handdator

Visa fullständig version : Stort frågetecken vid bulk


Valross
2014-08-26, 18:34
Hej! testar min första "bulk" sedan jag började styrketrän. Den har pågått ca 1 månad med +8 kg som resultat.

Nu till min fråga: Då jag gått upp dessa 8 kg, så känns det som att det bara blir fett. Alltså har jag inte märkt någonting "volymmässigt" på muskelmassan. Kommer det jämna ut sig längre fram i bulken eller kommer jag bara bli grisfet utan att växa? Känner inte heller någon större skillnad när det kommer till energi.

slänga in fler set med ferre rep ? köra schema så man hinner igenom kroppen 2 gånger på en vecka? fruktansvärda hjärnspöken snurrar i huvudet nu.:smash:

Mass-Tech
2014-08-26, 18:56
Har du ökat 8 kg på en månad så äter du helt klart för mycket. Dags att se över din kostplan.

Ozziking
2014-08-26, 19:01
ett bra riktmål är ca 1-1,5kg / månad. Alltså 0,25-0,35kg / vecka.

kolla upp PHUL. Det är 4 pass/vecka halvkroppsschema. Helt okej, lite SL-aktigt.

Valross
2014-08-26, 19:25
Har du ökat 8 kg på en månad så äter du helt klart för mycket. Dags att se över din kostplan.

Gått på deff hela sommaren, antar att mycket är vätska i början?
Men kostplanen ska kollas igenom, absolut!

ett bra riktmål är ca 1-1,5kg / månad. Alltså 0,25-0,35kg / vecka.

kolla upp PHUL. Det är 4 pass/vecka halvkroppsschema. Helt okej, lite SL-aktigt.

Är det något du har testat själv och har erfarenhet av? hur var det? kollat lite snabbt nu på internet och det set rätt hyffsat ut, fast lite enformigt?

Ozziking
2014-08-26, 19:38
Gått på deff hela sommaren, antar att mycket är vätska i början?
Men kostplanen ska kollas igenom, absolut!



Är det något du har testat själv och har erfarenhet av? hur var det? kollat lite snabbt nu på internet och det set rätt hyffsat ut, fast lite enformigt?

Jag har kört det och det var ett av de roligaste programmen hithills.

Enformig.. Sure, men bara man gör progression i övningarna.

Kör det ett tag och kom in i programmet. :-)

Jag körde dock vanliga böj båda passen och vanliga bänk båda passen. Men jag var volymkåt då och körde massa dropset etc så resultaten uteblev. Jag slarvade med kosten också.

Men någon gång i framtiden ska jag gå på det igen och följa det till punkt och pricka. :-)

Valross
2014-08-26, 20:04
Jag har kört det och det var ett av de roligaste programmen hithills.

Enformig.. Sure, men bara man gör progression i övningarna.

Kör det ett tag och kom in i programmet. :-)

Jag körde dock vanliga böj båda passen och vanliga bänk båda passen. Men jag var volymkåt då och körde massa dropset etc så resultaten uteblev. Jag slarvade med kosten också.

Men någon gång i framtiden ska jag gå på det igen och följa det till punkt och pricka. :-)


Det ska absolut testas, mitt nuvarande schema spyr jag på*spy*

okej, hur blev volym/styrka då? positiva resultat? eller uteblev dina resultat helt? är ju ute efter både styrka och massa så PHUL ska bli intressant att testa *drool*

Ozziking
2014-08-26, 20:09
Det ska absolut testas, mitt nuvarande schema spyr jag på*spy*

okej, hur blev volym/styrka då? positiva resultat? eller uteblev dina resultat helt? är ju ute efter både styrka och massa så PHUL ska bli intressant att testa *drool*

Det blev väl okej. Men om jag inte skulle varit drabbad av mina extrem optinojor och fastnat på teknikendetaljerna i lyften skulle jag nog fått mycket bättre resultat. Men starkare blev jag. Fick även en del "noobie gains". Sen la jag ner för mina 1:30 H pass bled 3H pga allt extra jag la till.

skulle jag inte varit så teknikkåt och snål med maten skulle jag nog varit riktigt stark :-)

Valross
2014-08-26, 20:15
Det blev väl okej. Men om jag inte skulle varit drabbad av mina extrem optinojor och fastnat på teknikendetaljerna i lyften skulle jag nog fått mycket bättre resultat. Men starkare blev jag. Fick även en del "noobie gains". Sen la jag ner för mina 1:30 H pass bled 3H pga allt extra jag la till.

skulle jag inte varit så teknikkåt och snål med maten skulle jag nog varit riktigt stark :-)

haha , ja dessa nojor sätter galler i huvudet på många... livsfarlig grej det:Virro

Jag får väl ge det en chans och sedan ge det en egen recension! Maten har jag ju (som det står ovan) inga problem med förutom den stora mängden. Så dettta ska bli kul att testa!

