handdator

Visa fullständig version : Halsont utan övrig sjukdom


KOLOTROLLET
2014-08-25, 22:30
Inte för att detta är rätt ställe att fråga på. Har även hittat en liknande tråd, fann dock inte det svaret jag sökte. Så prövar att göra en ny tråd!

För ungefär 14 dagar sedan så blev jag förkyld, blev öm i hela kroppen, extremt svag i nypor.. ja, allmänt öm i kroppen, lättare feber. Det släppte ganska fort, blev aldrig någon vidare feber. Kände mig egentligen bara sjuk en dag! Dagarna efter det så mådde jag sämre än normalt, blev inget gym.

Förmodligen så är det så att jag har börjat träna för tidigt än vad jag borde. Till det lustiga: Just nu har jag ont i halsen, ömmar på högra sidan när jag sväljer. Smärtan, om man nu kan kalla det för det, är värst på morgonen och kvällen. På morgonen så räcker det med att dricka lite vatten så har man bedövat halsen (typ övervunnit smärtan så det inte längre känns). Och på dagen märks det knappt, lagom till kvällen så märker man av ömheten.

Jag känner mig fuuuuuuuuuuuullt friskt i övrigt. Tränade på som vanligt förra veckan utan att bry mig. Nu idag så tog jag en vilodag för att endå va på den säkra sidan. Imorgon står det marklyft på schemat dock..

Jag har aldrig varit med om liknande. Någon med lite erfarenhet? Borde man avstå att träna i fall som dessa? Vet ju att ingen kan ge ett 100 procent korrekt svar utan att jag har undersökt mig hos en doktor. Men endå, vad tror ni, rent generellt? / En nyfiken sparv.:)

Fuark
2014-08-25, 23:21
Halsfluss?

Då kan man definitivt vara utan feber eller sjukdomskänsla samt att smärtan kan vara ensidig pga svullen halsmandel.
Är det milt så kan det gå över av sig själv, men om det inte är det så får du säkerligen penicillin. Jag hade inte tränat utan att kolla upp det först. Kolla upp det eller vila, helst båda.

http://www.1177.se/Vasterbotten/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Halsfluss/

(det kan också vara något helt annat, såklart)

vicarious
2014-08-26, 05:27
Just nu har jag ont i halsen, ömmar på högra sidan när jag sväljer. Smärtan, om man nu kan kalla det för det, är värst på morgonen och kvällen. På morgonen så räcker det med att dricka lite vatten så har man bedövat halsen (typ övervunnit smärtan så det inte längre känns). Och på dagen märks det knappt, lagom till kvällen så märker man av ömheten.

Jag känner mig fuuuuuuuuuuuullt friskt i övrigt.


Jag sitter i exakt samma situation. Jag gick till vårdcentralen förra veckan och de tog halsprov för streptokocker A, kom tillbaks negativt. De kollade även mitt CRP och det såg OK ut. De sa att det med största sannolikhet är en mildare virusinfektion och att man blir frisk så småningom.

KOLOTROLLET
2014-08-26, 12:05
Alright boys! Det blev att vila idag. Men imorrn blir det fan gym! Känns till och med bättre idag. Har jag tur är jag helt frisk imorgon. Ska bli intressant ikväll och se om ömheten smyger sig på eller icke.