handdator

Visa fullständig version : Hammercurl dagen efter bicepscurl?


j0nisch
2014-08-28, 20:28
Jag kör Wendlers 531 nu och har börjat med att köra biceps på överkroppsdagarna och sen att hammercurls har ingått i greppträningen jag alltid har på underkroppsdagarna. Som det blir nu så kör jag alltså hammercurl dagen efter jag kört bicepscurl, min fråga är då huruvida det funkar med hammercurl dagen efter? Kommer det anstränga biceps brachii tillräckligt hårt för att förstöra återhämtningen så att jag borde köra de på samma pass?

Mvh Johan.

pezrulezhaakon
2014-08-28, 20:59
Jag kör Wendlers 531 nu och har börjat med att köra biceps på överkroppsdagarna och sen att hammercurls har ingått i greppträningen jag alltid har på underkroppsdagarna. Som det blir nu så kör jag alltså hammercurl dagen efter jag kört bicepscurl, min fråga är då huruvida det funkar med hammercurl dagen efter? Kommer det anstränga biceps brachii tillräckligt hårt för att förstöra återhämtningen så att jag borde köra de på samma pass?

Mvh Johan.

Du bör inte köra hammercurl dagen efter bicepscurl om du kör hårt. Du behöver heller inte köra båda samma pass. Kör hammercurl och bicepscurl vartannat pass istället.

j0nisch
2014-08-28, 21:05
Du bör inte köra hammercurl dagen efter bicepscurl om du kör hårt. Du behöver heller inte köra båda samma pass. Kör hammercurl och bicepscurl vartannat pass istället.

Tackar för snabbt svar! Hmm okej så det skulle gå bättre att göra så ? Täcker Hammercurl biceps brachii tillräckligt? :)

pezrulezhaakon
2014-08-28, 21:12
Tackar för snabbt svar! Hmm okej så det skulle gå bättre att göra så ? Täcker Hammercurl biceps brachii tillräckligt? :)

Ja, biceps brachii är huvudaktören oavsett positionen på underarmen. Brachialis arbetar i princip oförändrat.

pezrulezhaakon
2014-08-28, 21:12
Ähh, så mkt snack om överträning hit o dit, kör du 3 set stångcurl så kan du lungt köra 3 set hammercurl dagen efter. Ba ät o sov bra så löser det sig!

Vem snackar överträning?

Sheogorath
2014-08-28, 21:26
Ähh, så mkt snack om överträning hit o dit, kör du 3 set stångcurl så kan du lungt köra 3 set hammercurl dagen efter. Ba ät o sov bra så löser det sig!

Varför träna som en idiot när det går så bra att träna lite mer genomtänkt?

Bossebäver
2014-08-28, 23:04
Varför bry sig om småsaker, när det inte ens spelar nån roll i slutändan?

Varför göra skiten om det inte spelar någon roll i slutändan?

pezrulezhaakon
2014-08-28, 23:58
Varför bry sig om småsaker, när det inte ens spelar nån roll i slutändan?

Det är just småsakerna som gör stor skillnad i slutändan.

Alsor
2014-08-29, 04:10
Har kört hammer curls i princip varannan dag i 4-5 månader nu, mest fokus för att få upp underarmarna. Har inte påverkat min mer fokuserade bicepsträning nämnvärt. Om något så ser man nu separationen mellan biceps och triceps genom brachialis, vilket gör att armen ser jäkligt mkt coolare ut.

Sheogorath
2014-08-29, 05:16
Varför göra skiten om det inte spelar någon roll i slutändan?

Därför att det spelar roll. Man kan lätt undvika onödiga risktaganden som tvingar en till uppehåll och större anpassningar som påverkar utvecklingen på sikt.

pezrulezhaakon
2014-08-29, 08:27
Har kört hammer curls i princip varannan dag i 4-5 månader nu, mest fokus för att få upp underarmarna. Har inte påverkat min mer fokuserade bicepsträning nämnvärt. Om något så ser man nu separationen mellan biceps och triceps genom brachialis, vilket gör att armen ser jäkligt mkt coolare ut.

Kan separationen bero på ett samtida kaloriunderskott?

pezrulezhaakon
2014-08-29, 08:31
Varför göra skiten om det inte spelar någon roll i slutändan?

