handdator

Visa fullständig version : Restips i Kalifornien med omnejd?


pbiddy
2014-08-26, 13:42
Tjena!

Jag och frugan ska på tre veckors semester i Kalifornien med omnejd om nån månad. Har nog laddat ner alla reseappar som finns på Appstore och Googlat mig blödande efter idéer och tips på vad man bör (och inte bör) göra.

Jag söker därför tips även från er som kanske har varit där (eller hört om nåt bra) för att kunna göra resan riktigt opti! Vi har på det stora hela inte bokat något förutom Universal Studios och Alcatraz så dagarna är ganska öppna. Vi kommer ha tillgång till bil.

Några förslag?

Resplanen

Los Angeles 2 nätter
Kryssning till Mexiko 4 nätter
Los Angeles 4 nätter
Monterey 1 natt
San Francisco 4 nätter
Las Vegas 5-6 nätter
Los Angeles 1 natt

Tomas W
2014-08-26, 13:58
Var i USA en månads tid för några år sedan med merparten av tiden i Kalifornien, tycker du har lagt lite väl många dagar i Las Vegas men beror på hur mycket ni vill spela/festa. Har ni inte tänkt göra det så mycket tröttnar man rätt snabbt på LV. Hoover dam och Grand Canyon är intressanta att se på, har för mig att vi tog Grand Canyon på vägen mellan LV till Salt Lake City.

xodd
2014-08-26, 14:50
Redwood forest e rätt maffigt att ha sett. Plocka kottar lika stora som ett huvud :)

r1kkie
2014-08-26, 15:00
Six Flags Magic Mountain är ett måste om man är i LA och tycker om nöjesparker. Sjukt nice. Jag va i LA 5 dagar med 2 polare. Dagen vi va där var lätt en av de bästa på hela resan. DÅ va vi även i Las Vegas och kolla Mr. Olympia.

Nuthead
2014-08-26, 17:54
- Las Vegas är ju givetvis ett måste. Sex nätter är i längsta laget precis som Tomas säger. Jag tyckte två-tre nätter var ganska lagom beroende på vad exakt du vill göra. Att bara gå omkring å kika på alla häftiga byggnader och allt folk är en upplevelse sig.

- Grand Canyon kan du gärna kombinera med Las Vegas. West Rim är på ett bekvämare avstånd men åk ej dit. South Rim är det som gäller för den genuina upplevelsen. Om tid och pengar finns försök boka in någon aktivitet utöver att bara stå vid kanten och kika ner. Hoover Dam kan du passa på å vika in vid på vägen hem/dit.

- Los Angeles finns hur mycket upplevelser som helst å saker att göra. För att nämna några; Observatory - bästa utsikten, Panorama vy över LA, även nära till Hollywood samt skylten om man nu vill se det. Åk å kolla sport! LA Kings/Anaheim Ducks om du gillar hockey :-)
Shopping i övrigt; Santee Alley, Fashion District. Åk givetvis till Outlets å köp saker du behöver för en bråkdel av pengarna.

- LA Beach Towns: Santa Monica, Venice Beach. Surfa, träna, njut av väder och vatten och atmosfären.

High1ander
2014-08-26, 18:09
Som nämnts så kör Grand Canyon med Las Vegas.

Venice Beach och Santa Monica är nice.

Highway 1, är grym. Stanna gärna en solnedgång vid Big Sur.

LA så är t.ex. Getty Museum nice, stort och massa grejer från olika tidsepoker.

Surfa i Pismo Beach är nice, var bra vågor då jag var där.

Nuthead
2014-08-26, 20:39
Getty Museum nice, stort och massa grejer från olika tidsepoker.

En av få attraktioner i LA jag ångrade att jag besökte. Men om man är ens det minsta konstintresserad antar jag man är i Nirvana där...

+1 På highway 1

4623
2014-08-26, 20:51
Var i Vegas fyra nätter sist. Nästa gång blir det minst en vecka. Underbar stad!

Efter Vegas var det roligaste jag gjorde Six Flags.

High1ander
2014-08-26, 21:02
En av få attraktioner i LA jag ångrade att jag besökte. Men om man är ens det minsta konstintresserad antar jag man är i Nirvana där...

+1 På highway 1

När jag var där hade de en utställning med marmorstatyer från Italien, typ 1400-1500 tal, kvaliten är så jävla grym så man skäms över majoriteten av dagens "konstnärers hantverk". Sen hade de skräpigare saker också, men det var väldigt blandat. Enda stället jag varit på som varit bättre är Louvren, men de har ju typ allt i överflöd.

Så i museumväg så tycker jag det är ett av de bättre.

Sen håller jag med om vissa angående Vegas, för mig räcker det med 2-3 dagar åt gången, sen blir man själv en alien.

cero
2014-08-26, 21:07
Vad betyder "med omnejd"? Omnejd ska väl tydligen vara närområde, men "MED"? Ledsen för OT, behöver reda ut detta innan jag kan somna. :D

the_PL_man
2014-08-26, 21:28
Yosemite national park är ett måste.
Tillbringade 10 dagar i området nu i juni.

