handdator

Visa fullständig version : Negativa aspekter med att dricka 1-2 dl raps/olivolja


Sanders
2014-08-28, 10:45
Tja!

Vad finns det för nackdelar ur hälsosynpunkt att dricka 1-2 dl raps -, oliv, linfröolja? Rapsolja te x innehåller "erucic acid", och olivolja "Polycyklicka aromatiska kolväten" som anses vara cancerogent på lång sikt. Är det någonting man bör oroa sig för? Jag vill inte ha en diskussion ang "varför inte äta kolhydrater istället" etc , utan endast hälsoaspekterna av att dricka diverse oljor.

• Vilken olja är bäst?
• Finns det risk att man får i sig för mycket av någon sorts fett, te x fleromättat fett?
• Kan man rubba omega3-6 ration?

Tack på förhand! :)

hurril
2014-08-28, 10:46
Vilka är fördelarna?

Lepras
2014-08-28, 10:55
Sätter min femma på kalorier

Morty
2014-08-28, 13:08
Tja!

Vad finns det för nackdelar ur hälsosynpunkt att dricka 1-2 dl raps -, oliv, linfröolja? Rapsolja te x innehåller "erucic acid", och olivolja "Polycyklicka aromatiska kolväten" som anses vara cancerogent på lång sikt. Är det någonting man bör oroa sig för? Jag vill inte ha en diskussion ang "varför inte äta kolhydrater istället" etc , utan endast hälsoaspekterna av att dricka diverse oljor.

• Vilken olja är bäst?
• Finns det risk att man får i sig för mycket av någon sorts fett, te x fleromättat fett?
• Kan man rubba omega3-6 ration?

Tack på förhand! :)

Nackdelar:
1-2000 kcal med absolut minimal näringsmängd.
Sannolikt förhöjda blodfetter av den abnorma fettmängden
Ett ordentligt illamående
Inte osannolik malabsorbtion av fett: otrevliga toabesök
Sannolikt svårare att prestera på träningspassen pga en riktigt sämst diet
osv osv

Sanders
2014-08-28, 14:35
Nackdelar:
1-2000 kcal med absolut minimal näringsmängd.
Sannolikt förhöjda blodfetter av den abnorma fettmängden
Ett ordentligt illamående
Inte osannolik malabsorbtion av fett: otrevliga toabesök
Sannolikt svårare att prestera på träningspassen pga en riktigt sämst diet
osv osv

Jag menar ju självklart i kombination med protein samt kolhydrater. :) Och det med dålig mage har jag fixat genom att sprida ut intaget över dagen, då kirrar magen det utan problem. ;) Förhöjda blodfetter har du en point med, frågan är om det blir någon sådant superstegring om man sprider ut det under dagen.

monsa123
2014-08-28, 14:57
Vafan vill du dricka olivolja för? Herregud. Stek maten i det, that's it.

Sanders
2014-08-28, 17:19
Vafan vill du dricka olivolja för? Herregud. Stek maten i det, that's it.

Okej det var nog att överdriva med 2 dl, men 1 dl är någonting som behövs ibland för att få upp kaloriintaget. :) Det är ju inte alla som vill köra på med "stora" mängder kolhydrater dagligen.

crizzan
2014-08-28, 17:24
Stek i smör, ha smör på mackor, feta ostar, fetare kött, bacon. Finns massvis med mat som innehåller gott med fett som smakar mycket bättre. Sen skulle jag hellre trycka i mig en påse ostbollar eller något gott istället för 1dl olja :/

Sverker
2014-08-28, 18:08
Rapsolja te x innehåller "erucic acid", och olivolja "Rapsolja te x innehåller "erucic acid", och olivolja "Polycyklicka aromatiska kolväten" som anses vara cancerogent på lång sikt. som anses vara cancerogent på lång sikt.

Rapsolja innehåller inte längre 30 % erukasyra. Mängderna ligger kring 1 %. Erukasyran är provad om och om igen och resultaten med förfettade hjärtan hos råtta är inte visat hos människa.

Var får du "Polycyklicka aromatiska kolväten" ifrån ? Du får dem vid grillen på sommarkvällarna men hur får du den med i olivolja.

hampfuz
2014-08-28, 18:47
Var får du "Polycyklicka aromatiska kolväten" ifrån ? Du får dem vid grillen på sommarkvällarna men hur får du den med i olivolja.