En vattenkran som står och droppar några droppar per minut blir ju inga vattenmängder på 10 år heller....

Arne Persson
2014-08-29, 10:38
Det går alldeles utmärkt att supersetta hammercurl (och även omvändcurl) med mer renodlade bicepsövningar

ARMSTARK
2014-08-29, 11:09
Det går alldeles utmärkt att supersetta hammercurl (och även omvändcurl) med mer renodlade bicepsövningar

Javisst, kolla Ehrling Wahlgrens armprogram, det är övningar å vinklar åt höger å vänster. Å man kan ju säga att han hade rätt bra armar. :)

King Grub
2014-08-29, 11:11
Jag har aldrig haft en aning om att man inte skall köra hammercurl och bicepscurl i samma pass, så jag har alltid gjort det ändå. Det har gått fint.

ceejay
2014-08-29, 11:20
Det är just småsakerna som gör stor skillnad i slutändan.

I detta exempel är jag beredd att säga, nä.

pezrulezhaakon
2014-08-29, 12:09
I detta exempel är jag beredd att säga, nä.

Ok, det är du fri att tro.

pezrulezhaakon
2014-08-29, 12:12
Jag har aldrig haft en aning om att man inte skall köra hammercurl och bicepscurl i samma pass, så jag har alltid gjort det ändå. Det har gått fint.

Vem har sagt det?

pezrulezhaakon
2014-08-29, 12:19
Det går alldeles utmärkt att supersetta hammercurl (och även omvändcurl) med mer renodlade bicepsövningar

Javisst går det. Men ursprungsfrågan var om man bör göra det dagen efter varandra.

Commando1980
2014-08-29, 12:26
Jag kör Wendlers 531 nu och har börjat med att köra biceps på överkroppsdagarna och sen att hammercurls har ingått i greppträningen jag alltid har på underkroppsdagarna. Som det blir nu så kör jag alltså hammercurl dagen efter jag kört bicepscurl, min fråga är då huruvida det funkar med hammercurl dagen efter? Kommer det anstränga biceps brachii tillräckligt hårt för att förstöra återhämtningen så att jag borde köra de på samma pass?

Mvh Johan.

Ja, det kan funka (bra). Frågan är dock om det är bättre ur ett hypertrofi-perspektiv att koncentrera volymen jmfrt med att sprida ut den. Man kan argumentera åt båda hållen. En annan aspekt är hur fästen osv mår, så det får du hålla koll på. Börjar underarmarna/fästen bli för slitna så kan du ju flytta hammercurlen och köra övningen tillsammans med den övriga bicepsträningen.

sungun
2014-08-29, 13:26
Ja, det kan funka (bra). Frågan är dock om det är bättre ur ett hypertrofi-perspektiv att koncentrera volymen jmfrt med att sprida ut den. Man kan argumentera åt båda hållen. En annan aspekt är hur fästen osv mår, så det får du hålla koll på. Börjar underarmarna/fästen bli för slitna så kan du ju flytta hammercurlen och köra övningen tillsammans med den övriga bicepsträningen.

Finns det verkligen något bra argument för att köra biceps två dar på raken? Nu kör jag ett par tunga set Hammer plus några lättare pumpset ena passet å andra passet efter minst tre dar kör jag raka bicepscurl plus några lätta pumpset. Om jag är det minsta övertänd å inte klarar att hålla igen lite så räcker inte tre dagars vila.

Alsor
2014-08-29, 15:09
Kan separationen bero på ett samtida kaloriunderskott?

Visst behöver man tillräckligt lågt kroppsfett för att kunna se separationen. Pendlar mellan 8-13 % året om så det är snarare att jag byggt upp brachialis

filmjölk
2014-08-29, 15:37
Kan man knäböja varje dag kan man väl förihelvete köra tre set hammercurl dagen efter att man kört 3set bicepscurls.

snelhest
2014-08-29, 16:41
Kan man knäböja varje dag kan man väl förihelvete köra tre set hammercurl dagen efter att man kört 3set bicepscurls.