Ingen annan som testat PHUL och kan komma med sitt tyckande och vetande om det?

Jontalinen
2014-08-26, 20:37
8 kilo på en månad är inte vätska om du inte var på ketogen diet innan och flippat totalt på kolhydrat.

Hur ser kosten ut en typisk dag?

Valross
2014-08-26, 21:24
8 kilo på en månad är inte vätska om du inte var på ketogen diet innan och flippat totalt på kolhydrat.

Hur ser kosten ut en typisk dag?


Typisk dag nu :

Frukost: 2 dl havregrynsgröt , 3 ägg

Mellanmål: proteinshake, 1 skiva lingongrova , 2 skivor ost

Lunch : 200 G kyckling/lax / fisk/ kött . 1,5-2 dl ris(okokt)/ 250-300 G potatis

Mellanmål : proteinshake

Middag: det som serveras , brukar bli runt 400-500 kcal

Kvällsmat: 500 G kvarg

AronP
2014-08-27, 07:19
Om det där är allt du ätit för att gå upp 8kg på en månad och du inte är en flicka på 50kg så har du antingen räknat fel, ljuger eller har extremt låg ämnesomsättning(sjukligt).

henrikl
2014-08-27, 09:58
Typisk dag nu :

Frukost: 2 dl havregrynsgröt , 3 ägg

Mellanmål: proteinshake, 1 skiva lingongrova , 2 skivor ost

Lunch : 200 G kyckling/lax / fisk/ kött . 1,5-2 dl ris(okokt)/ 250-300 G potatis

Mellanmål : proteinshake

Middag: det som serveras , brukar bli runt 400-500 kcal

Kvällsmat: 500 G kvarg

1.5-2dl ris = 150-200g = 540-720kcal
300g potatis = 240kcal

Lite snabb räkning på det där så blir det ungefär 2400kcal. Har du gått upp 8kg på en månad, så betyder det att du haft ett överskott på ca 1800kcal per dag. Förstår du nu att någonting är lite galet?

Valross
2014-08-27, 11:16
Om det där är allt du ätit för att gå upp 8kg på en månad och du inte är en flicka på 50kg så har du antingen räknat fel, ljuger eller har extremt låg ämnesomsättning(sjukligt).



1.5-2dl ris = 150-200g = 540-720kcal
300g potatis = 240kcal

Lite snabb räkning på det där så blir det ungefär 2400kcal. Har du gått upp 8kg på en månad, så betyder det att du haft ett överskott på ca 1800kcal per dag. Förstår du nu att någonting är lite galet?

Jo min ämnesomsättning är väldigt låg.. Men pinsamt nog var problemet enklare än så.. Fick till min förskräckelse springa till badrummet imorse när min mor skrek till, hon hade gått upp 5 kg sen senast hon vägde sig.

Genast då började jag fundera, och se på fan.. Det var fel på vågen. Vägde mig på jobbet och det visade sig gälla 2,5 kg (efter frukost) och inte 8 .

Så inte konstigt mina hjärnspöken gick bärsärk i huvudet.

tankoovich
2014-08-27, 11:40
Detta är nästan något som bör hamna i best-of tråden :D

Sheogorath
2014-08-27, 12:20
:laugh:

(in a friendly way)

spas
2014-08-27, 12:27
8 kilo på en månad då behöver man inte ens väga sig. Spegeln börjar bukta redan efter 14 dagar.

new
2014-08-28, 01:54
Haha sedär, så det kan gå! :D

PureWhey
2014-08-28, 02:10
Haha, skön nattläsning :-)

joelaxelsson
2014-08-28, 03:51
Underhållande, milt sagt.

thelodder
2014-08-28, 04:22
Hahaha det här uppskattades helt klart! Lycka till med bulken för övrigt :)

Johan_P
2014-08-28, 07:04
Genast då började jag fundera, och se på fan.. Det var fel på vågen. Vägde mig på jobbet och det visade sig gälla 2,5 kg (efter frukost) och inte 8 .

Haha, sjukt bra! :laugh:

Passar på att önska dig lycka till med viktökningen!

Macroman
2014-08-28, 11:58
Hahaha! Guld!

xanton
2014-08-28, 15:57
konstigt att du inte blev misstänkt när du såg dig i spegeln. Ifall det hade varit 8kg viktökning skulle det synas garanterat! Hade direkt misstänkt fel ifall inte magen puta lite extra utåt.