Förmodligen i något steg av tillverkningen, men det handlar nog främst om oljor av sämre kvalitet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18041600

Sverker
2014-08-28, 18:51
Förmodligen i något steg av tillverkningen, men det handlar nog främst om oljor av sämre kvalitet.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18041600

Processerna som nämns där är mer för tillverkning av oljor av teknisk kvalitet, knappast avsedda för livsmedel eller foder.

hampfuz
2014-08-28, 18:58
Processerna som nämns där är mer för tillverkning av oljor av teknisk kvalitet, knappast avsedda för livsmedel eller foder.

Ja, så länge man håller sig till jungfruolja borde det ju inte vara någon fara - men man har hittat PAH över gränsvärlden även i jungfruolja, kanske för att den framställs på samma ställe som annan olja. Men knappast ett problem i Sverige, skulle jag gissa.

Starvation
2014-08-28, 19:15
Nackdelar:
1-2000 kcal med absolut minimal näringsmängd.
Sannolikt förhöjda blodfetter av den abnorma fettmängden
Ett ordentligt illamående
Inte osannolik malabsorbtion av fett: otrevliga toabesök
Sannolikt svårare att prestera på träningspassen pga en riktigt sämst diet
osv osv

Som veteran på 2dl om dagen i flera månader kan jag säga:

Kalorier i överflöd, vissa dagar kan överskottet spåra helt.
Hade ej förhöjda blodfetter, allt såg bra ut.
Hade aldrig problem med mage eller illamående.
Toabesök var som vanligt.
Passen var som vanligt, mer styrka än vanligt tack vare det höjda energiintaget.

Har man ätit 50g fett hela sitt liv bör man inte gå upp direkt på 200g extra kanske? Magen fixar lite fett. Vad den inte verkar fixa är stevia i större mängder.

Tjockiz
2014-08-28, 19:22
*Att framstå som en idiot i många sammanhang.

agazza
2014-08-28, 19:24
viss smörjande effekt, jag var tvungen att göra friterade ägg och baconmackor med runt decilitern olja varje dag på mitt förrförra jobb pga kaloribehovet

R Scarpa27
2014-08-28, 19:38
att man missar kalorierna från god mat på 1800kcal.

Sanders
2014-08-29, 07:59
Rapsolja te x innehåller "erucic acid", och olivolja "Rapsolja te x innehåller "erucic acid", och olivolja "Polycyklicka aromatiska kolväten" som anses vara cancerogent på lång sikt. som anses vara cancerogent på lång sikt.

Rapsolja innehåller inte längre 30 % erukasyra. Mängderna ligger kring 1 %. Erukasyran är provad om och om igen och resultaten med förfettade hjärtan hos råtta är inte visat hos människa.

Var får du "Polycyklicka aromatiska kolväten" ifrån ? Du får dem vid grillen på sommarkvällarna men hur får du den med i olivolja.

Tittade lite närmare på och hittade detta:

• Polycyklicka aromatiska kolväten (PAH): Blev kända genom olivolja men det talades tyst om att margarin innehåller 15 gånger mer.

Som en expert uttrycker det: Man kan i princip dricka en deciliter olivolja om dagen i flera år utan risk. En deciliter dagligen av en olja med det högsta värdet (23 ug) ger dubbelt då mycket PAH som man får i sig av andra livsmedel. Halterna i margarin är många gånger högre.

Okej, så gifter kan vi "glömma". ;) Frågan är bara vilken olja som lämpar sig bäst i mängden 60-90 gram.. *jorgen*

Simonbaws
2014-08-29, 09:27
varför skulle du vilja dricka olja? när du kan äta en jävla massa majonnäs som är mycket godare

MuskelMasen
2014-08-29, 09:51
viss smörjande effekt, jag var tvungen att göra friterade ägg och baconmackor med runt decilitern olja varje dag på mitt förrförra jobb pga kaloribehovet


Vad var det för jobb? :)

agazza
2014-08-29, 09:53
Vad var det för jobb? :)

tekniker i Norge, långa dagar, mycket kabelstegar och kabeldragning i 12-18 timmarsdagar (vi fick övertid och fritt fram att arbeta hur mycket vi ville)

Sverker
2014-08-29, 16:59
Tittade lite närmare på och hittade detta:





Okej, så gifter kan vi "glömma". ;) Frågan är bara vilken olja som lämpar sig bäst i mängden 60-90 gram.. *jorgen*


Vad refererar du till. Vilket margarin och varför ?


