handdator

Visa fullständig version : Gym med bristfällig utrustning


mommy
2014-08-26, 11:45
Jag tränar styrka, helkroppspass, två gånger i veckan. Känner att detta passar bra in i mitt liv som heltidsarbetande med två (halv)små barn och mot mitt mål som är att klara av ett skrivbordsarbete, bli fastare, starkare och hålla livet ut.

Eftersom studenterna nu börjar fylla upp gymmet igen så finns det ingen plats att träna på mitt vanliga gym efter kl 16 på vardagar. Jag har ett jobbgym, men där finns inte allt jag tycker att jag behöver.

Min tanke är att träna en helgdag på mitt ordinarie gym och en lunch på jobbgymmet. Tidigare har jag tränat så här:

Pass 1
Knäböj
Bänkpress
Skivstångsrodd
Latsdrag
Militärpress
Magövning

Pass 2
Marklyft
Utfall
Hantelrodd
Kabelpress (bröst)
Vadpress
Axlar i kabel
Magövning

På jobbgymmet finns bara hantlar, kabeldrag, smithmaskin, bänkar och ett antal maskiner. Har ni något tips hur jag kan lägga upp det här för att kunna träna där trots bristen på utrustning?

F Ultra
2014-08-26, 12:38
Eftersom gymmet ligger på jobbet så kanske du får lov att dra dit en stång om du frågar?

XXXL
2014-08-26, 12:50
Finns inget du inte likagärna kan göra med hantlar förutom knäböj men böj är ingen "måste" övning.

mommy
2014-08-26, 12:54
Eftersom gymmet ligger på jobbet så kanske du får lov att dra dit en stång om du frågar?

Nä, jobbar inom landstinget så de är nog inte så öppna för förslag och det är dessutom ganska trångt.

mommy
2014-08-26, 12:58
Finns inget du inte likagärna kan göra med hantlar förutom knäböj men böj är ingen "måste" övning.

Är inte säker på hur pass tunga hantlar det fanns och ska man köra marklyft behöver man ju rätt tunga. Sen känns det halvsvårt att hantera så pass tunga hantlar (+ att det inte finns någon matta och det är nog inte så populärt med tunga hantlar mot trägolvet).

Jag vill egentligen inte gå miste om knäböj eller marklyft (och helst vill jag behålla båda). Men vad skulle kunna vara en värdig ersättare till någon av dem om det nu inte går att köra båda?

SirreASDF
2014-08-26, 13:19
Testa goblet squats med hantlar (osäker på svenskt namn?) för böjen, det bli ju inte lika tungt och det påminner väl mer om en frontböj egentligen, men på lite högre reps kan det nog fungera bra.

Vad gäller marken, så raka mark med hantlar kanske? Kombinerat med hyperextensions?

F Ultra
2014-08-26, 22:01
Nä, jobbar inom landstinget så de är nog inte så öppna för förslag och det är dessutom ganska trångt.

Finns ju skolstänger som är 150cm långa, de tar ingen direkt plats (kostar väl drygt 100:- på jula) :), och ang att dunka hantlar i deras trägolv så finns det billiga dämpmattor på rusta och jula som inte heller tar plats, 4st i en pakke och har man då två under varje sida så dämpar det rätt bra (kör så i lägenhet just nu).

XXXL
2014-08-26, 22:05
Är inte säker på hur pass tunga hantlar det fanns och ska man köra marklyft behöver man ju rätt tunga. Sen känns det halvsvårt att hantera så pass tunga hantlar (+ att det inte finns någon matta och det är nog inte så populärt med tunga hantlar mot trägolvet).

Jag vill egentligen inte gå miste om knäböj eller marklyft (och helst vill jag behålla båda). Men vad skulle kunna vara en värdig ersättare till någon av dem om det nu inte går att köra båda?

Knäböj är ju knepigt men finns de ingen hack-maskin eller motsvarande? Bygga ryggfiléer kan du göra med hantelrodd och latsdrag, typ de enda man behöver när de gäller att bygga en bra rygg.

F Ultra
2014-08-26, 22:12
Vilka maskiner finns på ditt gym förresten? Kan ju kanske vara enklare för folk att komma med alternativ om de vet vad du kan köra :)

tlk
2014-08-27, 06:17
Kör din mark och knäböj på dagen du är på ditt reguljära gym.

På jobbgymmet kör du lite stående eller sittande pressar av olika slag kombinerat med lite roddövningar av olika slag. Kanske också lite sådana därade goblet squats.

Kanske du slänger in en tredje dag med lite kroppsviktsträning på 'fritiden'.