/the_PL_man

mazzy
2014-08-27, 07:46
Instämmer om Yosemite. Bland det häftigaste jag sett. Om ni väljer att åka dit bör ni vara där i 4-5 dagar åtminstone. Jag var där i nästan en vecka, och hann ändå inte med allting jag ville se och göra. DOCK får man vara beredd på en hel del vandring om man vill få ut så mycket som möjligt.

En annan häftig Nationalpark är John Muir Woods, ligger strax utanför San Francisco. Går inte direkt att jämföra med Yosemite, men helt klart värt ett besök. Redwood-träd finnes.

San Francisco och Monterey är mycket bra val. Fisherman's Wharf/Pier 39 och Chinatown i SF kan jag tipsa om! Missa inte Trish's Mini Donuts på Pier 39!

Monterey är också häftigt, och extra intressant för mig som gillar Steinbeck. Äta på Bubba Gump's vid Monterey Bay är ett säkert kort. Finns en hel del fina stränder utanför Monterey också. När jag var där körde vi längs kusten söderut från Monterey mot Santa Barbara/LA. Vacker utsikt och fina miljöer.

Håller med andra om att 2-3 dagar i Las Vegas räcker. I alla fall för mig. Men beror förstås på vad ni tänker se och göra där.

r1kkie
2014-08-27, 20:45
Efter Vegas var det roligaste jag gjorde Six Flags.

Instämmer!

8WTD0Hc9anw

Ape3
2014-08-27, 21:11
Blåval-safari strax söder om LA.
http://www.dolphinsafari.com/
http://www.tripadvisor.com/Travel-g32655-c125851/Los-Angeles:California:Summer.Fall.Giant.Blue.Whale.Wa tching.html

6 nätter i Las Vegas är för länge, och grand canyon men ta östra delen om ni har tid och hyrbil. Övernatta i Flagstaff.
https://www.google.se/maps/place/Grand+Canyon+National+Park/@36.1099945,-112.9425755,9z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x1f38a9bec9912029 (https://www.google.se/maps/place/Grand+Canyon+South+Rim/@36.0555438,-112.1265666,7753m/data=!3m1!1e3!4m6!1m3!3m2!1s0x0:0x1f38a9bec9912029 !2sGrand+Canyon+National+Park!3m1!1s0x0:0x38fdf46c 3f6e9bb2)

Västra delen ägs av indianer som har exploaterat lite för mycket, i mitt tycke, och det är öken. Östra delen är skogsbeklädd och är en vanlig national park.

pbiddy
2014-08-29, 12:01
Var i USA en månads tid för några år sedan med merparten av tiden i Kalifornien, tycker du har lagt lite väl många dagar i Las Vegas men beror på hur mycket ni vill spela/festa. Har ni inte tänkt göra det så mycket tröttnar man rätt snabbt på LV. Hoover dam och Grand Canyon är intressanta att se på, har för mig att vi tog Grand Canyon på vägen mellan LV till Salt Lake City.

Tack för svaret! Flera som har sagt att antalet dagar är för mycket. Först tänkte vi va där fyra nätter men sen bokade ett par kompisar en resa dit också så därför utökade vi med två nätter. Det lutar dock åt att vi tar sista natten någon annanstans då vi kommer ha bil.

Hoover Dam är ett måste!

Redwood forest e rätt maffigt att ha sett. Plocka kottar lika stora som ett huvud :)

Redwood National Park ligger tyvärr en bit för långt norrut för vår plan, däremot har jag förstått att det åtminstone ska finnas Redwoodträd utmed Highway 1. Tack ändå!

Six Flags Magic Mountain är ett måste om man är i LA och tycker om nöjesparker. Sjukt nice. Jag va i LA 5 dagar med 2 polare. Dagen vi va där var lätt en av de bästa på hela resan. DÅ va vi även i Las Vegas och kolla Mr. Olympia.

Både jag och frugan är livrädda för allt som har med bergochdalbanor att göra så Six Flags blir det inte. :)

- Las Vegas är ju givetvis ett måste. Sex nätter är i längsta laget precis som Tomas säger. Jag tyckte två-tre nätter var ganska lagom beroende på vad exakt du vill göra. Att bara gå omkring å kika på alla häftiga byggnader och allt folk är en upplevelse sig.

- Grand Canyon kan du gärna kombinera med Las Vegas. West Rim är på ett bekvämare avstånd men åk ej dit. South Rim är det som gäller för den genuina upplevelsen. Om tid och pengar finns försök boka in någon aktivitet utöver att bara stå vid kanten och kika ner. Hoover Dam kan du passa på å vika in vid på vägen hem/dit.

- Los Angeles finns hur mycket upplevelser som helst å saker att göra. För att nämna några; Observatory - bästa utsikten, Panorama vy över LA, även nära till Hollywood samt skylten om man nu vill se det. Åk å kolla sport! LA Kings/Anaheim Ducks om du gillar hockey :-)
Shopping i övrigt; Santee Alley, Fashion District. Åk givetvis till Outlets å köp saker du behöver för en bråkdel av pengarna.