Suck... får väl ta det igen. Du bör inte köra hammercurl dagen efter bicepscurl om du kör hårt. Du behöver heller inte köra båda samma pass. Kör hammercurl och bicepscurl vartannat pass istället. Uppfattat? Jag vill ju bara att du inte ska skämma ut dig på gymmet.

ARMSTARK
2014-08-29, 20:57
Kan man knäböja varje dag kan man väl förihelvete köra tre set hammercurl dagen efter att man kört 3set bicepscurls.

Fast 3 set hammercurls är ju mindre volym än att runka så det är ju volymer man inte ens behöver fundera på. :d

Ajemän
2014-08-29, 22:43
Kan man knäböja varje dag kan man väl förihelvete köra tre set hammercurl dagen efter att man kört 3set bicepscurls.
Håller med dig. Inte fasen vilar löpare varannan dag heller...

pezrulezhaakon
2014-08-29, 22:45
Håller med dig. Inte fan vilar löpare varannan dag heller...

En löpare springer inte för hypertrofi...

Ajemän
2014-08-29, 22:48
En löpare springer inte för hypertrofi...
Vad säger att det är obra för hypertrofi att träna curls dag1 och hammercurls dag2?

pezrulezhaakon
2014-08-29, 22:51
Vad säger att det är obra för hypertrofi att träna curls dag1 och hammercurls dag2?


Beror väl på hur effektiva resultat du vill ha och hur hårt du tränar.

Ajemän
2014-08-29, 22:51
Beror väl på hur effektiva resultat du vill ha och hur hårt du tränar.
Det var inte svar på frågan :)

pezrulezhaakon
2014-08-29, 23:02
Det var inte svar på frågan :)

Jo, det var det.

Du kan träna biceps 24/7 sålänge belastningen är tillräckligt låg.
Om du är ute efter effektiv hypertrofi - most bang for the buck, så måste du träna så pass hårt att du kräver fler timmars vila än vad det blir till nästa pass dagen efter.

filmjölk
2014-08-29, 23:03
Pez: Om jag tex. tränar 3set hantelcurls på måndagen och 3 set hammercurls på tisdagen, skulle jag då få sämre resultat av min träning än om jag hade skippat tisdagspasset?

pezrulezhaakon
2014-08-29, 23:27
Pez: Om jag tex. tränar 3set hantelcurls på måndagen och 3 set hammercurls på tisdagen, skulle jag då få sämre resultat av min träning än om jag hade skippat tisdagspasset?

Per vecka hade du säkert fått ännu bättre resultat om du väntat en extra dag, ja.
Men som sagt, det beror på hur hårt du kör.

Arne Persson
2014-08-30, 06:47
Javisst går det. Men ursprungsfrågan var om man bör göra det dagen efter varandra.

Det bör kunna gå för lågsetstränande discobyggare. :)

Arne Persson
2014-08-30, 07:05
Jag hade, en gång i tidernas begynnelse (-76), ett helt underbart jobb som säckare på Bäckaskogs Stärkelsefabrik. Där skulle jag säcka 20 ton om dagen dvs 400 säckar skulle jag fylla, kasta upp på pallar och köra ut med truck. Dom första veckorna hade man en saftig träningsvärk i större delen av kroppen men efter en tid så försvann denna och man stod och bollade med säckarna. Även övrig träning (styrketräningen/tyngdlyftning, Karate och spjut) gick lättare och lättare eftersom styrkan ökade brutalt. Trots att jag i lyftmomentet bl.a gjorde dagligen en tung "Hammercurl"-liknande rörelse så ökade styrkan även i armböjarna.
Så man kan nog troligen träna Hammercurl dagen efter bicepscurl...:d

Tyvärr fick man sluta detta fantastiska jobb efter att knäet totalpajades (luxation) under en karateträning.

filmjölk
2014-08-30, 07:31
Per vecka hade du säkert fått ännu bättre resultat om du väntat en extra dag, ja.
Men som sagt, det beror på hur hårt du kör.