Självklart innehåller margarin inga skadliga mängder.

Sanders
2014-08-29, 17:25
Vad refererar du till. Vilket margarin och varför ?


Självklart innehåller margarin inga skadliga mängder.

Källa (http://www.shenet.se/ravaror/olivolja.html). Varför vet jag tyvärr ej.

EDIT Hittade lite intressan fakta här (http://rebeldietitian.us/wp-content/uploads/2013/11/Polycyclic-aromatic-hydrocarbons-in-edible-fats-and-oils-occurrence-and-analytical-methods.pdf).

Margarine resulted to be the major dietary source of PAH in the oil and fat total diet group, accounting for 70% of BaP intake from these commodities. High concentrations of BaP, up to 2.2 ppb, were detected in cereal-derived products containing high levels of edible oils, such as pudding-based desserts, biscuits and cakes, and in infant formulae.

Some European countries such as Germany, Au- stria and Poland adopted a legal limit of 1 ppb for BaP content in smoked foodstuff [1], but there are no legal limits for PAH content in oils and fats. Consid- ering the appreciable BaP (and other PAH) findings for some vegetable oils and considering that smoked foodstuffs represent only a small proportion of the average diet, while oils and fats are far more important, the lack of a legal limit for the latter appears as a contradiction. In spite of this situation the German Society for Fat Science have fixed the following limits: 25 ppb for total PAHs and 5 ppb for the heavy fraction [6,9,24].

As reported by several authors [20–23], fats and oils represent one of the major sources of PAHs in the diet because of their lipophilic nature.

Jag skulle dock inte tro att det är någonting man bör oroa sig för, fett måste man ju ha, men det verkar onekligen intressant. Är dock inte insatt i detta alls, så rätta mig gärna om jag har fel.

Sverker
2014-08-29, 17:59
Du ska nog titta på vad vi svenskar får i oss:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2013_livsmedelsverket_28_PAH_i_livsmedel_2008-2013.pdf

På sidan 11. står det att mängderna är låga.

PAH i olivolja verkar komma från torkningen av oliverna innan pressning. Låter lite 1980-tal att värma / rosta i direkt kontakt med oliverna.

Sanders
2014-08-29, 18:04
Du ska nog titta på vad vi svenskar får i oss:
http://www.slv.se/upload/dokument/rapporter/kemiska/2013_livsmedelsverket_28_PAH_i_livsmedel_2008-2013.pdf

På sidan 11. står det att mängderna är låga.

PAH i olivolja verkar komma från torkningen av oliverna innan pressning. Låter lite 1980-tal att värma / rosta i direkt kontakt med oliverna.


Det är sant som du skriver. :) Frågan är om man kan få i sig för mycket fleromättade fetter, eller något liknande, om man dricker 1 dl olja / dag.

hampfuz
2014-08-29, 18:14
Så länge du inte blir överviktig är det förmodligen ingen fara.

Sverker
2014-08-29, 19:35
Du fick tipset på majonnäs. Köper du svensktillverkat är det med stor säkerhet rapsolja i majonnäsen och dressingen. Mest omättat fett och bra förhållande Omega-6 : Omega-3.

R Scarpa27
2014-08-29, 19:44
majonäs på smör ist för olja är ett tips om man vill ha mer mättat :D
jaevligt gott för den som ej testat.

anemon
2014-08-29, 19:56
Gröt med bär och 1 skopa vassle

1 matlåda potatis, 1/2 avokado, 1 burk tonfisk, 1 tomat

1 skopa vassle

Ugnsbakade potatis halvor, stekt kyckling med lök o chili o olja, 1 knäckebröd, spenat, gurka, tomat

Mackor m pålägg senare vid 10 kanske unnan sängen :)

R Scarpa27
2014-08-29, 20:10
Gröt med bär och 1 skopa vassle

1 matlåda potatis, 1/2 avokado, 1 burk tonfisk, 1 tomat

1 skopa vassle

Ugnsbakade potatis halvor, stekt kyckling med lök o chili o olja, 1 knäckebröd, spenat, gurka, tomat

Mackor m pålägg senare vid 10 kanske unnan sängen :)

huh`?