- LA Beach Towns: Santa Monica, Venice Beach. Surfa, träna, njut av väder och vatten och atmosfären.

Det lutar snarare åt fem nätter än sex nu och vi har redan bokat in lite grejer så jag tror vi kommer fylla dagarna :)

Tack för tipset med Grand Canyon, vi har tänkt åka till West Rim just för att spara lite tid men ska ta förslaget om South Rim vidare!

I Los Angeles letar jag efter någon sport vi kan kolla på, verkar dock som att väldigt många ligor börjar först i slutet av oktober. Nåt tips?

Som nämnts så kör Grand Canyon med Las Vegas.

Venice Beach och Santa Monica är nice.

Highway 1, är grym. Stanna gärna en solnedgång vid Big Sur.

LA så är t.ex. Getty Museum nice, stort och massa grejer från olika tidsepoker.

Surfa i Pismo Beach är nice, var bra vågor då jag var där.

Highway 1 ska vi åka och Big Sur är ett av stoppen, dock inte vid en solnedgång. Tack ändå!

Yosemite national park är ett måste.
Tillbringade 10 dagar i området nu i juni.

/the_PL_man

Detta kan vara något vi tar nästa resa i framtiden. Om vi ska dit får det absolut bli flertalet dagar och det hinner vi tyvärr inte nu. Tack ändå!

Instämmer om Yosemite. Bland det häftigaste jag sett. Om ni väljer att åka dit bör ni vara där i 4-5 dagar åtminstone. Jag var där i nästan en vecka, och hann ändå inte med allting jag ville se och göra. DOCK får man vara beredd på en hel del vandring om man vill få ut så mycket som möjligt.

En annan häftig Nationalpark är John Muir Woods, ligger strax utanför San Francisco. Går inte direkt att jämföra med Yosemite, men helt klart värt ett besök. Redwood-träd finnes.

San Francisco och Monterey är mycket bra val. Fisherman's Wharf/Pier 39 och Chinatown i SF kan jag tipsa om! Missa inte Trish's Mini Donuts på Pier 39!

Monterey är också häftigt, och extra intressant för mig som gillar Steinbeck. Äta på Bubba Gump's vid Monterey Bay är ett säkert kort. Finns en hel del fina stränder utanför Monterey också. När jag var där körde vi längs kusten söderut från Monterey mot Santa Barbara/LA. Vacker utsikt och fina miljöer.

Håller med andra om att 2-3 dagar i Las Vegas räcker. I alla fall för mig. Men beror förstås på vad ni tänker se och göra där.

John Muir Woods var det jag syftade på tidigare i inlägget så detta är ett måste! Donutsen låter också som ett måste nu :)

Nåt annat tips för just Monterey? Om du har gjort det, är valsafari värt tiden det tar?

Blåval-safari strax söder om LA.
http://www.dolphinsafari.com/
http://www.tripadvisor.com/Travel-g32655-c125851/Los-Angeles:California:Summer.Fall.Giant.Blue.Whale.Wa tching.html

6 nätter i Las Vegas är för länge, och grand canyon men ta östra delen om ni har tid och hyrbil. Övernatta i Flagstaff.
https://www.google.se/maps/place/Grand+Canyon+National+Park/@36.1099945,-112.9425755,9z/data=!4m2!3m1!1s0x0:0x1f38a9bec9912029 (https://www.google.se/maps/place/Grand+Canyon+South+Rim/@36.0555438,-112.1265666,7753m/data=!3m1!1e3!4m6!1m3!3m2!1s0x0:0x1f38a9bec9912029 !2sGrand+Canyon+National+Park!3m1!1s0x0:0x38fdf46c 3f6e9bb2)

Västra delen ägs av indianer som har exploaterat lite för mycket, i mitt tycke, och det är öken. Östra delen är skogsbeklädd och är en vanlig national park.

Tack för tipsen! Är valsafari värt tiden det tar? Jag är jättesugen, frugan inte lika mycket. Flagstaff ska jag absolut kolla upp!


Tack än en gång för alla tips!

mazzy
2014-08-29, 12:51
John Muir Woods var det jag syftade på tidigare i inlägget så detta är ett måste! Donutsen låter också som ett måste nu :)

Nåt annat tips för just Monterey? Om du har gjort det, är valsafari värt tiden det tar?

Vi valde bort Monterey Bay Aquarium i sista stund och spenderade pengarna på annat, men jag har hört att det ska vara mycket bra. Har inte testat valsafari.

Jag gillade att gå längs Cannery Row och runt Fisherman's Wharf. Staden har en "äldre känsla" och skiljer sig jämfört med många andra, nyare städer i USA. Men samtidigt får man ju tänka på att det är en förhållandevis liten stad ändå, och utbudet för vad man kan se och göra är begränsat. Om ni öht kommer vara där då och om det passar in i er planering skulle Jazz-festivalen kunna vara intressant (19-21 sep) - http://www.montereyjazzfestival.org/. Har dock inte besökt den själv.