara otränad. Ang kosten håller jag på att kikar lite på recept. Jag skriver nu ner allt jag äter för att verkligen se vad allt innehåller. Måste bli bättre på frukost och lunch som mättar. Nyss, efter träningen, åt jag två ägg och en banan (det enda som fanns hemma), och jag är redan hungrig...

MrLomax: Det tycker jag ser bra ut! Sedan, när jag orkar mer, får jag nog byta ut passen då jag nu går på de lugnare varianterna.

Tack igen! Känns väldigt bra och tryggt att få hjälp från er erfarna :) Från och med nästa vecka ska jag köra på era förslag.

Snubben
2014-08-29, 14:27
Som flera har skrivit, träna det som är kul. Det är nyckeln. Givetvis handlar det även om att styra och sköta kosten men du verkar vara på rätt spår där. Skulle det strula finns alltid möjligheten att skriva i diet/deff-delen och då kommer flertal kunna hjälpa dig på ett bra sätt.

Jag skulle vilja slå ett slag för att du springer kortare bitar på dina långpromenader. Börja smått, gå i 5 minuter, spring i 1-2 minuter och börja utveckla det i den mån som känns bra. Allt bra att vänja kroppen vid att springa men även få den där lilla pulshöjande effekten. Sedan blir (i mitt tycke) promenaden roligare då det blir lite variation och man kan lixom "ladda till nästa" lilla springbit (vi pratar inte om att springa för kung och fosterland utan bara helt enkelt jogga lite lättare i början).

Kriga på :thumbup:

strega
2014-09-09, 13:40
Nu har det ju gått ett tag och det ser ut så här:
Mån: Styrke.
Tis: Gympapass.
Ons: Vila.
Tor: Styrke.
Fre: Gympapass + crosstrainer.
Lör: Vila.
Sön: Vila.

På helgen går jag alltså inte till gymmet eller på powerwalk. Är dock ofta ute i skogen så det blir ju ett gäng kilometer där. Jag förstår att jag borde få in mer motion på helgen men det funkar inte så bra då jag gärna är med sambo och vänner som inte inte hinner träffa under veckan.

Ser mitt schema ok ut eller ska jag strunta i att vila på onsdagen? Tisdag och fredag "måste" jag träna eftersom det är gympapass, dvs schemalagda.

Ytterligare en fråga, idag på träningen som var ganska hård för mig, hoppade och sprang jag, var flåsig och svettig=bra, men efter ett tag fick jag ont i hjärtat. Jag slutade hoppa och drack lite vatten och tog det lugnt. Jag blev riktigt orolig. Det konstiga var att jag kände att jag fortfarande hade mycket att ge i träningsväg. Tycker ni jag ska gå till läkaren och kolla upp det eller är det normalt?