handdator

Visa fullständig version : Gilla läget, eller byta program?


caro
2014-08-26, 07:39
Återupptog styrketräning i februari. Tänkte det skulle bidra till den viktnedgång jag bestämt mig för, under hösten innan, skulle ske.

Inget hände med vikten, absolut ingenting. Däremot tydliga teknikförbättringar/styrkeökningar. Körde maskiner och dubblade eller tredubblade vikterna. Jo, jag var noga med kosten också. Inget hände fö med kroppen heller, möjligen lite med armar och axlar. Men definitivt inte med midjemått eller höftmått.

Jobbade på, bytte till att köra med fria vikter i början av juni, halvkropp, fyra gånger i veckan. Inget hände med vikten, men styrkan ökade (eller tekniken förbättrades). Men sen slutet av juli/början av augusti har det stagnerat. Inga ökningar. Kämpar på med samma satans vikter i stort sett alla övningar. Enda jag lyckats öka lite i är militärpress.

I mitten av juli började jag springa varannan dag, icke styrketräningsdagar, enligt något program jag hittade i RunKeeper.

Och nu har jag börjat gå ner i vikt de senaste två veckorna. Två kilo i alla fall.

Så nu är frågan, är det att kroppen kommit igång med viktnedgång som gör att styrkeökningar avstannat, eller att jag kört samma program i tio veckor och borde byta? Kan jag förvänta mig att öka i styrka när jag går ner i vikt (fettmassa då naturligtvis helst), eller är det bara att gilla läget att inget händer där ett tag, tro? Eller, ve och fasa, bör inte tanter 40+ förvänta sig styrkeökningar öht?

Alltså, jag tänker ju testa att byta, jag är i alla fall trött på styrketräningsprogrammet jag kört nu, behöver lite omväxling. Programmet för löpning fortsätter jag med några veckor till. Men för utvärdering är det ju lite bra att se vad man kan förvänta sig. Å andra sidan, vad jag läst, verkar det inte finnas entydiga "svar" i alla fall ... *gah!*

Men, erfarenheter?

thure
2014-08-26, 08:33
Är väl inget konstigt att du inte går ner i vikt av styrketräningen då det inte bränner lika mycket kalorier som löpningen gör.

Kör ditt löparprogram och komplettera med styrketräning efter så du inte tappar styrka och muskelmassa vid viktnedgången.

caro
2014-08-26, 08:51
Är väl inget konstigt att du inte går ner i vikt av styrketräningen då det inte bränner lika mycket kalorier som löpningen gör.

Kör ditt löparprogram och komplettera med styrketräning efter så du inte tappar styrka och muskelmassa vid viktnedgången.

Jag tycker inte det är konstigt alls att det skiljer i förbränning mellan en timmes konditionsträning jämfört med en timmes styrketräning.

Jag tycker det är lite konstigt att inte gå ner i vikt, med bara styrketräning, när man ligger på 500 kalorier minus netto, dock. Men både förberäkningar och bokföring är ju behäftade med osäkerheter. Fö sprang jag även i våras, men mer sporadiskt och inte lika metodiskt som nu. Kanske 1-2 gånger per vecka.

Men, det huvudsakliga bekymret är frågan om samtida styrkeökning och viktnedgång. Dvs, huruvida det är ett tokigt programs fel, eller viktnedgång, om styrkan står still en längre period.

På sätt och vis är det inte heller ett bekymmer, utöver lyxproblemet att jag tycker det är kul att öka i styrka, eftersom bara träningen i sig är både rolig och ger välmående i största allmänhet.

:d

vicarious
2014-08-26, 10:10
Jag tycker det är lite konstigt att inte gå ner i vikt, med bara styrketräning, när man ligger på 500 kalorier minus netto, dock. Men både förberäkningar och bokföring är ju behäftade med osäkerheter.

Om du inte gick ned i vikt under en längre period så låg du inte på kaloriminus, oavsett dina uträkningar. Det säger sig självt att det var ungefär kaloribalans om vikten var stillastående.


Men, det huvudsakliga bekymret är frågan om samtida styrkeökning och viktnedgång. Dvs, huruvida det är ett tokigt programs fel, eller viktnedgång, om styrkan står still en längre period.

Det kan vara lite av båda. Desto längre man tränat, desto svårare blir det att fortsätta öka. Har du använt dig av något färdigt program? Det finns gott om välbeprövade styrkeprogram om du är sugen på något nytt.

caro
2014-08-26, 10:36
Om du inte gick ned i vikt under en längre period så låg du inte på kaloriminus, oavsett dina uträkningar. Det säger sig självt att det var ungefär kaloribalans om vikten var stillastående.

Ja, det måste ju vara så. Men jag ändrade inte på kaloribalansen när jag ökade löpningen från 1-2 ggr/vecka till 3 ggr/vecka heller, ligger på samma kalorinetto. Och det tog fyra veckor efter ökad intensitet i konditionsträning innan något hände. Himla skumt. Tidskonstanterna i den processen är lite svåra att begripa sig på. :)

Det kan vara lite av båda. Desto längre man tränat, desto svårare blir det att fortsätta öka. Har du använt dig av något färdigt program? Det finns gott om välbeprövade styrkeprogram om du är sugen på något nytt.