Nej, inte en politikers svar nu Pez. Låt mig omformulera och avkräva dig ett rakt svar:

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
Tisdagar: 3 set Hammercurls till fail med runt 8-10reps/set
Ons-sön: vila

vs

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
tis-sön: vila

Vilket ger bäst ökningar?

svenbanan
2014-08-30, 07:49
Nej, inte en politikers svar nu Pez. Låt mig omformulera och avkräva dig ett rakt svar:

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
Tisdagar: 3 set Hammercurls till fail med runt 8-10reps/set
Ons-sön: vila

vs

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
tis-sön: vila

Vilket ger bäst ökningar?

Har bara skummat lite men det räcker säkert för att dechiffrera trödens mysterier. :)

Jag tycker det låter som om Pez menar att följande är att föredra:

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
tisdagar: vila
Onsdagar: 3 set Hammercurls till fail med runt 8-10reps/set
tors-sön: vila

Arne Persson
2014-08-30, 08:14
Nej, inte en politikers svar nu Pez. Låt mig omformulera och avkräva dig ett rakt svar:

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
Tisdagar: 3 set Hammercurls till fail med runt 8-10reps/set
Ons-sön: vila

vs

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
tis-sön: vila

Vilket ger bäst ökningar?

Om JAG får svara så ger alt. 1 tveklöst det bästa resultatet.



Men vad vet jag?:)

Lance Uppercut
2014-08-30, 08:16
Som svenbanan skriver så menar pez att det ger bättre resultat att vila en dag och sedan köra hammercurl än att göra det dagen efter, och det är ju svårt att inte hålla med om. Han menar nog INTE att det är bättre att inte köra hammercurl alls.

Wormzie
2014-08-30, 08:24
Filmjölk:
På alternativ 1 har du en dubbelt så hög totalvolym på din bicepsträning vilket torde ge bättre resultat. Däremot beroende på hur resterande träning ser ut.. tränar du t.ex. en massa chins och rodd osv så kanske inte 3 set hammercurls bidrar med så mycket men sålänge du klarar återhämta dig mellan veckorna lär det klart vara det bättre alternativet.

pezrulezhaakon
2014-08-30, 08:37
Nej, inte en politikers svar nu Pez. Låt mig omformulera och avkräva dig ett rakt svar:

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
Tisdagar: 3 set Hammercurls till fail med runt 8-10reps/set
Ons-sön: vila

vs

Måndagar: 3set Bicepscurls till fail med runt 8-10reps/set
tis-sön: vila

Vilket ger bäst ökningar?
Om det ens ska bli en seriös jämförelse får du allt ha samma träningsmängd i båda alternativen, annars kvittar det.

pezrulezhaakon
2014-08-30, 08:40
Som svenbanan skriver så menar pez att det ger bättre resultat att vila en dag och sedan köra hammercurl än att göra det dagen efter, och det är ju svårt att inte hålla med om. Han menar nog INTE att det är bättre att inte köra hammercurl alls.

+1 till dig och bananen.

sungun
2014-08-30, 11:36
Jag hade, en gång i tidernas begynnelse (-76), ett helt underbart jobb som säckare på Bäckaskogs Stärkelsefabrik. Där skulle jag säcka 20 ton om dagen dvs 400 säckar skulle jag fylla, kasta upp på pallar och köra ut med truck. Dom första veckorna hade man en saftig träningsvärk i större delen av kroppen men efter en tid så försvann denna och man stod och bollade med säckarna. Även övrig träning (styrketräningen/tyngdlyftning, Karate och spjut) gick lättare och lättare eftersom styrkan ökade brutalt. Trots att jag i lyftmomentet bl.a gjorde dagligen en tung "Hammercurl"-liknande rörelse så ökade styrkan även i armböjarna.
Så man kan nog troligen träna Hammercurl dagen efter bicepscurl...:d

Tyvärr fick man sluta detta fantastiska jobb efter att knäet totalpajades (luxation) under en karateträning.

Det är ett intressant träningskoncept som man skulle vilja se mera forskning på: 1 rep, vila 20 sek ( ?) , 1 rep osv. Upprepa i 8 timmar.

Kanske dock inte det bästa argumentet för att man visst kan träna samma muskler två dar i rad med normal intensitet.

Diomedea exulans
2014-08-30, 12:08
Jag jobbade som flyttgubbe i två månader och gjorde alltså Conans hjul och maxtunga marklyft 5-6 dagar i veckan. Både ryggen och underarmarna växte märkbart av det.