handdator

Visa fullständig version : Effekt av olika uppvärmningsprocedurer före styrketräning på prestation


King Grub
2014-08-26, 08:09
Summary.-Warm-up has been shown to mediate numerous acute physiological alterations that have been purported to confer beneficial effects on performance. This study investigated the acute effects of different warm-up procedures on resistance training performance. Employing a randomized, counterbalanced crossover design, 15 men performed 3 exercises (4 sets of bench press, squat, and arm curl at 80% of 1RM) to failure in 4 conditions (control, specific, aerobic, and combined). Outcome measures included the sum of repetitions and a fatigue index measuring the decline between sets. There was no significant difference for the sum of repetitions or for fatigue index among conditions for the 3 exercises. Performance in the resistance training exercises was not influenced by warm-up.

Percept Mot Skills. 2014 Aug;119(1):133-145. EFFECT OF DIFFERENT WARM-UP PROCEDURES ON THE PERFORMANCE OF RESISTANCE TRAINING EXERCISES.

Agitator
2014-08-26, 09:13
Finns det mer information att hämta om just uppvärmningen och dess längd som de utförde?

sungun
2014-08-26, 12:09
Alla som tränar seriöst vet att uppvärmning har effekt. Man kan undra vem som vill betala för såna här idiotstudier å i vilket syfte.

3bz
2014-08-26, 18:27
Finns det mer information att hämta om just uppvärmningen och dess längd som de utförde?

Warm-up and Control Protocols
The specific warm-up was carried out on the specific exercise before
each exercise, in which the participants performed 10 repetitions with 50%
of the load that was used in the test. In aerobic warm-up, the participants
were instructed to pedal for 10 min. on a cycle ergometer at a speed of
40 km/hr. For the combined warm-up, the two forms of warm-up described
above were performed starting with aerobic and following to specific. For
the control protocol, the participants remained at rest for 10 min. on a chair.

Testprotokollet:

The exercises performed, in order of performance, were:
bench press, squat, and arm curl. The protocol consisted of 4 sets at 80%
of 1RM until voluntary exhaustion, with 2 min. rest intervals between sets
and 5 min. rest afforded between exercises. The participants were asked to
perform as many repetitions as possible in each set.

Hade inte förväntat mig någon större skillnad med eller utan uppvärmning med ett sånt testupplägg. Kanske lite annorlunda om det handlar om att gå direkt på maxlyft utan uppvärmning.

Latissimus Dorsi
2014-08-26, 18:58
Alla som tränar seriöst vet att uppvärmning har effekt. Man kan undra vem som vill betala för såna här idiotstudier å i vilket syfte.

Okej men nu handlar det om olika uppvärmingsprocedurer.

sungun
2014-08-26, 19:35
Okej men nu handlar det om olika uppvärmingsprocedurer.

Hade varit intressant att jämföra olika antal uppvärmningsset, olika grader av intensitet på seten, olika tid av vila före träningsset, å effekten på både högre som lägre antal träningsreps.

Agitator
2014-08-26, 21:16
Mitt bröstpass med armar och militärpress tar ~3-3½h.

Ibland tar det en timme innan jag är på mina arbetsvikter. Är mest en bekvämlighetsfråga. Hade kunnat köra uppvärmningen på 20 minuter säkert. Men är nöjd med den sociala samspelet och min träningspartner, så att det tar 45-60min innan jag är på arbetsvikter har jag inget problem med. Många av bara mitt bröstmoment ligger på 1½h-2h innan jag börjar med triceps/biceps/militärpress.

svenbanan
2014-08-26, 23:16
Alla som tränar seriöst vet att uppvärmning har effekt. Man kan undra vem som vill betala för såna här idiotstudier å i vilket syfte.

Okej men nu handlar det om olika uppvärmingsprocedurer.

Och dessutom set till failure på 80% av 1RM och inte ett försök till nytt 1RM. Då hade ju troligen resultatet blivit annorlunda.

EDIT: Eller kanske inte förresten med tanke på det imbecilla uppvärmningsprotokollet.

Innebär förresten nedanstående att den specifika uppvärmningen bestod av ett enda set om 10 reps på 40% av 1RM? Hälften av 80% (som ju var den vikt de skulle träna på) är ju 40%. I såfall kunde de ju lika gärna skitit i det helt och hållet. Hyfsat larvig studie.

The specific warm-up was carried out on the specific exercise before
each exercise, in which the participants performed 10 repetitions with 50%
of the load that was used in the test.

3bz
2014-08-26, 23:49
Såg att de citarade denna (https://www.researchgate.net/publication/51099679_Combination_of_general_and_specific_warm-ups_improves_leg-press_one_repetition_maximum_compared_with_specifi c_warm-up_in_trained_individuals?ev=prf_cit) paper. Där handlar det om hur 1RM påverkas av olika former av uppvärmning.

Det specifika protokollet där såg lite annorlunda ut:

In short, the participant should perform a specific set of 8 repetitions at
approximately 50% of the estimated 1RM followed by another set of 3 repetitions at 70%oftheestimated 1RM.

ARMSTARK
2014-08-27, 07:32
Mitt bröstpass med armar och militärpress tar ~3-3½h.

Ibland tar det en timme innan jag är på mina arbetsvikter. Är mest en bekvämlighetsfråga. Hade kunnat köra uppvärmningen på 20 minuter säkert. Men är nöjd med den sociala samspelet och min träningspartner, så att det tar 45-60min innan jag är på arbetsvikter har jag inget problem med. Många av bara mitt bröstmoment ligger på 1½h-2h innan jag börjar med triceps/biceps/militärpress.

Men då måste du vila typ 90% av passet? Skulle du öka intensiviteten i passet skulle det i sig värma upp dig. Kör man någon form av pyramid behöver man inte värma upp öht.

Agitator
2014-08-27, 08:53
Men då måste du vila typ 90% av passet? Skulle du öka intensiviteten i passet skulle det i sig värma upp dig. Kör man någon form av pyramid behöver man inte värma upp öht.

Min uppvärmning är att trappa upp till arbetsvikter, vilket kan ta allt från 20-60min innan jag är på arbetsvikter.

Ja, det är mycket vila i passet. Men jag är inte där för att få stora muskler eller skulptera/mejsla kroppen.

Tränar för att må bra enbart och har en rätt ok social närvaro på gymmet med många. Och tiden har jag. Tränar enbart för styrka för att det är drivkraften som gör det roligt, så alla pass är minst 3h. 2 pass i veckan är i princip 3h och de andra 2 är 4h.

Mest för att jag har tiden. Hade lätt kunna göra allt på två timmar. Men då blir det ett jvla tempo.

Ryggdagen igår. marklyft 1½h chins kv plus viktat, latsdrag, sittande rodd. Knäböj, benmaskiner, shrugs, lite stretch.

Släng in skitsnack på det med din träningspartner så springer tiden iväg snabbt.