Japp, jag har använt ett färdigt program. Jag har kollat på flera olika nu, men jag har ingen lust att "krångla" med konstiga övningar (ligga-dubbelvikt-på-rygg-på-golvet-och-dra-i-kabelmaskinen-upp-och-ner-och-på-tvären), eller lustiga rutiner (dra-här-flåsa-femton-sekunder-tryck-där-studsa-till-död). Jag gillar enkla, tunga övningar, så jag hamnar lite tillbaka till mitt vanliga hela tiden ... Lite motsträvigt kanske, men jag ska testa annat! :D

Mental
2014-08-26, 10:38
En viktminskning skulle jag för gemene man säga handlar till 90% om kosten och 10% om träningen. Så träna det du mår bra av/gillar och fokusera mer på vad du stoppar i kakhålet ;)

Edit: Brasklapp, då jag är dietist, frågar du mina sjukgymnastiska kollegor är det inte säkert att de håller med ;)

Alltidxx
2014-08-26, 10:55
Viktnedgång är väl målet? Man går ner i vikt genom att äta mindre, inte genom att träna mer. Angående styrkeökningar så kan det bero på olika saker (det kan ju vara så enkelt att du måste kliva upp ett snäpp och träna hårdare) men betänk att ju mer tränad man blir, desto mer krävande blir det att förbättra sig ytterligare. Om du kombinerar en någorlunda tränad kropp med att äta mindre så är det inte chockerande att framsteg på styrka och muskelmassa uteblir.

Om du bara tränat sen februari så är iafa din ålder inget hinder för att öka. Att du kört fast beror på andra saker.

caro
2014-08-26, 13:33
En viktminskning skulle jag för gemene man säga handlar till 90% om kosten och 10% om träningen.

Viktnedgång är väl målet? Man går ner i vikt genom att äta mindre, inte genom att träna mer. Angående styrkeökningar så kan det bero på olika saker (det kan ju vara så enkelt att du måste kliva upp ett snäpp och träna hårdare) men betänk att ju mer tränad man blir, desto mer krävande blir det att förbättra sig ytterligare. Om du kombinerar en någorlunda tränad kropp med att äta mindre så är det inte chockerande att framsteg på styrka och muskelmassa uteblir.

Om du bara tränat sen februari så är iafa din ålder inget hinder för att öka. Att du kört fast beror på andra saker.

Kanske gapar jag efter för mycket ;), både viktminskning och styrkeökning. Samtidigt. Borde väl fokusera helt enkelt. Och då är viktminskning högsta prioritet. Färre kalorier, here we go.

Nu var jag väl iofs inte fullständig soffpotatis när jag drog igång i februari, men jag hade inte tränat just styrketräning på två år i alla fall. Och fö, styrketräningen jag ägnade mig åt tidigare var mycket slentrianmässig, gick ut på att dra igenom gymmets maskiner några gånger i veckan och gå på body-pump ett pass i veckan. Men lite styrkeökningar hade jag ju tänkt trots ålder. ;) Faktum är att jag inte alls egentligen tänkt på att det skulle vara omöjligt förrän någon i omgivningen påstod det :devil:.

Nåja, jag ger mig inte i första taget.

vicarious
2014-08-26, 15:16
Ja, det måste ju vara så. Men jag ändrade inte på kaloribalansen när jag ökade löpningen från 1-2 ggr/vecka till 3 ggr/vecka heller, ligger på samma kalorinetto. Och det tog fyra veckor efter ökad intensitet i konditionsträning innan något hände. Himla skumt. Tidskonstanterna i den processen är lite svåra att begripa sig på. :)

Man förbrukar olika mängder energi från dag till dag, vecka till vecka - om man inte lever ett extremt inrutat liv. Uträkningar är bara fingervisningar och genomsnittssiffror.



Japp, jag har använt ett färdigt program. Jag har kollat på flera olika nu, men jag har ingen lust att "krångla" med konstiga övningar (ligga-dubbelvikt-på-rygg-på-golvet-och-dra-i-kabelmaskinen-upp-och-ner-och-på-tvären), eller lustiga rutiner (dra-här-flåsa-femton-sekunder-tryck-där-studsa-till-död). Jag gillar enkla, tunga övningar, så jag hamnar lite tillbaka till mitt vanliga hela tiden ... Lite motsträvigt kanske, men jag ska testa annat! :D

Vad har du kollat på? Jag menade t ex Starting Strength eller Stronglifts. Väldigt enkla men effektiva, primärt basövningar.

cero
2014-08-26, 19:50
Det man räknar stämmer inte alltid i praktiken. Kroppen kan nämligen streta emot via olika mekanismer när man försöker gå ned eller upp i vikt. Sedan förbrukar man ju olika varje dag beroende på hur man rör sig.