handdator

Visa fullständig version : Program efter SL5x5>madcow5x5


1x0
2014-08-28, 14:33
Hej!

Tänkte snickra ihop ett nytt program, mest för jag tappat träningssuget litegrann samt ska påbörja bulk.

Hitills har jag kört stronglifts5x5 januari> juli. Sedan mitten av juli påbörjade jag en ganska agressiv diet, med detta hoppade jag på madcow (samt -10% lägre vikter från SL5x5 vikterna, liten deload alltså).

Har nu madcow'at 5 veckor (på lördag) med ca 1000 kcals underskott varje dag (gått ner 4-5 kg). Behållt styrkan i alla övningar, inbillar mig ökat pyttelite (2.5kg) i pressövningarna.

------------------------------

Nu till saken; känner att jag vill träna lite mer fritt och inte få sån jävla prestationsångest som madcow/SL5x5 har gett mig, samt lite mer volyminriktat.

Har funderat på GVT och Bumbi's 3-dagarsprogram. Kollade även på PHUL.

Har tänkt mig 2 olika pass, träna varannan dag;

PASS A
Knäböj
Bänkpress
Militärpress
Lutande hantelpress (bröst)
Smalbänk
Triceps extensions cable
Skullcrushers
+mage
PASS B
Knäböj (lätt böjdag, 75% av 5 RM, som madcowprincipen)
Marklyft
Pendlayrow (stångrodd från golvet)
Latsdrag
Stångshrugs
Ezbar bicepscurl
Hammercurl
Ryggresningar

-------------------

Jag kommer köra madcow-upplägget i basövningarna (stege med 12.5% upp till min 5 reps maxvikt, samt samma viktökningsprincip) och 3x8-12 i resterande assistansövningar.

Har några tankar som är lite förvirrande; borde jag byta plats på rodden och militärpressen? Så det blir som madcow och SL5x5?

Även, ska jag plocka bort någon tricepsassistansövning på pass 'A'? Någon av smalbänk, triceps extensions i cable eller skullcrushers? Blir kanske för mycket triceps?

Kommer som sagt köra madcow-stegen i basövningarna, med varannat pass ökar 2.5% i vikt och gör en 3a, sedan blir 3 reps-vikten nya 1x5 100% vikten nästa pass (fattar knappt själv vad jag skriver nu!). MEN; eftersom jag släpar som satan i bänkpress, funderar jag på att köra strongliftsupplägget i bänk, alltså 5x5 på min 5 RM vikt eller tills jag tappar styrka/är slut i bröst (3-5 set).


Summering; blir som en mix av madcow och SL5x5, med disco-assistansövningar för skojs skull. Alltså madcowupplägget i basövningarna, förutom i bänk, där kör jag 5x5 (SL) eftersom jag är pinsamt svag i bänk (klarar precis 5 reps på 65 kg). (Har dock bytt plats på stångrodden och militärpressen)